Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

1 van de 2
1
Cookies verraden onze interesse en drijven de prijzen op bij het boeken via internet. 
Gepost: 30 mei 2008 05:56 PM   [ Negeer ]
RankRankRankRank
343 berichten
sinds 26.12.2007

Bij onze noorderburen las ik dit topic.

Ik zou er niet van verschieten.
Het zou ook deels het wispelturige kunnen verklaren bij de zoektocht naar goedkope tickets
Het is iets om nader te onderzoeken.
Heb daarom een kort mailtje gestuurd naar radio 1.
Het lijkt een geschikt thema voor Feyten of Fillet.
Als ik dit thema door google gooi lijkt het geen nieuw thema te zijn.

Profiel

Gepost: 30 mei 2008 06:04 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRank
218 berichten
sinds 28.12.2007

Ivo,

k denk dat je hiervoor beter bij Peeters en Pichal bent, het consumentenprogramma van radio1

Luk

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

Gepost: 30 mei 2008 06:10 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRank
69 berichten
sinds 26.01.2008

Ge kunt natuurlijk altijd uw browser zo instellen dat die geen cookies aanvaardt van die websites wink
In Firefox heel eenvoudig: ‘Bewerken’-’Voorkeuren’-’Privacy’-’Uitzonderingen’

Enerzijds jammer voor de mensen die goedkoop willen vliegen, anderzijds een vrij voor de hand liggende methode om prijzen in te stellen denk ik… Zolang ze geen informatie linken aan bijvoorbeeld mijn specifiek IP adres ofzo maak ik me er weinig zorgen over, statistieken zijn nu eenmaal geliefd door de economie. (maar Google Analytics bv is wel geblokkeerd hoor hier, die weten te veel wink )

En overigens, beetje off-topic: vlieg gewoon niet! Beter voor iedereen smile

Signature 

“Do not mess with the forces of nature, for thou art small and biodegradable!” - Greenpete

Profiel

Gepost: 30 mei 2008 07:01 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRankRank
343 berichten
sinds 26.12.2007

En overigens, beetje off-topic: vlieg gewoon niet! Beter voor iedereen

we zijn hier op café.
Het mag al eens uitlopen wink

Profiel

Gepost: 30 mei 2008 09:28 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRank
240 berichten
sinds 28.12.2007

Goede tip. Ga nu mijn koekjesdoos eens bekijken cool hmm

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 30 mei 2008 10:17 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRankRank
297 berichten
sinds 27.12.2007

Zijn er ook namen van vliegtuigmaatschappijen bekend die dit zouden doen?
Het lijkt mij in elk geval vrij gemakkelijk na te gaan - enkele keren vluchten opzoeken, prijs bekijken, cookies deleten en dan nog eens opzoeken.

Als dit klopt zijn het in elk geval schandalige praktijken.

Profiel

Gepost: 30 mei 2008 10:33 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRank
69 berichten
sinds 26.01.2008

Of dat zo schandalig is… Ze doen, voor zover ik hier lees, niets anders dan rekening houden met het aantal page views op de pagina van een bepaalde reis om zo de populariteit te meten en de prijs te kiezen. Zo kunnen ze alleszins sneller dan traditioneel een “passende” prijs kiezen, obv page views ipv obv effectieve verkoop (maar page views zouden waarschijnlijk wel dalen als de prijs stijgt, hmm...). Volgens mij hangt de “schandaalgraad” af van wat ze juist bijhouden aan data over de bezoekers, maar verlicht mij met uw andere meningen smile

Signature 

“Do not mess with the forces of nature, for thou art small and biodegradable!” - Greenpete

Profiel

Gepost: 31 mei 2008 07:39 AM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRankRank
297 berichten
sinds 27.12.2007

De populariteit van een reisroute moet volgens mij toch berekend worden aan de hand van het aantal tickets dat wordt besteld, en niet voor elke persoon appart adhv de internetsites die hij bezoekt.

Profiel

Gepost: 31 mei 2008 08:54 AM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRankRank
156 berichten
sinds 12.01.2008

Schandalig?  Als je het vergelijkt met de aandelen en effectenmarkt, daar wordt de prijs bepaald
door verkoop maar ook al door de verwachting van verkoop. Het is lang geleden dat iemand heeft
geroepen dat dit schandalig is.
Aan de andere kant bestaan er veel morele, maar ook praktische, bezwaren tegen het (plotseling)
hanteren van woeker-prijzen.

Profiel

Gepost: 31 mei 2008 09:26 AM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRankRank
297 berichten
sinds 27.12.2007

Inderdaad boelo, maar - naar wat ik ervan begrepen heb - gaat de prijs hier omhoog vóór er wordt gekocht, én individueel.

Profiel

Gepost: 31 mei 2008 10:05 AM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
RankRank
69 berichten
sinds 26.01.2008

De populariteit van een reisroute moet volgens mij toch berekend worden aan de hand van het aantal tickets dat wordt besteld, en niet voor elke persoon appart adhv de internetsites die hij bezoekt.

Voor elke persoon apart? Ge denkt dat ze uw surfgedrag volgen en daaraan een prijs vasthangen? Als dat zo zou zijn, is het natuurlijk wel schandalig maar dat lijkt mij bijna onmogelijk, ge zou al veel op die sites moeten zitten zonder dat uw cookies verwijderd worden of gewoon expired geraken of met steeds het zelfde ip. Zijt ge zeker dat het zo is dat een wilde gok?

Ik kan mij voorstellen dat men in een klerenwinkel ook juist de kleren waar niemand naar kijkt minder duur zouden maken en die die iedereen eens past wat hoger brengen in prijs… (maar dan zou de winkelier wel goed moeten rondkijken natuurlijk wink )

Signature 

Profiel

Gepost: 31 mei 2008 10:19 AM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
RankRankRank
297 berichten
sinds 27.12.2007

Dat is toch wat ik van de post op hiking-site.nl maak

“In een of ander consumentenprogramma vanavond werd verteld dat de diverse stuntvliegers cookies gebruiken op hun bookingsites die bijhouden wanneer je eerder geweest bent en in welke vuchten je interesse hebt.
Na een x aantal bezoeken worden de prijzen opgedreven om je vooral over te halen zo snel mogelijk daadwerkelijk te boeken.(impulsief koop gedrag stimuleren)
Tussentijds leeghalen van je cachegeheugen en deleten van je cookies zouden dat voorkomen.”

Indien het niet individueel aangepast zou worden zou het verwijderen van cookies niets uitmaken, denk ik?

Profiel

Gepost: 31 mei 2008 11:15 AM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
RankRank
73 berichten
sinds 06.01.2008

Als slechts één iemand of enkele personen dit doen wel ja, maar als het een gewoonte wordt van de meerderheid van de surfers om hun cookies te verwijderen, kan dit wel een effect hebben op het geheel (indien men de prijzen niet wijzigt op individuele basis, maar op basis van collectieve gegevens)

Signature 

Never measure the height of a mountain until you have reached the top

Profiel

Gepost: 31 mei 2008 01:14 PM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
RankRank
35 berichten
sinds 01.03.2008

Ik had het zelf een paar dagen geleden voor. Op 26 mei heb ik op vueling.com gekeken voor een vlucht van Barcelona naar Brussel en toen kostte die vlucht nog € 65.  De 27ste, de dag dat ik mijn boeking wou bevestigen, kostte die vlucht al € 75. Toeval?

Ook op de site van tgv - europe gebeurde dit. Ik wou een bepaald traject vastleggen maar de transactie was mislukt. Toen ik enkele minuten later opnieuw probeerde kostte het traject zo’n 20 euro meer.

Lijkt mij iets voor Testaankoop of het programma op radio 1 om dit eens uit te zoeken.

Profiel

Gepost: 02 juni 2008 07:37 AM   [ Negeer ]   [ # 14 ]
RankRank
50 berichten
sinds 09.04.2008

Ik vind het een schandalige manier van zakendoen. Stel je voor dat je bij de bakker staat en elke minuut die je twijfelt over je keuze wordt het brood 50 cent duurder. Bah.

Profiel

Gepost: 02 juni 2008 03:06 PM   [ Negeer ]   [ # 15 ]
RankRankRank
115 berichten
sinds 28.12.2007

persoonlijk lijkt dit me redelijk onwaarschijnlijk, althans de manier via cookies die hier beschreven staat.
Ik geloof wel dat populaire vluchten wel duurder worden aan de hand van het aantal mensen die ernaar zoekt, maar dit zal niet met cookies verwezenlijkt worden en al zeker niet individueel.
Zo van die cowboyverhalen daar hecht ik weinig geloof aan (zelfs al wordt het behandeld door een TV/radio programma...want hier geldt ook, hoe meer interesse (=sensatie?) hoe meer kijkers/luisteraars)

Signature 

Live young, stay young!
current mission: ?

Profiel

1 van de 2
1