Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

2 van de 2
2
met de Chiro de bergen in
Gepost: 04 april 2008 07:07 AM   [ Negeer ]   [ # 16 ]
RankRank
73 berichten
sinds 06.01.2008

Wie heeft ooit gezegd “met organisatie huppeldepup zal dit nooit gebeuren”? Ik denk dat iedereen er wel van overtuigd is dat niemand alle aspecten van een bergwandeling onder controle heeft, los van het feit tot welke organisatie ze toebehoren. Maar het is wel zo dat sommige organisaties op dit vlak beter voorbereid en geïnstrueerd zijn dan andere organisaties. Misschien is overleg tussen de verschillende jeugdorganisaties over dit aspect wel een goed idee om de kans op zulke voorvallen in de toekomst te beperken.

Maar ik ga volledig met je akkoord: het kan altijd, overal en bij eender wie foutlopen. En het zou arrogant en van veel naïviteit getuigen moest iemand beweren dat er ondanks een gedegen voorbereiding niets meer mis kan kopen. Je kan alleen je best doen om op voorhand te risico’s zo goed mogelijk te beperken en in te schatten.

Signature 

Never measure the height of a mountain until you have reached the top

Profiel

Gepost: 04 april 2008 09:55 AM   [ Negeer ]   [ # 17 ]
Rank
11 berichten
sinds 09.01.2008

De Chiro. is dat niet zoiets als de scouting in Nederland? Ik heb er zelf danwel nooit op gezeten, maar je mag wel verwachten dat ze er enig kaas van hebben gegeten.
Zo zou je bij aanvang van zo’n tocht, de paklijst en/of de rugzak kunnen controleren. Heb je het juiste niet mee, dan helaas pindakaas, maar dan geen tocht.
Een wandelmaat van mij ging eens georganiseerd naar Nieuw-zeeland. Het waren allemaal volwassenen, maar toch moest iedereen ivm de felle zon bij aanvang van de trektocht zijn pet of hoed tonen. Diegene die er geen hadden, moesten direct met de reisleider mee naar de buitensport zaak om er eentje te halen. Klinkt enigzins kinderachtig, maar schijnbaar is het toch nodig....

Groetjes,

Mirjam

Profiel

Gepost: 04 april 2008 10:17 AM   [ Negeer ]   [ # 18 ]
RankRank
73 berichten
sinds 06.01.2008

Enige betutteling is soms inderdaad niet overbodig. En als mensen dit lastig of kinderachtig vinden, moeten ze er maar eens stilstaan bij het feit of ze écht wel de risico’s zouden willen nemen die ze zouden nemen zonder het gepaste materiaal bij te hebben… Bij ‘ons’ worden er voor een tocht steeds grote lijsten opgehangen met wat er in de rugzak MOET. Alle kinderen stallen al het nodige materiaal uit op hun bed, de moni komt controleren of alles volledig is, alles wordt ter plaatse in de rugzak gestoken en dan pas mag men mee vertrekken. En zelfs dan slagen sommige kinders er nog in om iets te vergeten… ongelooflijk maar waar, maar ‘t is maar om te zeggen dat je, ondanks betutteling en controle, nog voor voldongen feiten kan worden gesteld.

Signature 

Never measure the height of a mountain until you have reached the top

Profiel

Gepost: 04 april 2008 11:02 AM   [ Negeer ]   [ # 19 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Vanmorgen op Studio Brussel gehoord dat er voor de leiding in het ergste geval zelfs een (voorwaardelijke?) gevangenisstraf boven het hoofd kan hangen wegens het in gevaar brengen vanandermans leven. Dat lijkt me er nu toch wel een beetje over. Ok er zijn fouten gemaakt en het had veel erger kunnen zijn, maar het is voor de jeugdbewegingen al zo moeilijk om vandaag de dag geschikte leiding te vinden. Zo schrik je nog meer mensen af. Bij de scouts kunnen leiding altijd vormingscursussen volgen, maar deze zijn nioet verplicht. Misschien zou het niet slecht zijn om die voor beginnende leiding wel te verplichten, je doet er ervaring op, leert nieuwe mensen kennen, ... .

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 04 april 2008 12:37 PM   [ Negeer ]   [ # 20 ]
RankRankRank
107 berichten
sinds 28.12.2007
Jonas - 04 april 2008 11:02 AM

Bij de scouts kunnen leiding altijd vormingscursussen volgen, maar deze zijn nioet verplicht. Misschien zou het niet slecht zijn om die voor beginnende leiding wel te verplichten, je doet er ervaring op, leert nieuwe mensen kennen, ... .

bij chiro is dat ook hoor. dat is bij alle jeugdbewegingen zelfs verplicht enzo.
alleen zijn het uiteraard wormingscursussen om leiding te geven, niet bergwandelcursussen. het meerendeel van de jeugdbewegingactiviteiten gebeuren ook gewoon in belgie en op de meeste kampen wordt er niet gebergwandelt.
hopelijk is dit geval een wake up call voor al wie er nog aan wil beginnen, om toch wat meer info/ervaring/… te zoeken.
 Signature 

wauwie

Profiel

Gepost: 04 april 2008 12:58 PM   [ Negeer ]   [ # 21 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Ik weet dat toen wij in leiding stonden dat ons kamp gekeurd moest worden door groepsleiding van andere groepen. Ik weet niet of er bij de chiro ook zoiets bestaat. Maar dan wordt heel het programma nauwgezet onder de loep genomen en worden er kritische vragen gesteld. Zowel naar spelinhoud als naar algemene zaken als veiligheid en dergelijke. Natuurlijk is het een feit dat als je een goeie voorbereiding en planning compleet negeert dat er nog niet veel geholpen is, maar ervaren groespleiders zullen toch sneller vragen van heb je daar aan gedacht, die instanties gecontacteerd, en voor buitenlandse kampen zijn die controles nog strenger.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 05 april 2008 03:44 PM   [ Negeer ]   [ # 22 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007

De jongeren zijn terug in t land

De reactie van Jelle Hofman in het interview met de vrt vind ik eigenlijk best wel goed. Niet het verhoor bij de politie maar in de eerste plaats de ervaring zelf, de confrontatie met de verantwoordelijkheid, heeft heel veel indruk nagelaten.

En zoals An de Bruyn in hetzelfde interview aanhaalt, er zijn uiteindelijk geen slachtoffers gevallen hoewel de jongeren uit deze gebeurtenissen waarschijnlijk flink wat (levens-)lessen kunnen trekken voor zichzelf.

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

Gepost: 05 april 2008 06:08 PM   [ Negeer ]   [ # 23 ]
RankRankRank
245 berichten
sinds 26.12.2007

En nu weet ik nog niet waar de tocht precies liep.  snake

Profiel

Gepost: 05 april 2008 06:17 PM   [ Negeer ]   [ # 24 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007

joery,

dat wisten/weten de begeleiders ook niet 100% wink

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

Gepost: 16 april 2008 11:49 AM   [ Negeer ]   [ # 25 ]
RankRank
47 berichten
sinds 28.12.2007

Ik ben zelf ook actief in de chirowerking, en dit voorval moet ik helaas ook betreuren, ik ken absoluut niet de situatie, maar ik begrijp niet hoe dit kon gebeuren, zo’n activiteit moet echt duizendmaal beter voorbereid zijn dan een andere, ok er is niets ergs gebeurt, maar toch, dit snap ik niet goed. in ieder geval, wij doen dit jaar ook iets dergelijks en wees maar zeker dat er degelijk zal voorbereid worden!!

Signature 

Be Free, Think Free

Profiel

2 van de 2
2