Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

14 van de 17
14
Pyreneeën 2008
Gepost: 26 september 2008 04:26 PM   [ Negeer ]   [ # 196 ]
RankRank
44 berichten
sinds 28.12.2007

Gerlinde,

Je korte samenvatting komt me bekend voor.
Voor de liefhebbers nog een fotoreeks hier

Signature 

There is no such thing as bad weather, only inappropriate clothing

Profiel

Gepost: 26 september 2008 04:37 PM   [ Negeer ]   [ # 197 ]
RankRankRank
238 berichten
sinds 28.12.2007

als ik Ivo’s verslag lees, begint het ook hier alweer te kriebelen: ik ben nog nooit in september in de bergen geweest…
gelukkig zijn er ook nog Arvid’s foto’s, die weliswaar prachtig zijn, maar de goesting om in regen en mist te gaan zitten balen (schitterden sfeerbeeld, zit daar ergens tussen) is aan mijn kant ‘tamelijk’ beperkt.

@ Ivo
wie schreef hier laatst dat bv bergreddingen in Frankrijk gratis zijn?
voor dat soort van eventualiteiten ben ik lid van een Alpenverein, kwestie van toch zeker verzekerd te zijn: het kan soms veul geld kosten…

Signature 

seek first to understand and then to be understood (Stephen Covey)

Profiel

Gepost: 26 september 2008 08:03 PM   [ Negeer ]   [ # 198 ]
RankRankRank
273 berichten
sinds 28.12.2007

@ Arvid; blijkbaar waren we op ongeveer dezelfde moment in het gebied. Wij ook weggevlucht voor de paus.
Nu zie ik de Brêche de Tuquerouye ook eens zonder sneeuw wink

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 26 september 2008 10:57 PM   [ Negeer ]   [ # 199 ]
RankRankRankRank
372 berichten
sinds 26.12.2007

Ik ben begonnen mijn foto’s van commentaar te voorzien.
Ik blijf met een foto in mijn maag zitten.
Van Valle de Anescruzes stak ik door naar franse kant richting Vallon d’aygues tortes.
Het HRP traject maakt daar een hoek naar links en gaat via Puerto de Auguas tuertas
(de benaming die de 23 kaart geeft aan die col) frankrijk binnen.
Ik ben haast zeker dat ik die col niet genomen heb en dat ik waarschijnlijk noordelijk ben blijven gaan
waar ik dan een bord met puerto de clarabida ben tegengekomen.
Ik kan erchter nergens niets terug vinden over deze route
(waarschijnlijk wordt hij anders genoemd en zie ik hen daarom over het hoofd.)
Over de omgeving kan ik niets zeggen omdat het er toen erg mistig was.
Verder blijf ik hier als ‘herr flick van de gestapo’ al beentrekkend door het huis lopen.
Een flinke verstuiking.
Tot nu toe loop ik nog steeds zonder extra verzekering door de bergen.
Ik moet er mij toch eens in verdiepen wat een en ander kost.
Vandaar dat ik aangenaam verrast was dat de fransen jouw gratis komen oppikken.
Blijf ik mij echter de vraag stellen hoe je die mensen kan bereiken mocht er jouw toch iets overkomen.
In het grensgebied is er amper verbinding via GSM.
Het was voor mij een bijkomende bron van stress
omdat ik gedurende 5 dagen het thuisfront niet op de hoogte kon houden.
Enkele jaren geleden had ik geen GSM mee waardoor ik een stuk rustiger was.

Profiel

Gepost: 27 september 2008 06:09 AM   [ Negeer ]   [ # 200 ]
RankRankRank
242 berichten
sinds 26.12.2007

Die foto’s geven wel een heel duidelijk beeld hoe het er op je gelopen route uit ziet. Vooral mooie herinneringen bij het zien van de beelden uit Vall de Remuñe. En aan de Barroudemuur moet ik toch ook eens dringend geraken.

Over die Cols, ik ken één col ten oosten van de Puerto de Ayguas Tuertas die Puerto de Clarabida heet maar ik geloof dat die nog oostelijker ligt van Puerto de Gistain met een route die net onder de westkant van de Picos de Clarabide loopt. Maar die ben je wellicht niet overgestoken. Wordt die niet beschreven in “In de ban”?

Liggen er hoog in het Valle de Anescruzes ten oosten van de Puerto de Auguas Tuertas dicht tegen de grenskam niet enkele meertjes met een oversteekbare col? Ben je daar langs gepasseerd Ivo? Ik moet eens een kaart vinden want zo uit het hoofd sla ik er waarschijnlijk naast. Ik meen me te herinneren dat er daar meer dan één col de naam Puerto de Clarabide draagt.

Je bent trouwens niet de enige die wat kreupel rond loopt Ivo. Ik loop met een ambetante wrat tussen mijn tenen rond. Dat krijg je blijkbaar als je wekenlang dezelfde kousen aan houd.  smirk

Profiel

Gepost: 27 september 2008 10:12 AM   [ Negeer ]   [ # 201 ]
RankRankRankRank
305 berichten
sinds 27.12.2007

Foto’s geven inderdaad goed beeld van die doorsteek vanaf Barroude. Goed dat je er kaartjes hebt bijgestoken ook.

En beter snel iets aan doen Joery, want ik loop nu al bijna een week met krukken rond nadat een wrat die ik veel te lang had verwaarloosd er met de laser is uitgebrand. Serieus gat in de voet.

Profiel

Gepost: 27 september 2008 12:34 PM   [ Negeer ]   [ # 202 ]
RankRankRankRank
372 berichten
sinds 26.12.2007

Daar is inderdaad een andere col die puerto de Clarabida noemt.
Je vindt hem op deze kaart terug
Puerto de Ayguas Tuertas heeft nog wel meer namen: port d’aygues tortes of ook ‘puerto de anes crudes’ zoals je op
deze printscreen kan zien.
Het plan is om van heel de route wat printscreens te maken.
Voor diegene die de linkenverzameling op deze site nog niet gevonden heeft.
De spaanse map zit er ook tussen
http://sigpac.mapa.es/fega/visor/
Nee, ‘in de ban’ gaf geen verduidelijking.
Nadat ik in die hoek ben geweest vind ik dat ‘port de plan’ ondergewaardeerd wordt
als variant om een eigen hrp traject uit te zetten.

Profiel

Gepost: 27 september 2008 08:24 PM   [ Negeer ]   [ # 203 ]
RankRankRank
242 berichten
sinds 26.12.2007

Ik zal maar stoppen met uit mijn nek te kletsen. De 1:25000 kaarten van Editorial Alpina en IGN liggen voor me. Van west naar oost heb je achtereenvolgens:
- Port Superieur d’Aygues Tortes in het Frans of Puerto Superior de Aigües Tortes in het Spaans (2683m). Hier loopt de (niet Véron-)HRP over en de reden waarom lijkt op het eerste zicht nogal voor de hand liggend als je de hoogtelijnen op de kaart bekijkt.
- Nog geen kilometer oostelijker heb je de minder hoge col: Port Inferieur d’Aygues Tortes / Puerto Inferior de Aigües Tortes (2613m). Dat er dan dat bord met Puerto de Clarabide op staat is een schande.
- En dan is er inderdaad nog een derde col die je kan oversteken en waar ik het dus ook nog over had: Port d’Aygues-Cruses / Puerto de Añes Cruzes (2735m). Het meertje dat onder deze col ligt aan de Spaanse kant is het Ibon de Gistain.

Vele toppen, cols en meertjes rond de grenskam moeten vroeger dubbele namen hebben gedragen door een afzonderlijke Franse en Spaanse toponymie. Bij de meer opvallende toppen of meer gefrequenteerde cols gaat er één benaming waarschijnlijk ten onder ten koste van de andere. Maar ‘t is iedereen die al in de Pyreneeën is geweest al wel opgevallen dat vaak minder opvallende locaties juist nog wel andere benamingen kennen als je kaarten gaat vergelijken en waarschijnlijk zijn er op den duur hier en daar wel eens verwarringen op getreden met een verkeerde naamgeving als gevolg die nu nog op sommige kaarten doorsluimeren. De kaarten van Sigpac zijn vooral heel interessant voor wat Aragon betreft. Veel benamingen vanuit “de oude doos” staan hier op vermeld. Dat Posets ook wel Llardaneta wordt genoemd klinkt waarschijnlijk bekend, maar wie weet er dat bijvoorbeeld Gran Facha/Grande Fache eigenlijk Cuspide de Bachimaña was voor de Aragonen en Balaïtous Pico Moros? Zou nog iets zijn voor Ton Joosten om verder uit te pluizen en artikel over te schrijven voor Bergenmagazine. Vind ik wel interessante materie eigenlijk.

En beter snel iets aan doen Joery, want ik loop nu al bijna een week met krukken rond nadat een wrat die ik veel te lang had verwaarloosd er met de laser is uitgebrand. Serieus gat in de voet.

Oeioei, snel beterschap dan. Ik heb een handige manier om aan een wrat vanaf te geraken. Het doet geen pijn en je wordt er niet kreupeler van: ze weg denken. Niemand die het waarschijnlijk gelooft maar dat werkt echt. Nog een weekje denk ik en ze is weg.

Profiel

Gepost: 05 oktober 2008 09:28 PM   [ Negeer ]   [ # 204 ]
RankRankRankRank
372 berichten
sinds 26.12.2007

Ik heb mijn mistige ‘port de clarabide’ ervaring eens naar Ton Joosten gestuurd.
Ik kreeg het volgende terug
“Gelet op de foto’s die vooraf gaan aan die met het bordje, is het duidelijk dat je op weg was naar de Port d’Aygues Tortes. Daarom kan het eigenlijk niet anders dan dat je die grenspas bent overgestoken.”
En toch blijf ik twijfelen.
Daarom mij maar een identiteit gemaakt binnen pyrenees-team.com
In gebroken frans heb ik het volgende bericht gestuurd:
(had ik maar wat beter opgelet tijdens de les frans)
http://www.pyrenees-team.com/forumpteam/viewtopic.php?t=3322
Ik ben benieuwd.
Heel onlogisch lijkt de reactie van Ton Joosten niet te zijn:
omdat de beek door Vallon d’Aygues Tortes ook Neste de Clarabide noemt.
Na deze laatste reactie zal ik eerst maar eens en en ander in een verslag gieten.
Misschien moet ik toch eens die andere trajecten gaan lopen.
Zo een wandeling in lijn heeft soms toch dat ietsje meer uitdaging dan een rondje maken.

Profiel

Gepost: 17 oktober 2008 04:52 PM   [ Negeer ]   [ # 205 ]
RankRankRank
164 berichten
sinds 05.01.2008

Haai iedereen, ik wil even laten weten dat:
1. ik nog leef
2. eindelijk de meeste fotos online staan op Mijn Blog
kzou zeggen, ga is kijken en geniet en laat me vooral weten wa je dr van vind!
3. iedereen de 13e November vrij moet houden s’avonds want ik zou die dag mogelijk mijn presentatie houden
in de k2 te antwerpen, fototjes kijken dus en wat vertelseltjes hé.
4. mijne vinger nog altijd scheef staat maar ik er al wel terug kracht kan opzetten zelfs me kan klimmen. dus ni estetisch ma wel effectief smile

Groetjes, Ward

Signature 

There is no way to happiness, happiness is the way!

Profiel

Gepost: 17 oktober 2008 06:56 PM   [ Negeer ]   [ # 206 ]
RankRankRank
242 berichten
sinds 26.12.2007

Hey Ward! Daar zitten ferme foto’s tussen. Vooral die rond de Pic d’Anie vind ik prachtig. Gewoon de foto’s allemaal aflopen lijkt al een achterliggend verhaal te vertellen. Er is wel iets mis met de link Torla-Parzan op je blog maar ik heb de foto’s wel via een andere weg gevonden. Hou ons op de hoogte van een definitieve datum van de voorstelling. Ik hoop dat ik aanwezig kan zijn.

Profiel

Gepost: 17 oktober 2008 07:30 PM   [ Negeer ]   [ # 207 ]
RankRankRank
236 berichten
sinds 29.12.2007

Cava, ik zal er zijn de 13de!

Profiel

Gepost: 19 oktober 2008 10:01 AM   [ Negeer ]   [ # 208 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Er komt direct één gedachte bij mij op bij het zien van de fotos: ik wil terug naar de Pyreneëen!

13/11 staat geblokkeerd in mijn agenda. Kijk er alvast naar uit om de verhalen achter die straffe fotos te horen cool smile

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 19 oktober 2008 11:06 AM   [ Negeer ]   [ # 209 ]
RankRankRankRank
372 berichten
sinds 26.12.2007

Ik ga ook langs komen.
Inmiddels ook beslist dat ik Noorwegen nog een jaar vooruit ga schuiven.
Er gaat zeker nog een Pyreneeën 2009 draad gestart worden.
Om alvast in de stemming te blijven, een recent HRP verslag.

Profiel

Gepost: 19 oktober 2008 11:09 AM   [ Negeer ]   [ # 210 ]
RankRankRankRank
305 berichten
sinds 27.12.2007

Prachtige foto’s Ward!
Het was een bij momenten bijna emotioneel weerzien

Ik doe ook m’n best om er te geraken op 13 november.

Profiel

14 van de 17
14