Een half jaar geleden heb ik zware trekking-schoenen gekocht: Lowa Combat Boot GTX. Daar ben ik tot nu toe zeer tevreden van, maar om die investering de moeite waard te laten zijn wil ik ze nu wel ook zo goed mogelijk onderhouden…
Het materiaal is zwart volgraan leder (fullgrain leather) met een goretex-membraan.
Wat ik nu al gedaan heb, na oa een lang weekend in de modder ploeteren:
binnenzolen en veters eruit gehaald, ze langs buiten gewassen met lauw water en een borstel, binnenin ook gespoeld met lauw water (en een uur laten staan, schijnt het goretex-membraan te helpen niet te verstoppen), daarna laten drogen met krantenpapier in
Volgens wat ik gelezen heb zou ik ze nu moeten waxen. Ik heb een potje “Nikwax Waterproofing Wax for Leather” gevonden in de garage van mijn ouders, is dat het correcte middel om er nu op te smeren? Volgens hun website wel alleszins, maar die bevelen dat dan ook aan na ieder gebruik..? De wax ziet er qua kleur eerder bruin uit, is dit kleurloos als het uitgespreid is op het zwarte leer?
Of is het belachelijk zo rap al te waxen en zou ik ze deze keer beter poetsen met klassieke zwarte schoenpoets? (zoals gebruikt voor deftige schoenen)
Of heeft er iemand betere raad?
Alle tips welkom om mijn schoenen zo lang mogelijk te laten meegaan!
Alvast bedankt!
Lasse