Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

1 van de 2
1
Wandelstokken -> Flicklock
Gepost: 29 december 2007 10:45 AM   [ Negeer ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Ik weet het er is al veel over geschreven en ik heb haast alle topics daar al over doorgenomen, maar ben er nog niet echt uit. Ik ben van plan om in de toekomst een paar wandelstokken aan te schaffen, want ik blijf maar sukkelen met mijn knie maar om nu daar het hele hiking gebeuren vaarwel voor te zeggen zie ik nu ook niet echt zitten. Ik heb begrepen dat je bij Leki de stokken vast moet draaien en dat dit weleens probelemen oplevert bij lagere temperaturen. Dus daarom zou ik eerder naar stokken van Black Diamond neigen. Ik heb al veel positieve reacties van gebruikers gelezen dus dat zit wel snor denk ik. Komperdell spreekt me vooral aan door het gewicht van hun stokken. Maar daar komt dan natuurlijk wel bij dat ze miss te licht zijn en niet veel aankunnen.

Zijn er hier ook tevreden BD eigenaars of toch ook Leki adepten die mij kunnen overtuigen dat hun stokken absoluut de beste zijn :D.

Ik ben benieuwd.

Jonas

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 29 december 2007 11:06 AM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRank
107 berichten
sinds 28.12.2007

enkel een lekigebruiker die dat probleem bevestigt. zorgt wel voor wat frustraties. ik heb er geen last meer van sinds ik de mijne es omgebogen heb in een vree spectaculaire (maar genen erg) val.

Signature 

wauwie

Profiel

Gepost: 29 december 2007 12:34 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRank
151 berichten
sinds 25.12.2007

Ik koop geen dure wandelstokken meer. Ik had ooit eens de crème de la crème van Leki (Makalu ultralite titanium of zoiets). Peperduur. Toen we vastgeraakten in de Alpen tijdens een wintertrekking, heb ik ze moeten achterlaten… Die dingen gaan toch steeds kapot (blijven steken onder een steen en dan verder lopen, je kent het...). Ik geef er nu nooit meer aan uit dan 25 euro per stok, wat toch ook al de moeite is. Maar zonder stokken, nee, dat nooit.

Het Leki draaisysteem werkt vlot, maar blijft vooral bij oudere stokken wel eens haperen waardoor je ze niet meer vast kan zetten. Van de koude heb je geen last. Een nadeel: als je echt zeer veel druk zet op een Leki-stok (quasi-valpartij), schuift die in elkaar, waardoor je hem weer moet losdraaien en opnieuw vastzetten.

Ik heb nu twee Black Diamond stokken met onderaan zo’n clipje om de stok vast te zetten. Die zitten heel erg vast en gaan nooit schuiven. Nadeel: het clip systeem is heel onhandig om los te krijgen (zo’n bolletje indrukken met je vingernagels...), waardoor ik ze nu nooit meer opplooi.

Profiel

Gepost: 29 december 2007 06:21 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
Rank
19 berichten
sinds 28.12.2007

Ik heb leki stokken, maar de naam ontgaat me nu (ze liggen thuis en zit in Leuven voor de blok).
Moet toegeven dat als ik ze regelmatig terug op lengte moet zetten dus van het systeem om ze vast te zetten op lengte ben ik wel niet zo tevreden.
Let wel als je er koopt dat je geen plastieke handvaten pakt, aangezien die nogal glad kunnen zijn als je zweethanden hebt. Heb kurken handvaten en ben er tevreden van.
Ik weet niet of ik dezelfde terug zou kopen. Heb nog geen andere geprobeerd en sinds ik ze heb ook niet meer rondgekeken naar andere stokken.

Profiel

Gepost: 30 december 2007 02:59 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRank
278 berichten
sinds 28.12.2007

Na een wandelweek in Zwitserland heb ik mij stokken gekocht. Een maal mogen gebruiken van een vriendelijke meedewandelaar en ik was verkocht.

Als je in de winkel stapt slaan ze je in met leki. Iedereen verkoopt die en zij staan er met bosjes. Lichte exemplaren met vering gekocht. Ergens rond de 75euro in een Italiaans grensdorp. Die hebben het niet lang uitgehouden. Ik denk 3 dagen. Een van die stokken is op de grond gekomen. Ik kon ze nergens neerzetten. Beetje zand. Plus dat het regende die dag.

Volgende wandeltocht; ik stap in Vertrijk de trein af. 1 stok wil niet meer losdraaien. GVD. Uiteindelijk na 3 kwartier prullen heb ik met heel veel moeite de punt van de stok door de ijzeren rasterstoel op dat perron gestoken. Die stok bijna 90gr gebogen zodat de punt blokkeerde en hem zo losgedraaid. Nu had ik hem los maar vastdraaien lukte echt niet meer.

Die stokken zijn zo dun dat je ze niet kan vastpakken om ze los of vast te draaien. Zeker niet met handshoenen. Ook niet als het wat vochtig is. Dus mijn mening is dat het draaisysteem dat Leki en anderen gebruiken rotzooi is. Als er iets niet meer juist macheerd dan ben je gezien. Thuis met schoevendraaier en tang in de kelder is dat niet zo een groot probleem. Maar dat wil je niet hebben ergens op een bergflank. En die tang en schroevendraaier zijn niet de lichtste spullen om mee te zeulen in de rugzak.

Ondertussen de lichtste stokken van BD gekocht. Met zo een draai/klip systeem. Het vergt wat oefening om die op de juiste spanning te draaien. Maar voor de rest ben ik er mega content van. Zonder schroevendraaier kan je dat bijdraaien met de klip. Ook met handschoenen valt dat te doen. Deze van BD kosten rond de 100 euro in de berghut.

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 30 december 2007 08:36 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRank
82 berichten
sinds 28.12.2007

Reeds enkele jaren gebruik ik de Leki Wanderfreund, in het gebruik een zeer goede stok, vooral dak zij zijn polyvalent ergonomisch handvat, dat verschillende grepen toelaat.
Eén stok is voor mij meer dan voldoende, maar dit is een andere discussie....

Vorig weekend in de Ardennen kreeg ik het middelste segment echter niet meer uitgetrokken, het mechanisme draaide gewoon zot. Thuisgekomen de grote middelen gebruikt (griptang, bankvijs), maar zonder resultaat. Zit dus nu met een korte stok, feitelijk te kort voor hiking-gebruik, zal hem opzijleggen voor als ik oud en grijs ben…

Ik hoor hier dus nog mensen klagen over dit draaisysteem, maar zal desondanks waarschijnlijk terug dezelfde stok moeten aankopen, gezien weinig andere merken een dergelijk model aanbieden.

De beste stok blijft natuurlijk een uit één stuk, liefst van “Irish blackthorn” (sleedoorn), het hiervoor best geschikte hout. Deze zijn echter niet goedkoop, en ook niet zo handig om mee te nemen…

Signature 

Problemen? Geen problemen!

Profiel

Gepost: 30 december 2007 09:08 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRank
135 berichten
sinds 29.12.2007

Tja,
velen met blijkbaar dezelfde ervaring. Het is me ook niet onbekend. Wel nog met het oude klemsysteem toen. Nu dus terug Leki’s met het nieuwere systeem en afwachten wat dat geeft. Voorlopig nog geen problemen mee.

Signature 

Hike your own hike

Profiel

Gepost: 09 januari 2008 10:46 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
Rank
2 berichten
sinds 28.12.2007

Hoi,
daarstraks was ik in K2 in Antwerpen en heb de stokken van komperdell ook eens vastgehad. Die wegen echt niet veel he. Ik weet niet meer welk model het was maar ik ga er nog eens achter kijken. Het waren stokken gemaakt van onder andere carbon. Dat is tocht zeer stevig materiaal.
De stok met die langere uitvoering van de handgreep leek me ook interessant omwille van even te kunnen wisselen van hoogte waarop je de stokken vastneemt. De lus kan je dan niet gebruiken, maar als het maar voor even is…

Ervaringen met komperdell?

groeten Kristof

Profiel

Gepost: 10 januari 2008 09:09 AM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Komperdell is vrij duur, maar maken wel lichte stokken. Op de site van Globetrotter staan een paar gebruikservaringen die niet zo positief zijn maar dat is heel subjectief natuurlijk. Los daarvan vind ik € 100 gewoon teveel voor een paa wandelstokken. Mij kennende laat ik die dan wss ergens staan en dat is dan wel veel geld.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 10 januari 2008 11:43 AM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRankRank
245 berichten
sinds 26.12.2007

Ondertussen loop ik al 8 jaar ongeveer rond met Leki Super Makalu Antishok en ondanks dat ze er al goed versleten uit zien doen ze het nog steeds. De vering is wel eens komen vast te zitten, maar dat heb ik nog liever dan dat die werkt. Als ik er ooit nieuwe moet kopen zullen het er beslist zonder vering zijn want ik zie er geen voordeel aan.
Dat de segmenten zelf komen vast te zitten is bij mij nog maar uiterst zelden voorgekomen en als dat gebeurde kon ik ze wel loskrijgen na hard wringen. Goed onderhouden, steeds uiteen halen, stof eruit blazen en alles proper wrijven na gebruik is denk ik cruciaal.
De lichtere uitvoeringen uit carbon of titanium heb ik ook wel mijn twijfels bij als je ze intensief gebruikt.

Profiel

Gepost: 12 januari 2008 02:05 PM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
RankRank
73 berichten
sinds 06.01.2008

Ik gebruik nu sinds bijna twee jaar een paar Leki Makalu Tour-wandelstokken. Heel basis, geen vering of andere snufjes. Voorlopig voldoen ze genoeg aan mijn eisen. Door het draaisysteem om ze vast te zetten, durven ze na een tijdje tijdens het wandelen wel eens wat korter te worden, maar ik heb de indruk dat dit komt omdat ik ze niet hard genoeg aandraai. Als ik ze wat steviger aandraai, blijven ze veel langer op de juiste hoogte. Eén keer kreeg ik een van de geledingen niet meer vastgedraaid. Bleek dat ik het stuk té los had gedraaid. Na wat geprul en gewriemel toch terug in orde gekregen. Of plastieken handvaten nu echt minder aangenaam zijn dan kurken, weet ik niet, ik heb geen ervaring met kurken handvaten. In ieder geval heb ik geen grootse ongemakken van de plastieken handvaten (ze worden soms wel nat van het zweet...).

In ‘t kort: Leki Makalu Tour: goede stokken, niet te duur (samen €50 of zo) en voldoende voor de gemiddelde hiker, denk ik (hoewel dit heel persoonlijk is)

Signature 

Never measure the height of a mountain until you have reached the top

Profiel

Gepost: 13 januari 2008 01:17 PM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
Rank
6 berichten
sinds 28.12.2007
LHOON - 30 december 2007 08:36 PM

Vorig weekend in de Ardennen kreeg ik het middelste segment echter niet meer uitgetrokken, het mechanisme draaide gewoon zot. Thuisgekomen de grote middelen gebruikt (griptang, bankvijs), maar zonder resultaat.

Die blokkeerwiggen van Leki zijn lost te koop en eenvoudig te vervangen.
Je moet de oude er eerst wel uitzien te krijgen.

Profiel

Gepost: 24 januari 2008 04:08 PM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
Rank
14 berichten
sinds 28.12.2007

Ikzelf heb de Leki Makalu super light titanium ofzoiets…
Was idd niet goedkoop !
Eenmaal problemen gehad om hem vast te krijgen (vrij lastig op momenten dat je hem in de bergen echt nodig hebt !!).
Kameraad van mij had er met vering in en heeft me toen laten weten dat dit gewoon onzin is!!!  Tja ieder zijn ding zeker…

Anders kan ik je niets aanraden want dit zijn nog maar mijn eerste stokken en hier doe ik nu al bijna twee jaar mee.

Signature 

Give me the strength to accept the things I cannot change, the courage to change the things that I can and the wisdom to know the differance !

Profiel

Gepost: 24 januari 2008 09:34 PM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
RankRankRank
175 berichten
sinds 12.01.2008

Hallo Jonas!
De beste stokken voor mensen die problemen hebben met de knie of dat denken te krijgen, zijn de Pacerpoles van pacerpole.com
De werking berust o.a. op een ergonomisch handvat dat niet zoals bij de Wanderfreund in een (verkeerde) hoek van 90 graad
staat, maar zo dat men zijn arm optimaal als hefboom kan gebruiken. Ze zijn niet goedkoop en alleen te krijgen via internet en
een paar winkels in UK. De kwaliteit en precisie van afwerking vind ik wel beter dan die van het meest verkochte merk.
Ik zal de mijne in elk geval op 15 maart meenemen!

Profiel

Gepost: 30 juni 2008 09:56 PM   [ Negeer ]   [ # 14 ]
RankRankRank
245 berichten
sinds 29.12.2007

Even een vaagweg gerelateerd vraagje;

mag een klassieke, houten stok meenemen op treinen van de NMBS? En hoe zit het met de tgv?

Profiel

Gepost: 30 juni 2008 10:28 PM   [ Negeer ]   [ # 15 ]
Rank
6 berichten
sinds 28.12.2007

Ook rolstoelen en krukken mogen mee.
Een stok zal ook wel mogen zeker ?

Profiel

1 van de 2
1