Hallo iedereen,
In eigen streek op zoek gaan naar onverharde wegen is geen gemakkelijke opgave als je in de sterk verstedelijkte rand van Gent woont. En toch, er zijn nog enkele pareltjes dichtbij huis te vinden. Tijd om ze eens te verkennen in het kader van het Trage Wegen-weekend!
Op zondag 21 september organiseer ik, in samenwerking met de Ronsers, een dagtocht van 25km met start en einde aan het station van Gent-Dampoort.
Dit is de tochtbeschrijving:
We starten met een doortocht van het Groot Begijnhof van Sint-Amandsberg en zoeken daarna de onverharde paden op van het buurtpark Rozebroeken.
Na een korte ontmoeting met de Schelde, lopen we in de vroegere bedding van een afgesloten meander naar het natuurgebied de Damvallei. Het Damvalleimeer verwijst naar de aanleg van de verkeerswisselaar die het gebied in vieren gedeeld heeft. Eenmaal de ring onderdoor, zoeken we het waardevolste natuurgedeelte op waar men de vroegere hooilanden in ere herstelt. Vele turfputten werden gegraven in de verveende meander tijdens de Middeleeuwen en zijn nu geliefd bij tal van watervogels.
In Heusden zijn nog verschillende gezellige kerkwegels te vinden. Daarna zijn de Gentbrugse meersen aan de beurt, die één van vier groenpolen van de Stad Gent zullen worden. Tussen akkers en velden wandelen we naar Gentbrugge en verharde voetpaden leiden ons terug naar Sint-Amandsberg.
Praktisch
Samenkomst om 9u30 aan de centrale ingang van het station Gent-Dampoort. De trein uit Gent-Sint-Pieters komt om 9u27 aan, de trein uit Antwerpen om 9u32. Er is een ook ruime parking én fietsstalling. Terugkomst rond 17u verwacht waarbij er opnieuw voldoende treinaansluiting is.
Deelnemen
Aanmelden moet niet, maar mag. Mail naar .
Neem een picknick mee en water voor onderweg. Voorzie ook €1 Ronsergeld (als vergoeding van de onkosten o.a. burgelijke aansprakelijkheidsverzekering voor de tochtbegeleider, aankoop van kaarten).
Groeten,
Debbie
P.S. Wie wil weten wanneer ik nog eens een bivaktocht organiseer, neem eens een kijkje op mijn website: http://debbie.hiking-info.net/plannen/!