Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

Opbergen tent
Gepost: 13 februari 2008 07:50 PM   [ Negeer ]
RankRankRank
230 berichten
sinds 29.12.2007

Wat is de beste manier om een tent (Lightwave) op te bergen? Volledig ingepakt of los aan een kleerhanger in een kast (bv)?

Profiel

Gepost: 13 februari 2008 08:00 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRank
72 berichten
sinds 26.01.2008

Voor zover ik weet is het beter je tent los op te bergen zoals je zelf zegt, op die manier ben je zeker dat de tent goed droogt en als je ervoor zorgt dat het gewicht van het zeil goed verdeeld is over de ophangpunten ben je er ook zeker van dat er minder kans op slijtage door te veel druk op bepaalde punten is, maar dat is misschien wel overdreven wink (in ieder geval theoretisch correct)
Zelf heb ik helaas veel te weinig plaats om de tenten hier allemaal los op te bergen, dus na goed drogen in de garage berg ik ze netjes op in hun zakken en gaan ze in de kast…

Volgens Hilleberg :
“ How do I store and care for my tent?
The best way to store a tent is to hang it in a dry and cool place, either loose or in its stuffbag. It is important to make sure that the tent is properly dry before it is being packed away. You dry your tent best and fastest if you can hang it somewhere with the poles inserted.

Before packing it away it should be cleaned and chacked for damage so that it can be fixed.  Ensure that the poles do not have any sharp edges at the ends which can damage the pole sleeves.”

Signature 

“Do not mess with the forces of nature, for thou art small and biodegradable!” - Greenpete

Profiel

Gepost: 13 februari 2008 08:27 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRank
270 berichten
sinds 28.12.2007

Awel; ik heb mijn tent http://www.flickr.com/photos/themountainrabbit/2242280851/ 10 jaar geleden opgeborgen gehad. In de zak, zo goed mogelijk opgerold als ik ze oorspronkelijk gekocht had. 17 jaar geleden is deze tent gekocht, na veel gezeur van mij, voor het bedrag van 4000 bef door mijn ouders. De kat heeft er eens met zijn nagels ingezeten. Elke zomer stond die in de tuin tot 12 jaar geleden ongeveer. (studeren, 2e zit, vakantiewerk,...)

Als je tent droog en proper is, maar vooral droog, dan maakt het niet uit in welke vorm je ze opbergt. Wel ver weg van alle zon. Bij mij was dat onder mijn bed. De elastieken zijn wel al meerdere malen vervangen. Want die waren verduurt. Vorige zomer is de tent gesneuveld; ze is eigenlijk te klein voor een volwassene en het stukje stof om de voorluifel aan een koord te verbinden heeft het begeven. Het tentstof was nog altijd inorde alsook het grondzeil.

[Effen aanvullen]

De laatste trip heeft de tent een meer dan een etmaal durende alpenregen tegengehouden.

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 13 februari 2008 09:03 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRank
151 berichten
sinds 25.12.2007

Ach, gewoon kriskras proppen in de opbergzak. Droog welteverstaan. Ver weg van zonlicht en warmte. En af en toe eens behandelen en zachtjes tegen praten des avonds. Zo gaat het beestje zeker 15 jaar en langer perfect blijven leven. En daarna… kopen we toch gewoon een nieuwe!

Leve de wegwerpmaatschappij.

Profiel

Gepost: 13 februari 2008 09:40 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRankRank
371 berichten
sinds 26.12.2007

Ook ik prop.
Sommigen beginnen dan pas de discussie met de vraag of dit met open of gesloten ritsen moet.
De meningen lijken verdeeld.
Ik rits de tent dicht voor ik begin te proppen.
Ritssluitingen stofvrij houden is een must en daarom gaat de tent soms in zijn geheel mee in bad.
Een ander punt:
hoe moet de tentstok worden opgeplooid?
Velen beginnen aan een uiteinde en plooien zich een weg naar de anderen kant.
Ik had begrepen dat je op die manier de elastiek heel ongelijkmatig belast (het meest aan de andere kant waar je bent begonnen.)
Het klinkt logisch en daarom begin ik steeds vanuit het midden te plooien.
Het laatste wat ik wil onderweg is een geknapte elastiek.

Profiel

Gepost: 13 februari 2008 09:46 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRankRankRank
305 berichten
sinds 27.12.2007

Ik ben een ‘plooier’. Maar opplooien van de tent gebeurt met zo weinig zorg dat ik niet bang ben dat ik steeds via dezelfde plooilijnen gebeurt. Alles wordt geplooid tot ongeveer de breedte van de opbergzak, vervolgens rol ik de tent op met de tentstokken erin om ze te beschermen tegen breken onderweg. De ritsen gaan eerst dicht.
Ik plooi m’n tentstokken op vanaan de buitenkant. Over het probleem met de elastieken had ik nog nooit nagedacht, maar als deze niet al te hard zijn gespannen is dat niet zo’n groot risico, denk ik ?

Profiel

Gepost: 14 februari 2008 05:54 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRank
106 berichten
sinds 28.12.2007

1 keer per jaar wassen in lauw water, in bad ... goed laten drogen en superdroog en slordig opgerold in de zak opbergen.

ik had ergens gehoord da het beter was om je stokken zo onopgeplooid mogelijk te bewaren (om de elastiek niet zo te rekken), maar ik weet niet meer of dit van een betrouwbare bron was.

Signature 

wauwie

Profiel

Gepost: 15 februari 2008 08:46 AM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRank
36 berichten
sinds 06.01.2008

mijnt tent wordt enkel gewassen door dauw en regen. Droog opbergen is vanzelfsprekend, behalve als je fan bent van kleurrijke fungi. Opplooien en oprollen vind ik enkel extra werk. Gewoon in zak proppen.  TNF heeft ruime zakken zodanig dat je tent er niet in geperst zit. Gesloten of open rits? Doet dat er toe? Ik denk daar niet bij na.

Profiel

Gepost: 15 februari 2008 08:21 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRankRankRank
371 berichten
sinds 26.12.2007

Gesloten of open rits?
Op Hiking-site staan er een paar discussies over.
De ene heeft de ervaring dat bij gesloten rits bij het proppen soms een heel vreemde kronkel kan ontstaan op de rits waardoor een en ander te sterk onder spanning komt te staan met ongecontroleerd open komen te staan van de ritssluiting.
Daarnaast zijn er die waarschuwen voor het beschadigen van de dunne coating van de tent door de ‘scherpe’ haakjes van een open rits.
Bij de instructies van mijn akto staat dat alle ritsen gesloten moeten worden.
Wat ik dus doe

Profiel

Gepost: 19 februari 2008 05:06 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRankRank
239 berichten
sinds 26.12.2007

Die van mij wordt na gebruik steeds gewassen en eigenhandig afgedroogd om vervolgens aan de kapstok opgehangen te worden… met de risten dicht.

Profiel

Gepost: 19 februari 2008 05:56 PM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
Rank
14 berichten
sinds 19.02.2008

Sterk zeg… Is teveel wassen ook weer niet nefast voor de levensduur?
Ik laat hem gewoon altijd mooi drogen, plooi em snel wat bij elkaar en gooi die dikke hoop ergens beneden in een weinig gebruikte kast.

Profiel

Gepost: 21 februari 2008 05:15 PM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
RankRankRank
106 berichten
sinds 28.12.2007
franske - 19 februari 2008 05:56 PM

Sterk zeg… Is teveel wassen ook weer niet nefast voor de levensduur?

wassen met water maakt toch niets uit?
 Signature 

wauwie

Profiel

Gepost: 21 februari 2008 07:49 PM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
RankRankRank
168 berichten
sinds 12.01.2008

Ik laat de tent enige tijd liggen in een kuip met oplossing van Mirazyme (van Bever) om geuren, schimmels en funghi te voorkomen.
Daarna het bekende recept van goed uitspoelen, drogen en losjes oprollen.

Profiel

Gepost: 21 februari 2008 10:02 PM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
RankRankRank
270 berichten
sinds 28.12.2007

Wassen; het water maakt niets. Maar de mechanische krachten die inwerken wel.

Het principe van een wasmachine is; a) zeep om de oppervlaktespanning van het water te verlagen en b) mechanisch het vuil uit de was te kloppen.

Dus tent = handwas. Voorzichtig en lief zijn met het wassen wink

Signature 

keep walking

Profiel