Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

1 van de 2
1
Welke pannenset? 
Gepost: 09 april 2008 08:51 PM   [ Negeer ]
Rank
22 berichten
sinds 28.12.2007

Ik heb nu de MSR blacklite gourmet set en gebruik deze al paar jaar, maar de antibaklaag is bijna volledig weg en elke keer als ik de potten afwas komt er zwart van die baklaag mee.  Dus ben opzoek naar een nieuwe panneset.  Welke pannenset gebruiken jullie of welke raden jullie aan?  Voorlopig heb ik volgende set op het oog ALPINE CLASSIC COOKSET van MSR.

Alvast bedankt

Gr Bossie

Profiel

Gepost: 09 april 2008 09:41 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007

Bossie

geen idee van welke pannenset nu zo super goed is en welke absoluut af te raden

Bepaal gewoon het volume dat je voor jezelf nodig hebt en maak de keuze of je voor inox dan wel titanium gaat. (k zou ver wegblijven van antiaanbaklagen, aluminium, ....)

Op dit moment ben ik best tevreden van m’n inox setje van msr dat ik af en toe nog gebruik op camping, en van m’n titanium setje van snow peak dat mee op trektocht gaat.
setje is trouwens groot woord. meestal neem ik toch maar 1 van de 2 potjes mee.

bedenk dat wanneer je veel sneeuw moet smelten, je best opteert voor een grotere pot

Luk

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

Gepost: 09 april 2008 09:45 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
Rank
22 berichten
sinds 28.12.2007

waarom koop ik best geen van aluminium?

Profiel

Gepost: 09 april 2008 11:08 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRankRank
380 berichten
sinds 26.12.2007

Google eens op aluminium en dementie.
Allerhande alarmerende berichten maar er is tot nu toe nog niets bewezen.
Er wordt wel aangeraden niet te beginnen schuren in de pot of zure gerechten te gebruiken
omdat er zo wel extra aluminium vrij komt.
Tenzij je maandelijks op tocht gaat zou ik mij echter niet al teveel zorgen maken.
Nooit met een anti-aanbaklaag gewerkt dus daar kan ik niets over zeggen;.
Je kan heel wat gewicht besparen als je je kookstijl aanpast.
Net als Luk neem ik ook maar een potje mee.
In een titaniumpot kan je naar hartelust beginnen schuren.
Erg hard en licht materiaal.
Wil je ook voor titanium gaan.
Meestal zijn de potjes niet erg groot en is het toch de zaak om rekening te houden met je branderkop.
Het rendement van koken gaat flink naar omlaag als de vlammen aan de zijkant van de pot beginnen likken ipv aan de onderkant.
Het is maar een item in heel de discussie rond efficient koken.
Zie bv hier

Profiel

Gepost: 09 april 2008 11:26 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007

Ivo gaf al grotendeels het antwoord (of toch de weg om het te vinden)

verwarmen, zure omstandigheden en krassen zijn de factoren die maken dat er meer aluminium vrij komt.

wanneer er een alternatief bestaat dat tot op heden niet echt verdacht wordt, zou k daar toch voor opteren (inox of titanium dus).
omwille van de krasgevoeligheid zou ik ook niet opteren voor potten met teflon antikleeflaag (genre tefal)

Signature 

Profiel

Gepost: 10 april 2008 08:44 AM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Ik heb zo’n pottenset van MSR met anti aanbaklaan en dat is dus idd pure miserie. Tegenwoordig pak ik dat al bijna nooit meer weg. Ik heb een Klein potje van Primus voor solo hikes en als ik iets meer nodig heb dan pak ik gewoon mijn goeie oude gamellen mee. Die zijn zeer krasbestendig grin

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 10 april 2008 12:39 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRank
135 berichten
sinds 29.12.2007

IK zou aluminium toch niet zomaar uitsluiten. Ik gebruik het al jaren zonder echt probleem. De anti-aanbaklaag (geanodiseerd dus geen teflon) slijt wel een beetje af, maar daar maak ik me geen zorgen over. Ik ken de stadslegendes over de link tussen aluminium kookgerei en kans op Alzheimer, maar zoals Ivo al zei is er buiten dat ene onderzoek of zo eigenlijk geen echt bewijs. Meer nog, nog heel recent gelezen dat bij dat ene onderzoek, de contaminatie met aluminium zelfs tijdens de analyse zou plaatsgevonden hebben.
We komen dagdagelijks in aanraking met zoveel producten zonder dat we het eigenlijk beseffen dat ik het een beetje absurd vind om ons dan zorgen te gaan maken over een potje dat we hoeveel dagen per jaar gebruiken?

Signature 

Hike your own hike

Profiel

Gepost: 10 april 2008 04:19 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
Rank
22 berichten
sinds 28.12.2007

heb even zitten zoeken op net en vond volgende test van oppad.  Hier zeggen ze dat warmtegeleiding nt optimaal is, maar belangrijker dat wanneer er iets aanbakt er blijvende zwarte plekken in de pot blijven en schrobben moeilijk gaat.  Wat zijn jullie ervaringen?

Gr Jelle

Profiel

Gepost: 10 april 2008 05:21 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRank
64 berichten
sinds 14.02.2008

Zelf heb ik al een paar jaar MSR duralite (antiaanbaklaag) en eerlijk gezegd heb ik daar geen problemen mee. Op tocht nog nooit iets aangebrand gehad zo`n spaghetteriatje dat brandt niet aan. En dus begevolg nog nooit echt in moeten schrobben. Met de antiaanbaklaag moet je een beetje voorzichtig (niet met vork in krassen, geen bestek insteken etc.) zijn maar dat lukt wel vind ik.
Afwassen met zand doe je dus wel beter niet maar gewoon een beetje water en een sponsje…

Profiel

Gepost: 10 april 2008 05:24 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRankRankRank
380 berichten
sinds 26.12.2007

‘t is niet dat ik het beter kan testen maar die test bewijst niets.
Zoek de warmtegeleiding van RVS maar eens op (bv hier )
Die is ook niet om over naar huis te schrijven.
Zolang ze niet testen met gelijke pannen en niet willen varieeren met de gasknop
(afhankelijk van de warmtegeleidbaarheid van de pan)
trek ik hun conclusies in twijfel.
Waar ik mee bedoel dat je zoveel warmte kan toevoegen dat de pot gewoon niet de tijd krijgt om de warmte over te dragen.
Belangrijk om weten voor je besluit een brander te kopen die een minuutje minder nodig heeft om 1 L water aan de kook te brengen.

Profiel

Gepost: 10 april 2008 05:31 PM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
Rank
22 berichten
sinds 28.12.2007

@ Lukkefluk, wat is uw bevinding ivm schrobben en aanbranden in uw titanium pannen?

Profiel

Gepost: 10 april 2008 05:32 PM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
RankRank
64 berichten
sinds 14.02.2008

Oh ja nu ik de op pad test zie, mijn broer heeft al jaren die tefal potjes en die zijn ook zeker niet slecht, al vind ik (op gevoel) dat mijn MSR potjes steviger aanvoelen en vooral de aantiaanbaklaag harder is. (die MSR duralite`s zijn ook geanodiseerd alu)

groeten,
Brecht

Profiel

Gepost: 10 april 2008 05:54 PM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
RankRankRankRank
380 berichten
sinds 26.12.2007
Bossie - 10 april 2008 05:31 PM

@ Lukkefluk, wat is uw bevinding ivm schrobben en aanbranden in uw titanium pannen?

Mijn ervaring is dat ik geregeld moet roeren in mijn titaniumpotje wil het geheel niet aanbakken.
Deels komt dit omdat dit potje eigenlijk iets te klein is (700ml inhoud) , in vergelijking met zijn diameter erg hoog/diep.
“een gegeven paard moet je niet in de bek zien”
Maar zoals gezegd is dit met wat schuurwerk goed proper te krijgen.
Om te schuren kan alles dienen, zand, schrapen met een steen…
zonder krassen na te laten.
Verkleuring op een plaats omdat potje was omgevallen terwijl de esbit tablet is blijven branden.
Deze verkleuring is definitief.
Je ziet aan het potje dat het een heel verhaal heeft te vertellen en dit nog lang zal blijven doen.
Onverslijtbaar

Profiel

Gepost: 10 april 2008 09:12 PM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
RankRank
59 berichten
sinds 29.03.2008

voor tochtjes met men lief gebruik ik geanodiseerd aluminium van trangia of MSR (blacklite): best tevreden

voor groepen gebruik ik enerzijds het onderste deel van een echte marrokaanse couscouspot (verkrijgbaar tussen 4L en 10L): pure alu en ongeloofelijk licht voor de grootte: dit is eerder om iets af te koken of water te verwarmen zodat het niet te erg afziet
voor sauzen/desserts gebruik ik stainless steel van IKEA: verkrijgbaar is 3 groottes. kostprijs? vanaf 8 euro

Profiel

Gepost: 11 april 2008 12:09 PM   [ Negeer ]   [ # 14 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007
Bossie - 10 april 2008 05:31 PM

Bossie,

eigenlijk heb ik geen last van aanbranden, omdat ik me meestal beperk tot opwarmen van water.
Vorig jaar wel eens een visje “gebakken” zonder vetstof, en dat bakte toch licht aan en gaf wat verkleuring. niet direct voor herhaling vatbaar dus.
Op zich vind ik zowel inox als titanium best makkelijk schoon te maken.

Luk

Signature 

Profiel

Gepost: 11 april 2008 12:39 PM   [ Negeer ]   [ # 15 ]
RankRank
55 berichten
sinds 09.04.2008
Lukkefluk - 11 april 2008 12:09 PM

Vorig jaar wel eens een visje “gebakken” zonder vetstof, en dat bakte toch licht aan en gaf wat verkleuring. niet direct voor herhaling vatbaar dus.
Op zich vind ik zowel inox als titanium best makkelijk schoon te maken.

En om die reden had ik naar Zweden juist voor het visje bakken een klein anti aanbak pannetje meegenomen. Gewoon een goedkoop dingetje (Trangia geloof ik). Heb toen het dekseltje wat bij mijn rvs pannetje hoort thuisgelaten en dit pannetje als deksel laten dienen. Hartstikke prima!

Verder ben ik niet zo van het bakken in RVS en Titanium, het gaat al heel vlug aankoeken, denk door de sterk ongelijkmatige verhitting met het brandertje. Meestal beperk ik me tot water koken en daarna toevoegen van gedroogd eten.

Wanneer ik alleen op stap ben volstaad mijn Titanium pan/beker (snowpeak 600ml), met meerdere personen gebruik ik mijn oude RVS MSR pannetje (eigenlijk neem ik altijd maar één pan mee).

Profiel

1 van de 2
1