Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

1 van de 2
1
Handdoek? 
Gepost: 30 mei 2008 02:07 PM   [ Negeer ]
RankRank
66 berichten
sinds 26.01.2008

Gisteren passeerde ik in de AS Adventure, nog wat gaan zien om mijn paklijst aan te vullen voor de komende zomer, en nu lagen er daar bijzonder kleine reishanddoeken / pack towels / hoe ge ze ook wilt noemen, van Sea To Summit: de Pocket Towel, 40*80cm² en een kleine 50gram voor 15euro.
Nu is mijn vraag of dat een goede aankoop zou zijn, is dat effectief goed genoeg om u volledig mee af te drogen of koop ik toch beter iets zwaarder/groter? Welke handdoeken gebruiken jullie op trektocht en in welke grootte?

Alvast bedankt!
Lasse

Signature 

“Do not mess with the forces of nature, for thou art small and biodegradable!” - Greenpete

Profiel

Gepost: 30 mei 2008 02:24 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRank
38 berichten
sinds 09.04.2008

Het droogt ietsje minder dan de katoenen handdoeken van thuis, maar voldoende. Ze zijn kleiner in te pakken, lichter en sneller droog. En ze gaan lang mee, de mijne was een kadootje en al bijna 10 jaar in gebruik.

Profiel

Gepost: 30 mei 2008 03:56 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRank
131 berichten
sinds 12.01.2008

Ik begon met een Sea to Summit handdoek, maar daar kreeg ik nog niet eens mijn gezicht mee droog!
Toen pas ben ik hersens gaan gebruiken, en zag ik dat uit gebruikerservaringen de Fine Well (120x60),
15,95 euro van globetrotter.de de ideale handdoek zou moeten zijn.(gem. 5 sterren).
En dat klopt ook in de praktijk! De doek krijgt je geheel droog na een frisse duik of na een douche +
haarwassen. Dan even aan rugzak of lijntje binden en hij is in een kwartier weer droog. Een bijkomend
voordeel is dat hij dan ook niet makkelijk gaat stinken !
De maat is ook groot genoeg voor gebruik als bescheiden bad of strandlaken zonder dat het veel
extra gewicht(160 gr.) of volume(13x 7cm doorsnee) met zich meebrengt.

Profiel

Gepost: 30 mei 2008 05:26 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRank
213 berichten
sinds 26.12.2007

Mijn handdoek is 38x38cm en weegt om precies te zijn 19g, koste slechts een euroke of zoiets en ik krijg me daar mee droog. In het dagelijkse leven gebruiken ze mijn handdoek eigenlijk als schotelvod denk ik.  smile

Die commerciële packtowels, ik heb er ook één gehad (maat 35x100cm) en ik vond hem te groot. Net voor ik hem in tweeën wilde knippen vond ik dus echter nog iets beters… grin

Profiel

Gepost: 30 mei 2008 05:41 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
Rank
19 berichten
sinds 05.01.2008

persoonlijk vind ik die van Sea To summit, pocket towel iets te dun..
ik heb van het merk Rubytec, 2 maten: 90x40: 72g voor 15 euro en 120x60:144g voor 18 euro (prijzen zijn wel van een stuk of 4 jaar geleden)
de maat is afhankelijk van de tocht.. de grotere is zeker voldoende om me helemaal af te drogen.

@ den dzjow, niet slecht gevonde grin is het handig om met zoiets klein je helemaal af te droge?

Signature 

Never give up, spirit!

Profiel

Gepost: 30 mei 2008 05:53 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRankRankRank
342 berichten
sinds 28.12.2007

In de legerstock hebben ze ook van die sneldrogende en die zijn toch weer wat goedkoper dan die van MSR, Packtowel, ...

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 30 mei 2008 06:03 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRank
73 berichten
sinds 06.01.2008

Ik gebruik sinds een aantal jaren een handdoekje van PackTowl (ca. 40x100) en eentje van Rubytec (ca. 60x120). De kleine vind ik net iets te klein om me helemaal mee af te drogen, de grote vind ik een beter (maar zwaarder) formaat. Qua volume schelen ze beiden niet zo heel veel. Heel erg tevreden ben ik er niet van: drogen niet bijster goed af en gaan redelijk snel stinken. Maar ja, ik heb ze nu en ze doen nog regelmatig dienst. Hoewel ze niet perfect zijn, trek ik er mijn plan wel mee. Moest ik opnieuw kiezen, zou ik eerder gaan voor een handdoek van microvezel, of beter nog gewoon een microvezel doek halen in de supermarkt: veel goedkoper. Als ik niet met de tent weg ben en in hutten of jeugdherbergen slaap, neem ik ook een halve dweildoek mee om iets of wat droog te kunnen staan na het douchen. Ik pas er met mijn voeten maar juist op en het is soms allemaal wat acrobatisch afdrogen dan, maar het lukt wel…

Signature 

Never measure the height of a mountain until you have reached the top

Profiel

Gepost: 30 mei 2008 07:06 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRankRankRank
324 berichten
sinds 26.12.2007

Voor mij een Vileda huishouddoekje/zeemvel.
de weegschaal geeft 30 gr. aan.
Ik droog me trouwens nooit poederdroog af.
Zo snel mogelijk na aankomst wassen en dan lekker droge kleren aan.
Dat beetje vocht wat nog op het lijf parelde en in de kleren kruipt is bij een opgewarmd lijf er zo weer uit.
Heerlijk

Profiel

Gepost: 30 mei 2008 07:30 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRankRank
131 berichten
sinds 12.01.2008

Natuurlijk kun je ook kiezen voor gewoon niet wassen. Dat deden wij pasgeleden op onze tocht door
de Vercors, omdat water daar nogal schaars was. Het gezicht en de handen krijg je met een beetje
sneeuw ook wel fris! Hiermee wil ik overigens niet suggereren dat alle hikers zulke viespeuken zijn!

Profiel

Gepost: 30 mei 2008 10:24 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRank
66 berichten
sinds 26.01.2008

Boelo, op kortere tochten (3tal dagen) hebben we ons ook nog niet echt gewassen, maar om nu langer weg te gaan leek mij dat hygiënisch toch interessant wink
Al een paar interessante antwoorden gehad, waarvoor dank, nu eens allemaal nader onderzoeken… (en die Sea To Summit links laten liggen)

Signature 

“Do not mess with the forces of nature, for thou art small and biodegradable!” - Greenpete

Profiel

Gepost: 30 mei 2008 11:13 PM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
RankRankRank
219 berichten
sinds 28.12.2007

Heb er eentje van msr. Groote handdoek en klein doekje als washandje. Klokt af op 120 gr met opbergzakje.
Ben daar best tevreden over; piepklein pakvolume tegenover klassieke handdoek. Afdrogen doet ie iets minder; ge moet gewoon beetje beter wrijven. Stinken is rond dezelfde periode als een gewone handdoek. Droogt wel veel sneller op.
Beide doekjes hebben een lusje met knipper; is al vele malen handig gebleken.

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 31 mei 2008 09:33 AM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
RankRank
51 berichten
sinds 28.12.2007

Ik heb ook een msr, zo een ultra light geval. Kost wel genoeg maar zoiets hoef je maar 1 keer te kopen. Hij is zeer compact en licht en ik kan me er net mee afdrogen, ben niet volledig droog maar droog genoeg als het niet te koud is. Ik heb de Large.

http://www.msrgear.com/camptowels/ultralite.asp

Profiel

Gepost: 31 mei 2008 09:25 PM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
Rank
2 berichten
sinds 04.01.2008

De mijne komt uit de colruyt, kost iets van een 2 euro, keuze uit lichtgroen en lichtblauw, en heet daar microvezeldweil. Super.

Profiel

Gepost: 01 juni 2008 02:41 PM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
Rank
22 berichten
sinds 28.12.2007

ik doe het zoals Piet het doet, met zo’n dweil uit de Colruyt
niks op aan te merken
en een ideale mogelijkheid om een beetje geld te sparen in het dure buitensportland

Profiel

Gepost: 02 juni 2008 08:26 AM   [ Negeer ]   [ # 14 ]
RankRank
38 berichten
sinds 03.01.2008

Niet wassen, alleen wat vochtige babydoekjes gebruiken, da lukt ook (zelfs 14 dagen lang)! wink
Dan moete ni met nen handdoek, zeep en shampo sleuren!
En daarna apprecieerde nen douche eens zo hard! grin

Profiel

Gepost: 02 juni 2008 03:12 PM   [ Negeer ]   [ # 15 ]
RankRankRank
105 berichten
sinds 28.12.2007

ik volg ook Piet zijn dweil idee, alleen is het hier Aldi stuff, zo mogelijk nog goedkoper grin

Signature 

Live young, stay young!
current mission: ?

Profiel

1 van de 2
1