Awel, we hebben het zotte idee om naar spitsbergen te trekken. Nu zijn we bezig om een ‘haalbaarheidsstudie’ uit te voeren. Zijn er mensen die tips hebben over:
- hoe tot daar geraken?
- waar aan kaarten geraken? Ik heb gezien dat het noors pool instituut kaarten 1/100.000 heeft. Maar in de nomade heb ik ze nog niet zien liggen.
- welke temperaturen zijn er te verwachten in het midden van de zomer?
- wat is het weerbeeld in het midden van de zomer?
- welke zijn goede sites om het weer ginder op te volgen?
- wat soort tent is geschikt?
- nemen we best sneeuwschoenen / stijgijzers & pickel mee?
- hoe liggen de gletsjers er bij in de zomer?
- hoe zit dat met het geweer om beren mee te schieten? Heb je daar een diploma voor nodig?
- is zo een geweer te huren in spitsbergen?
- of hoe krijg je zo een geweer tot ginder?
- hoe zit dat met de verzekering? Waar kunnen we aan zo iets geraken? De kbf verzekering dekt geen arctisch gebied.
- zijn er ‘reisbureau’s’ die zulke zotte expedities kunnen begeleiden? Ik denk hier aan vervoer vanuit Longyearbyen. Dat we ergens afgezet worden en na een paar dagen ergens terug opgehaald worden richting Longyearbyen.
- links naar info dat interessant kan zijn voor ons?
De plaats in spitsbergen is nog niet bepaald. Maar naar alle waarschijnlijkheid gaat het in de buurt zijn van de luchthaven waar we aankomen. Of we moeten goedkoop naar een ander deel van spitsbergen kunnen geraken.
Voorlopig zijn we met 2. De bedoeling is om over land te gaan trekken voor enkele dagen. Met rugzak en tent.
Alle hulp welkom, Gerlinde
http://bergkonijn.wordpress.com/xenwhite/