Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

4 van de 4
4
Dwars door Saltfjellet, Sulitjelma en Rago nationaal park (wie nog mee wil…..)
Gepost: 09 augustus 2008 04:14 PM   [ Negeer ]   [ # 46 ]
RankRankRank
175 berichten
sinds 12.01.2008

(speciaal voor Erik) De vraag over het weer zou eigenlijk onbeantwoord moeten blijven, want het is
natuurlijk een totaal onberekenbare factor!
Neerslag: een paar buitjes , meestal ‘s nachts. Een keer met zware regen opgebroken en net toen we alles
hadden ingepakt en in de regenpakken begonnen met stappen, werd het weer droog.
Temperatuur: we begonnen met ong. 20 graden, tussendoor zakte het naar tussen 10-18 graden. Er was
1 dag dat er een dikke, ijskoude nevel bleef hangen en de temperatuur niet boven de 7 gr. uitkwam.
Wij gingen die dag niet op pad, ook al omdat er bijna geen zicht was en bleven lekker in een hut met
een royale houtvoorraad. Daar kregen we gezelschap van twee verkleumde Duitsers die ons later -
behalve veel nuttige informatie - nog een paar stukken versgevangen zalmforel zouden bezorgen.
Met een tamelijk zware rugzak krijg je het toch al niet snel koud. Wel te warm, zoals op de laatste
dagen toen de temperatuur tot boven de 20 graden steeg. We hebben dan ook een gedeelte van het
laatste stuk afgelegd door autotunnels. Die zijn daar lang (soms 2 km), smal, donker en koud. Wat ook
wel weer een bijzonder gevoel van spanning geeft!

Profiel

Gepost: 10 augustus 2008 09:39 PM   [ Negeer ]   [ # 47 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007

Willem,

Wat betreft die kaart zou ik gewoon eens informeren bij atlas/zanzibar of nomade.
Eventueel eens een mailtje sturen naar BOT om het exacte isbn nr te pakken te krijgen, of om de kaart rechtstrees daar te bestellen.

Erik,

Wat betreft weer kan je je aan alles verwachten. Als je geluk hebt zie je 2 weken geen druppel regen, laat staan een wolk aan de hemel. Als je pech hebt zie je 14 dagen niets anders dan regen, mist, .... 25 graden op zeeniveau is er niet ongebruikelijk, een graad of 5-10 al evenmin jammer genoeg.

Luk

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

Gepost: 11 augustus 2008 08:46 AM   [ Negeer ]   [ # 48 ]
RankRankRank
243 berichten
sinds 28.12.2007

bedankt voor het uitvoerige antwoord - zo heb ik toch een idee van hoe het er aan toe kan gaan.

toch bijzonder, helemaal naar Noorwegen trekken om er door autotunnels te gaan banjeren tongue rolleye

Signature 

seek first to understand and then to be understood (Stephen Covey)

Profiel

Gepost: 11 augustus 2008 02:25 PM   [ Negeer ]   [ # 49 ]
RankRankRank
175 berichten
sinds 12.01.2008

Toegegeven: door tunnels gaan valt meer onder “urban adventure” dan onder hiking, alhoewel…

Profiel

Gepost: 13 augustus 2008 07:21 PM   [ Negeer ]   [ # 50 ]
RankRank
59 berichten
sinds 29.03.2008

ook net aangekomen in Bodø. Klaar voor een 10 daagse tocht door Sulitjelma en Rago.

Was al even schrikken, want nipt de laatste PRIMUS type gas kunnen kopen, en dat voor een scandinavisch land! In de G-sport waren ze al uitgeput. Heb bij Intersport dan ook meteen de 1/75,000 kaart gekocht voor in de toekomst, zeer mooi ingekleurd. Rugzak weegt net boven de 30kg. Mede doordat dit een begeleide trek is, de zomerexpeditie van Explorado en veel extras moet dragen.

Ik heb voor het eerst voluit zelfgedroogd voedsel mee, na een eerste zeer veelbelovende test in de pyreneeên (het eten komt perfect terug na een uur wellen)zo kan ik de komen de 10d de lichte maaltijden verrijken met 30 paprikas, 8kg kersttomaten, 2 zakken wortelen, 6 grote courgetten en bos paddestoelen. Al bij al weegt dat gedroogd goedje misschien 2kg samen en is het supercompact: indrukwekkend en goed voor de moral. Ik heb ook zeer veel volle melkpoeder mee, gekocht in frankrijk aan 2€ per doos. Zo kunnen we elke dag een heerlijk vol dessertje eten.

Vraagtekens blijven de rivierdoorsteken, de overzet per roeibootje.

Jammer dat er in Bodø geen backpackershostel meer is. Verplciht een kamer te boeken in het goedkoopste hotel aan 80€. Hierdoor kan ik natuurlijk nu wel even internetten naar hiking-info vanuit de lobby.

Tot binnen een tiental dagen voor de indrukken.

Profiel

Gepost: 13 augustus 2008 07:28 PM   [ Negeer ]   [ # 51 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007

Brent,

In stalualokta is t makkelijk een bootje te versieren, zowel om de oversteek naar de andere oever van de rivier te maken, dan wel tot halfweg of zelfs de overzijde van het meer....
De oversteken tussen ny sulitjelma en stalualokta via de nordkalotleden vielen allemaal goed mee…

kijk je ook eens in het cafe-onderdeel van t forum… ‘t zou wel fijn zijn mocht je bij dat scandinavieweekend kunnen zijn .....

Luk

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

Gepost: 10 oktober 2008 07:19 PM   [ Negeer ]   [ # 52 ]
RankRankRankRank
306 berichten
sinds 27.12.2007

Intussen ook zachtjesaan verder aan het plannen. Een raw versie van de te volgen route die ik zal gaan volgen staan min of meer op punt en is hier te vinden : link naar kaartjes
Dikwijls over waterscheidingslijnen om de moeilijkste rivierdoorwadingen te vermijden.

Er moet nog serieus aan gecijferd worden. Ik kan alvast niet wachten op het Scandinavieweekend voor informatie uit de eerste hand wink

Profiel

Gepost: 10 oktober 2008 07:34 PM   [ Negeer ]   [ # 53 ]
RankRankRank
175 berichten
sinds 12.01.2008

Daar heb je gelijk al een aardig probleem, Willem!  Nabij de waterscheiding(ong.=grens No-Zw) is een pad nauwelijks
of niet aangegeven. Of anders gezegd: er is eigenlijk geen pad. Wanneer ik te pessimistisch ben, kan Luk of Brent
mij corrigeren. Bij afwezigheid van een pad kom je maar uiterst langzaam vooruit!

Profiel

Gepost: 10 oktober 2008 07:39 PM   [ Negeer ]   [ # 54 ]
RankRankRankRank
306 berichten
sinds 27.12.2007

Ja, het grootste deel van de tocht is helemaal cross-country. Slechts hier en daar zit er een stukje DNT-route of Nordkalottleden in. Ik reken erop om ongebaand zo’n 12 à 15km per dag te doen. Een ‘test’ van een goeie halve dag in Jotunheimen was alvast veelbelovend. Over het terrein (gesteente, welke hinder ik van vegetatie zal kunnen ondervinden op welke hoogte, ...) hoop ik dat jij en Luk, Brent en Joery mij meer zullen kunnen vertellen.

Profiel

Gepost: 10 oktober 2008 08:06 PM   [ Negeer ]   [ # 55 ]
RankRankRank
245 berichten
sinds 26.12.2007

Graaf!
Wat een veelbelovende routeplanning.

Daar gaat veel de sneeuw opgezocht worden.  wink

Profiel

4 van de 4
4