Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

2 van de 2
2
The North Face Primero 70 backpack
Gepost: 27 mei 2008 05:44 PM   [ Negeer ]   [ # 16 ]
RankRankRank
107 berichten
sinds 28.12.2007

eigenlijk had hij hem al enkele uurtjes aangehad in de winkel zelf (hij werkt er) met een stuk of 10 kilo in.
maar het leven hier in de bergen is eigenlijk te schoon om me druk te maken over wat jij daarvan vind.

Signature 

wauwie

Profiel

Gepost: 27 mei 2008 05:53 PM   [ Negeer ]   [ # 17 ]
RankRankRank
243 berichten
sinds 28.12.2007

oeps?  confused heb ik iets verkeerd gezegd?
Was niet de bedoeling, excuseer als het zo overkwam.
Geniet vooral van de bergen, daar gaat het tenslotte om!  grin

Signature 

seek first to understand and then to be understood (Stephen Covey)

Profiel

Gepost: 27 mei 2008 06:19 PM   [ Negeer ]   [ # 18 ]
RankRankRank
135 berichten
sinds 29.12.2007

Erik,
ik heb het gevoel dat die opmerking meer voor mij bedoeld is.

Eev,
niet zo gepikeerd reageren, jong. M’n opmerking is niet slecht bedoeld. Je zei zelf dat hij het probleem pas merkte op het ogenblik dat de rugzak volledig volgepakt was. Daaruit heb ik gewoon geconcludeerd dat hij de rugzak in de winkel niet volledig bepakt heeft uitgeprobeerd zoals eigenlijk zou moeten. En da’s iets wat je moet vermijden omdat die rugzak dan niet hetzelfde zit als op tocht. Ik heb jammer genoeg al te veel voorbeelden gezien in winkels waarbij verkopers onwetende klanten een rugzak verkeerd laten passen (en ik heb het zelf een eeuwigheid geleden ook zelf meegemaakt).  Weet ik veel dat je vriend in die winkel werkt en dus in principe wel weet hoe je een rugzak zou moeten passen.

Signature 

Hike your own hike

Profiel

Gepost: 27 mei 2008 06:56 PM   [ Negeer ]   [ # 19 ]
RankRankRank
245 berichten
sinds 26.12.2007

Ik wil hier toch even op zeggen dat als je pech hebt een half uur met al je bullen aan gewicht in de rugzak rondlopen in de winkel je nog niet altijd uitsluitsel kan geven of die rugzak werkelijk ook goed gaat zitten eens op tocht. Ik heb het zelf meegemaakt met mijn allereerste rugzak. Die rugzak zat me gewoon perfect in de winkel vol bepakt. Toen ik weg was zat die eveneens perfect… tot na enkele uren dragen de schouderriemen enorm pijn begonnen doen. Elke dag was het datzelfde liedje. In het begin niks, maar na een paar uren pijn die opkomt en die al snel niet meer te verbijten valt.

Sindsdien ben ik erg voorzichtig bij het rugzak passen. De laatste weken ben ik nu op zoek naar een alpiene rugzak met inhoud rond de 50L. Ondertussen heb ik al 9 modellen gepast in 7 verschillende winkels (helaas is het aanbod aan alpiene rugzakken maar klein gezaaid overal). Op uitzondering van één zijn de andere acht al allemaal gebuisd na een half uur met 15kg erin. Ik neem dus een rugzak mee gevuld met zo’n 15kg flessen water, zakken rijst en pakjes adventure food in. Daarmee ben ik vandaag speciaal in Brussel gaan passen… en ik ben weer zonder nieuwe rugzak thuis gekomen.

Profiel

Gepost: 28 mei 2008 08:30 AM   [ Negeer ]   [ # 20 ]
RankRank
40 berichten
sinds 03.01.2008

Ik ben heel content van mijne Grivel Alpine 45+10! grin
Hij is ondertussen al 2 weken al trekkend getest met zo’n 10 à 15kg in.

Profiel

Gepost: 28 mei 2008 11:05 PM   [ Negeer ]   [ # 21 ]
RankRankRank
174 berichten
sinds 12.01.2008

Gegroet den dzjow!
Het is vreselijk moeilijk, zoniet onmogelijk om op afstand te zeggen wat er aan de hand is. Toch doe ik een poging!
Wat er mogelijk speelt, is dat de rugzak(ken) van het begin af al niet echt goed op je rug aansluiten. Om dit te
compenseren, trek je de schouderbanden wat strakker aan. Maar dat gaat zich na geruime tijd wreken in de vorm van pijn.
Wat is hier aan te doen? Dan moeten we eerst terug naar de oorzaken van het niet goed aansluiten:
-1. de rugzak is niet optimaal ingepakt. Dat kan komen doordat de zwaarste lading niet goed verdeeld is, maar teveel op
een bepaalde plek ligt. Bijvoorbeeld onderin, dan gaat de bodem doorhangen en naar opzij drukken. Ook moet de
rugzak strak/stijf genoeg zijn gevuld en goed aangetrokken zijbanden hebben zodat het een stabiel en samenhangend
geheel vormt. Geen echte cylinder natuurlijk, meer de vorm van een reusachtig Senseo koffie-apparaat.
-2. iedere rug is verschillend. Het kan zijn dat de gemiddelde standaard rugzak erg slecht op jouw model rug aansluit!
Om dit te verbeteren of te verhelpen zou je b.v. de aluminium staven van het frame in model moeten buigen, maar bij
een nieuwe rugzak durf je dit niet aan.

Zo zijn er nog wel een paar mogelijke oorzaken te vinden. Het punt is wel dat bij een goed passende rugzak, de meeste
druk direct of indirect richting heupgordel verdwijnt en de schouderbanden maar weinig druk op het lichaam uitoefenen
en ook niet extra strak hoeven te staan. Wanneer dat wel gebeurt, is er iets mis in de richting van het bovenstaande of
van de afstelling van de rugzak in het algemeen of nog weer andere oorzaken die ik zo niet kan beoordelen!
Afgezien daarvan, is het gunstig om bij het stappen af en toe te pauzeren, de rugzak af te doen en wat bewegingen te
maken om de toch wat gestoorde bloedcirculatie en de geblokkeerde spieren weer goed op gang te krijgen.

Profiel

Gepost: 29 mei 2008 09:04 AM   [ Negeer ]   [ # 22 ]
RankRank
64 berichten
sinds 14.02.2008

meer de vorm van een reusachtig Senseo koffie-apparaat.

grin addicted?

Profiel

Gepost: 29 mei 2008 09:59 AM   [ Negeer ]   [ # 23 ]
RankRankRank
174 berichten
sinds 12.01.2008

sick Affirmative, addicted to hiking!

Profiel

2 van de 2
2