Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

3 van de 13
3
Pyreneeën 2008
Gepost: 23 januari 2008 11:29 AM   [ Negeer ]   [ # 31 ]
RankRankRankRank
342 berichten
sinds 28.12.2007

Mja er staat nog niets vast eigenlijk buiten de bestemming. Zal ook vooral afhangen van een eventuele tweede zit of het augustus of september wordt. IOn september zal het toch wel minder warm zijn denk ik. Vorig jaar in september toen ik in de Pyreneeën was, was het overdag een goeie 25° wat op zich wel warm is voor te wandelen, maar nog doenbaar is vind ik. Ik ben zowiezo van plan om de variant langs Refuge de Besinés te nemen. Ik heb al eens wat rond zitten surfen voor de trein en heb gezien dat de nachttrein in Foix aankomt rond 6 uur. Ik zou dan ineens vertrekken dus miss val het dan nog wel te doen om er een lange dag van te maken. Dat zal ik idd wss pas ter plaatse zelf moeten beslissen. Zal in ieder geval maar een dag of 2 reserve nemen mocht het weer tegen zitten. 12 dagen lijkt me dan wel realistischer. Mijn conditie is nu niet echt wat het moet zijn, maar ben net beginnen met lopen en plan in juni ook nog de GR 14 als voorbereiding.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 23 januari 2008 01:28 PM   [ Negeer ]   [ # 32 ]
RankRank
39 berichten
sinds 29.12.2007

Nee, in september zijn de temperaturen normaal gesproken niet zo hoog meer. Ik heb de GR eind juli gedaan en toen was het ‘s middags echt té, schat boven de 30°C. Het klopt inderdaad dat de nachttrein rond 6 aankomt in Foix. Ik moest nog brood kopen, maar de bakker opende maar om 7u, vandaar dat ik maar om 7u30 vertrok.Heb er toen ook ineens van geprofiteerd om wat saucissen te kopen.

Ah ja, als je je moet bevoorraden hou er wel rekening mee dat ze zowel in Frankrijk als in Spanje siësta houden. Meestal vanaf 13u30/14u00 tot 17u00, ik heb me zo een paar keer laten vangen. Dat is ook één van de reden dat ik in Gresolet ben geraakt grin

Als je bij ons zou overnachten, je moet je zeker niet verplicht voelen; dan kan ik je wel naar het dorp brengen met de auto en kan je daar nog wat proviand inslaan, indien nodig.

Lijkt me inderdaad verstandiger, om 2 dagen als reserve in te bouwen. Weet je al hoe je terug gaat, naar België? Vliegen of trein?

Profiel

Gepost: 23 januari 2008 04:35 PM   [ Negeer ]   [ # 33 ]
RankRankRankRank
342 berichten
sinds 28.12.2007

Ik zou of in augustus gaan of in september afhankelijk van een eventuele tweede zit. Dan zijn de temp hopenlijk al wat draaglijker al is het dan ‘s nachts ook wel behoorlijk wat frisser. Bevoorrading moet ik nog eens goed bekijken. Ik vermoed Montségur of Montferrier, Sorgéat, Porte-Puymorens, Bellver de Cerdanya, Baga en Gosol. Hoe ik het met eten ga doen moet ik nog eens bekijken. Met zoveel bevoorradinsmogelijkheden ben je niet verplicht om elke keer droogvoer te eten want dat wordt op den duur ook wel een beetje eentonig.

Wat ik me wel afvraag is het mogelijk om na Orlu ineens door te steken richting Merens ipv langs Orgeix te gaan? Dit lijkt me precies een beetje nodeloos omgaan en op de Rando kaart 8 staat er wel een wandelpad maar in de topo niet. Nu merk ik wel meer verschillen tussen topo en kaartn, maar voorlopig heb ik precies toch meer vertrouwen in de topo. Zoals de variante naar Estany de Lagós. Op de kaart staan hier 3 wandelpaden (HRP, GR 107 en plaatselijk pad) en in de topo zie ik toch geen drie mogelijke paden maar soit.

Ik zou zeker weleens langskomen op je gite maar of ik al dan niet blijf slapen zal een beetje van mijn schema afhangen. Dan zou ik wel je fantastische bivakplekje moeten missen natuurlijk grin.

By the way heb je zware concurrentie van deze http://www.refugidelgresolet.com/ of is dit nog niet echt in de buurt?

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 23 januari 2008 08:32 PM   [ Negeer ]   [ # 34 ]
RankRankRank
276 berichten
sinds 27.12.2007

Jonas,

Over je vraagje ivm Orlu - Orgeix - Mérens : Zie niet meteen wat je vraagt. Op mijn kaart staat de GR107 ingetekend via Orgeix , daarna over het asfalt een stukje in ZO-richting om dan ZZW door te klimmen naar Col de Joux. Orlu laat je daarbij links onder je liggen.
In Mérens is er ook klein kruidenierswinkeltje langs de grote weg.
Mocht je de variante nemen van Mérens naar Refuge des Bésines dan ligt er een fantastisch bivakplekje langs de GR10 op zowat 1300m, bij enkele warmwaterbronnen waar je ‘s avonds in zo’n bad van 40° kan gaan zitten. Ik raad die variante trouwens heel erg aan want gewoon door het dal lopen tot l’hospitalet tussen spoorweg en die drukke baan lijkt mij weinig intressant. ‘t Is wel een pak extra klimmen.
Ik vermoed dat die variante waar je het daarna over hebt die via het Estany de Lanos is? Technisch is deze helemaal niet moeilijk. Als je tijd over zou hebben kan je bvb ook nog eens bivakkeren aan het Estany de Forats, een dik halfuur lopen vanaf de zuidoostpunt van meer, en van daaruit de Carlit meepikken. Een steile klim maar technisch niet moeilijk.
Verder naar het zuiden rond Vallée du Campcardos (vanop Portella Blanca bvb) liggen ook nog een paar leuke toppen die makkelijk en snel te beklimmen zijn maar daarvoor verwijs ik door naar het verslag van Joery.

Veel plezier grin

Profiel

Gepost: 23 januari 2008 10:01 PM   [ Negeer ]   [ # 35 ]
RankRankRankRank
342 berichten
sinds 28.12.2007

Willem,

wat ik bedoel is om vanuit Orlu ineens rechtstreeks de klim aan te vatten richting Col de joux ongeveer evenwijdig met dat beekje (La vee d’orgeix?). Ik denk dat ik me gaan bevoorraden in Merens en Orgeix dus links laat liggen. Ik ben zowiezo van plan om de variante langs de GR 10 te nemen. Lijkt me idd veel interssanter, pittiger en mooier dan de standaardroute. De tip van de Carlit is idd goed. Ik had er niet meer aan gedacht, maar die ligt idd niet ver af. Mocht het weer het toelaten dan wil ik die zeker meepikken. Als ik me niet vergis heb je die in redelijk extreem weer gedaan grin.

Signature 

Profiel

Gepost: 24 januari 2008 11:43 AM   [ Negeer ]   [ # 36 ]
RankRank
39 berichten
sinds 29.12.2007

Jonas, de GR 107 komt niet door Orlu. Vanuit Ascou ga je over La Porteille (foto op de cover van de topo), naar Orgeix. Steek je de D22 over, een stuk klimmen over asfalt, zoals Willem reeds beschreef en dan zigzaggend om hoog naar de Col de Joux. Prachtige plek trouwens. In Orlu kom je alleen als je de variant volgt vanuit Ascou via de Col de Osque. Daar ben ik niet geweest.

De heetwaterbronnen in Merens heb ik helaas gemist. :-( , trouwens in deze vallei zijn wel meer leuke bivakplekjes.

In de buurt van de stuwdam kruist de HRP de GR107,( die samen loopt met de GR7 van Estany de Lanós naar Porté-Puymorens), als je de HRP richting oosten volgt dan kom je op de top van de Carlit uit.
---------------------------------
Ik zou zeker weleens langskomen op je gite maar of ik al dan niet blijf slapen zal een beetje van mijn schema afhangen. Dan zou ik wel je fantastische bivakplekje moeten missen natuurlijk .
------------------------
Het verband zie ik niet, maar ja, dat zal aan mij liggen grin. Trouwens je ziet maar, hé, hoe het voor je uitkomt.

-------------
By the way heb je zware concurrentie van deze http://www.refugidelgresolet.com/ of is dit nog niet echt in de buurt?
------------------------
Inderdaad, dit is zware concurrentie, die ligt 50m lager in het dal. Het is niet omdat ik voor eigen winkel wil spreken, maar toen ik deze GR liep, ben ik een groep Nederlanders tegengekomen en zei sliepen in de andere refuge en waren er niet tevreden van. De uitbater sprak alleen Catalaans (enkele van de groep spraken perfect spaans), het eten zou ook niet fameus geweest zijn en ze moesten op de grond slapen. Ook andere mensen die in de andere refuge verblijven, komen dan later naar het santuari (onze refuge) kijken. Hun reactie is altijd dezelfde:"Ah, dit is ook een refuge. Als we dat hadden geweten”. Maar hij is nieuwer en heeft een zwaarder motor om elektriciteit op te wekken. De mensen kiezen zelf maar. We hebben er geen probleem mee, dat we concurrentie hebben. Omgekeerd is dat wel het geval. Jammer.

Profiel

Gepost: 24 januari 2008 12:44 PM   [ Negeer ]   [ # 37 ]
RankRankRankRank
342 berichten
sinds 28.12.2007

Ja ik dacht omdat je in een eerder beircht op hiking.be had vermeld dat er een camping in Orlu is dat je die variant genomen had. Ik weet nog niet of ik daar de hoofdroute of de variant zou nemen. Moet nog eens bekijken welke het mooiste is want de hoofdroue volgt daar ook wel een stukje afsalt vermoed ik. Ik denk erover om ergens in de buurt van Col de joux te bivakeren (indien ik de eerste dag tot Montferrier geraak).

Je tip om te bivakeren aan de voet van de Pedraforca even voorbij de meertjes dat is dan toch ook in de buurt van jullie Refuge of ben ik in de war grin ?

Signature 

Profiel

Gepost: 24 januari 2008 12:58 PM   [ Negeer ]   [ # 38 ]
RankRank
39 berichten
sinds 29.12.2007

euhh? ik denk jij of ik een beetje in de war zijn. Ik weet geen meertjes aan de voet van de Pedraforca. We hebben wel gesproken over de meertjes in de vall de Campcardos, maar die waren opgedroogd. En Willem sprak over bivakkeren aan het Estany de Forats aan de voet van de Carlit.

Denk je er aan om in één dag van Montferrier naar Col de Joux te gaan? Is dat niet wat veel voor in 1 dag? Of heb ik het verkeerd verstaan?

tussen Orgeix en Orlu heb ik even de GRP (Tour des Montagnes d’Ax) gevolgd.

Profiel

Gepost: 24 januari 2008 01:20 PM   [ Negeer ]   [ # 39 ]
RankRankRankRank
342 berichten
sinds 28.12.2007

Nee nee ik ben superman niet grin. Jullie gite ligt toch ook in de buurt van de vallei van campcardos? Je zie dat er een fantastisch bivakplekje was aan de voet van de Porteilla Blanca, dus een ander plkje waarover Willem het heeft.

Ofwel doe ik het rustig:
Dag 1: Foix - Roquefixade
Dag 2: Roquefixade - Montségur
Dag 3: Montségur - Col de Pierre Blanche (Refuge du Brazet)
Dag 4: Col de Pierre Blacnhe - Col de joux

Ofwel doe ik het stevig:
Dag 1: Foix - Montferrier
Dag 2: Montferrier - Balagués
Dag 3: Balagués - Col de joux

Welke versie het wordt zal ik wss pas ter plaatse kunnen beslissen afhankelijk van de conditie, het weer en eventuele tochtgenoten.

Signature 

Profiel

Gepost: 24 januari 2008 08:06 PM   [ Negeer ]   [ # 40 ]
RankRank
39 berichten
sinds 29.12.2007

Onze refuge ligt toch nog een heel eind van de Portella Blanca. Je moet eerst nog Bellver de Cerdagne en Baga passeren voor je bij ons bent. Tussen Baga en Gosol om meer specifiek te zijn. Je moet dan op de col de Bama de GR even verlaten en afdalen naar het Santuari de Gresolet.

Profiel

Gepost: 25 januari 2008 12:21 PM   [ Negeer ]   [ # 41 ]
RankRankRankRank
342 berichten
sinds 28.12.2007

Ah ok. Normaal wou ik het traject Baga - Gosol in een dag doen, maar miss kom ik dan eens langs voor een maaltijd of frisse pint grin . Alles valt of staat met het routeschema. Ik kan nu nog zoveel plannen maken als ik wil er zijn een aantal viariable factoren zoals het weer, conditie, ... die ik pas de tocht zelf zal kunnen bepalen.

Signature 

Profiel

Gepost: 27 januari 2008 04:13 PM   [ Negeer ]   [ # 42 ]
RankRankRankRank
324 berichten
sinds 26.12.2007

Mogelijk dat Ton Joosten op de adventure affair zal zijn in Gent.
Iets korter bij de deur dan Amsterdam.
http://www.pyreneeen-online.com/pages/page_9pag.html
Als het doorgaat en ik vrij ben spring ik zeker eens binnen.
Ivo

Profiel

Gepost: 27 januari 2008 04:20 PM   [ Negeer ]   [ # 43 ]
RankRankRank
276 berichten
sinds 27.12.2007

Ik heb het ook gezien vanmorgen, normaal spring ik ook even binnen, is op een goeie kilometer van de deur.
Mogelijk kan ik via via aan enkele gratis inkomtickets geraken. Dan weet ik dat hier wel te melden.

Weet als het zover is eens te zeggen wanneer je komt Ivo.

Profiel

Gepost: 30 januari 2008 10:41 PM   [ Negeer ]   [ # 44 ]
RankRankRank
276 berichten
sinds 27.12.2007

Joery, ik zie dat jij in 2005 in de zuidelijke Aiguestortes van Estanys de Carboneres naar Estany Saburo d’Amunt bent getrokken via de col tussen Pic dels Vidals en Pic de Mar.
Zelf zou ik, komende van Saburo d’Amunt, liever de Col de Carboneres tussen Pic de Tort en Pic dels Vidals (+ beklimming) oversteken om zo ook nog langs de Estanys dels Vidals d’Amunt te trekken. Ik zie dat dit ook de route op de Alpinakaarten is. Had je een bepaalde reden om toch via die andere col te lopen? Zag Col de Carboneres er moeilijker/te moeilijk uit?

Verder blijf ik ook met serieuze vragen zitten over de ZW-kam van Pic de Contraix. Op de Rando Editions staat hier een route ingetekend tot op Coll de Colieto (2808m) om vandaar af te dalen naar Estany Blau de Colieto. Als ik er mijn foto’s van dit jaar bijhaal en ook die van andere mensen dat lijkt die kam mij nogal onmogelijk. Iemand enige ervaring met deze route?
Indien dit niet te doen zou zijn daal ik af naar Estany de Contraix om dan via de gelijknamige col naar het westen door te steken. Dat is wel een omweg en het maakt ook de klim naar Punta Alta die ik daanra zou willen doen een stuk langer aangezien ik dan een stuk verder moet afdalen om aansluiting te vinden op die route.

Profiel

Gepost: 30 januari 2008 11:02 PM   [ Negeer ]   [ # 45 ]
RankRankRank
213 berichten
sinds 26.12.2007

Willem, het is nooit in me opgekomen toen om over Coll de Carboneres te lopen. Als ik mijn foto’s weer bekijk lijkt die col wel moeilijker te zijn. Het verbaasd me dat er daar een route over zou lopen. Alpinakaart… ik vertrouw die nooit meer na wat ik eens heb meegemaakt in de Ordesa. Mij lijkt het logischer om via Col dels Vidals (vaag gemarkeerd met steenmannetjes) naar de top van Pic dels Vidals te lopen en van op de top over de zuidrug naar je Estanys dels Vidals d’Amunt te trekken. Maar je kan altijd Coll de Carboneres proberen hé Willem.

Profiel

3 van de 13
3