Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

Trektocht Vogezen, juli, 5 dagen: route? 
Gepost: 22 juni 2008 11:24 AM   [ Negeer ]
RankRank
66 berichten
sinds 26.01.2008

Sinds ik mijn vorige vragen in dit topic op hiking.be stelde is er al wat meer besloten en vastgelegd voor onze (4 studenten) tocht in de Vogezen.
We vertrekken met de auto op de 7de juli, zo vroeg mogelijk, en keren terug op de 11de. Qua materiaal zou alles nu in orde moeten zijn dus nu is het kwestie van een route te kiezen…
Op deze kaart op Google Maps heb ik de gebieden op kaarten 3618 en 3619 ongeveer omlijnd, de eerste is ten noorden van La Bresse, de tweede ten zuiden.
Het is de bedoeling zo veel mogelijk in de natuur te zitten, zo weinig mogelijk asfalt onder onze voeten, en we hebben de luxe met de auto te kunnen gaan dus kunnen we vertrekken waar we willen…

Nu is de vraag natuurlijk: welke van beide regio’s is de mooiste, het meest adembenemend? smile
Of kopen we voor 5 dagen beter beide kaarten? (of andere van de regio?)
Wat zijn musts qua locaties? Bepaalde bergtoppen met prachtige uitzichten bv?

En als navolging op het vorige topic: in welk van die bergdorpjes kunnen we die Tarte Flambée eens uitproberen? smile

Alvast bedankt!
Lasse

PS: Dit bericht heb ik ook gepost in dit topic op hiking.be, ik zit op beide sites maar niet iedereen doet dat neem ik aan? Kwestie van zoveel mogelijk tips te krijgen dus…

Signature 

“Do not mess with the forces of nature, for thou art small and biodegradable!” - Greenpete

Profiel

Gepost: 22 juni 2008 02:11 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRank
213 berichten
sinds 26.12.2007

Nu is de vraag natuurlijk: welke van beide regio’s is de mooiste, het meest adembenemend? 
Of kopen we voor 5 dagen beter beide kaarten? (of andere van de regio?)

Op het grondgebied van bijde kaarten valt er een mooie tocht te lopen. De mooiste omgeving bevindt zich op en nabij de crêtes, ofwel de hoofdkam van de vogezen. Nabij de Rainkopf splitst deze zich. Er gaat een kam naar het zuidwesten verder met verder weg bergtoppen als de Grand Ventron. Deze laatste kam waarop de GR531 op loopt is sterk bebost met enkel op Grand Ventron verre uitzichten.

Op de echte hoofkam heb je een mooi gebied ten noorden van de Col de la Schlucht met beneden langs de oostkant mooie meertjes. Overal op deze kam heb je bij goed weer verre uitzichten. Ten zuiden van Col de la Schlucht is de Hohneck in feite een must om te bezoeken. Beneden langs de Hohneck lopen door het Frankental of de Cirque de Wormspel zijn zeer mooie stukken. Verder zuidelijker heb je de Rainkopf, Rothenbachkopf en Batteriekopf, drie mooie toppen die ook erg mooi zijn om te bezoeken.

Het is altijd interessant om daar zelf een rondje uit te stippelen. Er is keuze te over.

Op de verslagen pagina staan er al enkele Vogezentochten. De laatste tocht is bijvoorbeeld een tocht volledig op de kaart 3619 en in de zomer zeker ook interessant.
En hier heb je een tocht rond de Hohneck en Rothenbachkopf, kaarten 3618 en 3619. Wel met zotte lussen, maar dat kan je zelf wel aanpassen.

Profiel

Gepost: 23 juni 2008 01:23 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRank
66 berichten
sinds 26.01.2008

Bedankt voor de tips Dzjow, die toppen staan op de to-do list smile
Dat verslag zal ik ook nog eens doornemen, de foto’s zijn alleszins al de moeite!

Voorlopig denk ik dat we de auto parkeren in La Bresse, noordwaarts trekken om dan ten noorden van Col de la Schlucht op de kam te komen, zuidwaarts te gaan over de kam en dan als hootepunt die 3 toppen om daarna terug naar La Bresse te keren. Past allemaal net op 3618 als ik me niet vergis, zal die kaart dus alvast gaan kopen.

Meer tips zijn natuurlijk welkom!

Signature 

“Do not mess with the forces of nature, for thou art small and biodegradable!” - Greenpete

Profiel

Gepost: 23 juni 2008 02:03 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRank
213 berichten
sinds 26.12.2007

In mijn vorige reactie sloeg ik ernaast wat de kaarten betrof. Heb het gecorrigeerd.

Nog enkele dingen die ik wil aanvullen uit eigen ervaringen:
- Ten zuiden van Col de la Schlucht is de Sentier des Roches een aanrader.
- Het stuk tussen Lac de Schiessrothried en Kerbholz over GR531 via het Ammelthal vond ik ook erg mooi.
- Nabij Kastelbergwasen heb je een mooi zicht op Rothenbachkopf.

Tot slot nog iets over de onbemande hutten. Naast de onbemande hutten zijn er ook heel wat (half) open abri’s. Het onderscheid tussen de twee op de kaart kan je maken door naar de niet volle rode hutsymbooltjes te zoeken. Vind je een zwart vierkantje in het hutsymbooltje heb je te maken met een onbemande hut, staat er geen vierkantje in heb je te maken met een abri.  wink

Profiel

Gepost: 23 juni 2008 03:04 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRank
169 berichten
sinds 29.12.2007

Zeg Lasse, ik zou in september nog iets relatief korts willen gaan doen, en de Vogezen zijn kandidaat, dus als die tocht een beetje meevalt (en ik heb geen herexamens) zou ik dan jouw route mogen overnemen?

Profiel

Gepost: 23 juni 2008 05:37 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRank
66 berichten
sinds 26.01.2008

Bruno: tuurlijk, ik zal de uiteindelijke route zo gedetailleerd mogelijk online brengen als we terug zijn, mss incl wat foto’s en een verslagje… Zien wel, eerst ginder geraken smile

Hoog tijd dat ik achter die kaarten ga, veel te weinig details op google maps om u nog te kunnen volgen Dzjow. wink

Signature 

Profiel

Gepost: 12 juli 2008 02:59 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRank
66 berichten
sinds 26.01.2008

Bruno, de tocht zit er nu op en ik vond ze zeker de moeite waard!
De uiteindelijke route was ongeveer gelijk aan die op Google Maps uit mijn eerste post, in wijzerzin. Omdat de conditie van mijn vrienden en ik iets te ver uit elkaar lag hebben we tov ons eerste plan de laatste dagen toch wat ingekort, dus niet alle tips van Dzjow zijn aan bod kunnen komen. Maar die die wel aan bod zijn gekomen kan ik nu zeker bevestigen: prachtig smile

We zijn op dag 1 rond 16u vertrokken in La Bresse en rond 19u zijn we gestopt om te slapen in de tweede refuge die we tegenkwamen in Foret De La Bresse. 20 meter achter deze refuge, aan de bosrand is er een bron om de drinkflessen aan te vullen. De tweede dag regende het bijna constant (afgewisseld met warme opklaringen) en zijn we helemaal, zij het met een pause in een café in le Valtin, doorgelopen tot Lac Blanc. Daar hebben we ons eerst tegoed gedaan aan een uitgebreid menu in het lokale restaurant, kwestie van de spierpijn te vergeten, om vervolgens te ontdekken dat de refuge waarin we dachten te overnachten niet open was! Goed ja, uur of 24, pikkedonker, en wij op zoek naar een plekje voor onze grote tunneltent… De vriendelijke uitbaatster van het restaurant had ons een slaapplaats in haar inkomhal aangeboden maar uiteindelijk hebben we toch besloten onze tent op te zetten op het verwilderde grasveld van een reeds 5 jaar gesloten Auberge aan de andere kant van de baan, met op ca 100 meter de bron “Blanc-Blanc”. ‘s Morgens bleek wel dat het gebouw net iets minder uitgestorven was dan we dachten: de zeer vriendelijke Mr Blanchetête, een sympathieke kunstenaar die nu op het gebouw let, biedt ons een kop thee, een half glas huisgemaakte wijn en een droogkas aan! Daar zeggen we geen nee tegen en na wat gezever trekken we rond 12u verder, dit keer in een stralende zon die niet verdwijnt tijdens de rest van de week… Na een rustige dag over de kam en langs le Sentier Des Roches (inderdaad prachtige plaatsen om te wandelen!) besluiten we onze tent op te zetten aan de voet van le Hohneck, in het Frankental als ik me niet vergis. De volgende ochtend trekken we verder, vertrokken rond 10u, langs le Kastelberg en le Rainkopf om ons uiteindelijk te stationeren in de laatste refuge op onze tocht, op enkele honderden meter van Lac des Corbeaux. ‘s Avonds neem ik nog een frisse duik in het heerlijke water en de lokale restaurant/bar-man vult onze talrijke drinkflessen met een glimlach, een laatste nacht in de Vogezen… ‘s Morgens nemen we alle tijd om op te ruimen, la Bresse is maar enkele kilometers verder, en kan ik niet weerstaan aan een rustig ontbijt aan het meer met uiteraard nog een zwembeurt… Verfrist stappen we uiteindelijk naar la Bresse waar onze auto staat en na een stuk lekkere taart van de lokale artisanale bakker keren we die vrij zacht hellende, maar daarom niet minder mooie Vogezen de rug toe…

Signature 

Profiel