Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

1 van de 2
1
[nieuws] Let op voor teken! 
Gepost: 20 juli 2008 10:44 AM   [ Negeer ]
RankRankRank
149 berichten
sinds 25.12.2007

Als je gaat wandelen in de zomermaanden, is er één iets waar je moet mee rekening houden: de teek. Het is een zeer klein zwart beestje, dat zich vanuit het struikgewas op je laat vallen, een warm plekje zoekt en zich dan met zijn hoofd in je huid gaat nestelen om bloed te zuigen. De beet op zich kan geen kwaad maar de teek kan ziektes overdragen zoals de ziekte van Lyme.

[lees verder]

Profiel

Gepost: 20 juli 2008 10:53 AM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRank
149 berichten
sinds 25.12.2007

De foto uit het nieuwsbericht toont inderdaad het klassieke tangetjes om teken te verwijderen. Er bestaat tegenwoordig een nieuwe versie van dat er een pak eenvoudiger uitziet (’tekenvoet’). In het laatste nummer van Op Pad staat er een afbeeldinkje van. Ik heb het al goed kunnen gebruiken tijdens mijn reis naar Engeland.

Meer info op http://www.otom.com.

Plaatjes
retrait-tique-web.jpg
Profiel

Gepost: 20 juli 2008 11:05 AM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRank
149 berichten
sinds 25.12.2007

Net gelezen: Deze Belgische juffrouw (Charisse D’Hamers) werd gebeten door een ander beestje:
http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/mediatheek/1.343800

Plaatjes
Picture 1.png
Profiel

Gepost: 20 juli 2008 12:23 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
Rank
18 berichten
sinds 28.12.2007

Die tekenvoet van O ‘ Tom werkt idd. heel doeltreffend en eenvoudig.
Zo nieuw is die echter niet. We gebruiken hem zelf al jaren. Gekocht bij de apotheker

Harry

Profiel

Gepost: 20 juli 2008 02:31 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRankRank
324 berichten
sinds 26.12.2007

Misschien dat (toekomstige) schotlandlopers er iets aan hebben.
Ik heb de artikelen niet grondig doorspit maar je kan er een en ander lezen over de efficientie en gevaren van middelen als DEET ter preventie van tekenbeten.
http://www.intermedic.nl/nmgt.pdf (vanaf blz 132)
http://www.wildernetwork.org/deet_vs_permethrin.html

Profiel

Gepost: 20 juli 2008 10:55 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRankRank
169 berichten
sinds 29.12.2007

Een lange broek en uw hemd in die broek steken kan ook wonderen doen…

Die tekenvoet ziet er wel handig uit, werkt dit beter dan zo’n geen tangetje?

Profiel

Gepost: 11 augustus 2008 04:42 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRank
213 berichten
sinds 26.12.2007

Vanmorgen komt een collega uit verlof aan op het werk en toont me zijn scheenbeen. Een lelijke rode kring erop (diameter zo’n 20cm). Hij was vorige week gaan MTBen. Een teek op zijn been. Hij vertelde me dat hij er maximaal 2uur kon in gezeten hebben tot dat hij hem verwijderde. 2 dagen later verschijnt die kring rond de plek waar de teek heeft gezeten. Naar de dokter (militaire dokter). Die wilde geen behandeling, eerst bloed laten trekken. Resultaat blijkt niet besmet en conclusie van de dokter: geen behandeling nodig, u hebt geen ziekte van Lyme, die plek trekt vanzelf wel weg. Collega vindt het maar een eigenaardige conclusie en trekt ermee naar de huisarts. Die zijn conclusie: Meteen antibioticakuur starten, geen bloedtest.

Deze anekdote maar om erop te wijzen dat besmetting blijkbaar toch snel kan gaan. Soms lees je dat een teek pas ziektes overdraagt na 8 uren, 12 uren, of nog meer wanneer hij zich al goed heeft vol gezogen. Hier lees ik toch dat er geen garantie bestaat voor het uitblijven van een snelle besmetting. In dezelfde link kan je wat lager lezen welke dokter nu de meest aangeraden richtlijnen heeft gevolgd.

Nog een vastelling is dat het aantal infecties de laatste jaren toeneemt. Klimaatverandering zou een schuldige kunnen zijn is een hypothese?

Profiel

Gepost: 11 augustus 2008 06:40 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRankRank
131 berichten
sinds 12.01.2008

Mogelijk heeft de klimaatsverandering ermee te maken( veel minder nachtvorst). Bij een diertje als de
naaktslak wordt de explosieve toename mede veroorzaakt door het tekort aan natuurlijke vijanden.
Dat zou je eens aan een bioloog moeten vragen!

Profiel

Gepost: 11 augustus 2008 06:43 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRankRank
276 berichten
sinds 27.12.2007

Vraag is ook hoe de teek verwijderd is. Veel mensen verwijderen die nog altijd met alcohol of een brandende sigaret, waarbij de teek bij het loslaten gelijk nog eens z’n maaginhoud uitbraakt en het risico op besmetting dus veel groter is.

Profiel

Gepost: 11 augustus 2008 07:09 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRankRank
213 berichten
sinds 26.12.2007

Vraag is ook hoe de teek verwijderd is. Veel mensen verwijderen die nog altijd met alcohol of een brandende sigaret, waarbij de teek bij het loslaten gelijk nog eens z’n maaginhoud uitbraakt en het risico op besmetting dus veel groter is.

Da’s wss een rake opmerking. De teek is met de blote hand uitgeprutst.

Profiel

Gepost: 11 augustus 2008 10:39 PM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
RankRankRank
169 berichten
sinds 29.12.2007

Idioten dokter ook trouwens…

Profiel

Gepost: 26 augustus 2008 08:00 AM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
RankRankRankRank
324 berichten
sinds 26.12.2007

Het hoort niet meer onder de topic titel maar om er een apart onderwerp over te maken ging mij toch wat ver.
Laat ik de vossenlintworm eens in beeld laten komen.
De risico’s op besmetting zijn voorlopig nog laag maar je weet maar nooit....
Toch even aan denken wanneer je je vergrijpt aan een braamstruik.

Profiel

Gepost: 29 augustus 2008 01:55 PM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
RankRank
43 berichten
sinds 28.12.2007

Even een tip van een tekenkenner (heb er gemiddeld zo’n 10 per maand): als je niets meehebt om hem eruit te halen (wat opzich dom is want het voor het gewicht moet je het niet laten) dan kan je hem eruit krijgen met heel warm water(kan mss pijn doen, hangt af van de plaats waar je hem hebt (lies bv doet wel serieus pijn)) een tijdje erop laten stromen en de teek lost, hij zal niet dood zijn, mr hij lost zonder te braken.

Signature 

Be Free, Think Free

Profiel

Gepost: 03 september 2008 05:23 PM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
RankRankRank
169 berichten
sinds 29.12.2007

Jep, mijn record gebroken, broek in kousen, hemd in broek, hemdje afgesloten met rekkertjes en toch op één avond in Schotland 13 teken uit mijn lijf gehaald, en +- 10 gevangen die nog aan het rondcruisen waren op mijn lichaam. Allemaal eruit gehaald, 3.5 uur aan bezig geweest.

Hoe kwam dat? Naar het WC geweest en blijkbaar met mijn bloot been tegen wat gras geschuurd…

Ik zwans niet! Ik doe er echt alles aan ze te vermijden maar ik trek alles wat bloed zuigt aan in hordes, ook midges en muggen downer

En dan nog een stuk of vijf de rest van de week…

Profiel

Gepost: 03 september 2008 05:47 PM   [ Negeer ]   [ # 14 ]
RankRank
73 berichten
sinds 28.12.2007

Ja Bruno, ge moogt altijd mee op tocht, je bent een uitstekende tekenvanger! wink

Ge moet dan maar eens denken aan die arme vrouwen, die voor elke toiletpauze, met de blote billen in het lange gras moeten gaan zitten…

Debbie

Profiel

Gepost: 03 september 2008 07:03 PM   [ Negeer ]   [ # 15 ]
RankRankRank
105 berichten
sinds 28.12.2007

voor muggen geldt (en dus waarschijnlijk voor teken ook) dat ze naar de persoon komen die het meeste warmte uitstraalt, dus dat wil zeggen dat Bruno de heetsten bok van ons allemaal is tongue rolleye
zelf heb ik nog nooit een teek gehad dus ik kan niet meepraten maar ik kijk al uit naar de dag dat ik de eerste uit mijn vel mag pietsen! LOL

Signature 

Live young, stay young!
current mission: ?

Profiel

1 van de 2
1