Doe het zelf: gasbranders
Naast de gebruikelijke waarschuwingen dat er hier met vuur wordt gespeeld, ik niet verantwoordelijk ben voor… enz
Een open draad waar iedereen zijn zeg kan doen (voorstel: zolang het maar over knutselen aan gasbranders gaat, kwestie dit draadje zuiver te houden).
De laatste tijd kook ik alleen nog maar op esbit maar toen ik laatst bij Debby tijdens onze kooknamiddag de blauwe campinggaz branders
op een rij zag staan wist ik dat tot nut van het algemeen belang ik mijn ideeen met jullie zou moeten delen over deze blauwe busjes.
Bijna een standaard voor de beginnende hiker.
Enige nadeel: ze staan nogal hoog op hun poten (zeker met een cv 470 bus)
waardoor het windscherm dikwijls achterwege wordt gelaten of niet behoorlijk werkt.
Deze namiddag even aan het knutselen geweest.
Hier komt een eerste voorstel (anderen ideeen komen).
Mochten de foto’s ook met uitleg nog voor verwarring zorgen, dan hoor ik het wel.
Het was niet de bedoeling om alles perfect af te werken enkel om mijn idee over te brengen
daarom heb ik het aluminium vervangen door karton enz…
Voordeel:
-op iedere gasbrander toepasbaar
-voor iedere kookpot diameter….
-weinig windscherm nodig
-compakt op te bergen
Nadeel:
Natuurlijk iets meer gewicht (maar dat verdient zich terug)
Je hebt een schroevendraaier nodig (al zal het met een mes ook wel gaan)
als je van gasbus wil wisselen
Materiaal:
-3 fietsspaken
-90-110 mm metalen spanband
-aluminium voor ‘bodem’ en windscherm (maat is afhankelijk van type brander en diameter van de kookpot)
-3 ontmantelde ‘dubbele rij’ bus/stekker verbindingen (zgn ‘lusterklemmen’/kroonsteentjes)
-enkele stevige paperclips (om begin en einde van windscherm te verbinden en om het windscherm evt vast te klemmen tegen de verticale spaken)
-epoxylijm
werkwijze:
-lijm de 3 bussen met 2 componentenlijm aan de binnenkant (verdeeld over zijn omtrek) van de spanband.
Spanband wordt als alles is uitgehard vastgeschroefd op de gasbus
-plooi de 3 spaken in een Z-vorm ( afhankelijk van de brander/pot combinatie en hoe groot de spatie is tussen pot en windscherm)
Over die spatie zouden we kunnen discuteren want ik heb geen idee van de ideale afstand.
-aan de onderkant worden de stekkers vastgeschroefd (evt extra met wat epoxy want dat hoeft nooit meer los)
-de bovenkant van de spaak wordt afgeknipt (bv op de plaats waar windscherm eindigt)
-bodem van het windscherm maken (uitknippen van een cirkel in het centrum. Grootte is afhankelijk van branderkop en luchtinlaat.)
-windscherm maken.
Dat was het zo’n beetje.
Verder zouden we van gedachte kunnen wisselen om ook als het hard vriest de gasbus op temperatuur te houden.