Misschien is dit niet het juiste adres om het aan te vragen, maar ik denk dat er toch mensen zijn die hier iets van weten.
Wij hebben op de chiro een heuse “set” om een deathride op te stellen: een kettingtakel-lift (industrieel) die we gebruiken om op te spannen, een hoop koorden van verschillende lengten, een stalen kabel van 60 meter ofzo en twee kleinere stalen kabels van 2 meter, ook nog een hoop musketons enzo en broekjes.
Nu de vraag: hoe moeten we die opstellen (het is nu reeds een viertal jaar geleden dat we dit gedaan hebben (wegens een accident toen) en de leiding is “ververst” waardoor er nu geen mensen meer zijn die dit kunnen.
zoals ik het denk: een korte stalenkabel tweemaal rond de boom ( het hoogste punt) en er een beugel door, om hieran dan de stalenkabel(die een lus heeft) te bevestigen. dan beneden hetzelfse, maar ipv het andere uiteinde van de stalenkabel, de kettinglift ertussen, zodat er kan opgespannen worden. dit leek me allemaal redelijk haalbaar, maar nu: hoe moeten we de lengte aanpassen van de stalenkabel? (die lift is eigenlijk gewoon een ketting met een machientje aan, met langs beide uiteinden een haak, waaraan je de stalen kabel kan bevestigen en langs de andere kant het korte stalen kabeltje dat aan de boom is bevestigd).
Wat ik ook aan het denken was: misschien moeten we “gewoon” ergens een heel lang statisch klimtouw kopen en dit gebruiken als kabel, en ipv de kettinglift, een klassiek katrolsysteem van 1op3 of 1op4, a la limite zelfs 1 op 5 ofzo. zodat we het hele systeem sneller kunnen bevestigen en dat het ook lichter is om mee te nemen.
Dit zou ook het probleem van 4jaar geleden oplossen: toen was de stalen kabel in twee geknapt, omdat je met die kettinglift helemaal niet voelt hoeveel kracht je op de kabel aan het zetten bent, het gaat zo gemakkelijk dat je er zelfs bomen mee kan ontwortelen enzo.
Zo, hopelijk heb je genoten van het leeswerk, dus als je nu iets of wat kunt zeggen hierop dat in een goede richting zou leiden, dat zou al hele fijn zijn.
we willen tenslotte niet de tweede chiro zijn die in het nieuws komt met onverantwoord gedrag of voorzorgen of te weinig kennis van zaken.
met vriendelijke groeten
Servaes
Death ride |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||