Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

Routetips noord Noorwegen
Gepost: 23 april 2008 03:24 PM   [ Negeer ]
Rank
12 berichten
sinds 26.01.2008
David - 23 april 2008 08:28 AM

Ik ben in het hoge noorden van Noorwegen geweest, maar daar waren zeker geen bemande hutten (op mijn route). Niet in eind augustus begin september in ieder geval.

@ david

welke route heb je gelopen dan ?

wij plannen deze zomer naar narviksfjell te trekken, ik zou evt de tocht uit het “bergtochten in noorwegen"-boek
willen doen
mocht er hier iemand op het forum zijn die deze tocht al gelopen heeft…

daarna afzakken naar de lofoten en al naargelang de omstandigheden en de goesting dagtochten maken of ook een meerdaagse

verder zijn de plannen nog wat vaag
we moeten in elk geval terug naar oslo om terug naar huis te vliegen
(we vertrekken via stockholm - trein naar narvik)
wie nog tips mocht hebben .... die zijn altijd welkom

groetjes
veerle

edit lukkefluk : topics gesplitst

Profiel

Gepost: 24 april 2008 10:26 AM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRank
55 berichten
sinds 09.04.2008
veerle - 23 april 2008 03:24 PM

@ david

welke route heb je gelopen dan ?

groetjes
veerle

Ik heb de Troms border trail gelopen (uit boekje walking in norway van Connie Roos). Supertocht!

Profiel

Gepost: 24 april 2008 03:09 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007

David,

Staan er in dat boekje van jou nog een paar wandelsuggesties voor de streek rond bodo?

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

Gepost: 25 april 2008 01:42 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRank
55 berichten
sinds 09.04.2008
Lukkefluk - 24 april 2008 03:09 PM

David,

Staan er in dat boekje van jou nog een paar wandelsuggesties voor de streek rond bodo?

Ga ik even opzoeken, hoor je nog!

Profiel

Gepost: 25 april 2008 02:13 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007
David - 25 april 2008 01:42 PM
Lukkefluk - 24 april 2008 03:09 PM

David,

Ga ik even opzoeken, hoor je nog!

Bedankt,

Signature 

Profiel

Gepost: 25 april 2008 08:32 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRank
55 berichten
sinds 09.04.2008

Ik moet je teleurstellen ben ik bang. Omgeving Narvik is het dichtste bij Bodo wat ik heb. Het hele gebied tussen Trondheim en Narvik is niet beschreven.

Profiel

Gepost: 05 juni 2008 05:22 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
Rank
12 berichten
sinds 26.01.2008

hallo,

ondertussen heb ik het boekje “walking in norway” aangeschaft en de tromsoroute gelezen
ziet er veelbelovend uit
maar na afwegen (en tromso loopt niet weg), hebben we toch maar besloten om op onze 1ste plannen terug te komen
dit wil zeggen

op 7/7 vertrek naar stockholm
op 8/7 via de nachttrein naar katterat (als iemand weet hoe de tickets voor deze trein on-line te boeken zijn… tip is welkom,
ik kom niet verder dan alles ingeven via http://www.sj.se en blokkeer dan op telefoonnummer, op allerlei manieren in gevuld, wat me doet
denken dat het niet buiten scandinavia kan)

9/7 een nachtje in/nabij de hut van katterat overnachten bij wijze van acclimatisatie
10/7 tot ? een aantal dagen stappen in narviksfjell (de route die in de bergtochten in noorwegen- boek staat - komt grotendeels met die
van het engelstalige boekje overeen)

uitkomen in narvik
daar mss nog een dagtocht
oversteken naar de lofoten en op het eiland moskenes nog een meerdaagse trektocht maken
we zouden eventueel ook de tocht willen doen die in het bergwandelboek staat
heeft iemand hier ervaring mee? of met een andere meerdaagse tocht op de lofoten?

daarna zal onze reis via bodo en trondheim (trein waarschijnlijk) naar oslo gaan (terug op 31/7)

alvast al bedankt
veerle

Profiel

Gepost: 05 juni 2008 06:21 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007

Veerle,

Voor treinverbinding bodo-oslo : moet je naar de website van de nsb, zoeken naar minipris en online boeken. op die manier kan je voor 199NOK waarschijnlijk van het noorden tot in oslo geraken. tickets laat je gewoon op de trein afleveren.

Vorig jaar op de lofoten geweest, maar iets te laat op het seizoen. Je kan je verwachten aan steile hellingen en redelijk wat kans op nattigheid. Wanneer je de trektocht die beschreven is in het boek van jolanda linschooten zou lopen, doe je dat denk ik best van noord naar zuid. de helling van/naar het sorfjord (als k me niet vergis) langs de waterleiding die eindigt in de waterkrachtcentrale zou k echt niet graag moeten afdalen (zeker niet bij nat weer)

Met de foto’s vermeld in het draadje “dwars door saltfjellet” in het achterhoofd zouden de lofoten voor mij op dit moment niet bovenaan mijn lijstje staan. de watervallen en het groen in het rago nationaal park zien er best indrukwekkend uit.

Mochten jullie interesse hebben om een stuk samen door saltfjellet te trekken, kan dat ook.

Luk

Signature 

Profiel

Gepost: 11 augustus 2008 09:03 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007

gewoon uit curiositeit,

Wat is de uiteindelijke route en hoe beviel het noorden van noorwegen jullie?
Het weer, zeker de laatste week van juli, was in ieder geval al een heuse meevaller.

Luk

Signature 

Profiel

Gepost: 11 augustus 2008 09:46 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
Rank
12 berichten
sinds 26.01.2008

luc,

we zijn weeral eventjes terug (helaas)
natuurlijk is het ons ginder bevallen, en of
ik wou al een tijd geleden iets posten, in afwachting van de foto’s
(we behoren nog tot de voorhistorische soort analoge fotografen, al even helaas
blijkt er iets mis te zijn met mijn toestel en heeft het het al voor halverwege voor bekeken gehouden,
zonder dat we er iets van gemerkt hebben, soit dat maakt dat ik voorlopig niet zoveel beeldmateriaal heb, en nog
wacht op het resultaat van ons 2de toestel)

nu de route:
8/7 stockholm - katterat (noorwegen) (per trein) maar ... door een spraakverwarrend misverstand zijn we reeds in katterjakk (zweden) uitgestapt grin
zo hebben we een stuk rallarveien als inlooproute gestapt, wat een aangename redelijk makkelijke tocht was met af en toe wat “historischeuitlegbordjes”
om de achtergrond van ofotbanen te duiden
9/7 katterat-hunddalshytta
10/7 hunddalshytta- cunojavrrehytta
11/7 cunojavrrehytta - lossistua
12/7 lossistua - door de nihkevaggi en skamdalsbakkan tot bij het meer bij skamdalsbotnen
13/7 via het skamsdalen naar beisfjord (waar we spontane lift kregen naar narvik)

we zijn dus meestal van hut naar hut gelopen, we hadden zelf geen sleutel maar troffen wel een nederlands koppel aan dat er wel 1 had
en zo vriendelijk was om ons ons gerief te laten drogen indien nodig of ons binnen te laten koken en eten
waarvoor dank

daarna zoals gepland naar de lofoten (met bus omdat boot afgeschaft is)
op de lofoten niet getrokken, geen helder weer ttz toppen bijna steeds in de wolken
en het leek ons voorlopig te zwaar naar ons kunnen
had graag gewoon een top meegepikt als dagwandeling maar daar was het op dat moment het weer niet naar

van de lofoten naar bodo (ditmaal wel met boot, met grote vertraging grin )
in bodo in het weekend toegekomen, trein naar trondheim volzet
2 dagen gewacht om met minipristicket te kunnen reizen, getwijfeld of we daar in de buurt nog een trekking zouden doen
bergen zagen er prachtig uit én goed weer
alleen hadden we nog geen kaart en konden we daar eigenlijk te laat aangeraken (dnt was ook op maandag gesloten voor verdere info)
geen probleem, de bergen lopen hopelijk niet weg, ze zien ons daar nog terug

dan van bodo naar trondheim
dagje rondgestapt, kaart voor de rondane gekocht
naar otta getreind, nachtje bij locals geslapen
en 3 daagse trekking
mysusaeter - bjornhollia- rondvassbu gestapt
het was ginder bloedheet, meer dan 30° maar mooi
al blijf ik het hoge noorden om 1 of andere reden nog mooier vinden
voor een langere trekking in de rondane regio, zou ik een combinatie maken met de andere parken in de buurt

daarna naar oslo, nog een paar dagen den toerist uithangen, zwemmen, zweten, het onweer bewonderen ...
en weer naar huis

voila, dit was een zeer korte beschrijving
sorry dat ik je voorheen niets meer liet weten ivm je aanbod om mee te stappen
vraag maar mocht je nog meer uitleg willen

ik was al een hogenoordenfan in wording, nu ben ik het helemaal grin

veerle

Profiel

Gepost: 12 augustus 2008 09:10 AM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
RankRankRank
174 berichten
sinds 12.01.2008

Jammer, dat je niet wist dat In Bodö de Turkarten in grote voorraad liggen bij Intersport in winkelcentrum
Glashuset (4e et.) met royale openingstijden. Ook is Intersport de sponsor van de hutten in de omgeving en
heeft daar informatie-blaadjes over liggen (alleen in het Noors, dat wel).
De vertrektijden van de bus kun je ook nagaan bij het loket van de busmaatschappij dat schuin tegenover
het algemene loket van de toeristeninformatie ligt. Tijdens de schoolvakantie (Juli en half augustus) vallen
er nog meer bussen uit dan er in de officiele dienstregeling staat !
Onderin het Glashuset is nog een supermarkt met veel etenswaren. Ook kun je de lekkere , maar wel dure
Real Turmat maaltijden krijgen bij Intersport. Die waren overigens in de aanbieding bij Fritidsbutikken , een
winkeltje op de hoek van het centrale plein bij vertrek stadsbussen. De regionale bussen vertrekken iets
verderop aan de waterkant bij de haven. Misschien is deze informatie handig voor een volgende keer!

Profiel