Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

1 van de 4
1
Dwars door Saltfjellet, Sulitjelma en Rago nationaal park (wie nog mee wil…..)
Gepost: 20 april 2008 08:38 PM   [ Negeer ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007

Heeft iemand interesse in een trektocht door saltfjellet/svaritsen ergens tussen 11 juli en 1 augustus met eventueel een uitzwaai naar de lofoten?
Vluchten kosten momenteel om en bij de 300-350 euro.

Luk

edit : vanaf reactie 8 wordt het boeiend ivm routeplanning

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

Gepost: 20 april 2008 10:44 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRank
175 berichten
sinds 12.01.2008

Zojuist heb ik je een pm gezonden.
Boelo

Profiel

Gepost: 21 april 2008 05:21 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRank
59 berichten
sinds 29.03.2008

een aanrader.

als je info nodig hebt, laat maar iets weten.

ik zit dan in de pyreneeën voor luchon-andorra.

groetjes

Profiel

Gepost: 21 april 2008 05:36 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007

Vorig jaar door omstandigheden na dag 2 moeten stoppen, vandaar dit jaar indien mogelijk terug om de tocht wel uit te lopen.

Opzet is 10-14 dagen het gebied in te trekken. strikte minimum is 7 maar dat maakt de dagtochten bijzonder lang. Daarnaast zou k van de gelegenheid gebruik maken om hier en daar een ommetje te maken en een top mee te pikken. (alles afhankelijk van weer, sneeuw, ...)

route is te zien op de site van DNT en eventueel op norgesglasset
gjaelentunet, lurfjellhytta, tverbrennstua, bjellavasstua, saltfjellstua, beiarstua, gratadalstua, glomfjord (of omgekeerde richting)

omwille van kostenbesparing opteer ik voor de tent (hutjes kunnen altijd als backup tegen 100NOK voor leden, 200NOK voor niet-leden (tarieven van 2007)

Dus, samengevat is mijn eerste doel om zeker deze tocht uit te lopen en de tijd die rest in te vullen in de omgeving van bodo of eventueel een trip naar de lofoten.

Waarschijnlijk hak ik deze week de knoop door of ik effectief die kant op ga.

Luk

P.S. Brent, zet jij je fotomateriaal van deze tocht terug online?

Signature 

Profiel

Gepost: 22 april 2008 12:23 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007

Tickets zijn geboekt.

heen : 11 juli
terug : 31 juli

Heeft er nog iemand interesse om aan te sluiten? De tickets zijn wel ruim duurder dan wat ik vorig jaar geregeld kreeg.

Luk

Signature 

Profiel

Gepost: 24 april 2008 03:05 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRankRank
175 berichten
sinds 12.01.2008

Hierbij heb ik aangesloten.
Heen: 10/11 juli
Terug:  30 juli

Profiel

Gepost: 24 april 2008 03:12 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007

fijn dat je meegaat Boelo.
Zoek jij eventueel nog een tocht die je graag zou doen aansluitend bij de tocht door saltfjellet/svartisen?
Lofoten zijn een optie, maar mogelijk zijn er nog andere stukken die de moeite waard zijn.

Zijn er nog anderen die interesse hebben om (deels) aan te sluiten?

Luk

Signature 

Profiel

Gepost: 24 april 2008 04:24 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRankRank
175 berichten
sinds 12.01.2008

Het afgelopen jaar werd ik gewezen op het tamelijk onbekende Rago Nationalpark. Dat ligt richting
Sulitjelma. Er komendaar niet veel bezoekers, maar mogelijk in juli wel enige muggen. Ik heb er erg
mooie foto’s van gezien(o.a. watervallen) Het is maar een idee!
Groeten, Boelo

Profiel

Gepost: 25 april 2008 12:24 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007
Willem - 07 april 2008 08:04 PM

Als je echt verlaten wilt : zoals Joery en Luk al zeiden Breheimen of Svartisen-Saltfjellet, maar ik denk bijvoorbeeld ook nog aan het eindeloze Setedalsheiene in het zuiden of het grensgebied met Zweden in het noorden, regio Junkerdalen-Sulitjelma-Rago(stuk ruiger wel) en nog noordelijker Narviksfjella-Dividalen

Willem,

Weet jij toevallig van een route die sulitjelma verbindt met rago?
by the way, dit draadje ook gevonden via google smile

Luk

Signature 

Profiel

Gepost: 25 april 2008 01:10 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRankRankRank
306 berichten
sinds 27.12.2007

Luk,

Eerlijk gezegd zit ik voor 2009 al stevig rond te kijken in die hoek. Ik zou ook graag een verbindingsroute Sulitjelma-Rago vinden.
Het grote probleem is de Blamansissen-plateaugletsjer die er ergens tussenin ligt. Langs de westkant ervan is het allemaal veel te steil om te passeren, dus moet het langs de oostkant. Daar zit je echter met een paar mega-gletsjertongen en dus (vermoed ik) onmogelijk te doorwaden smeltwaterbeken.
Een mogelijkheid is om komende van Sulitjelma (het dorpje) de DNT-route naar het NO ten nemen, via Sorjushytta om dan net over de Zweedse grens aansluiting te vinden op de Nordkalottleden tot aan de hut Staloluoktastugorna (dit ga ik echt maar 1 maal typen) aan de zuidpunt van het Virihaure-meer. Ik ben er vrij zeker van dat er daar wel motorbootjes zullen zijn en dat je tegen een kleine vergoeding kan worden afgezet aan de noordwestpunt van het meer (10-15km?). Vandaar vetrekken een aantal routes en sta je meteen in Rago.
(eventjes tussendoor lijkt vooral west-Rago mij trouwens een onbekend stuk paradijs - hou het stil)

Een en ander kan je wel terugvinden op Norgesglasset en op
http://butiken.metria.se/dkny/product_info.php?cPath=3_4773&products_id=18728
(de zweedse tegenhanger)

Zelf ben ik van plan om bij Sorjushytta - dat ongeveer op de waterscheidingslijn ligt - van elk pad af te wijken en NW-waarts de doorsteek te maken naar Blamansissvatnet en daarna NO-waarts stroomafwaarts door Skagmadalen via Leirvatnet naar het Virihaure-meer waarvan sprake. Op die manier loop je langs enkele meren vol ijsschoten vlak onder de ijskap. Op de grens ligt daar ook een naamloze top (1663m) vanwaarop je uitkijkt over heel Sulitjelma-Blamamsissen en diep Zweden en Noorwegen in tot Sarek en Svartisen. De foto’s die ik heb gezien waren in elk geval de max. Ik verwed er een vliegtuigticket naar Bodo op dat je op die route geen mens tegenkomt.
Daarna langs de zuidoever van Virihaure naar het oosten tot Staloluoktastugorna (bootje over de rivier) om vandaar ook het bootje te pakken over het meer
Je zou je door dat bootje trouwens ook niet helemaal aan de noordwestpunt van het meer kunnen laten afzetten maar iets zuidelijker in de Sirggaluokta-baai om vandaar al een stukje cross-country te gaan.

En nu ga ik proberen om mij toch tenminste tot na deze zomer in te houden om daar verder te plannen smile

Profiel

Gepost: 25 april 2008 01:24 PM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
RankRankRankRank
306 berichten
sinds 27.12.2007

Foto’s van Rago :
http://ifriluft.net/gallery2/v/turbeskrivelser/nord_norge/sulitjelma_omegn/rago_07/

vanaf de tweede blz wordt het intressant

Profiel

Gepost: 25 april 2008 01:31 PM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007
Willem - 25 april 2008 01:10 PM

Luk,

Ik verwed er een vliegtuigticket naar Bodo op dat je op die route geen mens tegenkomt.

Ik hou je op de hoogte of je m’n ticket mag terugbetalen wink

Het plannen kriebelt hier ook wel.
‘k zit een beetje met een idee-fixe dat ik zeker het gratadal wil meepikken (ten oosten van glomfjord). k heb alleen het idee dat een tocht in lijn die rago, sulitjelma en saltfjellet aandoet een beetje lang kan worden. Enfin, puzzelen maar.

Bedankt voor de tips en die link naar de zweedse site.

Groetjes
Luk

Signature 

Profiel

Gepost: 25 april 2008 01:35 PM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
RankRankRankRank
306 berichten
sinds 27.12.2007

Je zegt Rago-Sulitjelma-Saltfjellet, noord-zuid dus
Dan valt de optie met het bootje natuurlijk meteen weg omdat je niet bij de hut het meer bereikt…

Ben benieuwd wat het uiteindelijk zal worden smile

Profiel

Gepost: 25 april 2008 01:41 PM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007
Willem - 25 april 2008 01:24 PM

Foto’s van Rago :
http://ifriluft.net/gallery2/v/turbeskrivelser/nord_norge/sulitjelma_omegn/rago_07/

vanaf de tweede blz wordt het intressant

Daar zitten idd een paar pareltjes tussen

Willem - 25 april 2008 01:35 PM

Je zegt Rago-Sulitjelma-Saltfjellet, noord-zuid dus
Dan valt de optie met het bootje natuurlijk meteen weg omdat je niet bij de hut het meer bereikt…

Ben benieuwd wat het uiteindelijk zal worden smile

ik ook
nu, het plannen is op zich al de helft van de pret.

Waarschijnlijk worst het, zorgen voor een aantal opties en kijken wat het moment geeft.... met voldoende ruimte om ergens op een mooi plekje te blijven hangen

Signature 

Profiel

Gepost: 25 april 2008 02:01 PM   [ Negeer ]   [ # 14 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007
Willem - 25 april 2008 01:10 PM

Luk,

Zelf ben ik van plan om bij Sorjushytta - dat ongeveer op de waterscheidingslijn ligt - van elk pad af te wijken en NW-waarts de doorsteek te maken naar Blamansissvatnet en daarna NO-waarts stroomafwaarts door Skagmadalen via Leirvatnet naar het Virihaure-meer waarvan sprake. Op die manier loop je langs enkele meren vol ijsschoten vlak onder de ijskap. Op de grens ligt daar ook een naamloze top (1663m) vanwaarop je uitkijkt over heel Sulitjelma-Blamamsissen en diep Zweden en Noorwegen in tot Sarek en Svartisen. De foto’s die ik heb gezien waren in elk geval de max. Ik verwed er een vliegtuigticket naar Bodo op dat je op die route geen mens tegenkomt.
Daarna langs de zuidoever van Virihaure naar het oosten tot Staloluoktastugorna (bootje over de rivier) om vandaar ook het bootje te pakken over het meer
Je zou je door dat bootje trouwens ook niet helemaal aan de noordwestpunt van het meer kunnen laten afzetten maar iets zuidelijker in de Sirggaluokta-baai om vandaar al een stukje cross-country te gaan.

En nu ga ik proberen om mij toch tenminste tot na deze zomer in te houden om daar verder te plannen smile

Je voorstel ziet er best aardig uit.
k vraag me alleen maar af, hoe zeker ben je dat daar effectief een bootje is om die beek over te steken, en wat doe je als dat bootje er niet is…

Signature 

Profiel

Gepost: 25 april 2008 02:05 PM   [ Negeer ]   [ # 15 ]
RankRankRankRank
306 berichten
sinds 27.12.2007

Luk,

daarmee bedoel ik natuurlijk het bootje dat aan de overkant van de rivier bij de hut moet liggen.
(even ervan uitgaan dat je vanop 200m afstand duidelijk kan maken dat je wil dat ze je komen halen)

Om 100% zeker te zijn dat ze in Staloluoktastugorna een bootje hebben zou ik eens naar de zweedse bergsportvereniging mailen. Of op fjellforum zullen ze ‘t ook wel weten.

Je kan ook op zeker spelen en vanaf Sorjushytta een luswandeling van 1-2 dagen naar het noorden te maken langs Blamansissvatnet - Skagmadalen - Leirvatnet - top 1663m en dan gewoon langs de Nordkalotleden tot Staloluoktastugorna te trekken.

(en intussen heb ik al 4x Staloluoktastugorna getypt)

Profiel

1 van de 4
1