Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

1 van de 2
1
Beginner richting Great Glen Way (Schotland)
Gepost: 02 maart 2008 04:17 PM   [ Negeer ]
Rank
5 berichten
sinds 02.03.2008

Ik ga samen met een vriendin voor de eerste keer op trektocht met tent en we kozen schotland uit omwille van de aantrekkelijkheid. Op vele sites wordt de Great Glen aangeraden als wandelroute voor beginners en we willen deze dan ook doen.
Maar de uiteindelijke vraag situeert zich binnen het vervoer, we vliegen naar Glasgow en daar moeten we dan naar Fort William. Ons eindpunt is Inverness en dan moeten we weer helemaal terug naar Glasgow.

Ik heb gemerkt dat dit mogelijk is met de trein maar de reistijden zijn enorm lang. Zijn er hier mensen die de Great Glen gedaan hebben? Hoe zijn jullie naar je beginpunt gereisd en van eindpunt weer naar beginpunt?

Profiel

Gepost: 02 maart 2008 05:34 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRank
278 berichten
sinds 28.12.2007

Om van glasgow naar fort william te gaan zijn er 2 mogelijkheden: bus city link of trein. Tijden zijn ongeveer hetzelfde. Je ticket met de city link bus kan je thuis al afprinten om zeker te zijn van je zitje. ‘t Is een drukke bus. Zeker richting glasgow. Wel een pseudo schots adres invullen. Anders worden je gegevens niet aanvaard. Betaling via visa.
Trein weet ik niet.
http://www.travelinescotland.com/cms/welcome.xhtml All you need wink

Mocht je van gedacht zijn om ook een wagen te huren; regelen vanuit belgie of op de luchthaven.

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 02 maart 2008 08:05 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRankRank
306 berichten
sinds 27.12.2007

Handig om weten : bij vertoon van je ryanair-ticket krijg je 50% korting op treinritten van en naar Prestwick. Voor 13 pond (3 jaar terug) sta je in Fort William. In Glasgow moet je even van station veranderen, tien minuutjes stappen.

Profiel

Gepost: 02 maart 2008 09:08 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
Rank
5 berichten
sinds 02.03.2008

Ik heb op de site van Ryan Air gekeken waar we kunnen vertrekken voor de terugreis en dat is blijkbaar alleen in Glasgow (prestwick).
Ik vind het alleen vervelend dat we dan zolang in de trein moeten zitten. Om van Glasgow airport naar Fort William te gaan moet je maar liefst vijf uur reizen. Om van Inverness naar Glasgow te gaan zelfs zeven uur… uiteindelijk ben je gewoon twee dagen kwijt. Als je dan de brochures geloofd wandel je de Great Glen Way op zes dagen dan kan je al geen weekje naar Schotland maar moet je al haast een dag of tien uittrekken.

Die tip van je Ryan Air vliegtuig ticket is wel reuze!

Op de route die wij gaan volgen mag er niet wild gekampeerd worden...dus we moeten gaan betalen om te kamperen? Wat gaat dat kosten?

Profiel

Gepost: 02 maart 2008 09:58 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRank
278 berichten
sinds 28.12.2007

Djee, wildkamperen is in gans scotland toegestaan behalve waar er lokale verboden zijn. Dus het is toegestaan. Nieuwe wet van 2005. Nog niet alle literatuur is aangepast. Zoek eens op west highland way.
prestwick - glasgow is +/-1h
Fort william - glasgow is 3h.
glasgow - edinbrugh is 1h. Kan je van edinbrugh niet naar het noorden?

Lhoon en ander scotland liefhebbers enige help?

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 02 maart 2008 09:58 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRankRankRank
380 berichten
sinds 26.12.2007

Welkom Linda
(lid 149 terwijl de teller officieel nog maar op 142 staat)

Dat het lang reizen is, daar weet ik alles van. Ik zie geen andere oplossing
Inverness heeft ook een luchthaven maar het lijkt (na even proberen) niet simpel om vluchten op te zoeken die betaalbaar zijn.

Andere gouden tip die ik kreeg was:
overnacht in het luchthavengebouw van prestwick. Tegen de avond wordt iedere gestrande reiziger naar het bovenverdiep verwezen waar je zonder problemen de slaapmat kan uitrollen en er is stromend water, WC’s....
Is die great glen way geen saaie tocht?
Er staat me zoiets van bij maar ik heb het niet opgezocht.
Kom anders naar het hiking-info weekend. kunnen we er een op maat maken waar je kan wildkamperen.
Dit is eentje die bakken info heeft verzameld. Ik pik er een tocht uit
http://www.barbersasa.co.uk/scotland/knoydart/knoydrt1.htm
campings:
http://www.ukcampsite.co.uk/sites/county.asp?region=Scotland

Profiel

Gepost: 02 maart 2008 10:40 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRank
174 berichten
sinds 12.01.2008

Hallo Linda!
Het lijkt erop dat je toch per vliegtuig naar Inverness kunt komen. Neem http://www.flybe.com
Die gaat vanaf Brussel naar Southampton, van Southampton naar Inverness (vanaf mei dit laatste).
Ook is mogelijk van Brussel naar Birmingham en van Birmingham naar Inverness. Alleen het eerste
gedeelte is niet direct per internet te boeken, daar moet je voor opbellen.
Het is misschien moeilijk om alles goed te laten aansluiten. Maar zoals al eerder gezegd, een nachtje
snorken op een luchthaven is een unieke ervaring!
Succes gewenst,
Boelo

Profiel

Gepost: 03 maart 2008 11:22 AM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRankRank
126 berichten
sinds 28.12.2007

trein is inderdaad lang rijden maar (relatief) goedkoop en best aangenaam (mooi landschap om door te cruisen)
de bussen zijn stukken duurder (hoe vreemd dat ook mag klinken) en niet aan te raden…

Signature 

Live young, stay young!
current mission: Aconcagua 2009

Profiel

Gepost: 03 maart 2008 11:35 AM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRankRank
278 berichten
sinds 28.12.2007

Nu ik eraan denk: bmi vliegt ook op inverness.
http://www.flybmi.com

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 03 maart 2008 06:26 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
Rank
5 berichten
sinds 02.03.2008

de Great Glen Way is niet zo prachtig als de Westland High Way, maar aangezien hij wordt aangeraden voor beginners doe ik em liever dan de Westland High Way. Ik ben dan ook nog een beginner aangezien dit de eerste keer zal zijn, maar het kan niet anders dan meevallen want ik heb een redelijke conditie door het voetballen, ik ga graag wandelen en geniet van natuur. Het enige wat me tegen kan vallen is het kamperen aangezien ik echt gesteld ben op mijn bed grin

Ik ga het allemaal eens goed moeten uitzoeken, zeker over dat wild kamperen enzo want daar stond nou echt dat het verboden was langs die wandelroute. Eens uitzoeken van welke datum die site is, misschien is ie al vijf jaar oud ofzo.
In ieder geval al bedankt voor de vele tips, ze hebben me zeker op weg geholpen! Over een maand of twee zien jullie wellicht ergens topic verschijnen “Help beginner weet niet goed wat meenemen” wink

Profiel

Gepost: 03 maart 2008 07:48 PM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Het voordeel van de WHW is wel dat je daar niet perse hoeft te kamperen. Er zijn talloze accomodaties (B&B;’s, hotels, guesthouses, ...) langs de route zodat je in principe wel elke nacht ergens kunt overnachten. Scheelt al een serieus pak in gewicht, is comfortabeler en misschien voor een eerste trektocht welkom. Zelf zou ik het niet doen omdat ik de charme van het kamperen niet kan missen maar dat is dus een persoonlijke keuze. Overigens is er volgens mij niet zoveel verschil wat betreft moeilijkheidsgraad tussen de Great Glen Way en de WHW. Ik weet niet of je er al op bent gebotst, maar als je naar Schotland wenst is deze site altijd een aanrader: http://www.buitensport-schotland.nl

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 04 maart 2008 12:14 AM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
RankRankRank
278 berichten
sinds 28.12.2007

Als je bed en breakfast verkiest: ik dacht dat te voet zowel de whw als great glen way verkoopt. Vorig jaar heb ik ook de whw gelopen in supper de luxe versie, zijnde b&b;. Ben bezig een verslag te maken.
http://www.zuiderhuis.be/tvi/intro.asp?R_Id=749
http://www.zuiderhuis.be/tvi/intro.asp?R_Id=748
http://www.zuiderhuis.be/tvi/ individuele rijzen nemen.

Als je met de rugzak gaat; je kan ook je rugzak laten transporteren wink

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 04 maart 2008 10:12 AM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
Rank
5 berichten
sinds 02.03.2008

We willen beiden graag gewoon kamperen, aangezien het grote geld wat ontbreekt…

Die site van Schotland heb ik inderdaad al bezocht, vandaar dat ik het idee kreeg dat GGW misschien beter is voor ons dan de WHW…

Profiel

Gepost: 04 maart 2008 10:40 AM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Wat houdt je tegen bij de WHW? De afstand, het hoogteverschil, ... ? Als je hem te lang vind, kun je altijd overwegen om slechts een deel te doen. Het hoogteverschil valt volgens mij nog goed mee als je een beetje oefent in de Ardennen. Er zijn zoveel mensen die begonnen zijn met de WHW als eerste trektocht.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 04 maart 2008 10:00 PM   [ Negeer ]   [ # 14 ]
Rank
5 berichten
sinds 02.03.2008

De tijd eigenlijk, er staat bij de WHW 7-9 dagen als ik me niet vergis en we gaan ofwel zeven ofwel tien dagen. Het hangt er een beetje vanaf wanneer ik einde contract ben op het werk…
Ik wil gewoon zeker zijn dat we die tocht ook gelopen krijgen, dat we niet gestressed moeten gaan lopen van “gaat het ons wel op tijd lukken?”

Snap je?

Profiel

Gepost: 05 maart 2008 10:01 AM   [ Negeer ]   [ # 15 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007
Linda - 04 maart 2008 10:00 PM

De tijd eigenlijk, er staat bij de WHW 7-9 dagen als ik me niet vergis en we gaan ofwel zeven ofwel tien dagen. Het hangt er een beetje vanaf wanneer ik einde contract ben op het werk…
Ik wil gewoon zeker zijn dat we die tocht ook gelopen krijgen, dat we niet gestressed moeten gaan lopen van “gaat het ons wel op tijd lukken?”

Snap je?

Ik snap wel dat je voor je eerste trektocht het redelijk relaxt wil houden het blijft tenslotte wel vakantie en geen strafkamp zoals een van de forumgangers dit zo mooi verwoordde in zijn verslag wink. Als de tijd je enige hindernis is kan je ook eens naar Ierland kijken. De Wicklow Way is een 132 km lange tocht die vertrekt vanuit Dublin. Niet zo zwaar, mooie natuur, ook wel wat accomodatie rondom te vinden, zeker te doen op een dag of 7.

Maar je moet vooral je eigen gedacht volgen he als je je zinnen hebt gezet op de Great Glen Way doe deze dan vooral. Ik maak me alleen de bedenking dat ik al wat commentaren heb gelezen dat deze landschappelijk gezien wat tegenvalt en dat er veel mooiere tochten in Schotland zijn.

Signature 

Profiel

1 van de 2
1