Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

1 van de 3
1
slaapmatjes
Gepost: 30 april 2008 12:47 PM   [ Negeer ]
RankRank
51 berichten
sinds 28.12.2007

Welke heb je al gebruikt en wat zijn je ervaringen?

Zelf heb ik een 2cm zelfoplazend van de Decathlon, een 5cm Trail van Thermarest (model bestaat niet meer) en ooit een thermarest prolite 3 (oude versie) gehad.
Die laatste is een kort leven beschoren geweest, de eerste nacht was ie lek en na wa knoeien en noodreparatie nog half kunnen maken, maar weggegooid in Spanje. Ik had dit matje tweedehands gekocht. Daarvoor en daarna heb ik dat decathlon matje gebruikt. Dat weegt 650-700 gram maar is maar cm dik en 1m75 lang. Net te klein en te dun, dus echt comfortable is het niet. Daarna kocht ik de dikke thermarest en in de Ardennen al een paar keer goed gebruikt. Ik vind dat het wel wa gladder is dan de andere die ik al had en relatief groot (30*20 ofzo) en toch al wat zwaarder (1.1kg). Ja ik ben niet snel tevreden.
Nu ga ik eens de z-lite proberen van thermarest, is superlicht (400tal grammekes) maar wel een lang pakketje (51*15 ofzo) dus mss ga ik er nog wa cm’s afsnijden langs de zijkant.

Ik vind die zelfoplazende eigenlijk maar lastig om die steeds af te laten ‘s morgens en ik ga er ook niet opzitten in het gras, daarom heb ik nu eens voor een cell/foam matteke gekozen.

Profiel

Gepost: 30 april 2008 02:22 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Ik heb al vanalles gebruikt. In mijn scoutsjaren de goeie oude luchtmatras, gewoon celschuim matje en als laatste aanwinst een exped mat. Op zich geweldig ontent van deze laatste geweldig slaapcomfort, makkelijk in gebruik alleen zit ik nu met een lek die ik niet kan vinden. Herstellingskosten zijn bijna even hoog als een nieuw matje dus dat is wel minder. Ik ben me momenteel nog aan het bezinnen wat ik hiermee aanmoet. Met zijn € 180 toch zeker niet goedkoop en eens je zo’n exped matje gewoon bent is het een hele opoffering om terug te keren naar therm-a-rest en consorten. Ik ben nu ook eens aan het kijken naar dat zelf opblaasbaarmatje van Ajungilak/Mammut. Vergelijkbaar met exped maar toch iets goedkoper. Nu ik denk ook aan zo’n simpel RidgeRest matje. Goedkoop, licht, onverwoestbaar het mindere slaapcomfort moeten we dan miss maar voor lief nemen.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 30 april 2008 03:27 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRank
76 berichten
sinds 26.01.2008

Ik gebruik meestal mijn zelfopblazende Alpkit Airic: 180cm lang, 64cm breed en 4cm dik, massa van 1kg, opgerolde grootte: 33x16
Daar ben ik zeer tevreden van en heb nog nooit moeite gehad erop in slaap te vallen, variërend van -8°C op sneeuw tot +20°C op een betonnen vloer.

Nu overweeg ik wel opnieuw mijn goed oud schuimmatje mee te nemen op tochten in de zomer om het gewicht te beperken. En overigens, juist besteld: voor als ik geen tent te delen heb; een jungle hammock met tarp, zolang het onder de boomgrens is, spaart een pak gewicht tov een tent met matje en hopelijk nog veel comfortabeler ook smile

Signature 

“Do not mess with the forces of nature, for thou art small and biodegradable!” - Greenpete

Profiel

Gepost: 30 april 2008 06:12 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRank
64 berichten
sinds 15.02.2008

In mijn scoutsjaren gebruikte ik eveneens zo’n luchtmatras wat ongeveer 2 kg weegt. Dan wat schuimmatjes gebruikt en uiteindelijk overgeschakeld op een Therm-a-rest Trail comfort (dikte 5 cm, gewicht juist boven een kg). Onlangs een Therm-a-rest prolite 3 aangeschaft kwestie van gewicht te besparen (+/- 500 gram) en er zeer content van.

Profiel

Gepost: 30 april 2008 06:46 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRank
51 berichten
sinds 28.12.2007
Nils - 30 april 2008 06:12 PM

In mijn scoutsjaren gebruikte ik eveneens zo’n luchtmatras wat ongeveer 2 kg weegt. Dan wat schuimmatjes gebruikt en uiteindelijk overgeschakeld op een Therm-a-rest Trail comfort (dikte 5 cm, gewicht juist boven een kg). Onlangs een Therm-a-rest prolite 3 aangeschaft kwestie van gewicht te besparen (+/- 500 gram) en er zeer content van.

Die trail comfort heb ik ook. Da ligt idd heel zacht maar ik schuif der wa makkelijk af en 1100g en de pakmaat zijn net te veel van het goede. De pyreneëen over met de fiets, da doe ik liefst zo licht beladen als ik kan.
Die ridgerest (cell/foam) daar dacht ik ook over, maar ik zou dan gaan voor de DLX maar da is een vrij groot pak, verder blijven die oprolbare nogal graag in rolachtige toestand. Daarom heb ik nu zo een z-lite accordeon geval gekocht, ik ga der dit verlengde weekend mee kamperen.

Profiel

Gepost: 01 mei 2008 02:59 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
Rank
13 berichten
sinds 12.01.2008

Ik heb ook een Thermarest ProLite 3, heel praktisch. Enkel blaast hij zichzelf niet meer echt op (al een aantal jaar niet meer eigenlijk). Ik zou hem nog eens moeten voorzien van vers poeder

Profiel

Gepost: 02 mei 2008 08:21 AM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRank
55 berichten
sinds 09.04.2008

Big Agnes insulated air core. Net gekocht en nog niet gebruikt, maar lijkt veelbelovend. Zes cm dik, geisoleerd en maar 595 gram. Pakmaat 9.5x25 cm!  Voorheen altijd geslapen op dunne gesloten schuim matjes, maar ik wordt iets ouder en iets meer comfort is toch wel prettig.

Profiel

Gepost: 02 mei 2008 08:53 AM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRankRankRank
306 berichten
sinds 27.12.2007

Ik heb de Prolite4 van Thermarest, ook heel content van.
Voor echt winterkamperen schiet ze qua isolerend vermogen allicht iets te kort. Wat gebruiken jullie voor in de sneeuw?

Profiel

Gepost: 02 mei 2008 09:19 AM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRank
64 berichten
sinds 15.02.2008

ik leg gewoon een closed cell matje onder de prolite (zo’n schuimdingetje dus)

Profiel

Gepost: 02 mei 2008 09:38 AM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRankRank
245 berichten
sinds 26.12.2007

Ik heb er 3 die ik elk jaar wel gebruik afhankelijk van ‘t seizoen:
- Thermarest Standard Lite (850g) voor in de winter en op de sneeuw. Voorlopig vind ik het isolerend vermogen daarvoor nog steeds voldoende.
- Thermarest Prolite 3 (2/3 lengte, 417g) voor in het zomerhalfjaar op rotsigere grond.
- Mousse matje (205g) in flashy roze voor in het zomerhalfjaar in Ardennen enzomeer.

David - 02 mei 2008 08:21 AM

Big Agnes insulated air core. Net gekocht en nog niet gebruikt, maar lijkt veelbelovend. Zes cm dik, geisoleerd en maar 595 gram. Pakmaat 9.5x25 cm!  Voorheen altijd geslapen op dunne gesloten schuim matjes, maar ik wordt iets ouder en iets meer comfort is toch wel prettig.

Die Big Agnes matjes zien er inderdaad veel belovend uit. Je hoort wel van erg veel personen dat ze snel lek geraken. Hopelijk blijft het jouwe ervan gespaard.

Profiel

Gepost: 02 mei 2008 09:57 AM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
RankRank
64 berichten
sinds 14.02.2008

Zijn die Big Agnes hier in europa ergens te verkrijgen?

Zitten hier eigenlijk nog exped gebruikers? En Jonas geven zij dan niks van garantie?

Profiel

Gepost: 02 mei 2008 10:30 AM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
RankRank
55 berichten
sinds 09.04.2008
den dzjow - 02 mei 2008 09:38 AM

Die Big Agnes matjes zien er inderdaad veel belovend uit. Je hoort wel van erg veel personen dat ze snel lek geraken. Hopelijk blijft het jouwe ervan gespaard.

Ik ben nogal voorzichtig met m’n spullen, dus ik hoop dat ik van lekken gevrijwaard blijf. De verhalen op internet zijn trouwens tegenstrijdig op dit front, en er schijnen in de beginjaren van Big Agnes wat problemen geweest te zijn met het materiaal. Zou nu opgelost zijn.

jap@a - 02 mei 2008 09:57 AM

Zijn die Big Agnes hier in europa ergens te verkrijgen?

Ik kon ze nergens vinden en heb in de VS besteld. Ging prima, en door de lage dollarkoers niet eens duur.

Profiel

Gepost: 02 mei 2008 02:44 PM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
RankRankRank
175 berichten
sinds 12.01.2008

Dat is niet geheel juist. Er zijn een paar modellen van Big Agnes verkrijgbaar bij hike-lite.co.uk
terwijl je voor de Big Agnes tenten beter uitkomt bij ultralightoutdoorgear.co.uk

Profiel

Gepost: 02 mei 2008 07:09 PM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
RankRank
55 berichten
sinds 09.04.2008
boelo - 02 mei 2008 02:44 PM

Dat is niet geheel juist. Er zijn een paar modellen van Big Agnes verkrijgbaar bij hike-lite.co.uk
terwijl je voor de Big Agnes tenten beter uitkomt bij ultralightoutdoorgear.co.uk

De matjes vind ik niet bij hike-lite, wordt wel genoemd inclusief slaapzak. Misschien dat ze wel besteld kunnen worden via hike-lite, maar ik vermoed dat je dan duurder uitbent (dure Britse Pond) dan rechtstreeks bestellen in de VS. Bij bestellen in het buitenland moet je (in Nederland tenminste) wel rekening houden met eventuele belasting bij invoer en inklaringskosten. Mijn ervaring is dat sommige pakketjes erdoor slippen en geen extra betaling nodig is, ander pakketjes komen er nog een paar tientjes bij.

Profiel

Gepost: 02 mei 2008 07:30 PM   [ Negeer ]   [ # 14 ]
RankRankRank
175 berichten
sinds 12.01.2008

Nogmaals niet helemaal juist! Die “dure” Engelse pond is sinds de invoering van de Euro nog niet
zo ontzettend goedkoop geweest! De koers is nu ong. 0.78 dat wil zeggen dat 1 Engelse pond
ong. 1,28 Euro kost. Tja, als je veel van hiken afweet, ben je nog niet automatisch een ster
op het gebied van de economie.

Profiel

Gepost: 03 mei 2008 10:16 AM   [ Negeer ]   [ # 15 ]
RankRank
64 berichten
sinds 14.02.2008

Neemt niet weg dat de dollar echt wel belachelijk laag staat wat kopen in de VS versus UK meestal toch interessanter maakt. AL is het idd wel opletten voor importtaksen (die je niet hebt als het van de UK komt)

Profiel

1 van de 3
1