Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

3 van de 4
3
[Nieuws] Lawine scheidt Gavarnie af van de buitenwereld
Gepost: 29 mei 2008 08:48 AM   [ Negeer ]   [ # 31 ]
Rank
20 berichten
sinds 05.01.2008

@ Ward, heb dit gevonde.. het kan je mss helpe als je beetje creatief bent tongue wink
maar ik denk dat het eerder helpt bij poeder sneeuw! (op mijn wandelstokken gaat dit al niet, het plastiekje rond de stok is bij mij dicht)

Zaag een cirkel van hard plastic. (zie foto’s)
A) tanka + stopknoop
1. centraal gatje voor puntstok door te steken
2. diameter…
3. gaatjes om het geheel te verlichten
B) stopknoop
C) kruis de touwtjes over je stok

=> ski-mountaineering
=> lichtgewicht
=> snel
=> geen gevaar

Plaatjes
plastic wandelstok 1.jpgplastic wandelstok 2.jpgplastic wandelstok 3.jpgplastic wandelstok 4.jpg
 Signature 

Never give up, spirit!

Profiel

Gepost: 29 mei 2008 10:59 AM   [ Negeer ]   [ # 32 ]
RankRankRank
238 berichten
sinds 05.01.2008

Origineel wel!
miss iets voor bij doehetzelf van ivo grin
Ma kheb bij men wandelstokken zo meerdere plaatjes gekregen, waaronder sneeuwplaatjes ook dus die zijn ineens vrij groot en er gewoon op te draaien.

Thx vor info

Signature 

There is no way to happiness, happiness is the way!

Profiel

Gepost: 29 mei 2008 09:09 PM   [ Negeer ]   [ # 33 ]
RankRankRankRank
450 berichten
sinds 26.12.2007

Ward, waarom verkies jij wandelstokken met stijgijzers boven een pickel?

Ik zal vlug eens wat maken ivm weerverwachting.

Profiel

Gepost: 29 mei 2008 10:32 PM   [ Negeer ]   [ # 34 ]
RankRankRank
238 berichten
sinds 05.01.2008

Eigenlijk nog niet echt over nagedacht.. ikdenk dat de hoofdreden is da ik vooral stevigheid en zekerheid onder mijn voeten verkies.
Maar nu ik er eens bij stilsta is het misschien meer aan te raden om een pickel mee te nemen:
zowel qua gewicht (denk ik moet beide eens wegen) een besparing als een oplossing voor het probleem van mijn C-schoenen die helaas niet compatibel zijn met een halfautomatische stijgijzer.
En bovendien op terrein waar stijgijzers een absolute must zijn kan ik mij beter gewoon niet wagen met zo’n gewicht op men rug.

Ik moet er nog eens goed over nadenken voor ik een echt definitief antwoord zal geven.  smile

Signature 

Profiel

Gepost: 29 mei 2008 10:33 PM   [ Negeer ]   [ # 35 ]
RankRankRankRank
440 berichten
sinds 28.12.2007

Maar af en toch eens kijken of je die plaatjes onder je wandelstokken nog bij hebt. Zeker als er onder de sneeuw boomstammen liggen: http://www.flickr.com/photos/arvid_d/2312574471/in/set-72157604050445710/ LOL
Het is ofwel koud ofwel nat om dat plaatje terug uit te graven. En zonder plaatje is je wandelstok nutteloos in de sneeuw. Ik heb het nog teruggevonden en mijn vingers waren bezig met bevriezen.

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 29 mei 2008 11:12 PM   [ Negeer ]   [ # 36 ]
Rank
20 berichten
sinds 05.01.2008

Ward, ik weet niet of dat zoe goed is, enkel een pikel.. ik denk dat voetwerk eerst komt.. zeker dan met een zware rugzak zijn stijgijzers aan te raden, als je er tenminste goed mee overweg kan op steilere hellingen.. zoals k al zij.. vraag misschien eens rond, ik weet dat er titanium stijgijzers bestaan.. een pak lichter!

Signature 

Never give up, spirit!

Profiel

Gepost: 29 mei 2008 11:13 PM   [ Negeer ]   [ # 37 ]
RankRankRank
210 berichten
sinds 29.12.2007

Mmm, bedoel je nu de combinatie van wandelstokken + stijgijzers versus ne piolet. Die begrijp ik eerlijk gezegd niet goed.
Wandelstokken vs piolet, daar kan ik nog inkomen. Maar stijgijzers vs piolet, die heb ik niet. Vanaf het moment dat je stijgijzers nodig hebt, heb je volgens mij ook beter ne piolet mee.

Signature 

Hike your own hike

Profiel

Gepost: 30 mei 2008 10:54 AM   [ Negeer ]   [ # 38 ]
RankRankRank
101 berichten
sinds 03.01.2008

Volledig mee eens!
Trouwens eens je aan het schuiven gaat met stijgijzers onder je voeten, dan lijkt het mij juist moeilijker om te remmen zonder pikkel
dan zonder stijgijzers en zonder pikkel!

Profiel

Gepost: 30 mei 2008 11:23 AM   [ Negeer ]   [ # 39 ]
RankRankRank
276 berichten
sinds 28.12.2007

ik weet dat er titanium stijgijzers bestaan.. een pak lichter!

je bedoelt je portefeuille achteraf? gewone stijgijzers zijn al redelijk duur, ik durf niet inbeelden wat titanium modellen moeten kosten…
trouwens nog nooit tegengekomen, de lichtste die ik ken zijn de “Air tech light” van grivel maar dat is een speciaal soort metaal-legering, geen titanium (scheelt ongeveer 400grammen met de andere types)

Signature 

Live young, stay young!
current mission: Aconcagua 2009

Profiel

Gepost: 30 mei 2008 11:47 AM   [ Negeer ]   [ # 40 ]
RankRankRank
101 berichten
sinds 03.01.2008

Dit zijn de lichtste die ik al vast gehad heb: http://www.camp.it/EN/template01.aspx?codicemenu=52
Camp Xlc 390: 390g
Onze gids vorig jaar had ze bij om eens te testen!

Profiel

Gepost: 30 mei 2008 12:27 PM   [ Negeer ]   [ # 41 ]
RankRankRankRank
433 berichten
sinds 27.12.2007

Die zijn wel zonder antibott, dus dat worden wel scheefgetrokken vergelijkingen

Profiel

Gepost: 30 mei 2008 12:43 PM   [ Negeer ]   [ # 42 ]
RankRankRank
238 berichten
sinds 05.01.2008

Kheb de grivel G14 new matics G14 grivel

1065gr nogal gewichtig dus, in combinatie met de Grivel air tech evolution 458gr of de grivel matrix light 515gr.
Dusjah als ik alles moet meenemen gaat het toch over een dikke 1500gr extra.

Da ga nog wa worden, kzal me toch mr is eerst terug over de kaarten buigen en op zoek gaan naar alternatieve routes!

@woubeir inderdaad je hebt gelijk dit is niet uit elkaar te trekken of te vergelijken

Het ging me vooral om: de stijgijzers geven betere wandelgrip, in combinatie met wandelstokken die dan dienen om in de sneeuw in te steken puur om je evenwicht te houden, uiteindelijk de moment da je u pickel met zijn punt moet beginnen gebruiken zit je echt al op heel stijl terrein maar ik had inderdaad geen rekening gehouden met schuiven.

Plaatjes
20.jpg12.jpg38.jpg
 Signature 

Profiel

Gepost: 30 mei 2008 01:38 PM   [ Negeer ]   [ # 43 ]
RankRankRankRank
450 berichten
sinds 26.12.2007

Tja Ward, dat materiaal is voor alpinisme, voor gewoon berwandelen wel wat overkill. Ik denk dat mede HRP-lopers onderweg nogal zullen opkijken als ze je zien passeren met die zware stijgijzers en twee ijsbijlen in de hand.  grin

Ik heb qua stijgijzers de Camp XLC 490, zelfde type die DJ aanhaalt maar dan met riempjes zodat ze op gewone bergwandelschoenen kunnen. Ik loop ermee op een BC-schoen. Ze wegen 490g.

En van pickel heb je tegenwoordig deze (205g) of deze (250g). Nog geen 300g voor een wandelpickel!

Persoonlijk zou ik enkel pickel durven meenemen en stijgijzers thuis laten maar dat is iets dat je zelf moet beslissen. Met een pickel kan je in principe meer dan alleen maar remmen bij een val.

Profiel

Gepost: 02 juni 2008 05:20 PM   [ Negeer ]   [ # 44 ]
Rank
26 berichten
sinds 28.12.2007

Yep, als je lichtgewicht wil gaan zijn die pickels ideaal.  Ik heb me vorig jaar zo’n Corsa Nanotec aangeschaft.  En nog geen moment spijt van gehad. 

Niet echt geschikt voor het hardcore stuff (als er zwaar gehakt moet worden, is zo’n licht ding niet ideaal), maar zalig licht als je alles mee berg op moet sleuren…

Profiel

Gepost: 06 juni 2008 07:57 AM   [ Negeer ]   [ # 45 ]
RankRankRankRankRank
714 berichten
sinds 26.12.2007

Enigzins terug naar het oorspronkelijke item
maar toch een klein beetje andere verhaallijn.
Om maar te zeggen dat het er nog lang niet aan het zomeren is
http://monaxmontagne.blogspot.com/2008/06/pic-entre-les-portscrtes-de-la-pgue.html
http://www.ladepeche.fr/article/2008/06/05/457905-Gavarnie-Chute-mortelle-de-deux-randonneurs.html

Profiel

3 van de 4
3