Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

1 van de 4
1
Thermisch ondergoed
Gepost: 31 januari 2008 12:31 AM   [ Negeer ]
RankRank
73 berichten
sinds 06.01.2008

Ik zou graag thermisch ondergoed (broek en shirt) aanschaffen, maar heb er geen idee van welke modellen goed zijn (en betaalbaar). Het zou voor allround gebruik zijn, dus zowel skieën, hiken in lage temperaturen…

Ik heb al eens op de website van Odlo gaan kijken, maar weet dat ook The North Face en Häglofs thermisch ondergoed in hun collectie hebben. En er zullen nog wel merken zijn.

Zijn er hier mensen met negatieve/positieve ervaringen ivm met bepaalde modellen? En waar moet ik op letten bij de aanschaf?

Signature 

Never measure the height of a mountain until you have reached the top

Profiel

Gepost: 31 januari 2008 12:39 AM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRankRank
359 berichten
sinds 28.12.2007

Steven

wat betreft thermisch ondergoed gaat mijn huidige voorkeur resoluut naar de merinowol van icebreaker (bodyfit 260). wellicht niet de goedkoopste maar wat mijn persoonlijke smaak betreft wel het grootste draagcomfort.
voordelen : geur (die zeer lang wegblijft), temperatuurmarge (zowel aangenaam bij zeer koud en bij wat minder koud), natuurlijke vezel
nadelen : droogt mss ietsje minder snel dan synthetische weefsels maar daarbij dient opgemerkt dat dit bij merinowol eigenlijk nog heel goed meevalt.
online tests :

vergelijkende test op hiking.be

pdf-bestand van oppad.nl

Luk

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

Gepost: 31 januari 2008 01:40 AM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRank
73 berichten
sinds 06.01.2008

Ben eens de website van Icebreaker aan het verkennen geweest. Blijkbaar heb je verschillende niveaus in het isolerend vermogen. Weet er iemand of er veel verschil zit tussen Bodyfit 200 en Bodyfit 260? Uiteraard zal deze laatste een heel stukje beter isoleren, maar hij is ook een heel stuk duurder. Ik vraag me af of Bodyfit 200 isolerend genoeg is om in erg koude temperaturen mee te gaan stappen…

Signature 

Profiel

Gepost: 31 januari 2008 09:13 AM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRank
121 berichten
sinds 28.12.2007

Ik hou het ook bij wol, en dit gans het jaar door!

Katoen is in elk geval te vermijden, en wol is aangenamer om dragen dan synthetisch en stinkt bovendien niet (wel een argument als men een week in de wildernis zit!)

Signature 

Problemen? Geen problemen!

Profiel

Gepost: 31 januari 2008 10:52 AM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRankRank
348 berichten
sinds 12.01.2008

Hallo Steven!
Mijn ervaring is dat de Icebreaker 200 warm genoeg is voor langlaufen, maar daar produceer je zelf aardig wat warmte bij.
Wat betreft wandelen met rugzak zal het bij een niet te langzaam tempo ook goed voldoen. Het hangt er ook mee samen of
er nog een winddicht en ademend laagje of jack overheen kan gaan. Wanneer je echt continu behoorlijk ver onder nul
verkeert en weinig beweegt, is de 260 wel beter. Het is wel duur spul, maar Woolpower of Ortovox kosten nog meer. Je
hebt voor die prijs ook ongeveer het beste wat er te krijgen is en bij voorzichtig wassen gaat het lang mee!

Profiel

Gepost: 31 januari 2008 11:03 AM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRank
73 berichten
sinds 06.01.2008

Ik heb al enkele interessante vergelijkingstests gelezen… dankuwel! Ik lees wel regelmatig dat wol sneller sporen begint te vertonen van het dragen van de rugzak? Of valt dat goed mee? Maar of dat opweegt tegen de andere voordelen… Ik hoor dat velen wel zeer lovend zijn over Icebreaker… dus ik zal me eens verdiepen in het Merinowol-spoor.

Signature 

Profiel

Gepost: 31 januari 2008 11:16 AM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRankRank
373 berichten
sinds 28.12.2007

Ik heb nu twee jaar een setje icebreaker en er zitten toch al wel wat gaatjes in. Dus erg slijtvast zijn niet. Je kunt miss ook eens kijken naar het ondergoed van Patagonia. Zij hebben zowel synthetisch (capilene) als wol. Het capilene ondergoed van Patagonia was tot Icebreaker op de markt kwam de marktleider omdat ze betrekkelijk lang geurtjes onder controle hielden. Ik heb ook een boxer van de Haglöfs Activities Serie 020 en die stank is idd niet om uit te houden. Miss ook omdat dit redelijk warm is, in solden gekocht bij de AS en de 010 was er niet meer anders had ik die wel genomen.

Buiten het slijtage effect ben ik dus ook voorstander van Merino/Icebreaker al ben ik aan het denken om ook eens een Capilene setje aan te schaffen om eens deftig te kunnen vergelijken. Je hebt in de Capilene (evenals de wol) lijn ook verschillende diktes (1 tot 4) die bij verschillende temperaturen zijn aangewezen.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 31 januari 2008 11:58 AM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRankRank
146 berichten
sinds 26.01.2008

Misschien is Woolpower wel sterker, ze gebruiken namelijk een mengeling van merinowol en polyamide. Ik draag een baselayer en kousen van die Zweden en tevreden van, maar die heb ik nog niet lang… Ik hoor wel van de Zweedse vrienden van mijn broer dat die zeer tevreden zijn over Woolpower en die werken buiten in noord Zweden met survival etc. (bushcraft)

citaat van hun website :
“THE MATERIAL IS HARDWEARING
Wool is a material with excellent properties but its wear resistance is not optimal. In order to add maximum wear resistance to the material, the wool has been mixed with one third polyamide. In the thinnest garments, polyester is added on the outside, for best possible wear resistance.”

Profiel

Gepost: 31 januari 2008 12:27 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRankRankRank
373 berichten
sinds 28.12.2007

En waar hebben ze dat in onze contreien. Ik zie op de website bij dealers Hike-a-way staan maar dat is een groothandel. Miss idd interessant om ook eens te bekijken. Of weeral een reden erbij om dringend eens naar Zweden te gaan raspberry

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 31 januari 2008 01:00 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRank
40 berichten
sinds 29.12.2007

Ik gebruik al jaren merinowol van Icebreaker. Ben er heel content van. En bij mij geen gaatjes...grin

Profiel

Gepost: 31 januari 2008 01:00 PM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
RankRank
32 berichten
sinds 28.12.2007

Toch even een voordeel aanhalen van synthetisch ondergoed. Je moet eens in je ene hand een merino t-shirtje vasthouden en in de andere hand capilene t-shirtje. Je zal zeker het gewichtsverschil voelen! Niet dat het overdreven groot zal zijn, maar belangrijk als je iemand bent die de steel van zijn tandenborstel er wel afzaagt....

Profiel

Gepost: 31 januari 2008 01:01 PM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
RankRankRankRank
359 berichten
sinds 28.12.2007

Jonas,

k weet niet wat jij uitsteekt met je icebreaker kleding. ‘k heb ze zelf nu al een aantal jaren en ze worden vrij intensief (winter en zomer) gebruikt (ook met een zware rugzak op de rug) en tot op heden geen sporen van gaatjes te merken. het enige wat op te merken valt is dat langs de binnenzijde van de dijen de wol wat pluist, maar daar slijten al mijn broeken relatief snel....

woolpower is oa te vinden bij horizon buitensport in st niklaas.

Tobi,

wat betreft het verschil in gewicht komt bij mij in ieder geval toch het draagcomfort op de eerste plaats en dan pas dat gewicht.

Luk

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

Gepost: 31 januari 2008 01:08 PM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
Rank
20 berichten
sinds 05.01.2008

Idd! heb al bijna 4 jaar icebeaker, geen enkel gaatje hoor! Kheb de bodyfit200, ben er 2x tot -15 à -17° geweest gedurende toch wel zeker een 12-tal uren. Met een goeie combinatie van een powerstretch en 3 laagse jas, geen probleem zo lang je beweegt! (had de flees 200 in de rugzak, niet nodig gehad!)
Natuurlijk, als je lang stilstaat onder de nul, vb. koken dan is een bodyfit 260 toch aan te raden.
Ben er in iedere geval super content van Icebreaker!

Signature 

Never give up, spirit!

Profiel

Gepost: 31 januari 2008 03:17 PM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
RankRank
73 berichten
sinds 06.01.2008

Ben juist een kijkje gaan nemen in de Kariboe in Leuven. De verkoper daar raadde me een Icebreaker Bodyfit 200 aan, eerder dan een 260 om verschillende redenen.

1) 200 is dunner, is dus sneller droog
2) als ondergoed er is deze bij niet-extreem gebruik warm genoeg. Het aandeel in de isolatie van andere lagen kledij was toch ook belangrijk, belangrijkste van thermisch ondergoed is het afvoeren van vocht
3) het is goedkoper
4) voor allround gebruik is 200 voldoende

En trouwens, ook Woolpower wordt in de Kariboe verkocht.

Signature 

Profiel

Gepost: 31 januari 2008 04:14 PM   [ Negeer ]   [ # 14 ]
RankRankRankRank
373 berichten
sinds 28.12.2007

Niks speciaals mee gedaan. Zowel in de boxer zit een gaatje als in de t-shirt. Het zal aan mij liggen dan zeker rolleyes

Signature 

Profiel

Gepost: 31 januari 2008 04:41 PM   [ Negeer ]   [ # 15 ]
RankRankRank
163 berichten
sinds 25.12.2007

Ik draag nooit thermisch ondergoed. Zelfs niet tijdens wintertripjes.

Mist ik iets?

Profiel

1 van de 4
1