Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

1 van de 3
1
Parc des ecrins
Gepost: 18 mei 2008 11:01 PM   [ Negeer ]
RankRankRank
229 berichten
sinds 29.12.2007

Hey iedereen,

Misschien kennen jullie mij nog (al lang niet meer gepost), ik ben de laatste maanden met veel moeite niet verzopen in het werk en dus maar weinig tijd gehad om veel met trekking bezig te zijn.
De vakantie nadert maar het aantal uren achter het bureau stijgt nog, dus begint het steeds harder te jeuken om het hier af te bollen, en wel naar de Parc des Ecrins.
Ik was van plan vorig jaar al te gaan, maar ik ben uiteindelijk blij dat ik toen in eigen land ben gebleven, gezien de schabouwelijke kwaliteit van schoenen, rugzak, enz. Ik heb ondertussen deftiger materiaal, en wat meer ervaring met hiking en wildkamperen/bivakkeren (once you go wild you never go back wink ).
Ik zou graag een route lopen die niet te zwaar is (liever te gemakkelijk dan te moeilijk, niet dat mijn conditie niet goed is), niet te druk is, liefst ook geen GR pad (met alle respect maar ik vind het leuker om zelf de weg zoeken aan de hand van een route op een kaart dan van tekentje naar tekentje te lopen), maar die wel de mogelijkheid biedt (als het weer het toelaat enz) om via een pad een of meerdere toppen aan te doen. 

Wat duur betreft denk ik aan iets van een 10 dagen. Ik heb de neiging mijn wandelkunnen wat te overschatten en doe meestal iets minder dan voorzien, dus houd ik in mijn vakantieschema rekening met de mogelijkheid van een of twee dagen langer onderweg te zijn.

Wat vervoer betreft had ik gedacht aan een trein naar Grenoble (via Lyon?) en van daaruit een aantal bussen. Heeft er iemand hier ervaring mee? Aan wat voor kosten kan ik mij verwachten?

Welke kaarten gebruiken jullie voor dit gebied?

Dus, alle tips, verslagen, aanraders, enz zijn absoluut welkom.

Alvast bedankt,

Bruno

Profiel

Gepost: 19 mei 2008 07:01 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRank
229 berichten
sinds 29.12.2007

Ik wacht nog even op de experts wink

Profiel

Gepost: 19 mei 2008 09:06 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Ik ben verre van expert, maar de Ecrins staan toch ook met stip genoteerd in mijn to do list. In het eerste nummer van Bergen Magazine staat een mooi artikel over de Ecrins. Volgens mij is de Ecrins op haar mooist eind september begin oktober. En je kunt altijd gewoon deze kaart kopen en zelf een tochtje uitzetten. Ik denk dat om het even welke route in die contreien gewoon puur genieten is. Hier vind je misschien ook al wel wat inspiratie.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 20 mei 2008 12:57 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRank
35 berichten
sinds 28.12.2007

ik heb volgende gidsen:
*trekking in de alpen* van stefano ardito
een mooi boek met verscheidene trekkings in de alpen ,er staat ook eentje in langs het parc van de ecrins.

*franse alpen* anwb goud
daar staan ook verscheidene wandeltochten in in en rond de ecrins alsook veel randinfo , een kaartje ...

http://www.manymaps.com/shop/index.html?lang=nl&target=d1.html
hier vind je info ivm kaarten en gidsen

Profiel

Gepost: 20 mei 2008 01:04 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRank
35 berichten
sinds 28.12.2007

hier vind je ook allerhande kaarten en gidsen:
http://www.ign.fr/rubrique.asp?rbr_id=403&lng_id=EN
http://www.ign.fr/rubrique.asp?rbr_id=2032&lng_id=EN hier vind je de nrs van de desbetreffende kaarten voor de ecrins deze kan je in belgie kopen in decathlon, atlas en zanzibar enzovoort

Profiel

Gepost: 20 mei 2008 02:42 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRankRank
239 berichten
sinds 26.12.2007

Vooral in het zuiden van de Ecrins kan je een heel mooie tocht ineen knutselen. Je hoeft aleen maar een geschikte kaart te kopen en beginnen puzzelen. Een tocht die ik voor mezelf in mijn hoofd heb zitten (en die je trouwens anderen ook hoort aanraden) is ongeveer iets als dit: Ancelle - Les Gourniers over Col de la Coupa, verder over de Col de Charges naar Cabane de la Barre met mogelijkheid tot beklimming van de Mourre Froid (2993m), in de volgende etappe over een maanlandschap bij de Col des Terres Blanches, waar je een zijsprong kunt maken naar de top van Le Tuba (3008m), naar Dormillouse, eventueel een rondje Lac Faravel en Lac Palluel, de vallei door en over Col des Freisinières en Col des Prelles naar Refuge du Pré de la Chaumette, in een volgende etappe naar het ruigere centrum van de Ecrins over Col de la Vallette, Col de Gouiran en Col de Vallonpierre naar de Refuge de Vallonpierre (waar je je tent naast de hut mag zetten aan het meertje met ongelooflijke uitzichten). Je kan nog verder hoog achteraan in het Valgaudemar via Refuge de Chabournéou en Refuge de Gioberney waar het voor een ervaren bergwandelaar volgens dit boek bij mooi weer en goede omstandigheden mogelijk zou zijn om Pointe Richardson (3312m) te beklimmen waar je bij afwezigheid van wolken de hoogste Ecrinstoppen kan bewonderen.

Bij de Refuge du Pré de la Chaumette kan je ook opteren om westwaarts te trekken door het dal om het massief van de Vieux Chaillol te gaan verkennen of je kan over de Pas de la Cavale en de Col de l’Aup Martin noordwaarts trekken doorheen het oosten van de Ecrins. Over vele hoge cols kan je zo tot in Ailefroide komen. Een afsluiter langs de Glacier Blanc in het zicht van de Barre himself kan dan een mooie afsluiter zijn.

Vouw gewoon die kaart open.
Eén ding is wel dat je vroeger in de zomer beslist sneeuwvelden onder je voeter zult krijgen.

Profiel

Gepost: 21 mei 2008 12:26 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRank
229 berichten
sinds 29.12.2007

Bedankt voor de antwoorden!

Profiel

Gepost: 21 mei 2008 01:02 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRankRank
229 berichten
sinds 29.12.2007

Als er trouwens iemand meewilt moogt ge altijd een mailtje sturen hé.

Profiel

Gepost: 01 juni 2008 06:29 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
Rank
11 berichten
sinds 17.03.2008

Wij zijn 3 jaar terug met n groep vrienden naar Les ecrins gegaan. Ik zou zeggen:  kaart kopen, route uitstippelen, en gaan…

Heel mooie bergen, heel stijl en ruw, veel bergmeren, weinig volk gezien onderweg. Wij waren er rond 15 augustus, en hebben een paar dagen miezerige regen gehad. We hebben toen van mensen ter plaatse gehoord dat er er vanaf midden augustus vaak regent…

Kwa vervoer: TGV naar Grenoble, en ter plaatse wat uitgezocht hoe het zat met bussen.

Wanneer ga je?

Signature 

Life is what happens while you are busy making other plans.

Profiel

Gepost: 01 juni 2008 07:27 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRankRank
229 berichten
sinds 29.12.2007

22 juli tot 6 augustus

Profiel

Gepost: 06 juni 2008 03:55 PM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
RankRankRank
229 berichten
sinds 29.12.2007

Trouwens, is er een website waar ik kan nakijken of er nog sneeuw ligt of niet?

Profiel

Gepost: 06 juni 2008 04:01 PM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
RankRankRankRank
305 berichten
sinds 27.12.2007

Met het bulletin neige van méteo france kan je het wel een beetje volgen.
Hoe hoog plan je te gaan?

Profiel

Gepost: 07 juni 2008 02:01 PM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
RankRankRank
229 berichten
sinds 29.12.2007

Dat weet ik nog niet, dat gaat van sneeuw afhangen, af en toe een vlak sneeuwveldje is geen ramp maar ik waag me niet op sneeuwhellingen zonder pikkel/crampons/ervaring met dat materiaal.

Profiel

Gepost: 20 juni 2008 04:17 PM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
RankRankRank
229 berichten
sinds 29.12.2007

Zijn die IGN kaarten over +- 10 euro? Of kent er iemand een goedkoper adresje smile

Profiel

Gepost: 20 juni 2008 10:19 PM   [ Negeer ]   [ # 14 ]
RankRankRank
239 berichten
sinds 26.12.2007

Meer dan 10€ voor een TOP25 kaart… dan betaal je teveel. Op al mijn TOP25 kaarten waar nog toevallig een prijsje op plakt staat een cijfer tussen 8.50 en 9.89€ op.

Profiel

Gepost: 21 juni 2008 06:57 PM   [ Negeer ]   [ # 15 ]
RankRankRank
229 berichten
sinds 29.12.2007

Heeft Decathlon alle IGN kaarten of niet?

Zodat ik niet wééral voor niks helemaal naar de luchtbal fiets…

Profiel

1 van de 3
1