Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

Ontbijtpap
Gepost: 30 juni 2008 05:11 PM   [ Negeer ]
RankRankRankRank
343 berichten
sinds 26.12.2007

Ik gooi dit onderwerp even terug binnen het forum zodat ik bij Wiki
een link kan maken mochten er rond dit onderwerp toch nog ideeën zijn.
Het eerste recept had ik zelf aangedragen maar bij mijn laatste tocht had ik het merendeel van de brinta en havermout geschrapt.
Ik had de pap ook niet meer opgewarmd maar koud gegeten.
Na 10 dagen eten moet ik concluderen dat ik de krokante versie veel smakelijker vond.
Tegelijk spaart het brandstof.
In winterse omstandigheden kan dit mogelijk een ander verhaal worden.

Profiel

Gepost: 30 juni 2008 08:04 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
Rank
18 berichten
sinds 29.01.2008

Sinds kort ook over gegaan op de ontbijtpap. Het even geduurd aangezien ik allergisch ben voor noten en pinda’s en dan vielen de kant en klare maaltijden al af. Nu dan in april een eigen mix gaan maken, bestaand uit: Brinta, melkpoeder, vruchten muslie en extra rozijen voor de zoetigheid en energie. De hoeveelheden is een beetje gokken zoals een echte kok dat doet, 4 lepels brinta, pakje melkpoeder voor een halve liter melk, goed wat muslie en rozijnen tot ongeveer een eindgewicht van 250 gram. Ongeveer 500ml koud water toevoegen en eetsmakelijk maar! De eerste keer dat ik het maakte at ik het warm maar dat vind ik echt te smerig net of je kots van iemand zit op te eten. Koud smul ik er echt van en voordeel van zo ontbijtpap is dat je meteen een goede lading vocht binnen krijgt. Tevens kan ik nu tot 12uur doorlopen zonder honger te krijgen. Conclusie ben dus helemaal om en je kunt het ook lekker makkelijk vanuit je slaapzak eten.

Signature 

Groeten Laurens

Profiel

Gepost: 30 juni 2008 09:41 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRank
195 berichten
sinds 29.12.2007

Interessant, maar wat is brinta juist?

Profiel

Gepost: 30 juni 2008 09:51 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
Rank
18 berichten
sinds 29.01.2008

Brinta is een merk pap. Normaal voeg je er melk bij en dan heb je ontbijt.

Signature 

Groeten Laurens

Profiel

Gepost: 01 juli 2008 09:22 AM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRank
195 berichten
sinds 29.12.2007

Wel lastig om hier een paar porties van te maken zonder weegschaal die fijner gaat dan 100 gr.

Profiel

Gepost: 06 juli 2008 11:02 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRankRank
195 berichten
sinds 29.12.2007

Dit weekend getest en helaas niet goedgekeurd…

160 gram is een pak te weinig voor mij ‘s morgens, het is te zoet naar mijn goesting (druivensuiker) en ik vind dat de energiepiek te snel daalt (weer die druivensuiker denk ik).

Als ge die druivensuiker deruit smijt en vervangt door iets anders (extra havermout misschien) en de hoeveelheid optrekt naar 240 gr is het waarschijnlijk wel te doen.

Profiel

Gepost: 06 juli 2008 11:45 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRankRank
343 berichten
sinds 26.12.2007

Bruno,
ik volg jouw redenering.
Google eens op glycogeen.
Dat zijn de suikers die vooral ‘s ochtends worden aangesproken.
Die zitten niet in de pap maar in de lever en de spieren.- opgebouwd gedurende de nacht
Iedereen heeft zo zijn metabolisme.
Bij mij is het zo dat ik toch gemiddeld 300 a 400 gr lichaamsvet verbrandt per dag om mijn motor aan gang te houden.
Bij mijn laatste tocht was ik fysiek niet in orde.Mogelijk heeft dat toch te maken met, naast het ritme, de hoeveelheid calorieeen die ik dagelijks had ingecalculleerd.
bij suikerrrijke voeding is het belangrijk dat er voldoende wordt gedronken.
ook ik zat na mijn ontbijt al na 2 uur te knabbelen aan een stukje ‘toerbrood’.

Profiel

Gepost: 07 juli 2008 05:24 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
Rank
18 berichten
sinds 29.01.2008

160gram te weinig kan ik wel inkomen, voormij zelf maak ik altijd iets van rond de 250gram per portie. Druivensuiker gooi ik er niet in, voor de zoetigheid de extra veel rozijnen en lekker veel vruchten mueslie. Gewoon een beetje varieren met het recept zodat het voor jou geschikt is zou ik zeggen....

Signature 

Groeten Laurens

Profiel

Gepost: 08 juli 2008 12:42 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRank
50 berichten
sinds 09.04.2008

Ik koop bij de supermarkt normale cruesli (muesli of zachte pappen vind ik ‘smorgens echt helemaal niks). En daar voeg ik vervolgens een flinke hoeveelheid gedroogd fruit aan toe (banaan/appel/cranberries/...). Klaarmaken met wat koud water en melkpoeder werkt prima voor mij. Portie bepaal ik niet per gewicht, maar ik schep gewoon met een bakje op het oog net zoveel dagporties in een plastic zak tot ik voldoende heb voor het aantal dagen dat de trip lang is.

Profiel

Gepost: 10 juli 2008 09:07 AM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRank
75 berichten
sinds 28.12.2007

Ik gebruik het veelzijdige oatmeal of havermeel (dit is niet hetzelfde dan havermout!), vlot verkrijgbaar in UK maar in België alleen voor zover ik weet in de Britse supermarkt te Everberg.
‘s Morgens een papje maken met water, melkpoeder, peper en zout, of anders zoet: aangevuld met wat rozijnen of chocolade erin gesmolten.
Alternatief: met weinig water een dik deeg van maken, en in de pan bakken. Geeft minder afwas (een nonstick trangiapan moet zelfs helemaal niet afgewassen worden!)

Signature 

Problemen? Geen problemen!

Profiel

Gepost: 11 juli 2008 02:02 PM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
RankRank
35 berichten
sinds 01.03.2008

Vandaag naar de delhaize geweest en iets gevonden voor ontbijt, een muesli die 1731 kJ en 411 kcal bevat per 100 g. Als je er 150 g per ontbijt van rekent plus melkpoeder kom je wel toe volgens mij.

Mijn vraag is nu hoeveel kJ of kcal zou zo’n ontbijt moeten opleveren om de dag goed door te komen?

Profiel