Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

4 van de 17
4
Pyreneeën 2008
Gepost: 30 januari 2008 11:14 PM   [ Negeer ]   [ # 46 ]
RankRankRankRank
305 berichten
sinds 27.12.2007

Bedankt,

Ik vroeg het even omdat die col met vrij zware bepakking zal moeten worden genomen.
Misschien laat ik de tent een dagje hier staan en beklim ik van daaruit al die toppen in de buurt (Peguara, Mar, Vidals, ...).
Enfin, ik zal deze zomer wel zien wat het uiteindelijk wordt. Het lijkt daar in elk geval een leuke hoek.

Profiel

Gepost: 25 maart 2008 08:56 AM   [ Negeer ]   [ # 47 ]
RankRankRankRank
305 berichten
sinds 27.12.2007

Opvallend is de sneeuw-analogie met vorig jaar.
Net als vorig jaar lag er tot half maart véél te weinig sneeuw in de Pyreneeën (al was het toen nog extremer)
En nu, precies op hetzelfde moment als vorig jaar, vallen er enorme pakken. De laatste dagen aan de Franse kant meestal een halve meter tot een meter (en zelfs meer in het hooggebergte), en ineens zitten we weer aan de normalen voor de tijd van het jaar. En blijkbaar valt er nog wel een en ander de komende dagen.
Ivo, de stijgijzers en pickel zullen dus toch nog van pas komen smile

Weet iemand een goeie site voor de sneeuwsituatie aan de Spaanse kant te volgen?

Profiel

Gepost: 01 april 2008 05:30 PM   [ Negeer ]   [ # 48 ]
RankRankRankRank
372 berichten
sinds 26.12.2007
Willem - 25 maart 2008 08:56 AM

Weet iemand een goeie site voor de sneeuwsituatie aan de Spaanse kant te volgen?

Ik heb deze opgeslagen bij mijn favorieten maar of het een goeie is is een andere vraag.
Daar blijft inderdaad sneeuw vallen.
Ik had al een ‘zomerroute’ klaar.
Hier en daar een kleine aanpassing als het te link zou worden
maar ik vrees dat mijn traject voorlopig erg onvoorspelbaar blijft
tenzij het vanaf mei flink begint te zomeren.
Het blijft een automatisch station maar wekelijks doe ik deze even open

Profiel

Gepost: 13 april 2008 04:33 PM   [ Negeer ]   [ # 49 ]
RankRank
48 berichten
sinds 13.04.2008

Hoi Hiking-info.net!

Ik zou graag van 19juni tot 29juni een trektocht wagen van de franse kant (Lourdes) van de Pyreneeen tot de spaanse kant (Huesca). Het probleem is dat ik (en mijn neef - de reisgezel) nog nooit eerder zelf een route hebben uitgestippeld. We hebben al wel enkele tochten gedaan door de Alpen, maar dat is ondertussen al even geleden en deze tochten waren in groep, waardoor we zelf geen rekening hoefden te houden met praktische problemen (zoals routes en bevoorrading).

De hamvragen van deze post zijn dus : zijn er mensen die al in dit gebied zijn geweest , hoe stel ik best een route samen en welke afstand is ongeveer haalbaar voor redelijk onervaren trekkers in dit gebied (ik ga er van uit dat we 8 dagen effectief kunnen trekken)?

Heeft iemand ervaring met de weerssituatie gedurende deze periode in dit deel van de pyreneeen?

We hebben normaalgezien het nodige materiaal (tent, rugzakken, schoeisel, slaapzakken, en dergelijke), maar alle extra tips zijn meer dan welkom!

Alvast ENORM bedankt voor de informatie.

Joris

Profiel

Gepost: 13 april 2008 05:28 PM   [ Negeer ]   [ # 50 ]
RankRankRankRank
305 berichten
sinds 27.12.2007

Hoi Joris,

Eind juni is sowiezo redelijk vroeg op het seizoen, dus ervan uitgaande dat je zonder stijgijzers/pickel vetrekt vallen de echt hoge Pyreneeën al af. Cols boven de 2500 zullen meestal nog besneeuwd zijn, vermoed ik.
Dat hoeft op zich niet zo’n probleem te zijn - als je niet heel ervaren bent lijkt het mij verstandiger en leuker om iets vriendelijkere routes op te zoeken.
Heel algemeen denk ik dat voor mensen met goeie conditie een schema met 1000m klimmen en dalen per dag zeker haalbaar is, plus nog ergens één of twee reservedagen.

Weersituatie : die periode ligt zowat op het raakvlak van het woelige voorjaar en de echte zomer. Onweerachtig weer is niet ongewoon. Als je pech hebt kan er nog sneeuw vallen vanaf 2000m. Maar voor hetzelfde geld heb je een hele week zon.

Voor de route : als je het niet boven de 2500m wil gaan zoeken (ivm sneeuw dus) lijkt het mij intressant om te vertrekken ergens in de buurt van Arrens-Marsous en een stukje GR10 te lopen richting Gourette (allemaal gemarkeerd) om dan zuidelijk af te buigen en via Col d’Arrious (bij Lac d’Artouste) naar de omgeving van Pic du Midi d’Ossau, waar je over relatief lage cols trekt. Daarna via omgeving Col du Somport en bijvoorbeeld langs of over de Bisaurin tot Hecho, vanwaar je wel tot in Huesca geraakt. Dat moet wel doenbaar zijn in een weekje, snel geteld kom ik aan zowat 6000 hoogtemeters via de meest directe route.
Wandelend tot Huesca lijkt mij in elk geval niet echt aan te raden - het is toch een 30-40km verwijderd van de intressante gebieden.

Profiel

Gepost: 13 april 2008 06:06 PM   [ Negeer ]   [ # 51 ]
RankRank
48 berichten
sinds 13.04.2008

alvast enorm bedankt voor de reply !

denk je dat er goede busverbindingen zijn van de rand van de interesantste gebieden naar huesca of zaragoza ?

Profiel

Gepost: 13 april 2008 10:42 PM   [ Negeer ]   [ # 52 ]
RankRankRankRank
372 berichten
sinds 26.12.2007

Joris,
ik ben vooral benieuwd naar de achtergrond van jouw keuze voor dit gebied.
Is het om een bepaalde reden?
Ik heb het idee dat je je nog niet hebt vastgepind op één gebied.
Kunnen we je nog van gedacht doen veranderen?
Hoe ga je naar ginder?
Ter zake
De vraag ging over transport
Een goed begin in een zoektocht naar een verbinding
http://www.alosa.es/rutas/lineas.asp
Wat links bij elkaar
http://www.xs4all.nl/~mmverst/tppib/nl/index.html
Zelf vertrek ik een 10 tal dagen eerder naar ginder
Een vraag aan de weermannen die hier rond lopen:
hoe verhoudt zich de sneeuwval momenteel tot de voorbije jaren?
Om Joris een idee te geven
30 juni 2006
http://picasaweb.google.com/ivovanmontfort/OnderdompelenInDePyreneeN/photo#5172125831780107906
Hetzelfde meer één week later maar in 2005
http://picasaweb.google.com/ivovanmontfort/RondjeValDAran/photo#5180516727863868722

Profiel

Gepost: 13 april 2008 10:52 PM   [ Negeer ]   [ # 53 ]
RankRank
48 berichten
sinds 13.04.2008

We hebben voor dit gebied gekozen om 2 redenen : Er zijn rond die periode erg goedkope vluchten naar Pau en Zaragoza (door Ryanair), en ons budget is niet al te groot, dus daar moest zeker rekening mee gehouden worden.
(Om op je vraag ivm vervoer te antwoorden : we gaan dus met het vliegtuig naar Pau , en komen terug met het vliegtuig vanuit Zaragoza)
Een 2de reden is omdat we iemand kennen die vorig jaar in dit gebied is gaan trekken, en hier erg over te spreken was.
We kunnen ook zijn kaarten en misschien wat extra info overnemen voor onze tocht.

Ik ben al een tijdje bezig met het nalezen van blogs, opzoeken van informatie op het internet, .. en het lijkt me duidelijk : het gaat niet bij 1 tocht door de pyreneeen blijven, .. ik sta al te popelen om het gebergte beter te leren kennen smile

Alvast enorm bedankt voor de site mbt het openbaar vervoer.

En ik hoop echt hard dat het weer ons goed gezind zal zijn.

thx!

(ps : ivo, ik zie net dat je van zoersel bent, .. daar ben ik ook geboren en getogen ^^)

Profiel

Gepost: 14 april 2008 05:35 PM   [ Negeer ]   [ # 54 ]
RankRankRankRank
372 berichten
sinds 26.12.2007

Misschien moet je overwegen om oostelijker te starten
dan kan je de overgang meemaken van het midden naar het hooggebergte.
Vrij goede verbindingen vanaf pau naar vallée d’aspe.
Het hrp traject (volgens in de ban) vanaf ong. lescun tot voorbij refuge wallon om via col d’arratille naar Torla te trekken.
Daar zullen wel verbindingen zijn met de luchthaven.
Of iets eerder overspringen op de gr11.
Beetje afwachten hoe het zit met de sneeuw(dooi) want misschien wordt col de la fache de spelbreker mocht je voor dat eerste voorstel gaan.
Een van mijn eerste tochten. In mijn herinnering is ze er alsmaar mooier op geworden
Vandaar dat ik ze iedereen probeer aan te smeren die maar enigzins in die hoek landt. wink

Profiel

Gepost: 14 april 2008 05:45 PM   [ Negeer ]   [ # 55 ]
RankRankRankRank
305 berichten
sinds 27.12.2007

Het is inderdaad afwachten hoe snel de warmte nu gaat beginnen doorzetten, maar intussen blijft het zeker in de westelijke helft van de pyreneeen maar sneeuwen (vorige week een meter verse sneeuw, ook aan de spaanse kant) en dat lijkt nog wel een weekje te gaan blijven duren. Op hoogte evolueren we zo zelfs naar een relatief sneeuwrijk jaar - wat een verschil met een maand geleden!

Eerlijk gezegd denk ik dat er eind juni boven de 2500m nog ferm veel sneeuw zal liggen en dat de hoge routes oostelijk van pakweg de Balaitous nog redelijk gevaarlijk zullen liggen, zeker voor iets minder ervaren wandelaars. Ik zou aanraden ten westen daarvan te blijven, ofwel het aantal hoge cols zoveel mogelijk te beperken. Col de la Fache ben ik nu al 100% zeker dat er nog veel sneeuw zal liggen. Omgeving Vallée d’Aspe lijkt mij overigens de max zo midden in het bloeiseizoen van de meeste planten!

Profiel

Gepost: 15 april 2008 02:23 PM   [ Negeer ]   [ # 56 ]
RankRankRank
242 berichten
sinds 26.12.2007

Gezien het weer sinds Pasen ligt ongetwijfeld momenteel de meeste sneeuw in de massieven op de grenskam tussen Balaïtous en Bachimala. Het is erg waarschijnlijk dat er hier op plaatsen ondertussen tussen 3 en 4m sneeuw ligt, meer dan normaal voor de tijd van het jaar. Langs de Franse kant verder van de grenskam weg (Néouvielle bijvoorbeeld) ligt er minder sneeuw, maar nog steeds een hoeveelheid die vergelijkbaar is met het langjarig gemiddelde. Langs de Spaanse kant wordt alles snel minder. Oostelijker van de Bachimala tot Andorra is de situatie rond de hoofdkam rond normaal. Ten oosten en zuiden van Andorra zijn er grote regionale verschillen, maar over het algemeen ligt hier behoorlijk minder. Cerdagne, Canigou en Sierra de Cadi hebben erg weinig sneeuw.

Ik ben er ongetwijfeld mee eens wat Willem al zegt. Rond de grenskam in het westelijk deel van de Hoge Pyreneeën (Balaïtous-Vignemale-Gavarnie-Munia) wordt het vrij waarschijnlijker dat er met redelijk wat sneeuwvelden moet gaan rekening worden gehouden in het begin van de zomer op hogere hoogte. In elk geval waarschijnlijk meer in vergelijking met voorbije 2 jaar. Elders hoeft er nog niet dadelijk reden te zijn tot grote paniek ivm vroege zomerplannen. Een warme mei en juni kan nog veel versnellen.

Ik heb even actuele sneeuwhoogten opgezocht. Tussen haakjes zet ik sneeuwhoogten erbij voor voorgaande jaren midden april.
Lac d’Ardiden: 210cm (2004: 430cm, 2005: 285cm, 2006: 135cm, 2007: 185cm)
Refuge Maupas: 180cm (2006: 75cm, 2007: 195cm)
Port d’Aula: 140cm (2006: 100cm, 2007: 130cm)
Canigou: 10cm (2006: 80cm, 2007: 80cm)
Refugio Goriz (Ordesa): 78cm
Refugio Angel Orus (Posets): 53cm

Maar dus boven de skipistes in de Cirque du Lys (2415m) bij Cauterets ziet men ondertussen 350cm liggen en dat heeft men er niet gespoten.  grin

Hoe ben ik deze toch kunnen vergeten. (Navarra & Aragon)
Catalonië (Butlletí de perill d’allaus)

Pyreneeën live van op Pic du Midi de Bigorre (kijk vooral richting Cirque de Gavarnie en Vignemale).

Profiel

Gepost: 15 april 2008 05:03 PM   [ Negeer ]   [ # 57 ]
RankRank
48 berichten
sinds 13.04.2008

Merci !

Ik hou er voorlopig rekening mee dat we het niet te hoog mogen maken, .. en zal ook de weersvoorspellingen wat in’t oog proberen houden, .. hopelijk komt het zonneke erdoor de volgende weken ^^

Even iets totaal anders : we hebben nog niet eerder zelf gekookt, maar hebben wel een gasvuurtje liggen, .. de vraag is nu echter : hoeveel brandstof dienen we ongeveer mee te nemen voor een 8-tal dagen met 2 personen ? (het gaat om een eenvoudig camping gaz stelletje met butaan/propaan pitjes.)

Nogmaals bedankt voor de nuttige info.

joris

Profiel

Gepost: 15 april 2008 05:07 PM   [ Negeer ]   [ # 58 ]
RankRankRankRank
305 berichten
sinds 27.12.2007

Joris,

nogal afhankelijk van hoe culinair hoogstaand je het wil maken, maar normaal (soep + vriesdroog/spaghetteria + evt thee) zijn 2 kleine of 1 groot busje wel voldoende voor 8 dagen

Profiel

Gepost: 15 april 2008 05:17 PM   [ Negeer ]   [ # 59 ]
RankRank
48 berichten
sinds 13.04.2008

Okido, genoteerd.

Tijd om de kaarten eens bijeen te zoeken en een route uit te stippelen, .. als ik nog met vragen zit, weet ik het forum te vinden ^^

Ik vind het trouwens erg aangenaam dat er een relatief kleine, maar enorm levend(ig)e hiking community blijkt te zijn in vlaanderen, .. ‘t geeft een mens goesting om er zelf helemaal in te vliegen smile

grtz

Profiel

Gepost: 29 april 2008 08:19 PM   [ Negeer ]   [ # 60 ]
RankRankRankRank
372 berichten
sinds 26.12.2007

Heeft het wel zin om jullie al een inkijk moet geven in mijn volgende tocht van begin juni?
Er was het plan om mijn ervaringswereld wat uit te breiden.
Eens te voelen hoe het is om met stijgijzers onder de voeten te lopen.
Ik vroeg sneeuw maar nu ook zoveel weer niet…
maar bon, het zij zo.
Het overzicht van een waarschijnlijk onmogelijke route ga je hier vinden
en dan nog kan ik moeilijk kiezen en zit ik steeds maar nieuwe varianten te maken.
Veel zal ook afhangen van de vorderingen die ik hoop maken tijdens het inoefenen van de pickelrem de eerste dagen
Een tocht die in de zomermaanden al als pittig bestempeld kan worden,
zeker meer naar het westen toe.

De meeste tijd zal ik in het l’aston massief doorbrengen.
Zo grofweg tussen Vicdessos en Mérens les Vals, zuidelijk van de GR10 valt er veel te exploreren.
Een niet zo’n heel bekend gebied bij ons maar ik denk dat het een plek is waar zelfs een beginnend trekker zijn gading zal vinden
Vandaar dat ik er hier toch even melding van maak.
Een geisoleerd gebied waar het erg rustig is,
duidelijke paden soms ontbreken maar waar, omdat het gebied dooraderd is met verschillende valleien,
de oriëntatie relatief gemakkelijk is.
De mogelijkheden quasi ‘oneindig’ om routes uit te zetten in verschillende moeilijkheidsgraden.
Doch over’t algemeen zijn het geen ‘technische’ routes.
Enkele soms goed onderhouden onbemande hutten geven onderdak als het weer niet mee zou zitten.

Mocht ik mij dus niet aan mijn plan kunnen houden om nog verder in westelijke richting te trekken, dan is dit zeker geen drama .
Al zijn er daar een paar meertjes waar ik zeker eens een bezoek aan had willen brengen
(zoals bv de etangs de la Gardelle of etang de la hillette helemaal aan het einde).

Voor iedereen die nog niet zou weten wat doen…..
Een goed begin is deze site

Vrij centraal binnen dit massief ligt Pic de la sabine

Begin april zag het er nog zo uit

Een verhaal van iemand anders die in die buurt//periode is geweest
http://www.cl.cam.ac.uk/~ig206/pyrenees_june_2007.pdf
Je vindt ook andere verslagen, wat foto’s van hem op
http://www.cl.cam.ac.uk/~ig206/
lukraak wat andere links:
http://www.pierre.benard.freesurf.fr/RandoPyr/Sabine.htm
http://picasaweb.google.com/martinegato/LesTangsDeJoclarDeJuclarDeFontargenteEnCircuit
http://picasaweb.google.com/martinegato/EtangDeRoumazet
http://picasaweb.google.com/j.rouzaud9/090907CrTesDuCaraCAFDesMontagnardsAriGeois
http://picasaweb.google.com/gentil.chef/PicDeCoumeDEnferOuDEnrodat
http://picasaweb.google.com/gentil.chef/PicDeBZe
Mocht ik toch helemaal tot in Aulus les Bains geraken dan zal ik waarschijnlijk via deze col terug frankrijk intrekken

Eerst nog maar gaan joggen om wat aan de conditie te doen.

Profiel

4 van de 17
4