Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

Bivakkeren op de top van een berg?!? 
Gepost: 29 december 2007 02:17 PM   [ Negeer ]
RankRank
47 berichten
sinds 28.12.2007

Gegroet jan en alleman,
Graag had ik alle mogelijke info over het bivakkeren op een bergtop… Hiermee doel ik niet op de mount everest ofzo, maar ofer toppen van max 3600m ofzo. Is dit gevaarlijk?, doe je dit enkel wnr je heel goed weer verwacht? Met tent of in bivy...?

Dus heb je dit ooit eens gedaan, of weet je er iets van, laat me dan maar iets weten...hier of persoonlijk ()
Greetz

Signature 

Be Free, Think Free

Profiel

Gepost: 29 december 2007 05:17 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
Rank
30 berichten
sinds 28.12.2007

Er is zo een rede waarom alpinisten voor 2 uur van het hoogste gedeelte van een berg willen afzijn… stel u voor dat de meteodienst goed weer voorspelt heeft, maar een foutje gemaakt heeft. Dan is dat wel de plek waar je het minst graag wil zijn als een onweer uitbarst. Het zou al iets veiliger zijn als je ergens een plateautje uitzoekt dat niet het hoogste punt is, en waar je makkelijk kan weg geraken moest er toch slecht weer uitbreken. Alhoewel dat het een mooie gedachte is, bezint eer ge begint!

Profiel

Gepost: 29 december 2007 06:56 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRankRank
306 berichten
sinds 27.12.2007

En toch, en toch… heb het deze zomer één keer gedaan op de Taillon (3144m), in de Pyreneneeën. Daarnaast ook nog enkele zonsondergangen vanop een top, om dan in de schemering af te dalen naar de tent die wat lager stond. Ik moet zeggen dat die momenten de meest intense zijn geweest uit mijn “carrière”. Echt een waanzinnig gevoel!
Analyseer grondig het weer voor je eraan begint. Weinig wind, geen bewolking (of hoogstens wat oplossende namiddagcumulus), ... Hoge bewolking kan onschuldig lijken maar kondigt vaak een warmtefront aan. Enfin, een en ander zal nog wel worden toegelicht in het meteogedeelte.
Zelf heb ik die ene keer gewoon mijn matje uitgerold op de top. Extra footprint kan handig zijn aangezien het daarboven meestal nogal rotsachtig is.

Ik doe het zeker nog! Verslavend!

Profiel

Gepost: 30 december 2007 01:07 AM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRankRank
380 berichten
sinds 26.12.2007

Soms moeilijk te plannen
daarbij, van het weer heb ik geen verstand.
Suilven was tot nu toe voor mij het mooiste moment.

Plaatjes
IMG_0051.jpg
Profiel

Gepost: 06 januari 2008 06:17 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRank
245 berichten
sinds 26.12.2007

Als je wil bivakkeren op een bergtop moet je toch heel wat zaken bekijken die je niet in problemen kunnen brengen. Doe dit absoluut niet bij onweerachtig weer. Ook mist en de wind kan een probleem zijn.

Als ik een schatting moet maken heb ik nog maar op minder dan 5% van de geplande toppen werkelijk kunnen overnachten. In al die andere gevallen waren de omstandigheden te risicovol en dan kun je beter het zekere voor het onzekere nemen. Een bivakplek zoeken zo dicht mogelijk bij de top heeft vaak meer succes en beperkt al heel wat risico’s.

Met een tent op een rotsige top gaan staan moet erg moeilijk zijn. Ik zou dit best met een bivakzak doen. Voorts moet je er bedacht op zijn dat je water, voedsel en de rest van je bagage boven moet krijgen en er weer af als je een wat langere tocht maakt en dit de bedoeling is.

Maar eens je het een keer gedaan hebt en die zonsondergang en -opgang hebt kunnen bewonderen vanuit uw warme zak… ‘t zijn speciale momenten.

Profiel