Welke heb je al gebruikt en wat zijn je ervaringen?
Zelf heb ik een 2cm zelfoplazend van de Decathlon, een 5cm Trail van Thermarest (model bestaat niet meer) en ooit een thermarest prolite 3 (oude versie) gehad.
Die laatste is een kort leven beschoren geweest, de eerste nacht was ie lek en na wa knoeien en noodreparatie nog half kunnen maken, maar weggegooid in Spanje. Ik had dit matje tweedehands gekocht. Daarvoor en daarna heb ik dat decathlon matje gebruikt. Dat weegt 650-700 gram maar is maar cm dik en 1m75 lang. Net te klein en te dun, dus echt comfortable is het niet. Daarna kocht ik de dikke thermarest en in de Ardennen al een paar keer goed gebruikt. Ik vind dat het wel wa gladder is dan de andere die ik al had en relatief groot (30*20 ofzo) en toch al wat zwaarder (1.1kg). Ja ik ben niet snel tevreden.
Nu ga ik eens de z-lite proberen van thermarest, is superlicht (400tal grammekes) maar wel een lang pakketje (51*15 ofzo) dus mss ga ik er nog wa cm’s afsnijden langs de zijkant.
Ik vind die zelfoplazende eigenlijk maar lastig om die steeds af te laten ‘s morgens en ik ga er ook niet opzitten in het gras, daarom heb ik nu eens voor een cell/foam matteke gekozen.