Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

2 van de 14
2
Pyreneeën 2008
Gepost: 30 december 2007 10:18 AM   [ Negeer ]   [ # 16 ]
RankRankRankRank
342 berichten
sinds 26.12.2007

Thx dat helpt me al goed op weg. Nu nog zien hoe ik goedkoop in Foix kan geraken al blijf ik wel voorkeur voor de trein hebben en de plannen beginnen wel serieuze vormen aan te nemen. Histeren nog eens wat sites doorenomen en de goesting begint er toch al fameus te komen cool smile

Met de nachttrein vanuit brussel valt qua prijs goed mee als je de boeking wat plant.

Profiel

Gepost: 30 december 2007 01:19 PM   [ Negeer ]   [ # 17 ]
RankRankRankRank
345 berichten
sinds 28.12.2007

Met de nachttrein vanuit brussel valt qua prijs goed mee als je de boeking wat plant.

Het probleem gaat wel zijn dat ik pas redelijk laat zal kunnen boeken. Wss ga ik pas eind juni weten wanneer ik kan gaan en dat zal dan wss ergens in augustus zijn.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 30 december 2007 02:56 PM   [ Negeer ]   [ # 18 ]
RankRankRank
216 berichten
sinds 28.12.2007

@ Pukinoki
schitterend gebouw, moet een fantastische sfeer hebben! Heb je er nog meer foto’s van?
Wel even een mooie verandering van leefomgeving, lijkt me…

Een paar vragen die zo bij me opkwamen:
66 bedden!  surprised  Passeert daar zoveel volk?  Is die sentier des bonhommes dan zo belopen?
en heb je daar het hele jaar door passage?  of is dat beperkt tot de zomermaanden?  Kan je daar dan met z’n 3-en van leven?
(als ik indiscreet word, zeg je het maar)

Erik

Signature 

seek first to understand and then to be understood (Stephen Covey)

Profiel

Gepost: 02 januari 2008 07:26 PM   [ Negeer ]   [ # 19 ]
RankRankRankRank
342 berichten
sinds 26.12.2007

Naast de juni tocht doorheen het l’aston massief zit het volgende plan in de pijplijn.

Ik heb het er al eens over gehad maar allé,
het kan anderen misschien op ideeen brengen

En daarbij, eigen gedachten of voorstellen over wat ik hier neerleg blijven welkom.

Een tocht van ong. 10 dagen tussen Gédre en Luchon.

West/oost of net andersom, daar ben ik nog niet uit.

Vanaf Gédre naar refuge de barroude via het gekende HRP traject.
Dan vanaf port de barroude over de grenskam richting rioumajou als het weer mee wil zitten.

Niet in een dag want volgens Ton Joosten een trip van 10u

Water is een probleem.
Ten zuiden van pic de la hount zou gebivakkerd kunnen worden (kleine bron) maar ik
zou verkiezen om door te lopen tot port du moudang om dan even af te dalen richting tringoniero

Net onder de col is een kleine grasvlakte (en hopelijk ook al water)

Een avondlijke beklimming van pic d’arriouère is een mogelijkheid

http://wns.free.fr/randonnees/Pic_Arriouere/index.htm

ten oosten van lago de trigoniero is een minder bekende port (port d’arriouère) waar de volgende dag
ook langs afgedaald zou kunnen worden naar rioumajou

Dit nederlandstalige verslag zit wat in de buurt.

Dan wordt het tijd om af te dalen naar vallée de rioumajou (via col de lia)waarna tal van opties zijn richting Viados.

Het voordeel van dit traject is dat je –als ik afga op de beschrijvingen- een saai gr11 stuk kan vermijden

De voor de hand liggende route gaat via port d’ourdissétou (zelfs een gr pad (105))

Ik zou een overnachting overwegen in de buurt van “montarruegos” nabij de beek.

Op de kaart ziet het er relatief vlak uit

Willem kan jij je iets herinneren over deze hoek?

Een andere route gaat via port de plan.

een route met nogal wat historische wortels.

Niet echt ingetekend op de kaarten die ik voor me heb.

Het gaat na Viados verder naar collado de eriste.

Een col die ik niet ga oversteken omdat ik eerst naar lagos de juncos wil gaan
via de ‘kortste’ weg
sla ik af naar ibon d’es millas, ibon d’es lenés,
mogelijk verder naar ibon de luzeros om daar ergens zuidelijk over te steken.

Kaartje

Dit is een zicht op chelau vanaf pico eriste

Een andere optie is het colletje ten O van pico del turno maar dan wordt er een flink ommetje gemaakt

Ik ben er in deze hoek nog niet uit. Ik ben eigenlijk op zoek naar de gemakkelijkste oversteek.

Over prentjes gesproken.

De fotoreeks van Joery is een referentie.

Ik ben nu beland op de plek waar het voor hem 14 juni was en loop in omgekeerde richting naar Luchon.

Ik ga niet via Eriste maar maak een doorsteek ten noorden (via puente de tramarrius)

Ik steek wel niet de grens over via port de la glère maar ga via port vieil

Maupas-lac-vert

omdat ik persé bij het mooi gevormde lac vert wil eindigen

Foto

Dan is er nog één (lange) dag te gaan via het cirque des crabioules om te eindigen in luchon

Fantasie of ooit werkelijkheid?

We zullen wel zien.

Ivo

Profiel

Gepost: 02 januari 2008 08:27 PM   [ Negeer ]   [ # 20 ]
RankRankRank
295 berichten
sinds 27.12.2007

Ivo,

een mooi plan, zeker weten.
Enkele vraagjes en opmerkingen die mij direct te binnen schieten :

over de Montarruegos : geen probleem om een bivakplekje te vinden, veel groen, lang gras en wat laag struikgewas, en vooral heel veel sprinkhanen.

Of je de Posets zelf vandaar ziet liggen ben ik niet zeker. In elk geval wel het zuidelijke deel van het massief.

Ik kan ook een bivak aanraden aan één van de twee meertjes net ten zuiden van Collado de los Caballos.

Een heerlijk overzicht over Bachimala-, Perdiguero- en Posets-massief, zeker als de avondzon er nog eens op gaat schijnen.

Cd’tje nog niet in de bus gevallen? Verstuurd op oudejaar. Hopelijk heb ik goed gefrankeerd wink

Tuca de la Forqueta vanop Collado de Eriste beklimmen zag er mij niet zo simpel uit.

Beter daal je eerst nog eventjes af naar Ibon de Llardaneta om vandaar te klimmen (staat ook op je kaartje aangegeven).

Joery is er al boven geweest.

Het stukje tussen Collado de Eriste en Port Veil versta ik niet 100% hoe je zou lopen.

Binnenkort zet ik mijn plannen ook wat verder uiteen.
Dat het maar rap zomer is!

Profiel

Gepost: 02 januari 2008 09:24 PM   [ Negeer ]   [ # 21 ]
RankRankRank
216 berichten
sinds 28.12.2007

kwijl - kwijl !  cheese
Ik zal eens vlug aan wat kaarten van de Pyreneeën moeten geraken, want als ik dit zie, begint het wel hèèl erg te kriebelen…
Misschien nog eens een middag of avond organiseren om wat ideeën uit te wisselen bij kaart en Trappist?
Meer dan 5 man met stafkaarten kan ik niet ontvangen, maar voor een klein Pyreneeën-ideeën-uitwisselingsmoment wil ik gerust gastheer spelen.
Anyone?

E

PS: misschien beter voor dit voorstel een nieuw draadje beginnen?  administrator?

Signature 

Profiel

Gepost: 02 januari 2008 09:35 PM   [ Negeer ]   [ # 22 ]
RankRankRank
295 berichten
sinds 27.12.2007

Erik, dat zie ik volledig zitten (zolang het maar na half februari is...)
start dat draadje als initiatiefnemer zelf maar!

Profiel

Gepost: 04 januari 2008 04:13 PM   [ Negeer ]   [ # 23 ]
RankRankRankRank
342 berichten
sinds 26.12.2007

Zal ik misschien eens wat minder hard lopen tussen collado de ecriste en port viell. wink

Ander kaartje misschien.

Leuke bijkomstigheid is dat de kaartjes zichtbaar zijn.
Wel iets te groot uitgevallen zodat de bladspiegel wat uit zijn verband wordt gerukt;
Als ‘onze schepper’ van dit forum bezwaar heeft, dat hij dan ‘een teken’ geeft.

Kaartjes

Ik was niet van plan om via la forqueta naar beneden te gaan
(hoewel dat volgens de kaart wel lijkt te kunnen)
Mogelijk wel door zuidelijk vanaf ibon d’es lenés naar ibon chelau te gaan
over de col ten O van pica sierra om naar een tweede ibon chelau te gaan
(zie foto in een vorige posting)

Dan naar ibon de barbarizia/collado de la ribèreta verder naar ibon de pardines
Die op deze kaart wel te zien zijn

Kaartje

dan gaat het naar refugio angel orus
verder naar het vall des ibons.
Massaal veel meren.
Mooi gebied om te verkennen
dan verder over collada de la plana.

Iedereen zegt mij dat een bivak bij ibones d’escarpinosa een aanrader is.
Zijn er nog andere aanraders in dit gebied?

Ibones d’escarpinosa is nog net te zien op deze kaart

Kaartje

dan naar het noorden over collada ubaga
(een col ten NW van de Perdigueret)
Vall de remune door om dan bijna in het dal naar puerto Viell te gaan,

Terug op franse bodem

Profiel

Gepost: 04 januari 2008 05:17 PM   [ Negeer ]   [ # 24 ]
RankRankRank
295 berichten
sinds 27.12.2007

Alles wordt wat duidelijker nu grin
Zoals erik al zei : het doet enorm kriebelen allemaal.

Valle d’es Ibons was toch niet helemaal mijn ding, heel ruig allemaal en weinig groen (wat was toch mijn indruk vanop de Posets en van bij Ibon del alforches).
Het hele stuk van Collado de la Plana tot Valle de Eriste daarentegen… fantastisch mooi. Eén van de mooiste valleien van de Pyreneeën wat mij betreft. Jammer dat het weer niet helemaal meedeed toen.
Bivak aan Ibones d’Escarpinosa is inderdaad een aanrader. Maar Ibon de Batiziellas of Ibon de Perramo zijn evengoed pareltjes.

Intussen ben ik er min of meer uit in de zuidelijk aiguestortes ; zie kaartje.
De andere 14 dagen volgen binnenkort wel

Plaatjes
aiguestortes sud.jpg
Profiel

Gepost: 06 januari 2008 03:01 PM   [ Negeer ]   [ # 25 ]
RankRankRank
295 berichten
sinds 27.12.2007

mijn plannen :

Ik heb voor volgend jaar een tocht van ongeveer 20 dagen in gedachten, allicht in de periode 5-25 juli. Alles is gesitueerd tussen de Aneto en Mont-Roig, de (zeer) ruime omgeving van het Vall d’Aran dus. Nieuw is dat ik enkele grote bergtoppen zal beklimmen in een doorgaande tocht, dus met volle bepakking. Dat is onder meer zo voor Pic de Contraix en Pico de Aneto.
Voor de rest worden er nog een heleboel bergtoppen beklommen met kleine zijsprongetjes : dat zijn dan onrechtstreeks ook mijn reservedagen. Moest ik er alle zijsprongetjes vantussen knippen, dan zou m’n tocht allicht meteen 3-4 dagen korter zijn.

Zwaartepunten van de tocht liggen rond Tuc de Maubermé, in het massief bij beret (heeft dat massief eigelijk een naam?), het Mont-Roig-massief, zuidelijke en westelijke Aiguestortes, regio Vallibierna-Aneto. Er wordt dus geleidelijk opgebouwd van de groene hellingen van het Vall d’Aran naar het echte hooggebergte, met als kers op de taart hopelijk een overnachting op de Aneto.
De belangrijkste toppen die ik graag op wil (en indien mogelijk ook op een paar overnachten) : Tuc de Crabère (2629m), Tuc de Maubermé (2880m), Tuc de Bonabé (2720m), Mont Roig (2847m), Pic de Fonguero (2883m - op een kam net achter Els Encantats), Pic Peguara (2982m), Pic dels Vidals (2902m), Pic de Subenuix (2948m), Pic de Mariolo (2844m), Pic de Contraix (2957m), Punta Alta (3014m), Pic de Vallibierna (3062m), de Aneto (3404m) en Pic de Sauvegarde (2738m).

Er zitten ook wel enkele pittige passages in. Ik heb een documentje gemaakt naar de aloude traditie grin
zie : http://pyreneeenoversteek.wordpress.com/files/2008/01/pyreneeen-2008.pdf
Opmerkingen en suggesties zijn uiteraard altijd welkom. Er zal hier en daar nog wel aan gesleuteld worden.

Profiel

Gepost: 10 januari 2008 12:30 PM   [ Negeer ]   [ # 26 ]
RankRank
39 berichten
sinds 29.12.2007

@ Erik R
Wel even een mooie verandering van leefomgeving, lijkt me…

Een paar vragen die zo bij me opkwamen:
66 bedden!  Passeert daar zoveel volk?  Is die sentier des bonhommes dan zo belopen?
en heb je daar het hele jaar door passage?  of is dat beperkt tot de zomermaanden?  Kan je daar dan met z’n 3-en van leven?
(als ik indiscreet word, zeg je het maar)

Ik ben net terug uit Spanje, om op je vragen te antwoorden.
-----------
Die 66 bedden zijn een erfenis uit het verleden denk ik.
Nee, de GR107 is helemaal niet druk belopen. Toen ik hem gedaan heb, ben ik eigenlijk bijna niemand tegen gekomen. Enkel op de variant die samen loopt met de GR-10, langs de Porteille des Bésines, coll de Coma d’Anyell (2470m) kan het wat “drukker” zijn.

We zijn eigenlijk heel het jaar open, maar in de winter zijn we niet altijd in de gite. Dus als je in de winter zou komen, misschien best vooraf even laten weten, wanneer je zou komen.

Tot nu toe konden mijn vriendin en haar moeder hiervan leven. Of we hiervan met 3 van kunnen leven, dat moeten we nog even bekijken. Even moet ik in de winter wat gaan bijklussen.

Profiel

Gepost: 10 januari 2008 12:33 PM   [ Negeer ]   [ # 27 ]
RankRankRank
216 berichten
sinds 28.12.2007

Mooi… Ik wens je alle succes!

Maak je ook een website met wat meer informatie en foto’s?

Signature 

Profiel

Gepost: 10 januari 2008 12:45 PM   [ Negeer ]   [ # 28 ]
RankRank
39 berichten
sinds 29.12.2007

Zelf heb ik geen digitale foto’s meer van de GR107 of van onze gite, aangezien ik zelf nog geen digitaal fototoestel heb.

Maar meer foto’s kan je hier vinden op de site van Daniel. Hij was vorig jaar met zijn vrouwtje bij ons te gast en heeft een deel van de Cami del bons homs gelopen.

http://www.foottrail.be/html/gr107/index.php

groeten

Profiel

Gepost: 22 januari 2008 05:42 PM   [ Negeer ]   [ # 29 ]
RankRankRankRank
345 berichten
sinds 28.12.2007

Vandaag de topo van de Gr 107 aangekregen en al direct beginnen plannen en bladeren ipv te studeren red face . Aangezien er hier al wat leden zitten die deze route al hebben gedaan heb ik al een paar vraagjes.

De eerste dag zat ik te denken om in een keer tot Montferrier te stappen. Is dit te doen of wat teveel hooi op de vork zeker voor een eerste dag?

Hoe het nu zit plan ik de hele tocht in 10 dagen te doen, maar miss heb ik me wat overschat (praktisch elke dag meer dan 7 uur stappen). Hoelang heb jij erover gedaan? Ik zie dat je ook wat ruimte hebt genomen voor de cultuur op de route. Nu ben ik niet van plan om als een gek door te razen, dus wss plan ik ook wel een stop in Montsegur.

Je bivaktip aan de voet van de Porteilla Blanca ga ik zeker in het achterhoofd houden ik was eerst van plan om aan de meertjes te gaan staan, maar na jouw reactie gelezen te hebben ga ik wss tot aan de voet van de Porteilla Blanca.

Altijd gemakkelijk aan water geraakt aan de Spaanse kant? Op het eerste (vluchtige) zicht zie ik daar niet al te veel blauw op de kaart staan.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 22 januari 2008 11:25 PM   [ Negeer ]   [ # 30 ]
RankRank
39 berichten
sinds 29.12.2007

@Jonas
Om op je vragen te antwoorden:
Vandaag de topo van de Gr 107 aangekregen en al direct beginnen plannen en bladeren ipv te studeren . Aangezien er hier al wat leden zitten die deze route al hebben gedaan heb ik al een paar vraagjes.

De eerste dag zat ik te denken om in een keer tot Montferrier te stappen. Is dit te doen of wat teveel hooi op de vork zeker voor een eerste dag? Ik weet niet hoe het zit met je conditie. Maar toen ik aan deze tocht begon was mijn conditie niet tiptop. Kwam er nog eens bij dat het verschrikkelijk heet was (groot contrast met het weer in België toen). Ik ben om 7u30 in Foix vertrokken met slechts 3 liter water, dit bleek al gauw onvoldoende. Op de route waren alle bronnetjes uitgedroogd enkel in het dorpje Leychert is een bronnetje. Doordat het zou warm was heb ik daar een lange pauze ingelast. Uiteindelijk was ik om 16u of zo aan de ruines van de burcht van Roquefixade. De volgende dag heb ik er ongeveer 3u overgedaan om tot in Montferrier te geraken. Wel op het gemak, want ik wou ten volle genieten van de stilte die in de bossen hangt (geen vogels, geen geluid, enkel insekten en een vlinder in het donkerste deel van het bos, heel bizar).Het was ongeveer 14u30 als ik in Monségur dorp aankwam. Ik denk dat je beter op de moment zelf kijkt hoe ver je kan geraken.

Hoe het nu zit plan ik de hele tocht in 10 dagen te doen, maar miss heb ik me wat overschat (praktisch elke dag meer dan 7 uur stappen). Hoelang heb jij erover gedaan? Ik zie dat je ook wat ruimte hebt genomen voor de cultuur op de route. Nu ben ik niet van plan om als een gek door te razen, dus wss plan ik ook wel een stop in Montsegur. Zelf heb ik 12 dagen over de tocht gedaan, omdat ik de variant vanuit Merens, die samen loopt met de GR10 heb gevolgd(via refuge des bésinnes en Estany de Lanós naar Puymorens). Dit ommetje is zeker de moeite waard. In begin deed ik het wat langzamer, om te wennen aan het hete weer en de conditie wat op te krikken. Om je een idee te geven tijden inclusief rust:
Monségur - Camurac 7u
Camurac - Orlu 8u (wat rondgehangen rond de ruine van Montaillou en geholpen bij een noodgeval in Ascou)
Oru - Merens 7u
Merens - refuge des Bésinnes 7u (lange stop bij het meertje l’estagnas, 2 dorpsgenoten tegegekomen
refuge des Bésinnes - mijn bivakplaats in de Vall de Campcardos 10u (via google earth http://maps.google.com/maps/ms?t=h&hl=nl&ie=UTF8&msa=0&msid=117830549043196249594.00044455bd18d0c339e92&ll=42.507176,1.756556&spn=0.001617,0.003616&z=18&om=0)
bivak Campcardos - bivak grens NP Cadi-Moixero 9u (http://maps.google.com/maps/ms?t=h&hl=nl&ie=UTF8&msa=0&om=0&ll=42.337999,1.781631&spn=0.003244,0.007231&z=17&msid=117830549043196249594.00044456b24a478ebe847)
bivak NP-Baga 7u (denk ik, ben niet zeker meer)
Baga - Santuari de Gresolet 4u30
Gresolet - Gosol 5u00
Gosol - Espinalbet 8u (excl stops)
Espinalbet - Berga 2u

Je bivaktip aan de voet van de Porteilla Blanca ga ik zeker in het achterhoofd houden ik was eerst van plan om aan de meertjes te gaan staan, maar na jouw reactie gelezen te hebben ga ik wss tot aan de voet van de Porteilla Blanca. Ik wou ook aan die meertjes mijn tent opslaan, maar ze waren opgedroogd :-(

Altijd gemakkelijk aan water geraakt aan de Spaanse kant? Op het eerste (vluchtige) zicht zie ik daar niet al te veel blauw op de kaart staan. In de vallei van de Llossa is er niet zo’n probleem om water te vinden, veel kleine riviertjes. Ik had me wel voorzien en droeg 6liter water mee. Een beetje voorbij mijn bivakplaats aan de grens van het NP is ook een bronnetje. Ook verder op de route zijn af en toe bronnetjes of kleine riviertjes. En je kan altijd water vragen in de refuges. Dat is geen probleem. Aan de spaanse kant spreken ze wel Catalaans en een beetje Castillaans (spaans), frans of engels kan je er nauwelijks gebruiken.

Als je nog info wil, vraag maar,hé.

Profiel

2 van de 14
2