Hier zijn we er dan mee.
Deze uiteenzetting is uiteraard enkel nuttig als je louter water tot kookpunt brengt op tocht en onderweg moeilijk brandstof kunt bevoorraden. Ik ga het hier niet hebben over de ideale hoogte van de pot boven de vlam, de ideale afmetingen van het windscherm, enz. Dan wijken we af.
Ik breng op tocht per dag vrijwel steeds juist 1L water aan de kook (300ml voor soep en 700ml voor pakje adventure food). Dat doe ik vrijwel steeds in 2 keer (2x 500ml aan de kook brengen).
Kooksystemen:
1) Alcoholbrandertje (ionstove):
Gewicht Ionstove: 6g
Gewicht windscherm en spaken: 39g
MSR Titan Kettle: 128g
Brandstoffles (1L petfles): 35g
TOTAAL GEWICHT HARDWARE: 208g
Verbruik ethanol:
- Thuistest met water van 5°c: 26,0g/dag nodig
- Praktijk Ardennen zomer (25°c): gemiddeld 25,0g/dag verbruikt
Alcoholbrandertjes zijn vrij gevoelig voor temperatuur (vooral de ondergrond). Leg je brandertje los op de sneeuw en er zal weinig lukken. Dat het op terrein hier beter verloopt dan in de thuistest kan komen doordat het hoogzomer was. Anderzijds zal op terrein de feeling van het doseren eerder de doorslag van verbruik geven. Praktijkwaarden bij koudere temperaturen heb ik helaas niet.
2) Esbit
Gewicht esbitschaaltje: 2g
Gewicht windscherm en spaken: 39g
MSR Titan kettle: 128g
Brandstofzakje (plastiekzakje afgesloten met rekkertje): 2g
TOTAAL GEWICHT HARDWARE: 171g
Verbruik esbit:
- Thuistest met water van 5°c: 22,0g/dag
- Praktijk Jotunheimen 5°c met niet ideaal windscherm: gemiddeld 25,3g/dag verbruikt
- Praktijk Pyreneeën met meestal lichte vorst, vaak storm maar goed nauw windscherm: gemiddeld 28,0g/dag verbruikt
3) Gasbrander (MSR Windpro):
Gewicht brander: 193g
Gewicht windscherm + heatreflector: 61g
TOTAAL GEWICHT HARDWARE: 382g
Gewicht gascartouche leeg:
- klein (primus): 143g
- groot (MSR): 144g
Gewicht gas:
- Thuistest met water van 5°c: 16,0g/dag
- Praktijktest Alpen winter bij gemiddeld -10°c en steeds volledig sneeuw smelten: gemiddeld 30,7g/dag.
Deze brander heb ik speciaal aangeschaft voor winteromstandigheden, vandaar dat ik nog geen praktijkgegevens heb kunnen verzamelen bij normalere omstandigheden.
Als we dan het totaal startgewicht van elk kooksysteem uitzetten in functie van het aantal dagen dat de tocht moet duren krijgen we grafiek1. Kl is wanneer er een kleine gascartouche van Primus wordt gebruikt. Gr wanneer een grote cartouche van MSR wordt gebruikt (dit laatste echter hypotethisch want nog nooit zelf gebruikt). De sprongen bij de gasbrander en ook de ionstove komen respectievelijk overeen met een extra vol gascartouche dat meegezeuld dient te worden of een extra brandstofpetfles met de nodige ethanol. Esbit praktijk is met de waarden uit Jotunheimen.
Dan heb ik nog puur hypotethisch proberen te vergelijken met andere branders door prestatiecijfers te halen uit andere bronnen. Ik kies er hiervoor de MSR Pocket Rocket en Campingaz Bleuet Micro uit waarvan ik testwaarden heb gehaald uit de brandertest uit Op Pad. Deze waarden lijken mij ook weeral onder meer ideale omstandigheden uitgevoerd te zijn als ik de prestaties van mijn Windpro vergelijk met die uit Op Pad, maar we nemen deze idealere omstandigheden maar aan.
En tot slot betrek ik er ook nog de Jetboil uit vermits dit tegenwoordig het brandertype is dat veruit het meest efficient is met brandstof. Volgens Jetboil zelf zou hun ding uit een ideale test 8,3g/dag verbruiken. Ze vermelden er wel bij dat het op terrein waarschijnlijk iets van een 10g/dag zou zijn. Toch om hem die voorsprong te gunnen neem ik de 8,3g/dag mee in de berekeningen. Gelijkaardige branders als de MSR reactor zou volgens MSR al 10.1g/dag verbruiken en de Primus Etapower weegt veel meer. Vandaar dat ik dus de Jetboil neem.
Dan komen we tot:
1) MSR Pocket Rocket
Gewicht brander: 86g
TOTAAL GEWICHT HARDWARE: 214g
Gewicht gascartouches: zie bij Windpro.
Gewicht gas: 14,5g/dag
Er is geen windscherm. In praktijk zal het wel eens een veel groter gasverbruik kunnen zijn.
2) Campingaz Bleuet Micro
Gewicht brander: 188g
MSR Titan Kettle: 128g
TOTAAL GEWICHT HARDWARE: 316g
Gewicht gascartouches leeg:
- Campingaz klein: 143g
- Campingaz groot: 264g
Gewicht gas: 12,5g/dag
Zelfde opmerking als bij de Pocket Rocket.
3) Jetboil
Gewicht brander met pot: 590g
Gewicht gascartouche: zie Windpro.
Gewicht gas: 8,3g/dag
Weer uitgezet op grafiek krijgen we grafiek 2. Ik heb er om te kunnen vergelijken Esbit en Ionstove bij op gezet. Voor de Bleuet Micro en Jetboil heb ik enkel met kleine gascartouches op gezet.
Uit mijn exceltabellen vergeleken met de waarden van Esbit uit Jotunheimen met toenemende tochtlengte:
- Jetboil met grote gascartouches komt voor het eerst tijdelijk met lichter startgewicht dan Esbit voor een tocht met lengte van 48 dagen.
- De Bluet Micro met grote gascartouches komt voor het eerst tijdelijk met lichter startgewicht dan Esbit voor een tocht van 34 dagen.
- De Pocket Rocket met grote gascartouches komt voor het eerst tijdelijk met lichter startgewicht dan Esbit voor een tocht van 64 dagen.
In praktijk ga je naar mijn veronderstelling al geen grote gascartouches onder die dingen zetten o.w.v. stabiliteitsredenen. De tochtlengte waarop die dingen voordeliger worden klinkt allemaal onrealistisch lang en dan betreft het nog maar ideale testomstandigheden.
Ik heb geen abbonement op bachpackinglight. Ben anders wel benieuwd in welke omstandigheden die tests zijn uitgevoerd want het is toch een ander resultaat lijkt me. Als je google gebruikt vind je ook meerdere tests terug. Ik erger me steeds aan deze tests vermits zelden het gewicht van het hele kooksysteem in de berekeningen wordt betrokken of anderzijds wordt vegeleken tussen kooksystemen met heel wat mindere efficientie.
Ik weet dat mijn test ook niet waterdicht is en op de redenering ook bemerkingen kunnen gemaakt worden. Toch ben ik ervan overtuigd dat esbit in niet te strenge winteromstandigheden het voordeligst blijft in gewicht, zowel op korte als op lange tochten, tot iemand mij duidelijk het tegendeel kan laten zien.
Tot zover de zever van deze grammenjager.