Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

3 van de 4
3
Dwars door Saltfjellet, Sulitjelma en Rago nationaal park (wie nog mee wil…..)
Gepost: 04 mei 2008 11:51 PM   [ Negeer ]   [ # 31 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007

ivm de boten op het virihaure meer volgende reactie gekregen

BadjelanddaLaponia Turism Ek. Fört -

In Staloluokta they have the boatservice. You can ask about the boat from Stalo to Alliluokta in Staloluokta shop or in Virihavre mini livs. I think it costs about 700 SEK, it depends how many people you are. Staloluokta shop and Virihavre minilivs are open from last days in June untill the first week in septemper
You are welcome to visit our area!

Best regards

Anna-Margith Påve

Heb nog wat vragen gestuurd ivm mogelijke bruggen/waadplaadsen ten zuiden van het meer

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

Gepost: 05 mei 2008 06:32 PM   [ Negeer ]   [ # 32 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007

Wat betreft de brugjes ten zuiden van het virihaure meer kreeg ik ongunstiger nieuws vandaag.

There is no bridge, the water has taken it and it is not rebuilt again.

It is not possible to cross the river of Stálojåkka. There are no boats, you have to agree with driver of the boat to fetch you when you are on the opposite side of Stáloluokta.

Nu nog proberen om de contactgegevens van die booteigenaar te pakken te krijgen. Indien het mogelijk is om op voorhand af te spreken op een bepaalde locatie lijkt het me doenbaar om die gletsjervallei mee te pikken. anders wordt het waarschijnlijk sowieso via staluolokta lopen om daar een boot te regelen, en dan is het kiezen, of terug via de gletsjervallei, of doorsteken naar rago nationaal park.

Weet trouwens iemand of het mogelijk is een deel van de rantsoenen naar lonsdal of sulitjelma te sturen? dit met het oog op bevoorrading onderweg.
In fauske is een g-sport winkel, dus helemaal naar bodo terug om te bevoorraden is niet absoluut nodig maar zelfs een trip naar fauske kost minimaal 1 dag

Luk

Signature 

Profiel

Gepost: 06 mei 2008 06:54 AM   [ Negeer ]   [ # 33 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007

Ze zijn daar vroege werkers in het hoge noorden. Vanmorgen bericht gekregen op de vraag of het mogelijk is het meer van west naar oost over te varen.

The only tihing is to make an appointment with the owner of the boat, because the mobilephones does not work.

Mochten ze nu ook nog eens het telefoonnr/mailadres doorgeven om een afspraak te maken zou een mens nog eens geholpen zijn.

Brent, heb jij toevallig contactgegevens van een booteigenaar?

Signature 

Profiel

Gepost: 14 mei 2008 08:19 PM   [ Negeer ]   [ # 34 ]
RankRank
59 berichten
sinds 29.03.2008

nee, ik doe de tour in tegenwijzerzin, dus

ik ga naar ginder lopen en daar het eens bekijken.

Profiel

Gepost: 05 augustus 2008 01:06 PM   [ Negeer ]   [ # 35 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007

Intussen weer een aantal dagen thuis....
foto’s staan online op picasa : sulitjelma - rago en saltfjellet - svartisen

wat betreft kaartmateriaal : sinds vorig jaar is er een kaart uit op schaal 1/75.000 die het hele gebied van kust tot zweedse grens bevat (2 dubbelzijdige kaarten). info oa op de site van BOT

Signature 

Profiel

Gepost: 05 augustus 2008 07:06 PM   [ Negeer ]   [ # 36 ]
RankRankRank
175 berichten
sinds 12.01.2008

Magnifeke foto’s van een bijna onaards landschap heeft Luk daar gemaakt. En doodse stilte, af en toe
onderbroken door ruisende bomen, watervallen, zoemende insecten of afdalende rendieren. En het pad?
Meestal is er bijna niets van een pad te zien. Geen uitgesleten toeristenvoren, zoals vaak in de Pyreneeen
het geval is. En ik kan het weten, want ik was er ook bij aanwezig.

Profiel

Gepost: 05 augustus 2008 07:10 PM   [ Negeer ]   [ # 37 ]
RankRankRankRank
380 berichten
sinds 26.12.2007

De foto’s zijn bekeken.
Mijn kop zou ook wel passen in een dergelijk kader.
Daar ga ik stilaan werk van maken.
Nog even wachten op jullie verslag.

Profiel

Gepost: 05 augustus 2008 08:38 PM   [ Negeer ]   [ # 38 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007

Ivo,

Aan een verslag schrijven waag ik me niet.... Als je concrete vragen hebt, vuur je ze maar af. Stilaan begin ik de streek toch een beetje te kennen, en waarschijnlijk staat ze voor mij volgend jaar terug op de agenda.

Waarschijnlijk maak ik dan wel een aantal andere keuzes.

gratadal staat sowieso op het programma, maar mogelijk met een top die uitzicht biedt op oa svartisen (geeft wel ruim 800 hoogtemeter extra)
waarschijnlijk pik ik er meer dalen bij ipv de rotswoestijn op andere plekken.
Meer tijd in Rago (tijdens de week, in het weekend wil het er wel eens druk worden) met dan ook een top of 2 erbij.

Concreet zou het dan wel eens een rondje kunnen worden vertrekkende vanuit beiarn via het tolladal, midtistua, krukkistua, en terug naar beiarn om dan verder te trekken naar glomfjord.
rago zou ik de volgende keer waarschijnlijk niet benaderen vanuit zweden, hoewel de boottocht over het virihaure wel eens tof is. jammer genoeg is nordfjord (vanwaar je rago kan binnen wandelen) niet schitterend bediend met bussen (relatief grote afstand langs de E6)

Luk

Signature 

Profiel

Gepost: 05 augustus 2008 09:00 PM   [ Negeer ]   [ # 39 ]
RankRankRank
245 berichten
sinds 26.12.2007

Hmmm, njamnjam…
en mijn honger wordt alsmaar groter.  smile
Prachtige landschappen.

Profiel

Gepost: 07 augustus 2008 02:21 PM   [ Negeer ]   [ # 40 ]
RankRankRankRank
306 berichten
sinds 27.12.2007

Prachtige reeks Luk!
Ik ben eveneens zeer benieuwd naar jullie ervaringen en de exacte route die uiteindelijk is gelopen vermits ik volgend jaar dus allicht ook die kanten op ga.
Watertanden smile

Profiel

Gepost: 07 augustus 2008 04:32 PM   [ Negeer ]   [ # 41 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007

Willem,

Zoals eerder al aangegeven, aan een verslag zie ik me niet beginnen. Boelo mss?

De route was vanuit sulitjelma naar stalualoktagorna, vandaar met een bootje het meer over, om rago binnen te gaan via de noordelijke route. Rago uitgewandeld via de vallei naar nordfjord.
Tweede deel van de route zijn we vertrokken vanaf de tverrbenstua. zuidelijk gelopen tot krukkistua met de bedoeling nog wat verder af te dalen in de vallei om dan op de stappen terug te keren, maar wegens mist dit uiteindelijk niet gelopen. Terug naar het noorden en bij saltfjellstua afgeslagen naar beiarn om dan te eindigen via het gratadal in glomfjord.
nadien ben ik nog 2 dagen naar vaeroy gegaan

Als je concrete vragen hebt, vuur je ze maar af

Luk

Signature 

Profiel

Gepost: 07 augustus 2008 08:30 PM   [ Negeer ]   [ # 42 ]
RankRankRank
243 berichten
sinds 28.12.2007

prachtig, machtig prachtig!
voor het eerst begin ik ook te overwegen die kant uit te gaan… hoewel ik toch echt een mooi-weer-kampeerder ben…

wat voor weer hadden jullie? temperatuur, neerslag?

Signature 

seek first to understand and then to be understood (Stephen Covey)

Profiel

Gepost: 07 augustus 2008 08:55 PM   [ Negeer ]   [ # 43 ]
RankRankRank
175 berichten
sinds 12.01.2008

Neen, ook Boelo zal geen verslag schrijven. En dat niet alleen omdat hij geen aantekeningen heeft bijgehouden,
maar ook uit respect voor Luk die de tocht grotendeels heeft voorbereid, zowel geografisch als logistiek.
Een derde reden om geen verslag te schrijven is ook dat ik er geen belang bij heb om deze tochten te
promoten zodat het er opeens een stuk drukker zou gaan worden. Je moet er echt alleen heen gaan als
je het niet laten kunt. Maar het is niet de mode van het moment, dan moet je toch eerder aan Groenland
of Svalbard denken.
Zoals al gezegd, Luk is het geografische brein, hij heeft vrijwel alle benodigde kaarten , dienstregelingen van
bussen e.d. Sommige delen van de tocht Saltfjellet-Svartisen staan beschreven in het boek van Jolanda
Linschoten “Bergtochten in Noorwegen”.
Het Rago Nasjonalpark is een ander verhaal. Meer dan een folder van paar blz. in het Noors is er niet te vinden.
Daar is het dus vereiste om goed om te kunnen gaan met kaart en kompas en dan nog kan je makkelijk verkeerd
stappen, alleen al omdat de Noorse en Zweedse kaarten in de buurt van de grens niet de juiste toestand aangeven.
Ook is Rago geen plek waar je met de bus in de buurt kunt komen. Dat vraagt extra lopen, liften, varen enz.

Het is aan te raden om vervoer naar deze streken tijdig te bespreken. Dat scheelt veel geld en maakt b.v. vliegen
binnen 1 dag mogelijk. Terwijl Luk vloog van Brussel-Oslo en Oslo-Bodo met SAS, ging ik van Düsseldorf-Oslo en
Oslo-Bodo met Norwegian. Als je meer dan 3 maanden tevoren bespreekt, is er de mogelijkheid van een goedkoper
treinkaartje van Oslo-Bodo maar de reis duurt wel even langer (24 u) en je ziet natuurlijk meer.
Een enkele opmerking op logistiek gebied tot slot. Ik heb gemerkt dat de dag- hoeveelheid voedsel, zoal gebruikt bij
de oefentocht in Vercors, in Noord Noorwegen onvoldoende is. Dat komt waarschijnlijk door verschillende factoren:
het terrein is moeilijker begaanbaar, de temperaturen (gemiddeld) lager, de rugzak zwaarder beladen en de dag
schijnt langer te duren(alleen in de zomer natuurlijk). Ook zijn er meer insecten die gedood of ontmoedigd
moeten worden! Persoonlijk vind ik het wel alle ontberingen waard. En dan heb ik het nog niet eens over de 3 keer
dat ik bij een rivieroversteek ben gevallen zodat ik er als een soort reclamezuil voor Hansaplast bij liep. Intussen
zag mijn tochtgenoot er ook wat merkwaardig uit met muggenbulten in alle grootten en kleuren van de regenboog.
Groetjes,
Boelo

Profiel

Gepost: 09 augustus 2008 01:23 PM   [ Negeer ]   [ # 44 ]
RankRankRankRank
306 berichten
sinds 27.12.2007

Weten jullie of die 1/75000-kaart in Belgie te verkrijgen is ?

Profiel

Gepost: 09 augustus 2008 03:54 PM   [ Negeer ]   [ # 45 ]
RankRankRank
175 berichten
sinds 12.01.2008

Dat zou ik niet weten. De 4 delige kaart lag in elk geval op een grote stapel bij Intersport, dat zit op
de 4 etage van winkelcentrum Glashuset in Centrum van Bodö.

Profiel

3 van de 4
3