Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

2 van de 4
2
Toerbrood
Gepost: 25 juni 2008 12:46 PM   [ Negeer ]   [ # 16 ]
RankRankRankRank
306 berichten
sinds 26.12.2007

Het volgende baksel wat ik maak zal ik bij wijze van experiment eens maken zonder dat half pakje bakpoeder.
In de hoop dat het nog iets compakter is.
Geeft weer wat extra ruimte in de rugzak
Mijn huidige brood was al bij al nog vrij luchtig vandaar deze gedachte.

Profiel

Gepost: 28 juni 2008 03:43 PM   [ Negeer ]   [ # 17 ]
RankRankRank
146 berichten
sinds 05.01.2008

Ik heb het gewone toerbrood gemaakt en het steekt nu al een week in mijn rugzak en is nog steeds even lekker en nog niet groen, merci vor trecept

Signature 

There is no way to happiness, happiness is the way!

Profiel

Gepost: 28 juni 2008 04:52 PM   [ Negeer ]   [ # 18 ]
RankRankRankRank
342 berichten
sinds 28.12.2007

Al veel sneeuwmannen gemaakt, Ward?  LOL

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 28 juni 2008 05:59 PM   [ Negeer ]   [ # 19 ]
RankRankRank
184 berichten
sinds 28.12.2007

Waar kan ik een bestelling voor toerbrood plaatsen?  cheese

Signature 

seek first to understand and then to be understood (Stephen Covey)

Profiel

Gepost: 30 juni 2008 04:57 PM   [ Negeer ]   [ # 20 ]
RankRank
42 berichten
sinds 13.04.2008

Dikke merci voor de toerbrood tip, .. ik en m’n reisgezel hadden 3 toerbroden bij (het oorspronkelijke recept) voor 10 middagmalen, .. het heeft ons geweldig gesmaakt! (zeker met een beetje honing of confituur erbij raspberry)

Profiel

Gepost: 01 juli 2008 05:55 PM   [ Negeer ]   [ # 21 ]
RankRankRank
276 berichten
sinds 27.12.2007

De voorbije dagen van het toerbrood van Joery geproefd, zeer smakelijk!
Bij een volgende tocht ga ik er mij ook eens aan wagen. Ik zou graag de voedingswaarde boven de 400kcal/100g (1700kJ/100g) krijgen, pas dan kan het voor mij echt de concurrentie aan met wat ik nu meeneem voor ontbijt/middagmaal smile

Profiel

Gepost: 01 juli 2008 09:08 PM   [ Negeer ]   [ # 22 ]
RankRankRankRank
306 berichten
sinds 26.12.2007

Wat neem je dan mee als ontbijt/middagmaal?
Je kan zonder problemen het aantal noten verhogen. Ze gedragen zich in de koek toch als inert materiaal.
Verder/al past dat beter bij de ontbijtpap/ lees ik geregeld dat er toch geexperimenteerd wordt met poeder voor babymelk.
Sommige van die poeders zitten ook een stuk boven de 400 kcal/100gr en zijn op zijn minst ‘uitgebalanceerd’ en gemakkelijker verkrijgbaar dan de ‘gewone’ volle melk poeder.
Calorieeen zijn niet de enige norm. een en ander moet ook nog verteerd worden. een en ander moet ook in verhouding staan. Maar het fijne weet ik er ook niet van.

Profiel

Gepost: 01 juli 2008 09:19 PM   [ Negeer ]   [ # 23 ]
RankRankRank
276 berichten
sinds 27.12.2007

Ontbijt : de “crunchy” variant van muesli (vind ik eetbaarder dan elke ochtend pure muesli). Dit haalt 480kCal/100g.
Middagmaal : een allegaartje van koeken, wafels, snickers, noten, droge worst, chocolade en andere spullen met veel energiewaarde (gemiddeld 450-500kCal/100g). Probleem met dit spul is dat het vrij duur is en na een paar dagen gaat vervelen. Ook in dat opzicht vond ik het toerbrood een verademing.
Over de verhouding energie/verteerbaarheid weet ik ook niet veel. Andere mensen weten hier allicht meer over te vertellen.

Mss kan je zelfs “chocolade-toerbrood” maken door chocolade in de deeg te smelten? En zo weinig mogelijk water gebruiken zou de voedingswaarde sowiezo ook moeten verhogen.

Profiel

Gepost: 01 juli 2008 09:24 PM   [ Negeer ]   [ # 24 ]
RankRank
42 berichten
sinds 13.04.2008

wij deden het ook vooral met de crunchy muesli variant ‘s morgens (met wat melkpoeder erbij smaakt het dik ok en levert het ruim voldoende energie) en ‘s middags het toerbrood met inderdaad wat droge worst, of wat honing en wat extra gedroogd fruit

Profiel

Gepost: 02 juli 2008 06:52 PM   [ Negeer ]   [ # 25 ]
RankRankRank
213 berichten
sinds 26.12.2007

Het echte fijne weet ik er ook niet van maar wat ik heb geleerd is het volgende. Probleem met het meeste trekkingvoedsel is dat het te weinig voedingsvezels bevat. Het resultaat is ondermeer een verminderde stoelgang, winderigheid, minder snel een verzadigd gevoel na de maaltijd. Een maaltijd met te weinig voedingsvezels heeft ook tot resultaat dat de koolhydraten tijdens de vertering in de darm minder goed kunnen worden vastgehouden en de vrijgave van glucose een boost krijgt met als resultaat een onregelmatigere bloedsuikerspiegel wat de pancreas dan weer belast met de aanmaak van insuline om die bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Een maaltijd met een betere verhouding aan voedingsvezels heeft tot gevolg dat glucose op een gecontroleerde en gelijkmatige wijze wordt vrijgegeven. Nu zijn we meestal wel in beweging na die compacte en voedingvezelarme caloriebommenmaaltijd dat dit waarschijnlijk minder erg is maar toch kan het plotse flauwtes tot gevolg hebben.

Voedingsvezels bieden zelf geen calorieën omdat ze niet verteren, toch zijn ze dus wel nuttig. Je vindt ze in bruin brood, rijst, aardappelen, groenten en fruit. In muesli en de droogvoermaaltijden zitten beperkter aantal voedingsvezels, zeker in pastamaaltijden. Ook de aardappelvlokken waarvan die pakjesmaaltijden zijn samengesteld bevatten niet die hoeveelheid als echte aardappelen.

Het is dus echt niet slecht om gedroogd fruit te eten bij elke maaltijd omdat daar nog heel wat voedingsvezels in zitten. Of zelf je maaltijden drogen met veel groenten of fruit is een oplossing. Maar dus het toerbrood is ook erg rijk aan voedingsvezels. Zoek maar eens op hoeveel vezels er zitten in dat meel. Vandaar is het dus absoluut niet slecht.

Nog iets anders. Ik ben twee jaar geleden eens vertrokken met profitar plus poeder op goedkeuring van de huisarts met als gedacht om naast al die koolhydraten ook genoeg eiwitten en mineralen op te doen. Als je wekenlang weg bent begint dat ook van belang te worden. Het poeder heeft een energiewaarde van 1580kJ/100g ofwel 373kcal en bevat voor 89% eiwitten. Topsporters zouden dit ook tot zich nemen. Ik loste het op in de pakjesmaaltijden maar je kan het ook bijvoorbeeld in water oplossen en drinken net zoals bijvoorbeeld isostar poeder. Ik heb het maar één keer gebruikt omdat het duur is en ik nadien van mening was dat ik het best wel overleef zonder.

Dus conclusie: toerbrood is gewoon goed!  wink

Profiel

Gepost: 02 juli 2008 07:51 PM   [ Negeer ]   [ # 26 ]
RankRankRank
161 berichten
sinds 29.12.2007

Ik was al van plan iets van multavitamine mee te nemen op langere tochten omdat je vaak zonder vers fruit of groenten zit.

Profiel

Gepost: 02 juli 2008 07:54 PM   [ Negeer ]   [ # 27 ]
RankRankRank
276 berichten
sinds 27.12.2007

Van voedingssupplement neem ik voor lange tochten idd vitaminepillen en ook mineraaltabletten/zoutpillen mee.

Profiel

Gepost: 02 juli 2008 08:31 PM   [ Negeer ]   [ # 28 ]
RankRankRank
208 berichten
sinds 28.12.2007

De gasten die Spitsbergen Atomfjella Expedition http://www.spitsbergenexpeditie.be/ gedaan hebben hadden ook vitamine supplement bij. 30 dagen op de gletsjer met alleen maar gevriesdroogt eten.

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 02 juli 2008 08:35 PM   [ Negeer ]   [ # 29 ]
RankRankRankRank
306 berichten
sinds 26.12.2007

Ik heb vandaag deze doorgegeven als interessante link.
Op pagina 6 staat iets over het belang van eiwitten.
Blijkt volgens dat artikel dat we daar soms teveel belang aan hechten. Beetje met de natte vinger: noten bestaan voor 20% (afh. van soort noot) uit eiwitten, tarwebloem:10%, melkpoeder: 20 tot 30%, tel daar nog eens de eiwitten bij van de warme maaltijd. Iedereen kan met de voedingsmiddelentabellen die je links en rechts vindt zelf uittellen hoever je geraakt in de behoefte.
Willem een goede reis. Hopelijk wordt het weer wat stabieler voor al die slaapplekken op hoogte

Profiel

Gepost: 05 juli 2008 05:30 AM   [ Negeer ]   [ # 30 ]
RankRankRank
203 berichten
sinds 28.12.2007

vraagje ivm het bewaren van het toerbrood

op welke manier verpakken jullie het brood op tocht om het zo lang mogelijk in conditie te houden?

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

2 van de 4
2