Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

Whisperlite tips en tricks
Gepost: 27 januari 2008 03:12 PM   [ Negeer ]
RankRankRank
245 berichten
sinds 29.12.2007

Ik ben volop bezig mijn MSR whisperlite te leren gebruiken. Het enige dat me stoort is dat als ik de brandstoflijn uit de pomp haal, er steeds een aantal stevige druppels brandstof meekomen (uit de lijn zelf en de pomp).

Is er een trukje om dit te voorkomen?

En andere handige tips en tricks zijn ook welkom natuurlijk.

Profiel

Gepost: 27 januari 2008 04:32 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRank
151 berichten
sinds 25.12.2007

Ik heb ook een MSR Whisperlite. Achteraf gezien had ik beter de Dragonfly gekocht, hoewel die érg veel lawaai maakt. Een vriend waarmee ik regelmatig ga trekken heeft er zo een, dus ik kan beide toestellen goed vergelijken.

De Whisperlight moet erg lang voorverwarmen voor ie bruikbaar wordt (niet-gele vlam). Dat is soms vervelend, zeker bij een beetje wind. Het blijft ook altijd prutsen: hoeveel druk je precies moet steken en hoeveel benzine je moet laten lopen in het schaaltje onderaan de wiek (op het gehoor af!)… Soms krijg je een mega-steekvlam, zoals wanneer je te vroeg het gaskraantje openzet. De Dragonfly heeft geen wiek en start bijna vanzelf op.

De Dragonfly is regelbaar in vlamsterkte. Handig als je je vuurtje even in sluimerstand wil zetten (bv. tussen een soepje en het hoofdgerecht in). De Whisperlight moet je telkens volledig uitzetten, én als je pech hebt, opnieuw voorverwarmen.

Je kan de overtollige brandstof in je slangetje vermijden door het vuurtje nog een tijd te laten doorbranden wanneer je de benzinetoevoer al hebt afgesloten. Je zal zowieso wat overschot hebben. Hou daar rekening mee en zwaai het slangetje uit voor je het wegbergt (in je eetpot).

Profiel

Gepost: 27 januari 2008 06:36 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRank
245 berichten
sinds 29.12.2007

Dat voorverwarmen gaat vrij vlot, maar da’s in mijn tuin, dus waarschijnlijk niet echt vergelijkbaar qua omstandigheden.

Wat blijkbaar ook helpt om niet te veel brandstof te smossen bij het loskoppelen is

1) als de kraan al dichtgedraaid is, het slangetje en de fles omhoog houden en er zachtjes tegen tikken zodat restjes richting vuurtje lopen.

2) als alles afgekoeld is, eerst de druk van de fles te halen, en daarna pas de slang eraf halen.

Profiel

Gepost: 27 januari 2008 10:04 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
Rank
5 berichten
sinds 07.01.2008

Heb zelf een XGK, maar dus ook met het darmkessysteem.

Bruno, je zegt iets van eerst de druk aflaten: doet ge dan elke keer de pomp van de fles?

Zelf laat ik die er altijd opzitten, totdat de bus leeg is. Zo spaart ge elke keer wat bezine die er anders toch onvermijdelijk uitkomt (en waar u handen dan ook lekker van rieken).  Druppel of twee komt soms wel uit het darmke, maar steek t direct in plastiek zak dus eigenlijk ni veel last van.

Bij veel wind: klein putje graven en vuurke erin helpt geweldig.  Enkel nodig tijdens het opwarmen eigenlijk, want eens op gang blijven die straaljagerkes toch werken smile

Profiel

Gepost: 27 januari 2008 10:30 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRank
278 berichten
sinds 28.12.2007

Geweldige tips. Tegen dat ik mijn brander ga uittesten ga ik een expert zijn cheese
Heb ook zo een wisperlite. En die lekt inderdaad bij het voorverwarmen. Maar dat zal er eerder aan liggen dat ik dat ding nog niet tegoei onder de knie heb.

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 28 januari 2008 12:01 AM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRankRank
245 berichten
sinds 29.12.2007

Lekken bij het voorverwarmen? Daar heb ik geen last van. Waar lekt die dan? Aan de brander zelf of aan de pomp?

Ik ben ook nog wat aan het experimenteren met de hoeveelheid brandstof dat ge nodig hebt om voor te verwarmen.

Ik merk ook als het voorverwarmen gedaan is en de gele vlam bijna uit is, en ik dan de pomp open draai ik eerst een heel luid geluid krijg (wat brommend), dat dan omschakelt in het normale geluid (het straaljagergeluid zowat) als ik de toevoer terug wat minder zet.

Ook zorgen dat ge altijd dat geluid krijgt, anders zijt ge onvolledig aan het verbranden (denk ik) wat voor extreem veel roet zorgt en CO…

Profiel

Gepost: 28 januari 2008 12:13 AM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRank
278 berichten
sinds 28.12.2007

Lekken bij het voorverwarmen; zijnde er loopt teveel benzine uit.
Ge moet dat zien als een zeer onhandig iemand. Oefening baart kunst. En vermits ik dat ding thuis niet kan uittesten is die oefening ontbrekend.
Thuis is een appartementsblok waar iedereen zeer argwanend mij in de gaten houd. En bij het zien van een vlam bellen ze de brandweer.  long face

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 28 januari 2008 12:21 AM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRankRank
245 berichten
sinds 29.12.2007

Wel, dat heb ik dus nog nooit voorgehad. Gewoon 25 slagen erin pompen, en dan één en halve slag opendraaien, tot ge een bodemke hebt aan uw wik, en dat steekt ge dan aan. Daarna snel uw windscherm zetten. En best voor ge uw vuur aansteekt met een aansteker de windrichting checken op de plaats waar ge het gaat zetten, zodat uw vlammen van uw voorverwarmen niet op uw brandstoffles slagen.

Profiel

Gepost: 28 januari 2008 07:58 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRankRank
107 berichten
sinds 28.12.2007

er is een tips en tricks onderdeel op de site van msr zelf. ook handig

Signature 

wauwie

Profiel