Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

2 van de 2
2
Kookpotjes,windschermen en andere variabelen
Gepost: 28 maart 2008 10:34 PM   [ Negeer ]   [ # 16 ]
RankRankRank
245 berichten
sinds 26.12.2007

Hier zijn we er dan mee.

Deze uiteenzetting is uiteraard enkel nuttig als je louter water tot kookpunt brengt op tocht en onderweg moeilijk brandstof kunt bevoorraden. Ik ga het hier niet hebben over de ideale hoogte van de pot boven de vlam, de ideale afmetingen van het windscherm, enz. Dan wijken we af.

Ik breng op tocht per dag vrijwel steeds juist 1L water aan de kook (300ml voor soep en 700ml voor pakje adventure food). Dat doe ik vrijwel steeds in 2 keer (2x 500ml aan de kook brengen).

Kooksystemen:

1) Alcoholbrandertje (ionstove):
Gewicht Ionstove: 6g
Gewicht windscherm en spaken: 39g
MSR Titan Kettle: 128g
Brandstoffles (1L petfles): 35g
TOTAAL GEWICHT HARDWARE: 208g
Verbruik ethanol:
- Thuistest met water van 5°c: 26,0g/dag nodig
- Praktijk Ardennen zomer (25°c): gemiddeld 25,0g/dag verbruikt
Alcoholbrandertjes zijn vrij gevoelig voor temperatuur (vooral de ondergrond). Leg je brandertje los op de sneeuw en er zal weinig lukken. Dat het op terrein hier beter verloopt dan in de thuistest kan komen doordat het hoogzomer was. Anderzijds zal op terrein de feeling van het doseren eerder de doorslag van verbruik geven. Praktijkwaarden bij koudere temperaturen heb ik helaas niet.

2) Esbit
Gewicht esbitschaaltje: 2g
Gewicht windscherm en spaken: 39g
MSR Titan kettle: 128g
Brandstofzakje (plastiekzakje afgesloten met rekkertje): 2g
TOTAAL GEWICHT HARDWARE: 171g
Verbruik esbit:
- Thuistest met water van 5°c: 22,0g/dag
- Praktijk Jotunheimen 5°c met niet ideaal windscherm: gemiddeld 25,3g/dag verbruikt
- Praktijk Pyreneeën met meestal lichte vorst, vaak storm maar goed nauw windscherm: gemiddeld 28,0g/dag verbruikt

3) Gasbrander (MSR Windpro):
Gewicht brander: 193g
Gewicht windscherm + heatreflector: 61g
TOTAAL GEWICHT HARDWARE: 382g
Gewicht gascartouche leeg:
- klein (primus): 143g
- groot (MSR): 144g
Gewicht gas:
- Thuistest met water van 5°c: 16,0g/dag
- Praktijktest Alpen winter bij gemiddeld -10°c en steeds volledig sneeuw smelten: gemiddeld 30,7g/dag.
Deze brander heb ik speciaal aangeschaft voor winteromstandigheden, vandaar dat ik nog geen praktijkgegevens heb kunnen verzamelen bij normalere omstandigheden.

Als we dan het totaal startgewicht van elk kooksysteem uitzetten in functie van het aantal dagen dat de tocht moet duren krijgen we grafiek1. Kl is wanneer er een kleine gascartouche van Primus wordt gebruikt. Gr wanneer een grote cartouche van MSR wordt gebruikt (dit laatste echter hypotethisch want nog nooit zelf gebruikt). De sprongen bij de gasbrander en ook de ionstove komen respectievelijk overeen met een extra vol gascartouche dat meegezeuld dient te worden of een extra brandstofpetfles met de nodige ethanol. Esbit praktijk is met de waarden uit Jotunheimen.

Dan heb ik nog puur hypotethisch proberen te vergelijken met andere branders door prestatiecijfers te halen uit andere bronnen. Ik kies er hiervoor de MSR Pocket Rocket en Campingaz Bleuet Micro uit waarvan ik testwaarden heb gehaald uit de brandertest uit Op Pad. Deze waarden lijken mij ook weeral onder meer ideale omstandigheden uitgevoerd te zijn als ik de prestaties van mijn Windpro vergelijk met die uit Op Pad, maar we nemen deze idealere omstandigheden maar aan.
En tot slot betrek ik er ook nog de Jetboil uit vermits dit tegenwoordig het brandertype is dat veruit het meest efficient is met brandstof. Volgens Jetboil zelf zou hun ding uit een ideale test 8,3g/dag verbruiken. Ze vermelden er wel bij dat het op terrein waarschijnlijk iets van een 10g/dag zou zijn. Toch om hem die voorsprong te gunnen neem ik de 8,3g/dag mee in de berekeningen. Gelijkaardige branders als de MSR reactor zou volgens MSR al 10.1g/dag verbruiken en de Primus Etapower weegt veel meer. Vandaar dat ik dus de Jetboil neem.

Dan komen we tot:

1) MSR Pocket Rocket
Gewicht brander: 86g
TOTAAL GEWICHT HARDWARE: 214g
Gewicht gascartouches: zie bij Windpro.
Gewicht gas: 14,5g/dag
Er is geen windscherm. In praktijk zal het wel eens een veel groter gasverbruik kunnen zijn.

2) Campingaz Bleuet Micro
Gewicht brander: 188g
MSR Titan Kettle: 128g
TOTAAL GEWICHT HARDWARE: 316g
Gewicht gascartouches leeg:
- Campingaz klein: 143g
- Campingaz groot: 264g
Gewicht gas: 12,5g/dag
Zelfde opmerking als bij de Pocket Rocket.

3) Jetboil
Gewicht brander met pot: 590g
Gewicht gascartouche: zie Windpro.
Gewicht gas: 8,3g/dag

Weer uitgezet op grafiek krijgen we grafiek 2. Ik heb er om te kunnen vergelijken Esbit en Ionstove bij op gezet. Voor de Bleuet Micro en Jetboil heb ik enkel met kleine gascartouches op gezet.

Uit mijn exceltabellen vergeleken met de waarden van Esbit uit Jotunheimen met toenemende tochtlengte:
- Jetboil met grote gascartouches komt voor het eerst tijdelijk met lichter startgewicht dan Esbit voor een tocht met lengte van 48 dagen.
- De Bluet Micro met grote gascartouches komt voor het eerst tijdelijk met lichter startgewicht dan Esbit voor een tocht van 34 dagen.
- De Pocket Rocket met grote gascartouches komt voor het eerst tijdelijk met lichter startgewicht dan Esbit voor een tocht van 64 dagen.
In praktijk ga je naar mijn veronderstelling al geen grote gascartouches onder die dingen zetten o.w.v. stabiliteitsredenen. De tochtlengte waarop die dingen voordeliger worden klinkt allemaal onrealistisch lang en dan betreft het nog maar ideale testomstandigheden.

Ik heb geen abbonement op bachpackinglight. Ben anders wel benieuwd in welke omstandigheden die tests zijn uitgevoerd want het is toch een ander resultaat lijkt me. Als je google gebruikt vind je ook meerdere tests terug. Ik erger me steeds aan deze tests vermits zelden het gewicht van het hele kooksysteem in de berekeningen wordt betrokken of anderzijds wordt vegeleken tussen kooksystemen met heel wat mindere efficientie.

Ik weet dat mijn test ook niet waterdicht is en op de redenering ook bemerkingen kunnen gemaakt worden. Toch ben ik ervan overtuigd dat esbit in niet te strenge winteromstandigheden het voordeligst blijft in gewicht, zowel op korte als op lange tochten, tot iemand mij duidelijk het tegendeel kan laten zien.

Tot zover de zever van deze grammenjager.  smile

Plaatjes
grafiek2.jpggrafiek1.jpg
Profiel

Gepost: 28 maart 2008 11:10 PM   [ Negeer ]   [ # 17 ]
RankRankRankRank
306 berichten
sinds 27.12.2007

Schitterend geëxperimenteerd en gerekend !
bijzonder nuttig allemaal smile

Profiel

Gepost: 29 maart 2008 12:33 AM   [ Negeer ]   [ # 18 ]
RankRank
51 berichten
sinds 28.12.2007

Esbit blijkt dus eigenlijk het lichtste, zelfs als je een maand vertrekt en genoeg voorraad meeneemt. Hoe zit het indien je gasbusjes aanschaft of alcohol? Jij gaat ervan uit dat je alles al meeneemt op voorhand.

Prachtig gedaan alvast.

Profiel

Gepost: 31 maart 2008 10:55 PM   [ Negeer ]   [ # 19 ]
RankRankRankRank
380 berichten
sinds 26.12.2007

“grammenjager”,
het was nuttige zever.
Voor volk wat er nog niet genoeg van kan krijgen..
Ik ben net begonnen met het doorspitten van de bijdragen van
deze man.
Soms ook mooi in grafiek gebracht

Profiel

Gepost: 01 april 2008 12:24 AM   [ Negeer ]   [ # 20 ]
RankRankRank
126 berichten
sinds 28.12.2007
Ivo - 24 maart 2008 12:41 PM

Tijdens ons hiking-info ontmoetingsweekend was de winnaar
(op grammen brandstofverbruik/voor 500ml kraantjeswater aan de kook te krijgen) een kleine gasbrander
(type/gram??? Wie kan het mij zeggen?).

winnaar: MSR pocketrocket met 6 gram verbruik cool smirk
wel met een (duurder) MSR brandstoftankje, waarschijnlijk is daar ook wel een verschil in te vinden…
en het was trouwens met een aluminium kookpot

Signature 

Live young, stay young!
current mission: Aconcagua 2009

Profiel

Gepost: 20 april 2008 03:46 PM   [ Negeer ]   [ # 21 ]
RankRankRankRank
380 berichten
sinds 26.12.2007

Ik verhuis even met dit verhaal naar hier.
na in de vroege ochtend nog wat aan het testen te zijn geweest,
definitief beslist dat ik voor langere tochten toch voor het koken op esbit ga, de cone laat ik thuis.
Die nieuwe alcoholstove van hierboven was me te wispelturig.
In de koelte van de ochtend kreeg ik 500 ml vijverwater aan de kook met 12 gr alcohol.
Mooie smalle vlambasis (gebruik van de cone).
Deze middag in het zonnetje ging dezelfde stove in ‘overdrive’ en spoot ze als een vulkaan (klassieke windscherm).
Ik had -al zeg ik het zelf- een vrij ingenius systeem bedacht om met veel minder brandstof de stove voor te verwarmen.

(het komt er in het kort op neer dat ik twee koepels boven elkaar had gemonteerd zodat ik tijdens het vullen een beetje brandstof in deze tussenruimte kon spuiten. Vermits deze stove van bovenaf werd voorverwarmd kwam ze daardoor veel sneller op gang. Noteer dat er ook systemen bestaan waar een wiek rondom de stove wordt gekleefd of waar de stove aan zijn voeten wordt voorverwarmt. Allemaal verloren energie die niet kan worden gebruikt om het water al op te warmen/wat bij het voorverwarmen van bovenaf wel lukt)

Koken op alcohol geef een propere vlam, geen aanslag op de pot.
De cone is een meerwaarde qua stabiliteit en verhoogt het rendement maar is erg ‘lomp’ om te vervoeren. Goed voor kortere tochten. Weegt 66 gr meer dan een klassiek scherm.

Voor de volledigheid wat cijfers:  (14 gr alcohol komt ong; overeen met 18 ml vloeistof)
Blijkt overeen te komen met eerdere resultaten
Volcanostove + cone: 12 gr alcohol om 500 ml aan de kook te brengen (14min. 30 sec)
ionstove+ cone: 14 gr alcohol (14 min. 20 sec) -er was een kleine (niet te meten) rest alc. over
ionstove+ klassieke windscherm: strandt met 14 gr alcohol op 95 °C (13 min.39 sec)
esbit+ klassieke windscherm: 12 a 13 gr esbit (13 min.) tot koken
esbit+ cone: 12 gr esbit (11 min.) tot koken.
Esbit lag gewoon op een deksel van een confituurpotje.
eerdere testen met een zelfbouw houder van deze soort gaf een triest resultaat. (veel residue, langere tijd tot koken)
(zal de test nog eens herhalen en conclusies binnen dit bericht plaatsen)

wat bij deze reeds is uitgeprobeerd:
Het was wat winderiger dan toen ....
en het resultaat:
‘gram_cracker’ deed er 13 min. 30 sec over.
Dus niet langer en ook het residue was niet meer dan de ‘open en bloot’ versie.
Het resterende blokje was zelfs van gelijke orde dan bij de cone.
Waar zit het verschil met toen?
iets meer ventillatie en daardoor een betere verbranding?
Ik had het windscherm ook niet recht geplaatst maar had het ook een ‘cone-vorm’ gegeven.
Breder beneden en smaller boven wat mogelijk ook meer aanloop geeft voor de zuurstof?
Misschien moet ik eens een ‘mini-cone’ maken uit dat ‘plooi-aluminium’ wat eindigd onder het handvat/dus wel met pothouder.
Met terug watafstandshouders voor een mooie gelijkmatige spleet

En zo loopt de zondag weer op zijn einde.

Profiel

Gepost: 28 april 2008 04:13 PM   [ Negeer ]   [ # 22 ]
RankRank
51 berichten
sinds 28.12.2007

Ik heb net geanodiseerde aluminium potten gekocht. Ik ga enkel de 1,5 liter pot meepakken op tochten. Er zit een grillpan bij dat kan dienen als deksel, maar ik zou graag zelf een deksel maken van plooibaar aluminium. Heeft iemand dat thuis nog liggen, of weet iemand waar ik het makkelijk kan kopen?

Profiel

Gepost: 28 april 2008 05:58 PM   [ Negeer ]   [ # 23 ]
RankRankRankRank
380 berichten
sinds 26.12.2007

Ik heb geen idee hoe de potrand is.
Ik zou er geen plooibaar aluminium voor gebruiken maar een stijve plaat van 0,5 mm die je in een cirkel zaagt met een ‘tjoepke’ in zijn center.
Gewoon te koop in de doe het zelf zaken
Afhankelijk van die rand moet je misschien een en ander uitdenken hoe die op zijn plaats blijft liggen.
Zelf zat ik eerder te denken aan een hardplastiek bord
(je komt ze soms tegen bij campinguitrustingen)
wat dan een dubbele functie krijgt.
Als deksel en als eetbord.
het blijft door zijn vorm dan ook nog eens mooi op zijn plek liggen
(als je dat gebruikt tenminste)
Het is tegelijk isolerend zodat je het zonder problemen op kan lichten.

Profiel

Gepost: 28 april 2008 06:21 PM   [ Negeer ]   [ # 24 ]
RankRank
51 berichten
sinds 28.12.2007

Ik had ook al gedacht aan een aluminium of titanium bord. Zoiets weegt tussen de 50 en de 80 gram. Een alu bord heb je vanaf 2 euro en een ti kost al gauw 15 euro. Een plastiek bord zou ik zonde vinden omdat je daar verder niets mee kan doen. Met alu of ti kan je nog koken, en als bord zou ik het niet gebruiken.

Profiel

Gepost: 24 mei 2008 06:10 PM   [ Negeer ]   [ # 25 ]
RankRankRankRank
380 berichten
sinds 26.12.2007

Een dikke week geleden toch eens een cone light versie gemaakt.
Deze weegt 52 gr tegenover 88 gr van de oorspronkelijke versie.
De tentpikket heb ik niet meegeteld
De hoogte zo bepaald dat een esbittablet net zwevend was tov de grond.

Toch nog nog eens 3 esbittabletten opgeofferd en binnen een tijdspanne van 30 min 3x exact 500 ml water opgewarmd tot tegen het kookpunt- ongeveer 96 °C
(met een diode als sensor om op exact dezelfde waarde af te klokken)
de light versie doet er 12 min.26 sec. over
de grotere broer 12 min.16 sec
Uit eenzelfde aluminiumplaat eens een klassiek model gemaakt waarbij de pothouder geintegreerd is
(de plaat is er stijf genoeg voor)
door op zijn omtrek 3 kleine bouten te plaatsen die de pot ondersteunen.
De pijp met bouten weegt 62 gr en kwam bij 14 min.22 sec aan zijn temperatuur.
Nog eens samengevat:
de cone wint het qua efficientie en is naar mijn gevoel nog steeds de meest stabiele konstructie.
Dit zowel voor de gewone als de light versie
De pijp met de drie bouten zit daar heel kort bij qua stabiliteit.
Dat de cone niet compakt is blijft zijn grootste nadeel en en grammenjager gruwelt bij het idee dat hij toch wat meer gewicht moet meeslepen tov de meer klassieke oplossingen waar je je windscherm opgerold in de pot kan steken.
Vergeet niet bij esbit koken dat je ook een grondplaat moet meenemen omdat de hitte in de buurt van de esbit erg intens is.
Ik hou van een grondplaat die iets groter is dan het windscherm.
Het maakt het centreren van de vlam een stuk gemakkelijker?
Bij de cone versie is door de vorm een grotere plaat nodig.
Het verschil tussen deze en de light cone is in mijn geval 30 gr (waarbij de mega-paperclip is vervangen door een kleinere en het confituurpot dekseltje door een gram cracker)-bodemplaat (op maat gemaakt bij beiden) inbegrepen.
Tot zover deze muggezifterij

Plaatjes
IMG_0231-1.jpgIMG_0233-1.jpgIMG_0234-1.jpgIMG_0238-1.jpg
Profiel

2 van de 2
2