Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

2 van de 2
2
Doe het zelf: sectie gasbranders
Gepost: 30 december 2007 04:51 PM   [ Negeer ]   [ # 16 ]
RankRankRankRank
306 berichten
sinds 27.12.2007

Ik vermoed dat het er ongeveer soortgelijk uitziet als je tijd vervangt door energie. Maar experimentjes zijn inderdaad noodzakelijk om het zeker te zijn. Kan nog plezant worden.

Profiel

Gepost: 30 december 2007 04:51 PM   [ Negeer ]   [ # 17 ]
RankRankRank
126 berichten
sinds 28.12.2007

geniaal wat hier gebeurt, ik had er eigenlijk zelf nooit bij stil gestaan om zulke dingen eens zelf ineen te knutselen, ik begin zodadelijk voor mijn MSR pocketrocket grin

Signature 

Live young, stay young!
current mission: Aconcagua 2009

Profiel

Gepost: 31 december 2007 12:31 AM   [ Negeer ]   [ # 18 ]
RankRankRank
126 berichten
sinds 28.12.2007

Het begin al vorm te krijgen foto’s weldra online!

Misschien een interessante tip:

aangezien het toch de bedoeling is om zo weinig mogelijk geld uit te geven aan onderdelen: voor de reflecterende basis (in Aluminium) kan je het verpakkingsmateriaal gebruiken van ‘koekendozen’ (u weet wel, waar vroeger de koninklijke familie opstond), stevig, licht en toch makkelijk te bewerken, je zou bijna denken dat het ervoor gemaakt is smile

Signature 

Live young, stay young!
current mission: Aconcagua 2009

Profiel

Gepost: 01 januari 2008 03:37 PM   [ Negeer ]   [ # 19 ]
RankRankRankRank
380 berichten
sinds 26.12.2007

schroé,
koekendozen lijken op het eerste zicht een goedkoop alternatief
maar er zijn tal van nadelen:
dat dun plaatstaal is toch niet zo gemakkelijk te bewerken als aluminium.
Erg gevoelig voor scheuren. het kan niet worden geplooid om op te bergen
want je krijgt bijna nooit de oorspronkelijke vorm terug.
Een ronde koekendoos van de juiste diameter zou je in principe kunnen gebruiken in zijn geheel
maar dat neemt erg veel plaats in, in je rugzak en door de bewerkingen aan de doos is ze opnieuw minder stevig
dan de oorspronkelijke doos en moet daarom met teveel zachtheid worden behandeld onderweg
dat ze meer last dan lust is.
Ivo

Profiel

Gepost: 04 januari 2008 11:03 PM   [ Negeer ]   [ # 20 ]
Rank
11 berichten
sinds 02.01.2008
Woubeir - 30 december 2007 01:19 PM

Willem,
j

Wat gas en koude betreft; zolang je het gas op 0°C kan houden is het OK (0°C zijnde het kookpunt van butaan). Een gasbusje in een pot met water zetten werkt dus in principe even goed en geen gevaar voor eventuele oververhitting.

Stel dat je water dus een graad of 3-4 is he dan gaat de inhoud van je gasbusje nooit diezelfde T° halen ze.
en zeker niet als ge nog eens volop aan het gas verbruiken bent.
Dan moet ge water hebbe dat juist warmer is dan de gevraagde T° anders gaat dat water nooit het gas dat onder het vriespunt aan het gaan is kunnen opwarmen.
In water zette kan volgens mij wel nuttig zijn als ge redelijk lang kookt en schrik hebt da den boel in de lucht vliegt. dan dient da water om u koperdraad af te koelen.
Heb het zelf nog wel niet getest maar da gaat ni lang meer duren.

Profiel

Gepost: 12 januari 2008 11:23 PM   [ Negeer ]   [ # 21 ]
RankRankRankRank
380 berichten
sinds 26.12.2007

Beneden deze draad staan nog wat andere suggesties om zelf een windscherm te fabriceren
http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/xdpy/forum_thread/9505/index.html

Profiel

Gepost: 13 januari 2008 02:53 PM   [ Negeer ]   [ # 22 ]
Rank
19 berichten
sinds 05.01.2008

In de winter pas ik soms ook de truc met de koperdraad toe. Blijft het probleem dat je het gas natuurlijk ook nog op temperatuur moet krijgen voor je het vuurtje aan kan zetten. Voorlopig heb ik er nog niet beter op gevonden dan de gasbus tien minuutjes tussen mijn bovenbenen te steken.

IK heb ooit ergens gelezen dat er iets bestaat om met behulp van koperdraad een systeem te maken waardoor je je gasbusje kan warm houden bij vriestemeraturen. Je zou dan een stuk van de koperdraadjes in de vlam moeten houden en ze verder rond het gasbusje wikkelen in een soort rooster.

Hierover meer.. ik weet da ze bij temp. onder de 0° hun gas verwarmen dmv. een kaars onder de ‘gasfles’ te zetten zodat propaan/butaan zich mengt. Natuurlijk doen ze dit voor dat ze de brander aanzetten.. Hoe snel gaat propaan/butaan zich afzonderen (namelijk boven elkaar zetten als 2 lagen) bij koude temperaturen?
vb.(Het is -15°) Men heeft het gas verwarmt met de kaars, vervolgens brander aanzetten, water laten koken. Zal de brander goed blijven werken tot water gekookt is? Namelijk een 3-tal minuten.

Signature 

Never give up, spirit!

Profiel

Gepost: 17 mei 2008 08:00 PM   [ Negeer ]   [ # 23 ]
RankRankRankRank
380 berichten
sinds 26.12.2007

Backpackinglight.com blijft een inspirerende site.
Deze ‘gasbus stabilisator’ is geniaal in al zijn eenvoud.

Profiel

Gepost: 24 mei 2008 02:13 PM   [ Negeer ]   [ # 24 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Om geen nieuw draadje te moeten starten post ik het hier maar even, maar deze brander lijkt me ook wel efficiënter dankzij de truk met het omgekeerde gasblikje. Of dat nu veel uitmaakt in gewicht betwijfel ik maar voor de mindere knutselgoden onder ons miss wel een gemakkelijkere oplossing.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

2 van de 2
2