Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

1 van de 2
1
Lichte 3-seizoensslaapzak
Gepost: 26 februari 2008 02:19 PM   [ Negeer ]
RankRankRankRank
342 berichten
sinds 28.12.2007

Na eens goed nagedacht te hebben besloten dat ik ipv een -10 zak eerst een lichte slaapzak ga aanschaffen tot ongeveer het vriespunt. Met de plannen in mijn achterhoofd die ik nu op stapel heb staan zal dit al ruim voldoende zijn en ook mijn portomonee zal me er dankbaar voor zijn. Aangezien ik resoluut voor gewicht ga ben ik al verplicht om naar dons te kijken al zijn er tegenwoordig toch ook al redelijk lichte synthetische zakken. Mijn grootste probleem is mijn lengte. Met mijn 198 cm ben ik hast verplicht om een slaapzak van 230 cm aan te schaffen en dit nu niet zo’n courante maat.

Na een eerste prospectie kom ik op de

TNF - Kilogbag (1073 g) -> 0°C
Valandré - Swing 500 (1085 g) -> 0°C
Mountain Equipment Helium 600 ( 1000 g) -> 1°C
Mountain Equipment Classic 500 (1180 g) -> -3°C
Mountain Equipment Dewline ( 670 g) -> 0°C
Yeti - VIB 250 Light (660 g) -> 5°C
Mountain Hardwear - Ultralamina 32° (870 g) -> 0°C

Probleem is dus de lengtematen. De TNF is 230 cm lang maar hoelang de XL versies van Mountain Equipment zijn heb ik nog nergens gevonden. Heb al een vraag gesteld via hun website, maar voorlopig nog geen antwoord teruggekregen. Bij Yeti heb ik tegenstrijdigige info Globbetrotter spreekt van tot 2m lichaamslengte en op de website van Yeti zelf lees ik 220 cm. Dat is volgens mij redelijk krap, maar kan door het model van de slaapzak zelf wel doenbaar zijn natuurlijk. Verder vind ik het opvallend hoe Yeti een zo’n laag gewicht aan een niet zo’n hoge prijs haalt. Het merk is hier ook niet zo bekend, vooralsnog enkel Zwerfkei in NL gevonden als dealer. Maakt het natuurlijk wel iets lastiger om te passen. Ik vertrouw het toch nog niet helemaal om zo’n zware uitgave via internet te doen.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 26 februari 2008 04:55 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRank
131 berichten
sinds 12.01.2008

Hallo Jonas!
Gisteren was ik bij het bedrijf Birdland (Maarsbergen, NL) en het viel me op dat die hele mooie slaapzakken
produceren. Aan jou vereisten voldoet de II-serie(230cm) en die gaat van de Serai Econ (199e. en O gr.) tot
aan de Serai Extra 600 (289e. en -10gr.) Ze zijn verkrijgbaar bij de zaak zelf of bij de dealers. (in Belgie:
Avventura, Berghut en Karibou) De genoemde prijzen zijn adviesprijzen. Zie ook http://www.birdland.nl

Profiel

Gepost: 26 februari 2008 06:59 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRankRank
324 berichten
sinds 26.12.2007

Jonas,
het aanbod blijft gelden om bij wijze van test in een 230cm ‘la fayette ‘ te slapen.
Effe doorwerken met die thesis.
Ik vrees een beetje dat zonder diepvriestemperaturen getest zal moeten worden.

Profiel

Gepost: 26 februari 2008 07:06 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRankRank
342 berichten
sinds 28.12.2007

Bedankt Ivo, ik hou het zeker in het achterhoofd. Ik zal echter helaas wel verstek moeten geven de 15e. Heb namelijk de week erop ook examens dus ik denk dat het redelijk onhaalbaar wordt. Maar er komen wss nog wel hikes waarop we elkaar treffen Ivo en dan neem ik je aanbod graag aan. Er is ook geen haast bij, want ik plan de aankoop van de slaapzak pas in na een vakantiejob dus.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 27 februari 2008 09:29 AM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRankRank
342 berichten
sinds 28.12.2007

Boelo,

die birdland slaapzakken zien er idd best interessant uit al vind ik op de websites van de door jouw vermelde dealers niets terug. Avventura heeft blijkbaar alleen TNF en Berghut TNF, Mountanin Heardwear en Warmt Unlimited…

Voorlopig neig ik het meest naar de Valandré swing 500. Met zijn 1085 g wel net iets boven mijn vooropgestelde 1 kg, maar ben er wel zeker van dat deze de vooropgestelde temperatuur haalt.

De Mountain Hardwear Ultralamina 32° blijf ik interessant vinden, maar moet nog eens rondzien of die ergens te bezichtigen valt. Straks eens langs de K2 gaan, ik weet dat zij MH hebben. Al vrees ik dat deze ook te kort gaat zijn.

Mountain Equipment laat ik maar voor wat het is denk ik. Onmogelijk om hier in België te bezichtigen en heb begrepen dat deze zakken hun laag gewicht halen door vrij snal uitgesneden te zijn, stretch stukken en een vrij minimaal design. Ik heb toch ook wel graag iets van ruimte in mijn slaapzaak (ik woel nogal in mijn slaap). Het zal dus wss een Valandré, TNF,Yeti of eventueel Birdland worden. Heb ook al zitten denken om een slaapzak op maat te laten maken, maar vrees dat dit vrij prijzig wordt. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet dat Bever (via Birdland?) dit doet…

Signature 

Profiel

Gepost: 27 februari 2008 10:01 AM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRankRank
131 berichten
sinds 12.01.2008

Hallo Jonas,
Het is altijd positief, als je er zo met je neus bovenop zit. De Mountain Equipment Helium is vrij smal van boven en
heeft maar een hele korte rits. Oppassen! Dit aardigheidje wordt door meer merken gedaan, het spaart immers op
gewicht en kostprijs. Verder nog: ik heb begrepen dat Bever en Birdland geen zaken meer met elkaar doen, of het
zou nu na de herstart net veranderd zijn. Misschien is het interessant voor je om contact op te nemen met Twan,
“the Russian Nomad"(hiking-info lid). Hij importeert tenten en slaapzakken, mogelijk ook op maat, rechtstreeks
uit Polen!

Profiel

Gepost: 28 februari 2008 11:51 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRankRank
342 berichten
sinds 28.12.2007

Krijg wel tegenstrijdige berichten over het gewicht van de Swing 500. Op de website staat 1085g (al weet ik niet voor welke maat dat is). Gisteren gemaild met Basecamp in Nijlen en vandaag met Trekking in Aalst kwestie van bestellen. Trekking heeft zelfs een larg versie in voorraad dus dat is helemaal handig. Volgens het document dat bij de mail zat weegt de large versie 982 g. Zijn hier al mensen die ervaringen hebben met Aux-Vieux-Campeur? Daar is hij wel 30 euro goedkoper, maar ik kan niet goed inschatten hoe dat zit met verzendingskosten. Als er meer dan 20 euro verzendingskosten bij komen is het niet echt de moeite.

Signature 

Profiel

Gepost: 05 juni 2008 03:06 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRankRankRank
342 berichten
sinds 28.12.2007

Nu dat mijn stagegeld er binnen de maand gaat opstaan, kan ik eindelijk serieus overwegen om tot aanschaf over te gaan. Toch wel afgestapt van de Valandré, zoals Yoeri al aangaf zijn deze vrij smal. Dan blijft vooral de Yeti VIB 600 mij in het oog springen. Maar ik ben ook aan het kijken om hier zelf een slaapzak samen te stellen. Zijn er hier mensen die al ervaring hebben met deze site. Bij onze Noorderburen toch al een aantal bevredigende reacties gehoord.

Signature 

Profiel

Gepost: 05 juni 2008 03:53 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRankRank
213 berichten
sinds 26.12.2007

PHD lijkt me een goeie oplossing voor jou Jonas, omdat je een slaapzak kan kiezen die perfect naar je lichaamslengte kan gemaakt worden. Anderzijds behoren de slaapzakken niet bepaald tot de goedkopere prijsklasse zo op het eerste zicht te zien.

Profiel

Gepost: 05 juni 2008 09:08 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRankRankRank
342 berichten
sinds 28.12.2007

Op zich speelt de prijs nu niet zo’n grote rol. Nu niet dat ik er 500 euro wil tegenaan smijten, maar ik geef liever ene keer wat meer geld uit aan iets dat echt goed zit. Nu als ik de zak samenstel zoals ik zou willen kom ik op 359 pond uit. Dat is iets van een 450 EUR dat is idd wel vrij veel geld. Dan denk ik dat ik toch beter voor die Yeti opteer. Die is zelfs iets lichter en zo’n 100 euro goedkoper. Bovendien komen er bij PH nog eens verzendingskosten bij en de Yeti kan ik gewoon in de Bever halen.

Nog een klein vraagje ik weet dat dit moeilijk is om zo op te antwoorden maar je kunt dus zelf bepalen hoeveel dons je wilt. Standaard geeft simulatietool van PH 400 gr dons (800 fillpower), maar heb zo mijn twijfels of dat genoeg gaat zijn om -5°C comfort te halen. Als ik vergelijk met de fabriekzakken van een aantal merken zoals de valandre Swing 700 gr (600 fillpower) en de Yeti VIB 600, 600 gr dons 800 fillpower. Ik weet dat zoiets heel subjectief is, maar vindt het toch moeilijk om daar een getal op te plakken.

Signature 

Profiel

Gepost: 05 juni 2008 10:23 PM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
RankRankRank
105 berichten
sinds 28.12.2007

ik heb eentje van TNF met 600gr dons en die is altijd veel te warm (zelfs wanneer het vriest) ik gebruik hem dus enkel de echt koude nachten
maar zoals je zegt hangt dat van persoon tot persoon af, ik moet wel zeggen dat ik altijd vlug (te) warm heb dus…
ivm. de breedte is misschien zo een nieuwe van Salewa iets voor jou?
http://www.salewa.com/uk/4/191/4493-DIADEM_FLEX_ULTRA_600.html?
ze bevatten een “stretch” gedeelte dat dus toch iets meer bewegingsvrijheid geeft dan de normale mumiezakken en ze zijn relatief betaalbaar grin

Signature 

Live young, stay young!
current mission: ?

Profiel

Gepost: 06 juni 2008 07:51 AM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
RankRankRankRank
342 berichten
sinds 28.12.2007

Ziet er idd niet slecht uit, maar 225 cm is miss net iets te kort. Ik zal er eens op zoek naar gaan.

Normaal gezien heb ik het ook wel snel warm al heb ik al gemerkt dat ik in mijn Ajungilak Tyn Winter toch ook al serieus koud gehad ondanks het maar rond het vriespunt was. Nu heb ik die slaapzak tweedehands gekocht en dat is toch ook weeral een paar jaartjes geleden dus miss ligt het gewoon aan de slaapzak.

Signature 

Profiel

Gepost: 06 juni 2008 08:25 AM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
RankRankRank
131 berichten
sinds 12.01.2008

Hey Jonas,
je wilt een superlange slaapzak, topkwaliteit, niets wegend en blijkbaar mag hij meer dan
300 eu. kosten. Waarom dan geen Western Mountaineering?

Profiel

Gepost: 06 juni 2008 11:58 AM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
RankRankRankRank
342 berichten
sinds 28.12.2007

Omdat die hun slaapzakken niet lang genoeg zijn…

Signature 

Profiel

Gepost: 06 juni 2008 01:56 PM   [ Negeer ]   [ # 14 ]
RankRankRank
131 berichten
sinds 12.01.2008

Dat lijkt me sterk! Western Mountaineering kan, naast Large tot lichaamslengte 200 cm, ook nog
leveren X-large tot lichaamslengte 215 cm., misschien niet bij alle modellen.
Ben jij een reus van 215+ cm?

Profiel

Gepost: 06 juni 2008 05:15 PM   [ Negeer ]   [ # 15 ]
RankRankRankRank
342 berichten
sinds 28.12.2007

Ja 2m40 raspberry. Nee nee 198 cm. Ik heb eens vraag gesteld naar Bever en die hebben me toen verteld dat de lengtematen op hun website de totale lengte van de slaapzak was en dus niet de lichaamslengte. Vandaar dat ik er dus vanuit ging dat die slaapzakken te kort waren. Dan zou ik de Ultralite wel in overweging nemen. Hoor daar toch veel positieve verhalen hoor.

Signature 

Profiel

1 van de 2
1