Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

Hangmatten? 
Gepost: 16 juni 2008 02:22 PM   [ Negeer ]
Rank
13 berichten
sinds 15.06.2008

Hallo,

Zijn er hier mensen die vaak een hangmat gebruiken als ze gaan trekken, zoja wat zijn de voordelen en nadelen, waar zou ik moeten op letten als ik een zou willen kopen, e.d....

laat hier je mening achter,

groeten Yurith

Signature 

There’s a pleasure in the pathless woods… - Lord Byron

Profiel

Gepost: 16 juni 2008 03:25 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRank
236 berichten
sinds 28.12.2007

Er zijn van die gesofistikeerde hangmatten voor outdoor-gebruik (compleet met afdak en bagage-depot of zoiets) van Henessy Hammock.
Google daar eens op, en het zal je duidelijk worden wat ik bedoel.
Lijkt wel interessant, maar zelf absoluut geen ervaring mee: ik bevind me al hikende bij voorkeur boven de boomgrens of althans in boomloos gebied, wat het ophangen van een hangmat toch wel aanzienlijk bemoeilijkt. Dat is dan wat mij betreft ook 1 van de belangrijkste nadelen…

Signature 

seek first to understand and then to be understood (Stephen Covey)

Profiel

Gepost: 16 juni 2008 04:31 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
Rank
13 berichten
sinds 15.06.2008

Heb ze eens gegoogled, ziet er idd wel zeer degelijk materiaal uit, maar het is me toch iets te duur om dat dan enkel in de zomer met gemak te kunnen gebruiken.

Signature 

Profiel

Gepost: 16 juni 2008 04:34 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRank
72 berichten
sinds 26.01.2008

Enkele concurrenten van Hennessy Hammock: Tom Claytor Mosquito Hammocks, Clark Jungle Hammocks, DD Hammocks en zo zijn er nog wel. Zelf een hammock maken is trouwens ook zeer eenvoudig…

Zelf heb ik een Tom Claytor Jungle Hammock maar nog niet voldoende getest om hem echt te kunnen beoordelen…

Voordelen van een hammock met tarp:
+ ge hoeft geen rekening te houden met de ondergrond: die mag gerust vol staan met kleine struiken, sterk hellend zijn, drassig, moerassig, ge kunt zelfs boven een beekje slapen wink en ge hebt altijd het zelfde comfort
+ kan vrij licht tot zeer licht zijn, afhankelijk van uw budget of handigheid… (mijn hammock met tarp en touwen weegt bv 1,6kg, ca hetzelfde als een Hilleberg Akto dus, maar er zijn veel lichtere te verkrijgen)
+ als ge ‘s middags even wilt relaxen is het heerlijk even uw hangmat op te hangen in de zon, zonder de tarp te gebruiken
+ als het ‘s avonds regent kunt ge perfect onder de tarp gaan zitten met dus veel ruimte en verluchting om te koken of wat dan ook tot ge wilt slapen en uw hangmat wilt ophangen, als ge weet dat het droog blijft kunt ge tarp thuis laten
+ ge zit meer ‘in’ de natuur, als ge ‘s morgens rond u kijkt ziet ge onmiddellijk het bos en als ge geluk hebt de dieren smile en bij veel hammocks is er ook een muggennet dus zijt ge toch in zeker mate beschermd
+ (bijna) perfecte verluchting en dus geen last van condens
+ geen last van harde ondergrond, dus geen dik, duur, comfortabel matje nodig (een EVA matje in de dubbele bodem of een ‘underblanket’ is wel aan te raden als isolatie tegen de koude lucht)
+ ge laat ook minder sporen achter: ge verplettert de grond onder u niet en met het juiste materiaal worden de bomen rond u ook niet aangetast (platte touwen die de schors niet beschadigen)
+ snel en gemakkelijk op en af te breken zonder iets op de grond te leggen

Nadelen:
- niet bepaald romantisch met 2 hammocks naast elkaar…
- afhankelijk van het type hebt ge een stuk minder privacy, maar dat is alleen een probleem als er al andere mensen in de buurt zijn…
- alles behalve ideaal boven de boomgrens maar niet onmogelijk als ge een stok ofzo hebt om met de tarp een tent-achtige constructie te maken en vervolgens de hammock onder uw matje legt als grondzeil (niet alle hammocks zijn daar sterk genoeg voor natuurlijk!)
- waarschijnlijk niet even stormvast/waterdicht als bepaalde tenten
- als ge met meerdere mensen zijt kan het lichter zijn per persoon in een grote tent
- niet echt praktisch bewegen in een hammock dus niet ideaal om uw kleren in te wisselen etc

Ik vind het wel een aangename ervaring in mijn hammock te slapen, maar afhankelijk van de situatie gaat ze al dan niet mee…

EDIT: ge kunt dat gerust in de winter gebruiken ook hoor, broer heeft afgelopen 6maand regelmatig zijn hammock gebruikt in noord Zweden…

Signature 

“Do not mess with the forces of nature, for thou art small and biodegradable!” - Greenpete

Profiel

Gepost: 16 juni 2008 05:32 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
Rank
13 berichten
sinds 15.06.2008

De voordelen wegen toch zwaarder door dan de nadelen voor mij, ik denk dat ik er toch eentje zal bestellen
zo’n Tom claytor Jungle Hammock, ziet er toch wel het handigst uit en ook het stevigst => tot 150 kilo, kan moelijk mislopen e…

Signature 

Profiel

Gepost: 16 juni 2008 06:39 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRankRank
236 berichten
sinds 28.12.2007

Heb je al eens in een hangmat gelegen?  geslapen?  Misschien toch maar vooraf eens een nachtje uitproberen?

@ Lasse: hoe zit dat eigenlijk als het (hard) waait?  Hang je dan te wapperen in de wind?  Word je dan nat van de regenvlagen?

Signature 

seek first to understand and then to be understood (Stephen Covey)

Profiel

Gepost: 16 juni 2008 06:44 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
Rank
13 berichten
sinds 15.06.2008

wij hebben thuis hier zo’n hangmat op een staander, het lligt zeer geod en die is dan al klein voor mij, dus ik neem aan dat een hangmat voor +2m20 wel nog beter zal liggen
ik ga wel eens rondvragen bij mensen als ik hun hangmat een eens weekendje mag lenen, is idd best dat ik het eens uitvoeirg uittest op een kleine tocht

Signature 

Profiel

Gepost: 16 juni 2008 08:02 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRankRank
270 berichten
sinds 28.12.2007

Voor het geval dat je in latijns amerika terecht komt: op iedere boot hangen hangmatten om in te slapen. Dat is daar de gewoonte. Op de boot schud ook. Dus lijkt me de beweging als het waait geen probleem. Tenzij de neerslag je kan bereiken.  grin

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 16 juni 2008 08:08 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
Rank
13 berichten
sinds 15.06.2008

echt zwaar schommelen door de wind zal voor mij, met mijn goeie 100 kilo zowiezo wel geen probleem zijn waarschijnlijk LOL

Signature 

Profiel

Gepost: 16 juni 2008 10:49 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRankRank
164 berichten
sinds 05.01.2008

Ik heb zelf zo een lichtgewichthangmatje, kmoet is op zoek gaan hoe het noemt maar het weegt niks.
Wat ik het grootste nadeel vind is de koude die onder je door gaat, de wind gaat langs je heen en onder je door en dat kan wel is vervelend worden aan de rug.
Verder in bosrijk gebied, ideaal maar toch opletten bij regen dat je tarp er echt tot aan de puntjes overhangt want anders wordt je hangmat een hangbad…

Kheb het nog niet zelf aangedurft om ermee te gaan trekken, momenteel gebruik ik et eerder voor de sfeer als we gaan kamperen of in fontainebleau..

Signature 

There is no way to happiness, happiness is the way!

Profiel

Gepost: 17 juni 2008 09:02 AM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
RankRank
72 berichten
sinds 26.01.2008

Van schommelen heb ik nog niet wakker gelegen iig, best wel aangenaam zelfs om wat over en weer gewiegd te worden wink
De combinatie van regen en veel wind moet ge droog kunnen overleven met ofwel een grote tarp, ofwel door de tarp in een scherpe hoek boven u te hangen, zodat ge bijna verticale muren rond u hebt (lukt best met een rechthoekige tarp).
Om te vermijden dat er regen via de touwen onder uw tarp of in uw hangmat glijdt kunt ge ofwel muscetons gebruiken aan het uiteinde van de touwen (dicht tegen de tarp en tegen de hangmat bedoel ik) ofwel door een knoop te leggen op de zelfde plaats zodat het water er af drupt. (ik doe het laatste)
Er bestaan ook hammocks die speciaal ontworpen zijn om regenvlagen absoluut niet binnen te laten, die Clark Jungle Hammocks hebben daar bv iets voor dacht ik.

Koude aan de rug is geen enkel probleem als ge weet wat eraan te doen wink ‘t Is een kwestie van een superlicht, goedkoop EVA matje onder u te leggen, de betere hangmatten hebben allemaal een dubbele bodem zodat het matje niet verschuift onder u. Ge kunt daar ook gerust een Thermarest od leggen maar dat is onnodig zwaarder of, naar het schijnt, van die metaalkleurige isolatie die ge tegen uw voorruit zou steken tegen de zon. Een dubbele bodem kunt ge ook gemakkelijk zelf in de hangmat naaien natuurlijk, gewoon een extra laagje stof innaaien.
Duurdere optie waarvoor ge geen dubbele bodem nodig hebt is een underblanket: een soort halve slaapzak die ge rondom (aan de buitenkant) van de hangmat hangt zodat de isolatie erin niet plat geduwd wordt door uw gewicht.
De Clark Jungle Hammocks zouden een soort isoleren luchtzakken onder de hammock hebben maar hoe goed dat werkt weet ik niet…

In bijlage foto van mijn hammock in actie, weliswaar in het donker opgezet dus behoorlijk rommelig, en het was een droge stille nacht dus de tarp hangt bijna horizontaal en te ver naar links waardoor mijn hoofd wss nat zou worden als het echt begon te regenen… (let vooral op alle brandnetels onder ons wink)

Plaatjes
IMG_1794_crop.JPG
 Signature 

“Do not mess with the forces of nature, for thou art small and biodegradable!” - Greenpete

Profiel

Gepost: 17 juni 2008 09:25 AM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
RankRank
47 berichten
sinds 28.12.2007

Ik gebruik ook zo’n superlicht (niets waard om echt in te gaan trekken) dingetje dat er vooral is om in te chillen na het stappen. Het is van Jobek, denk ik.  Gemakkelijk op te hangen, heel stevig, maar zoals ik al zei: je moet er niet in gaan slapen op een trektocht (op andere momenten doe ik het wel, wanner het niet te koud is). Het dingetje weegt zon 400 gram.
Verder heb ik ook nog zo’n netgewoven hangmatje, deze neem ik zelfs ALTIJD mee, ook op tocht waar gewicht belangrijk is (het ding weegt amper 80gram!) want et is deste plezanter om het op te hangen en dus eigenlijk een meubelstuk mee te hebben om savonds in te zitten, liggen en er vanuit te koken.
Kheb ook nog een vraag: zijn er mensen met ervaringen met een DD hammock? het lijkt mij dat het een cocoon is die volledig waterdicht is, klopt dat? in dat geval is dat natuurlijk ideaal=> geen tarp nodig, vee lichter en nog gemakkelijker om op te zetten.
En nu verder leren, nog 6dagen…

Signature 

Be Free, Think Free

Profiel

Gepost: 17 juni 2008 10:44 AM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
RankRank
72 berichten
sinds 26.01.2008

Servaes: op http://www.bushcraftuk.com/forum/ is er zeer veel volk met ervaring met een DD hammock, misschien eens zoeken op dat forum of de vraag stellen. Als een DD volledig waterdicht te krijgen is, zout ge wel eens problemen kunnen krijgen qua verse luchttoevoer en veel condens denk ik maar details heb ik nog niet bekeken. Krijgt alleszins veel lovende kritiek!

Signature 

Profiel

Gepost: 18 juni 2008 04:47 PM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
Rank
13 berichten
sinds 15.06.2008

@ Lasse : Hoelang heeft het ongeveer geduurd om jouw Mosquito hammock te bestellen en in de brievenbus te krijgen?
edit: en hoe bestel je deze precies want de site vind ik nog al verwarrend?!  Moet je eerst betalen en dan zeggen wat je wilt of hoe zit dat ?

Signature 

Profiel

Gepost: 18 juni 2008 05:16 PM   [ Negeer ]   [ # 14 ]
RankRank
72 berichten
sinds 26.01.2008

Yu, als ik me niet vergis heeft dat een week of 2 geduurd en is er 10 euro douane bijgekomen. (op een pakket van 3 hammocks)
Bestelling gebeurt via PayPal: ge betaalt onmiddellijk en in het bericht bij de betaling vermeld ge uw adres en het product dat ge wilt.

Signature 

Profiel