Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

1 van de 2
1
Uitzichttorens
Gepost: 08 mei 2008 10:09 AM   [ Negeer ]
RankRankRank
245 berichten
sinds 26.12.2007

Eergisteren stond ik aan de voet van de Tour du Millénaire op het hoogste puntje van de provincie Namen, de Croix Scailles. Op de toren zou je één van de mooiste panorama’s van de Ardennen krijgen voorgeschoteld, ondermeer over de vallei van de Semois en Maas, zij het nu dat de toegang nog maar pas was geblokkeerd uit veiligheidsmaatregelen omdat de boomstammenconstructie onderaan aan het rotten is. Voor niks er helemaal van het station van Gedinne naartoe gewandeld.  smirk

Toen ik mijn tocht verder zette was ik aan het denken, zijn er nog zo’n ferme uitzichttorens midden in de natuur in België of daarbuiten die de moeite waard zijn om er naartoe te wandelen?
In ons landje ken ik nog een aantal torens maar nu niet meteen van die aard dat ze een echt ferm panorama te bieden hebben.
In Duitsland mag de Luitpoldturm in het Pfalzerwald best wel genoemd worden denk ik.

Wie kent er nog uitzichttorens die echt de moeite waard zijn?

Profiel

Gepost: 08 mei 2008 10:31 AM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Deze toren op de grens tussen België en Frankrijk vond ik toch ook wel een mooi uitzicht bieden. Aan de Franse kant zie je de Maas die nog maar een klein riviertje is en aan Belgische kant heb je een mooi uitzicht over de omliggende velden en bossen.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 08 mei 2008 01:27 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRank
245 berichten
sinds 26.12.2007

En waar is dat ergens op de grens tussen Frankrijk en België, Jonas?

Profiel

Gepost: 08 mei 2008 03:03 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Deze toren ligt op de GR 125 ergens tussen Mazée (België) en Hierges (Frankrijk). Na Mazéé loop je eerst door een klein bos en dan even tussen de velden. Vervolgens doe je een soort van “graat” wandeling over een heuvelrug en kom je de toren tegen.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 08 mei 2008 06:35 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRank
125 berichten
sinds 28.12.2007

Op 5 juli ben ik van plan de Tour de Millénaire te gaan beklimmen op de 2-daagse bivaktocht die ik er ga organiseren (later meer nieuws daarover). Hopelijk is hij tegen dan geopend.

Andere uitkijktorens die ik ken zijn de toren op Fagne de Malchamp (tussen Stavelot en Spa), Tour Leroux (nabij Trois Ponts) en Tour d’Auclin (zicht over Bouillon).

Groetjes,

Debbie

Profiel

Gepost: 08 mei 2008 07:57 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
Rank
21 berichten
sinds 29.12.2007

Van deze in Bouillon, Côte d’Auclin Belvedere 365m heb ik een prachtige foto, maar hoe breng ik hem hier op?

Profiel

Gepost: 08 mei 2008 08:42 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRank
245 berichten
sinds 26.12.2007
Debbie - 08 mei 2008 06:35 PM

Andere uitkijktorens die ik ken zijn de toren op Fagne de Malchamp (tussen Stavelot en Spa), Tour Leroux (nabij Trois Ponts) en Tour d’Auclin (zicht over Bouillon).

Tour d’Auclin
Fagne de Malchamps
Tour Leroux

Blijkbaar heb ik die al gehad. Zouden dat echt al de torens al zijn? Hoe ken je trouwens die namen zo?
De Toeristentoren op de zandrug in Herenthals is de enige die ik nog kan toevoegen, maar deze toren is tegenwoordig betalend en is vooral ook interessant om het krijsen op de rollercoasters te Bobbejaanland aan te horen.

ronny - 08 mei 2008 07:57 PM

Van deze in Bouillon, Côte d’Auclin Belvedere 365m heb ik een prachtige foto, maar hoe breng ik hem hier op?

Tja Ronny, je kan hem uploaden als bijlage bij je bericht maar dan moet je hem waarschijnlijk sterk verkleinen en kunnen we hem niet meer in volle glorie bewonderen.

Terug over de Tour du Millénaire.

Debbie - 08 mei 2008 06:35 PM

Op 5 juli ben ik van plan de Tour de Millénaire te gaan beklimmen op de 2-daagse bivaktocht die ik er ga organiseren (later meer nieuws daarover). Hopelijk is hij tegen dan geopend.

Er hing een bericht uit dat er nog een onderzoek ging volgen en indien dat een positief resultaat zou opleveren zou je hem weer op kunnen. Maar mijn indruk na de toren gezien te hebben is niet bepaald snel groen licht. Ik zal morgen wat foto’tjes laten zien. ‘t Is echt schrijnend in wat voor slechte staat de toren er nu al bij staat en dat te weten dat hij nog maar “vrij recent” is opgebouwd.

Profiel

Gepost: 08 mei 2008 09:22 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRankRankRank
380 berichten
sinds 26.12.2007

De VVV van Brakel is entoesiast over het uitzicht vanaf hun bouwwerk.
Kan dit worden bevestigd door iemand?

Profiel

Gepost: 08 mei 2008 10:34 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRankRank
235 berichten
sinds 28.12.2007

de uitkerkse polder bij blankenberge heeft ook een toren(tje)
klikken op schuilhut/toben bovenaan in menu

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

Gepost: 09 mei 2008 09:13 AM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRankRank
243 berichten
sinds 28.12.2007

Hotel Belvédère (what’s in a name) in Nadrin heeft ook een uitzichtstoren.
Je kijkt dan over de bochten van de Ourthe: het zogenaamde Belvédère des 5 Ourthes, dat volgens deze toeristische dienst in de Michelin zelfs 2 sterren zou krijgen… surprised

Deze week daar nog rondgelopen, maar jammer genoeg stomweg vergeten om de toren te beklimmen.

Signature 

seek first to understand and then to be understood (Stephen Covey)

Profiel

Gepost: 09 mei 2008 09:57 AM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Eigenlijk vreemd dat deze nog niet genoemd is, maar euhm wat dachten jullie van het hoogste punt van België (Signal de Botrange)?

Ik ben er wel al voorbij gekomen, maar heb er nog niet opgestaan dus weet niet of het de moeite is, maar er zullen hier vast wel forumleden zitten die er al wel opgestaan hebben.

Signature 

Profiel

Gepost: 09 mei 2008 10:45 AM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
RankRankRank
125 berichten
sinds 28.12.2007

Het kleine uitzichtstorentje (6m) staat daar meer symbolisch. Zo kan je op 700m hoogte staan maar op het hoogste punt van België zie je dus alleen maar bomen.

De andere toren is een ‘communicatiemast’. Geen idee of je daar op kan. Het uitzicht moet daar wel de moeite zijn.

Debbie

Profiel

Gepost: 09 mei 2008 03:22 PM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
RankRankRank
245 berichten
sinds 26.12.2007

Hier in ‘t groot de gesloten deur met een papier er op geplakt.
Dit is de boosdoener.

Profiel

Gepost: 12 mei 2008 11:15 PM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
RankRankRank
278 berichten
sinds 28.12.2007

Tour de Leroux:
http://www.flickr.com/photos/themountainrabbit/2486910383/in/set-72157605021388886/ De toren zelf
http://www.flickr.com/photos/themountainrabbit/2487726418/in/set-72157605021388886/ Het uitzicht

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 13 mei 2008 09:32 AM   [ Negeer ]   [ # 14 ]
RankRank
40 berichten
sinds 03.01.2008

VVV-Toren in Tessenderlo.

(edit:DJ, ik heb een andere link gezocht. De andere had wat vervelende bijwerkingen bij het doorklikken. Komen de bergstijgerskempen ook in beeld/Waar ik verder geen uitstaans mee heb. Ivo)

Profiel

Gepost: 16 mei 2008 11:08 AM   [ Negeer ]   [ # 15 ]
Rank
5 berichten
sinds 16.05.2008

* Uitkijktoren op de Hotond (tussen Kluisbergen en Ronse), hoogste punt van de provincie Oost-Vlaanderen :

http://www.toerismevlaamseardennen.be/vlaamse_ardennen/item.aspx?id=18544

* Uitkijktoren op de Borreberg (gemeente Bilzen (Limburg)) :

http://toerisme.bilzen.be/common/index.asp?CID=84

* Een paar jaar geleden tijdens de Gentse Feesten eens op de toren van de St.-Baafskathedraal geweest. Wordt denk ik elk jaar opengesteld, is betalend maar niet zo duur.

http://www.sintbaafskathedraal-gent.be/

Profiel

1 van de 2
1