Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

1 van de 2
1
Onderhoud schoenen: volgraan leder met gtx
Gepost: 13 februari 2008 06:09 PM   [ Negeer ]
RankRank
76 berichten
sinds 26.01.2008

Een half jaar geleden heb ik zware trekking-schoenen gekocht: Lowa Combat Boot GTX. Daar ben ik tot nu toe zeer tevreden van, maar om die investering de moeite waard te laten zijn wil ik ze nu wel ook zo goed mogelijk onderhouden…
Het materiaal is zwart volgraan leder (fullgrain leather) met een goretex-membraan.

Wat ik nu al gedaan heb, na oa een lang weekend in de modder ploeteren:
binnenzolen en veters eruit gehaald, ze langs buiten gewassen met lauw water en een borstel, binnenin ook gespoeld met lauw water (en een uur laten staan, schijnt het goretex-membraan te helpen niet te verstoppen), daarna laten drogen met krantenpapier in

Volgens wat ik gelezen heb zou ik ze nu moeten waxen. Ik heb een potje “Nikwax Waterproofing Wax for Leather” gevonden in de garage van mijn ouders, is dat het correcte middel om er nu op te smeren? Volgens hun website wel alleszins, maar die bevelen dat dan ook aan na ieder gebruik..? De wax ziet er qua kleur eerder bruin uit, is dit kleurloos als het uitgespreid is op het zwarte leer?
Of is het belachelijk zo rap al te waxen en zou ik ze deze keer beter poetsen met klassieke zwarte schoenpoets? (zoals gebruikt voor deftige schoenen)
Of heeft er iemand betere raad?

Alle tips welkom om mijn schoenen zo lang mogelijk te laten meegaan!

Alvast bedankt!
Lasse

Signature 

“Do not mess with the forces of nature, for thou art small and biodegradable!” - Greenpete

Profiel

Gepost: 13 februari 2008 10:09 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRankRank
380 berichten
sinds 26.12.2007

Meer terughoudendheid bij het beantwoorden van deze vraag dan het tentenpropverhaal.
Ik denk dat ik weet waarom.
Je wordt ook zo stilaan wild van al die produkten en aanbevelingen die je links en rechts leest.
Iedereen zweert ook bij zijn merk.
Ik vraag me wel af of je met die waterproofing wax moet beginnen smeren op je GTX schoenen.
Ik zou ze veiligheidshalve eerder behandelen met aqueous wax van hetzelfde merk.
Het leer moet gewoon onderhouden worden en niet waterdicht gemaakt.
Daar zou de GTX voor moeten zorgen.
Een keer per jaar vullen met lauw water zal wel volstaan.
Teveel wax smeren maakt de schoenen soms ook te soepel. Soms kruipen er zandkorrels mee in de porieen op hun plaats gehouden door al dat ‘vet’.
Niet erg goed denk ik.
Ik lees links en rechts dat de drukinkt van kranten slecht is voor het GTX membraan.
Ik betwijfel het of dit zo is omdat het membraan nooit rechtstreeks kan aangeraakt worden.
Maar eerlijk gezegd. Alles wat ik hierboven schreef is weinig ‘wetenschappelijk’ onderbouwd.
Ik zou de aanbevelingen van de fabrikant volgen en als je waterproofing wax op gtx kan....doen zou ik zeggen en dat kleurverschil...ach we lopen niet op de Meir.
Kijk eens op de site van jouw schoenmerk. Soms lees je daar ook adviezen (wat ik nu niet heb gedaan voor jouw schoenen)

Profiel

Gepost: 14 februari 2008 11:42 AM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Toen ik mijn Lowa Tibets kocht bij Basecamp kreeg ik er een papier bij met uitleg over het onderhoud. Zal straks eens kijken of ik het nog kan terugvinden en inscannen.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 18 mei 2008 09:45 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRank
35 berichten
sinds 28.12.2007

dit vertelde de vertegenwoordiger voor belgie van lowa me:
ik heb ook de combatboots: water inzetten , derna gewoon krantepapier,
buitenkant gewoon afwassen met water en borstel en evt een waterafstotende wax of spuitbus erop ,en gewoon met schoensmeer opblinken
ik gebruik de potjes van cava seul
ik was dus goe bezig !!

Profiel

Gepost: 19 mei 2008 08:46 AM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRank
76 berichten
sinds 26.01.2008

Peter, is die schoensmeer puur voor het opblinken of is die ook voedend/beschermend voor het leder?

Signature 

“Do not mess with the forces of nature, for thou art small and biodegradable!” - Greenpete

Profiel

Gepost: 19 mei 2008 03:20 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRank
35 berichten
sinds 28.12.2007

die is eveneens om je schoenen te voeden en te beschermen he en ook voor op te blinken

Profiel

Gepost: 19 mei 2008 03:26 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRank
76 berichten
sinds 26.01.2008

Ok, bedankt!

Ik ga dan nog eens moeten zoeken in de garage waar er nog deftige schoensmeer ligt…

Signature 

Profiel

Gepost: 19 mei 2008 04:19 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRank
35 berichten
sinds 28.12.2007

deze niet te dik aanbrengen en dan goe opblinken

Profiel

Gepost: 20 mei 2008 08:31 AM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRank
82 berichten
sinds 28.12.2007

Ik heb sinds twee jaar Meindl gtx combatboots, vergelijkbaar met de Lowa’s. De goretex voering heeft het overigens ondertussen begeven…
Enkele keren per jaar invetten met ledervet of wax, en dagelijks onderhoud met een degelijke schoensmeer (ik gebruik Kiwi paradegloss).
Voordeel van schoenen uit volleder is dat ze nog degelijk kunnen gepoetst worden; het onderhoud van de moderne schoenen met uiteenlopende materialen, verschillende kleurtjes, enz.  is veel moeilijker, en na enige tijd zien ze er niet mee uit.
Mijn zwarte meindl’s kan ik echter nog laten blinken als nieuw, mits enig poetswerk dat echter grote voldoening geeft!

Signature 

Problemen? Geen problemen!

Profiel

Gepost: 20 mei 2008 08:34 AM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRank
35 berichten
sinds 28.12.2007

oei de goretex naar de knoppen van uw meindls?
niet meer waterdicht dus of...?

Profiel

Gepost: 20 mei 2008 08:53 AM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
RankRank
82 berichten
sinds 28.12.2007

De goretex voering is kapot aan de hielen, bovendien zijn er enkele scheurtjes in het fijne leder aan de tong.
Waterdichtheid is nu enkel gegarandeerd op de klassieke manier via invetten.

In de praktijk geeft dit weinig problemen.
Bij doorwading van een beek of dergelijke dringt er wel sneller water in de schoenen, maar het gaat er ook sneller weer uit!
Bij de laatste trip in Schotland mij uiteindelijk niet meer bekommerd om telkens mijn voeten af te drogen (het is daar zeer nat!).

Signature 

Problemen? Geen problemen!

Profiel

Gepost: 20 mei 2008 09:24 AM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
RankRank
35 berichten
sinds 28.12.2007

ja ik heb het veslag gelezen ,ziet er indrukwekkend uit en zeker iets om over na te denken ...voor nieuwe plannen!!

Profiel

Gepost: 20 mei 2008 03:57 PM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
RankRank
76 berichten
sinds 26.01.2008

Wat Kiwi shoe cream gevonden, opgesmeerd en min of meer opgeblonken, ziet er bijna weer uit als nieuw grin
Heeft dat opblinken eigenlijk ook nut buiten het *bling*bling* effect? En dat is toch niets meer dan er wat over wrijven met een panty eh? ^^

Signature 

Profiel

Gepost: 20 mei 2008 06:45 PM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
RankRank
35 berichten
sinds 28.12.2007

ik doe da met een zachte schoenborstel ipv een panty
het voedt het leder ook he ,dus niet alleen bling bling

Profiel

Gepost: 20 mei 2008 06:50 PM   [ Negeer ]   [ # 14 ]
RankRank
76 berichten
sinds 26.01.2008

Ik bedoel het opblinken zelf eh, dus na het smeren in feite, is dat alleen voor het blinken of helpt dat ook voor de egale verspreiding ofzo? (kwestie van het systeem te proberen begrijpen/doorgronden wink )

Signature 

Profiel

Gepost: 20 mei 2008 06:53 PM   [ Negeer ]   [ # 15 ]
RankRank
35 berichten
sinds 28.12.2007

ja de schoensmeer doet ge derop (voedend) en derna blinkt ge ze op voor t zicht
ge kunt het ook zo laten opdrogen maar das nie proper he en ook niet handig

Profiel

1 van de 2
1