Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

2 van de 2
2
Spitsbergen / Svalbard
Gepost: 30 juni 2008 11:04 PM   [ Negeer ]   [ # 16 ]
RankRankRankRank
440 berichten
sinds 28.12.2007

Bedankt voor de link. Die had ik nog niet gevonden.

Euh legerdienst, wat is dat? Voor de vrouwen is zo iets nog nooit georganiseerd in belgieland grin

Kwestie van geweer: inderdaad moet het een zwaar kaliber zijn. Nu niet dat ik daar veel van ken. Buiten de lichtste versie van jachtgeweer met 30 tot 85 meter hagelpatroon heb ik nog nooit een geweer van kortbij gezien. Ik ben vooral bang van de terugslag van zo een ding.
Ik zie 2 mogelijkheden
- Geweer van hier meenemen. Dan kunnen we hier ermee oefenen. Maar dan moeten we wel een geweer zien vast te krijgen en het getransporteerd krijgen naar ginder. Een optie is het ginder te verkopen. Maar ik weet niet of dat mogelijk is kwestie van wapenwet en toestanden.
Ik weet ook niet of je hier in Belgie een dergelijk geweer kan aanschaffen.
- Ginder huren en ginder mee leren werken. Dat is een extra dag.

De Stefan had dacht ik legerdienst gedaan. Maar vraag me niet welk leger…

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 12 december 2008 09:38 PM   [ Negeer ]   [ # 17 ]
RankRankRankRank
450 berichten
sinds 26.12.2007

http://www.beluga.nu/
Misschien interessant om verdere ideeën op te doen. Ik heb hier hun megadikke brochure liggen. Er staan alvast schoon fotokes in. De top van de ijsberg is een zware 18-daagse trekking van de westkust naar de oostkust, het woeste binnenland van Spitsbergen doorkruisend.

Profiel

Gepost: 13 december 2008 01:32 PM   [ Negeer ]   [ # 18 ]
RankRank
55 berichten
sinds 28.12.2007

met alle respect maar een geweer meenemen om beren te schieten?

een berenpepperspray is veel effectiever en je laat het beest ten minste leven.

ik daag je uit om met een geweer een op je afstormende grizzly of ijsbeer te schieten.

ten eerste moet je kunnen aanleggen, mikken en vooral waar op je zo’n beest schiet.

je moet al professional zijn om met 1 geweerschot een grizzly of ijsbeer effectief uit te schakelen.

bij defensieve/aggressieve aanval van een beer kan het beest 50 - 60 km/u halen.
een beer op 100m staat in een 3 seconden voor je neus, dan heb je zelf de tijd niet om uw geweer omhoog te heffen.

berenpepperspray is het middel, vlug en effectief.

gelieve wat literatuur erover te lezen:

een fantastisch boek is http://www.outdoorsdirectory.com/store/product_info.php?products_id=15

Profiel

Gepost: 13 december 2008 02:51 PM   [ Negeer ]   [ # 19 ]
RankRankRank
276 berichten
sinds 28.12.2007

als ik me niet vergis is het veprlicht om een geweer mee te nemen…
Niemand gaat naar daar met de intentie om een beer ‘af te knallen’ maar als het zover komt tot een ‘hij of ik’ keuze zal een schot (eender waar, zelfs in de lucht)
toch redelijk effectief zijn me dunkt?
in 3sec je pepperspray nemen lijkt me ook geen evidentie smile (trouwens 100m in 3 sec is sneller dan een porche, alhoewel ze een topsnelheid hebben van 40km/h (dwz. 9sec over 100 meter) moet je ze vanuit stilstaande start toch een beetje meer respijt geven...)

Signature 

Live young, stay young!
current mission: Aconcagua 2009

Profiel

Gepost: 13 december 2008 02:56 PM   [ Negeer ]   [ # 20 ]
RankRankRankRank
440 berichten
sinds 28.12.2007

Dank voor de info; daarom deze post.
Ik zie dat het boek ook door amazon verkocht wordt; staat in mijn lijstje nu.
Geweer zal meemoeten. Je mag Longyearbyen niet uit zonder dat ding.

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 13 december 2008 03:16 PM   [ Negeer ]   [ # 21 ]
RankRank
55 berichten
sinds 28.12.2007

heb enkel ervaring in Canada en Alaska.

daar is het in beschermde gebieden verboden om geweren bij te hebben.

maar een geweerschot lossen in lucht zal een aggressieve beer toch niet weerhouden om je aan te vallen (getuigenissen genoeg gehoord)

ik blijf erbij: een aanvallende beer met een welgericht schot neerleggen wil ik je nog wel eens zien doen in een stresssituatie.

ik wil je wel niet afschrikken hoor, want een aanval van een grizzly of ijsbeer is uiterst zeldzaam.

meestal zijn ze gewoon geinteresseerd in voedsel en als je dan geen “clean camp” hebt gehouden, heb je het wel vlaggen.

je gewoon aan de regels houden en je bent safe. (lees dus wat literatuur)

onthou dat jij op bezoek ben in hun habitat, en dat je daar toch serieus wat respect moet voor opbrengen.

het zijn fantastische, intrigerende beesten en ze staan vanboven in de “food chain”.

een ontmoeting (heb er al een paar gehad met grizzlies) is een heel intrigerende ervaring, waardoor je alleen maar meer respect voor deze dieren krijgt.

veel plezier in spitsbergen.

Profiel

2 van de 2
2