Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

“Wild” kamperen (lees: bivakkeren) in de dolomieten? 
Gepost: 30 december 2007 11:36 AM   [ Negeer ]
RankRank
47 berichten
sinds 28.12.2007

Het is hier verboden, maar desondanks neem ik aan dat er toch zijn die dit doen(zonder schade aan de natuur kan dit toch geen kwaad me dunkt...).
Dus: Is dit haalbaar, streng gecontroleerd, ...? Want ik ben van plan om dit te doen(met een via ferrata trektocht) met twee, klein donkergroen tentje.
Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Signature 

Be Free, Think Free

Profiel

Gepost: 30 december 2007 01:17 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

In de nationale parken zal wss meer gecontroleerd worden dan elders, maar over het algemeen zal het wel meevallen denk ik. Als je de regels van de kunst in acht neemt (zolaat mogelijk tent opzetten en zo vroeg mogelijk weer vertrekken) valt het wel te riskeren.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 31 december 2007 11:51 AM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRank
47 berichten
sinds 28.12.2007

Ok, als ik aanneem dat het goed te doen is om hier te bivakkeren en dus mijn reis zal plannen… heb ik toch nog enkele vraagjes.
Heen en Terug. Ik ben een jonge student, geen auto, enzo… dus hoe geraak ik tot ginder? vliegtuig(ryanair) tot bergamo of venetie om dan nog tot molveno (brentagebergt geloof ik) te geraken… zijn de verbindingen vlot, heeft iemand hier ervaringen mee? of is het ook mogelijk om te liften(we zijn maar met 2). Of heeft iemand andere alternatieven om naar de dolomieten te gaan?

Signature 

Be Free, Think Free

Profiel

Gepost: 02 januari 2008 02:19 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
Rank
4 berichten
sinds 02.01.2008

‘t Is inderdaad verboden te kamperen binnen de grenzen van het nationaal park.  De Italianen geraken er zelf niet uit of je in de Dolomieten boven de 2000 m mag bivakkeren, maar hoe het ook zij: Italiaanse alpinisten bivakkeren er zelf ook.  Aan te raden is na zonsopgang je tent op te zetten en die voor 7 uur alweer opgebroken te hebben (sommigen gebruiken zelfs geen tent).  Geen vuurtje maken.  En geen enkel spoor laten van je aanwezigheid.  Er is effectief controle.  Geruchten over boetes spreken van 50 euro per persoon.  Voilà, kwestie van geinformeerd te zijn. Al vind ik persoonlijk dat je het niet doet, uit respect voor het natuurpark. 

Hoe je in Molveno geraakt:  vanuit de luchthaven van Bergamo (Orio al Serio) is er 2 x per uur een directe bus naar het station van Bergamo.  Vandaar de trein naar Trento.  Daar dan de bus naar Molveno.  Het is dus doenbaar met het openbaar vervoer.  Let wel op de vluchturen: ofwel kom je ‘s avonds laat toe in Bergamo en dan geraak je nergens meer, ofwel moet je heel erg vroeg vertrekken uit Charleroi… Vliegen op Treviso gaat waarschijnlijk ook, maar met die luchthaven heb ik geen ervaring. 

voor de trein Bergamo-Trento:  http://www.ferroviedellostato.it/

voor de bus Trento-Molveno:  http://www.esperienzatrentino.it/scheda.aspx?id=8,1

Profiel

Gepost: 12 januari 2008 07:01 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
Rank
5 berichten
sinds 10.01.2008

IS het te doen om in de paasvakantie te gaan gletersteigen in de dolomieten? Zoja, hebben jullie wat nuttige websites voor allerlei info? Want ik heb al wat gezocht maar vind zo niet direct iets nuttig
mvg

Profiel

Gepost: 12 januari 2008 07:48 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRankRank
245 berichten
sinds 26.12.2007

Klettersteigen met de paasvakantie? Is er dan wel iets mogelijk met al die sneeuw?
‘t Is vandaag trouwens bangelijk aan ‘t sneeuwen in die regio. Lokaal al meer dan 1m gevallen. Dit maar ter info.

Profiel

Gepost: 13 januari 2008 10:15 AM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRank
126 berichten
sinds 28.12.2007
Slaets - 12 januari 2008 07:01 PM

IS het te doen om in de paasvakantie te gaan gletersteigen in de dolomieten?

ik denk (en ben het eigenlijk zeker) dat er met pasen nog (te) veel sneeuw zal liggen dus ik vrees dat het niet mogelijk is, misschien beter een sneeuwschoentocht op het programma zetten…

Signature 

Live young, stay young!
current mission: Aconcagua 2009

Profiel