Na eens goed nagedacht te hebben besloten dat ik ipv een -10 zak eerst een lichte slaapzak ga aanschaffen tot ongeveer het vriespunt. Met de plannen in mijn achterhoofd die ik nu op stapel heb staan zal dit al ruim voldoende zijn en ook mijn portomonee zal me er dankbaar voor zijn. Aangezien ik resoluut voor gewicht ga ben ik al verplicht om naar dons te kijken al zijn er tegenwoordig toch ook al redelijk lichte synthetische zakken. Mijn grootste probleem is mijn lengte. Met mijn 198 cm ben ik hast verplicht om een slaapzak van 230 cm aan te schaffen en dit nu niet zo’n courante maat.
Na een eerste prospectie kom ik op de
TNF - Kilogbag (1073 g) -> 0°C
Valandré - Swing 500 (1085 g) -> 0°C
Mountain Equipment Helium 600 ( 1000 g) -> 1°C
Mountain Equipment Classic 500 (1180 g) -> -3°C
Mountain Equipment Dewline ( 670 g) -> 0°C
Yeti - VIB 250 Light (660 g) -> 5°C
Mountain Hardwear - Ultralamina 32° (870 g) -> 0°C
Probleem is dus de lengtematen. De TNF is 230 cm lang maar hoelang de XL versies van Mountain Equipment zijn heb ik nog nergens gevonden. Heb al een vraag gesteld via hun website, maar voorlopig nog geen antwoord teruggekregen. Bij Yeti heb ik tegenstrijdigige info Globbetrotter spreekt van tot 2m lichaamslengte en op de website van Yeti zelf lees ik 220 cm. Dat is volgens mij redelijk krap, maar kan door het model van de slaapzak zelf wel doenbaar zijn natuurlijk. Verder vind ik het opvallend hoe Yeti een zo’n laag gewicht aan een niet zo’n hoge prijs haalt. Het merk is hier ook niet zo bekend, vooralsnog enkel Zwerfkei in NL gevonden als dealer. Maakt het natuurlijk wel iets lastiger om te passen. Ik vertrouw het toch nog niet helemaal om zo’n zware uitgave via internet te doen.