Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

Vercors: tips voor winter- en zomertochten
Gepost: 05 februari 2008 06:18 PM   [ Negeer ]
Rank
26 berichten
sinds 30.12.2007

ja amaai, daar zijn heel mooie foto’s bij. ik wou dat ik ze had mogen trekken.
ik denk dit jaar ook nog eens naar de sneeuw te gaan, mischien wel naar daar.
welke zijn daar de mooiste plekken?

Profiel

Gepost: 05 februari 2008 06:41 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007

Roy,

Om het draadje met sfeerbeelden uit de vercors relatief “zuiver” te houden heb ik je reactie verplaatst naar een nieuwe topic.

nu ter zake....

Het gedeelte van de vercors wat mij persoonlijk het meeste aanspreekt is eigelijk alles ten zuiden van de grand veymont.
als je met de auto naar ginder trekt is het volgens mij het gemakkelijkste om ofwel te parkeren aan de col de rousset, of aan de vallei van de combeau.... van daaruit kan je met minimale hoogtemeters het plateau opkomen.
een alternatief is parkeren bij chichilianne, maar dan heb je meer hoogtemeters te maken via de pas de l essaure of via de pas des aiguilettes, waarbij die laatste meer risico inhoudt met betrekking tot sneeuw.....

Mijn devies voor de vercors is dat je geen lange afstanden moet afleggen. ik hou de afstanden tussen de hutten relatief kort, en doe wanneer ik daar nog zin in heb, lussen vanaf de hut, maar dan zonder rugzak. een voorbeeldje van zo’n lus is vertrekken vanaf cabane de pre peyret naar de col des econdus via de vallei (GR-pad) en terugkeren via de cretes die er net ten zuiden van liggen. beide paden liggen amper 500m naast elkaar maar zijn totaal verschillend en geven een totaal verschillend panorama....

Als je een idee hebt hoeveel dagen je zou gaan en als je wat meer gerichte vragen hebt, wil ik wel wat meer suggesties geven.

er staat al wat info in dit draadje oa

Luk

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

Gepost: 09 maart 2008 05:38 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007

nog een hoop verzamelde info over de vercors is te vinden op een site van Regis Cahn

Signature 

Profiel

Gepost: 05 juni 2008 08:41 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRank
245 berichten
sinds 26.12.2007

Hier gaan we dan.
De knoop net doorgehakt. Morgenavond vertrek ik richting Vercors terwijl ik er helemaal niet naartoe wilde. Ik wilde naar het Wettersteingebirge of de Vanoise, maar daar zal het niet erg genietbaar zijn.
Ik ben natuurlijk slecht voorbereid. De eerste dagen zal ik met regen en waarschijnlijk ook mist opgezadeld zitten. Toch hoop ik een volgend rondje te kunnen lopen.

ZA: Gresse-en-Vercors, Côte de la Quinquambaye, Pas de Bachassons.
ZO: Pas de Bachassons, Tourte-Barreaux, Col du Pison, Plautret, Dôme ou Pié Ferré, Cabane de Châtillon.
MA: Cabane de Châtillon, Col Gérodet, Cirque d’Archiane, Carrefour des Quatre Chemins de l’Aubaise, Croix du Lautaret, La Montagnette, Tête Chevalière.
DI: Tête Chevalière, Pas de l’Aguille, Pas de la Selle, Grand Veymont (bivak op de top als het weer het toelaat).
WO: Grand Veymont, Pas de la Ville, Gresse-en-Vercors.

Ik heb één reservedag. Rochers du Baconnet lijkt me ook wat om op te overnachten.
Wat water en bronnetjes betreft zal ik misschien goed mogen zoeken. Ik heb geen TOP25 kaart van de Vercors, maar een 1:50 000 kaart van de serie Didier Richards waar niet veel bronnetjes op te bespeuren zijn.
Er nog niet uit of ik tent of tarp meeneem.

Eerst nog een nachtje werken, dan alles inpakken en moe vertrekken. Da’s ‘t leven van de echten.  cool smile

Profiel

Gepost: 05 juni 2008 09:36 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007

joery,

heb je de locaties van de bronnen die vermeld staan op refuges.info genoteerd?

er is een bron in de pas de bachassons waar je niet kan naastkijken. naast de cab. des aiguillettes zijn 2 plaatsjes ideaal om te kamperen (muurtjes gebouwd tegen de wind)

als je afgedaald bent van de tourte barreaux kan je eventueel even langslopen bij pre peyret waar soieso wel een bron stroomt
ook bij de baraque du pison is een bron
om de bron bij cab de chattion te vinden moet je het plateau iets (20 m of zo) afdalen richting chatillon en dan was het linksaf als k me niet vergis. op de uitlopers van de glandasse (voorbij de hut lopen tot het einde) zijn ook een bron of 2, 3 te vinden.
naar t schijnt is die verre uitloper ook prachtig om te kamperen
van het “vijvertje” voor de hut kan je beter afblijven als het om het drinken van het water gaat

wanneer je een rechte lijn neemt van la montagnette naar de tete chevaliere heb je ongeveer bij de kruising met het pad van de cab de l essaure naar chamailloux een bron met meestal stevig debiet. Wanneer je naar tete chevaliere gaat kan je best de hele kam aflopen (hier en daar een verrassend uitzicht)
andere bron daar in de buurt ligt bij de pas de l essaure, het pad volgen dat langs de rand omhoog loopt.

pas de l aiguille, ga je die afdalen om nadien weer te klimmen naar de veymont?
wanneer je via de cab de chammousset afdaalt naar de cab de chamailloux kom je in ieder geval ook weer een bron tegen met meestal een flink debiet.

pas toch maar op met die mist. ook al ken ik het gebied redelijk, deze winter stond ik op hooguit 20m van de hut en k heb ze niet gevonden dankzij die mist (uiteindelijk teruggekeerd naar pre peyret toen)

wanneer je wat hoogtemeters minder wil maken zou je ook kunnen vertrekken vanaf de vallei van de combeau of vanaf de parking de la brume (of zoiets).
een alternatief met meer hoogtemeters is vertrekken vanuit richardiere

in de buurt van montavalle en op de glandasse kom je met wat geluk nogal wat orchideeen en edelwijsjes tegen. voor de rest zal de bloemenweelde stilaan voorbij zijn vrees ik.

veel wandelplezier ginder....
Luk

Signature 

Profiel

Gepost: 05 juni 2008 09:55 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRankRankRank
380 berichten
sinds 26.12.2007

Wat water en bronnetjes betreft zal ik misschien goed mogen zoeken. Ik heb geen TOP25 kaart van de Vercors, maar een 1:50 000 kaart van de serie Didier Richards waar niet veel bronnetjes op te bespeuren zijn.

Mogelijk ben ik morgen niet thuis
Ik smijt de top 25 kaarten onder mijn carport, kan je ze evt komen oppikken mocht je ze toch willen gebruiken.
Hier ten huize is het inpakken ook begonnen.
Nee, wat het weer betreft had het voorjaar ginder een stuk beter mogen zijn.

Profiel

Gepost: 06 juni 2008 03:48 AM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRank
245 berichten
sinds 26.12.2007

Bedankt Luk! Ik heb je uitleg afgeprint, geen tijd om het zelf nog uit te pluizen.
Wat die kaart betreft Ivo, met mijn exemplaar zal het wel lukken.

Profiel

Gepost: 06 juni 2008 09:48 AM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
Rank
3 berichten
sinds 04.06.2008

Misschien te laat, maar je weet nooit: tips voor bronnen

1: Op het pad van La Quinquambaye passeer je een kilometer voor het hutje een stroompje. De bron ligt daar waar het steenslagstuk de vertikale rotsen bereikt: de bron loopt er uit een rotsspleet.

2: Aan de Pas de l’ Aiguille bevindt de bron zich ten zuiden van de hut. Wanneer je boven komt op de pas, zie je een grote waterslang die je kan volgen tot de bron. De echte bron ligt iets boven het begin van de aftapping.

3: Het stuk van Pre Peyret tot Cabane de Chatillon is zo goed als “bronloos”, dus voldoende inslaan voor dit stuk. Een 500m op de weg ten zuiden van Pre Peyret is een bron die steeds goed water geeft. (ingemetseld pijpje)
Bij de cabane Chatillon sloegen we onze tent op aan de rand van het plateau: inderdaad een magnifieke plek. De bron vind je alsvolgt: Loop naar de rand van het plateau, richting grote steenman (westen) Hier begin een pad met grind. Vrij snel maakt het een haakse bocht waar links een klein pad vertrekt. Hier staat alleen een klein steenmannetje. Als je dit volgt ( pad wordt smaller en wat onbeschermd) kom je na een halve kilometer bij een blauw ijzeren klepje in de rots (op kniehoogte). Dit is de bron! Klepje openen en water eruit scheppen.

4: Er is ook een stevige bron aan de onderkant van de Grand Veymont, westkant. De GR91 loopt erlangs.

5: Tent opslaan op de top van de Grand Veymont? Het is er vaak mistig en winderig en ligt er vol grote keien. Er is wel een beschuttingsmuurtje gebouwd om even te kunnen picknicken, maar daar kan je je tent niet voor zetten. ‘t Is wel een droomplek, want je ziet pal voor je de Mont Aiguille en er lopen heel wat gemzen rond. Een alternatief kan zijn het vlakke stuk ten westen van de Pas de la Ville. Op de pas zelf is er geen plek voor een wildcamp.

Veel Vercors-plezier

Profiel

Gepost: 06 juni 2008 09:51 AM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
Rank
3 berichten
sinds 04.06.2008

Nog even deze link: bron-info van de officiële dienst:

http://www.vercors-gtv.com/PDF/info_sources.pdf

Profiel

Gepost: 06 juni 2008 01:26 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRankRank
245 berichten
sinds 26.12.2007

Bedankt nog voor de respons.
Binnen 5 minuten ben ik al ribedebie.
Mijn spiksplinternieuwe rugzak met een inhoud van 47L mee.
Toen ik hem daarnet woog had ik voor het eerst eens het echte gevoel van heel licht te zitten. Voorheen kortere tochten altijd met een 80L rugzak gelopen.
Hij weegt 11,2 kg, wandelstokken en al erop en 2kg aan fotografiemateriaal erin. Niet slecht.
Hij steekt nog niet vol.  tongue rolleye
Voor de tarp gekozen.  wink

Dada!

Profiel

Gepost: 06 juni 2008 01:46 PM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
RankRankRank
174 berichten
sinds 12.01.2008

Welke rugzak heb je gekozen en hoe is het met de lekkende schoenen afgelopen?

Profiel

Gepost: 06 juni 2008 03:53 PM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
RankRankRank
245 berichten
sinds 29.12.2007

Ik wil die paklijst wel eens zien smile

Profiel

Gepost: 12 juni 2008 11:44 PM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
RankRankRank
245 berichten
sinds 26.12.2007

Ik ben zowat net terug. Gelopen wat ik hier aangekondigd had.
Toen ik aan de bron bij de Pas de Bachassons kwam realiseerde ik me dat ik Luk zijn tekst in de auto had laten liggen. Heb uiteindelijk wel alle bronnen zelf zonder problemen kunnen vinden.
Veel mist gehad en onweer. De oostrand van het plateau heb ik intussen nog steeds niet gezien. Geen bivak op de Veymont. Wel een superbivak op de Rocher d’Archiane. Voor de Vercorsliefhebbers die er misschien nog niet geweest zijn: hier moet je gewoon eens gebivakkeerd hebben! Er loopt wel geen duidelijke route naartoe.
En Luk, je vrees dat de bloemenweelde stilaan voorbij zou zijn hoefde helemaal niet. Mijn schoenen zien compleet geel van het stuifmeel. Ik ben wel geschrokken van de drukte. Er liep daarboven dagelijks redelijk wat volk rond. Voor mij voortaan geen Vercors meer zonder sneeuw.

En de rugzak is een Osprey Exposure geworden.

Profiel