Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

Waterfilter aankopen
Gepost: 14 maart 2008 09:04 AM   [ Negeer ]
Rank
2 berichten
sinds 14.03.2008

Een heerlijke Namasté allemaal !

Voor mijn firma in Nepal, ben ik momenteel op zoek naar een systeem om water te filteren. Op onze Lhasa - Kathmandu die we dit jaar organiseren, gaan we volledig door desolaat gebied (dus niet zoals iedereen over de Friendship Highway) en daar is dus niks grin.

Vroeger had ik altijd Micropur mee, maar we spreken hier over groepen van 10 pax en die verbruiken per dag een hoop H2O.

Mijn office manager kwam met http://www.steripen.com op de proppen, wat voor mij nieuw was. Kent iemand dit merk en zijn producten ?

Daarnaast natuurlijk Katadyn met zijn heel bekende filters.

Misschien dat mensen met waterfilterervaring hun mening even kunnen delen ? En daarnaast misschien een “expert in de kleine beestjes” om me uit te leggen waarop ik moet letten ? Ik ga er vanuit dat in Tibet we vooral moeten letten op verontreiniging door uitwerpselen en minder op chemische vervuiling.

Dan nog iets : kan water in jerrycans of plastieke 25l vaten terug slecht worden ?

Alvast hartelijk dank voor de hulp,

Moose
Himalayan Leaders

PS 1 aan de admins : ik heb mijn yahoo adres als referentie aangegeven bij de registratie. Jullie activatiemail stond in mijn Bulkmapke…
PS 2 : sjieke site. Goed onderbouwd. Nu moet ik ja op 2 fora lezen als oudgediende van hiking.be hahaha ! Succes heren met jullie site !

Profiel

Gepost: 14 maart 2008 10:22 AM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRank
174 berichten
sinds 12.01.2008

Namaste Moose
Met waterfilters heb ik weinig ervaring, alleen de Katadyne Hiker van een tochtgenoot, maar ik heb de techniek
ervan wel een beetje bekeken omdat ik er eventueel zelf eentje wil kopen. Natuurlijk niet voor Noord Scandinavie,
daar heb je er nog geen nodig. Uit mijn voorlopig onderzoekje kwam de Steripen veruit als meest geschikte naar
voren. Waarom? Klein in formaat, licht, geen gepomp en zeker niet de duurste. De Steripen heeft ook beperkingen:
er wordt geen chemische vervuiling behandeld en de hoeveelheid water die je tegelijk kunt behandelen is ook beperkt
omdat het apparaatje in een fles of container van bepaalde inhoud wordt gebruikt., hoe daar de grens ligt weet ik niet.
Wel wil ik even opmerken dat er verschillende modellen zijn:  de Classic, Adventurer en Traveller(technisch gelijk) en
tenslotte de sjieke Digital. Ook de prijzen ervoor lopen sterk uiteen, zo vond ik wel een interessant aanbod bij
liff.nl Het loont dus om op dat gebied wat vergelijkend onderzoek te doen!
Behalve bij Steripen.com kun je nog uitvoerige uitleg vinden bij Exped.com de importeur voor Zwitserland.

Profiel

Gepost: 14 maart 2008 10:41 AM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRank
174 berichten
sinds 12.01.2008

Hallo Moose,
Nog even een aanvulling. Je hebt met die 10 pers. vooral een logistiek probleem. Het is de vraag hoe lang een traditioneel
pomp-filter erover doet. Ik lees daar opgaven van 1 of 3/4 liter per minuut. En wie gaat dat allemaal pompen?
Aan de andere kant: bij een Steripen filter moet je waarschijnlijk water in een andere container gieten, de tijden
voor filtering zullen ongeveer gelijk liggen. Wanneer je vooraf een stof/gruis filter toepast, zal dat ook nog eens de
snelheid bepalen. De meest voorkomende infectie in bergstreken is de Giardia die zowel door dieren als door
(onhygienische) mensen kan worden verspreid. Symptomen: buikloop, zwakte enz. Dus filteren in geval van
twijfel is zeker zinvol!

Profiel

Gepost: 14 maart 2008 01:44 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRank
278 berichten
sinds 28.12.2007

Veel ervaring heb ik niet met waterfilters maar toch enkele opmerkingen. ‘k Heb vorig jaar nog overwogen om er een aan te schaffen.

Voor de filters; uitkijken wat de kleinste diameter is. 0.2 of 0.3 micron. De reden hiervoor is 2 ledig; een 0.2 micron filter houdt nog net iets meer tegen. Maar het nadeel is dat het pompen langer gaat.
Hoeveel liter kan je filteren in totaal.
Hoe kan je die filter proper maken en na hoeveel liter moet je dat doen.
Wat is de hefboom van je filter.

Om er zeker van te zijn dat er na een 0.2 micron filtering niets in zit best ook nog een tabletje micropur ingooien.

Even praktisch. De gasten van Mont coach hadden bij de vorige expeditie water filters mee. Ze hadden ook een grote regenton in hun gezamelijke tent staan. Een van hun was verantwoordelijk om bij het opstaan te beginnen met water te pompen van het meer in die ton. Dat duurde 2 a 3 uur. Ik dacht dat ze met 5 a 6 man waren. Dat was dan voldoende water om de dag door te komen.
Dus kleine rekensom; 1/2 uur pompen voor de waterbehoefte van 1 persoon voor 1 dag. Ik weet wel niet of het 0.2 of 0.3 micron filter was.
De opmerking over dat pompen was dat het geweldig zeer deed in de hand en aan de arm. Ik herinner me nog een foto met een hand in verband gewikkeld om te pompen.

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 14 maart 2008 02:17 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
Rank
2 berichten
sinds 14.03.2008

Goedemiddag en bedankt voor de reactie.

Ik heb in Madagascar zo 2 uur langs een beek gezeten en me rotgeergerd op die Katadyn filter. (in 2000). Moeizaam proces om een liter of 30 gezuiverd te krijgen. Daarom dat ik ook een voordeel zie in die SteriPen. Geen bruut geweld meer nodig. Ze schrijven ook dat ze “SteriPEN’s ultraviolet light is proven to destroy in excess of 99.9999% of bacteria, 99.99% of viruses and 99.9% protozoa.” Betekent dat ik dan nog sterf van de overblijvende 0,0001% ?

Groeten,
Moose

Profiel

Gepost: 14 maart 2008 03:19 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRankRank
135 berichten
sinds 29.12.2007
Moose - 14 maart 2008 02:17 PM

Ze schrijven ook dat ze “SteriPEN’s ultraviolet light is proven to destroy in excess of 99.9999% of bacteria, 99.99% of viruses and 99.9% protozoa.” Betekent dat ik dan nog sterf van de overblijvende 0,0001% ?

Over die 0,0001% zou ik me nu echt geen zorgen maken. Er is geen enke zuiveringstechniek die zal beweren alle beestjes om zeep te helpen. Da’s ook niet nodig. Het is alleen nodig om het aantal onder een bepaalde drempelwaarde te krijgen. Het gevaar van die beestjes is vooral dat ze zich beginnen vermenigvuldigen. Als ze met veel zijn wordt dat een probleem. Als er maar een paar zijn kan je lichaam dat zelf aan. ‘t Is dat ik m’n cursus voedingsmiddelentechnologie hier niet direct heb liggen of ik kon ook wat cijfers meegeven.

Wat steripen betreft, de gebruikers ervan schijnen heel tevreden te zijn. De truck van het systeem is dat je niet zozeer de beestjes dood, maar dat je wat met hun DNA rommelt zodat ze zich niet kunnen voortplanten. En beestjes die zich niet kunnen voortplanten, die pakt het lichaam zelf wel aan.
Er zijn wel een paar nadeeltjes aan het systeem:
* gebruik van batterijen: je gaat voldoende batterijen moeten voorzien of een manier om ze op te laden. Zeker gezien ook de lokatie en de lagere temperaturen die een extra belasting vormen voor de batterijen.
* volume: Steripen is maar bedoeld om kleine volumes per keer te behandelen. Voor grotere groepen ga je dus liter per liter moeten werken.
* het water moet helder zijn. Troebel water vermindert de werking van de UV-C. Je kan dus best een ruwe voorfiltering doen.

Houdt er ook rekening mee dat het overkappen van met UV behandeld water naar een andere container niet geheel risico vrij is. Bij chemische middeltjes is er nog enige nawerking om eventuele beestjes in die andere container ook aan te pakken. UV heeft geen nawerking. Houdt ook rekening met de schroefdraad van de waterflessen of -zakken die je gebruikt. Ook daar kan contaminatie plaatsvinden.

Signature 

Hike your own hike

Profiel

Gepost: 16 maart 2008 12:55 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
Rank
2 berichten
sinds 20.01.2008

Ik kwam onlangs deze oplossing tegen.
Waterzuiveringszak van 10 liter, ophangen in boom of standaard en de zwaartekracht doet zijn werk.

Eric

Signature 

“Ik ben even een blokje om”

Profiel

Gepost: 16 maart 2008 09:06 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRankRank
174 berichten
sinds 12.01.2008

Dat is leuk gevonden. Maar in de gebruikerservaringen wordt de opbrengst van deze methode gesteld op
3-5 l per uur! En dat lijkt me voor de vraagsteller Moose met zijn groep van 10 personen net iets te langzaam.

Profiel

Gepost: 16 maart 2008 09:54 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRankRankRank
380 berichten
sinds 26.12.2007

Het is een van mijn klassiekers waar ik altijd naar verwijs
http://chppm-www.apgea.army.mil/WPD/CompareDevices.aspx
Bij helder water blijft micropur forte het goed doen (dat zeggen ze hierboven ook).
Veilig houden van ‘proper water in een Jerrycan’:
Is dat toch niet iets voor micropur?
Zolang de stop erop blijft, blijft ook de inhoud ok

Profiel

Gepost: 16 maart 2008 09:59 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRankRank
135 berichten
sinds 29.12.2007

De Autoflow van MSR maakt ook gebruik van zwaartekracht en filtert 1,75 l/min. Ideaal voor groepen zeggen ze zelf.
http://www.msrgear.com/watertreatment/autoflow.asp

Ivo,
inderdaad een interessante link, maar de laatste wijziging van de database is blijkbaar al ongeveer 2 jaar oud. Op die twee jaar zijn er toch een paar zaken bijgekomen.

Signature 

Hike your own hike

Profiel

Gepost: 17 maart 2008 02:54 PM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
RankRankRank
107 berichten
sinds 28.12.2007
Moose - 14 maart 2008 09:04 AM

En daarnaast misschien een “expert in de kleine beestjes” om me uit te leggen waarop ik moet letten ? Ik ga er vanuit dat in Tibet we vooral moeten letten op verontreiniging door uitwerpselen en minder op chemische vervuiling.

fecale verontreiniging wordt niet gezuiverd door micropur. daarvoor ga je al iets UV-straligs, microfilterigs of ozon moeten hebben. (of een rietveld natuurlijk, maar dat pakt niet zo gemakkelijk in de rugzak)
als het iets groter mag zijn kan je ook gewoon een uv-lampbuis kopen die ze in kleinschalige waterzuiveingsinstallaties gebruiken. als je wil kan ik wel even opzoeken hoe groot dat is en wie dat verkoopt. (hm, maar die zullen wel niet op gewone batterijtjes werken denkik)
je moet ook wel opletten: waar levende dieren zijn, zijn ook dode dieren, die dichtbij of in de rivier kunnen liggen. (de kleine beestjes die dat met zich meebrengt produceren ook toxines en sporen die er meestal niet worden uitgefilterd) zorg er voor dat je zo stroomopwaarts mogelijk water neemt. Als je dieren ziet drinken of in de buurt van het water lopen, loont het de moeite om nog boven hen water te gaan nemen. filter altijd een nieuwe ‘batch’ water als je nog ouder water over hebt. duidt een chinese vrijwiliger aan die 1 slok water neemt na de zuivering, als die niet binnen het half uur last krijgt, is het meestal wel veilig.

Signature 

wauwie

Profiel