Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

1 van de 2
1
Koken
Gepost: 25 juli 2008 12:37 PM   [ Negeer ]
RankRankRankRank
441 berichten
sinds 28.12.2007

Enige uitprobeersel met betrekking tot het klaarmaken van eten op de camping.
Als er nog mensen bevindingen / opmerkingen / ...  hebben; wees vrij om te reageren.

Esbit:
- blokje niet aan te krijgen met magnesium schraper. Aansteker of lucifers voor nodig.
- redelijk smerig na gebruik
- 3 blokjes nodig gehad om spaghetti voor 3 man te koken

Plaatjes
IMG_1142.jpg
 Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 25 juli 2008 12:38 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRankRank
441 berichten
sinds 28.12.2007

Esbit:
- de pot ziet zwart vanonder; en dat gaat er vanaf zodoende dat mijn vingers daarna dezelfde kleur hadden

Plaatjes
IMG_1145.jpg
 Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 25 juli 2008 12:42 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRankRank
441 berichten
sinds 28.12.2007

Whisperlite int. van MSR; benzinebrander gestookt met wasbenzine van de Brico.

- Geprobeerd met het deksel te gebruiken als bakpan. De blokjes voorgemarineerde kip zijn gaar geraakt. Maar het resultaat was dat het deksel redelijk aangebakken was, zie foto. Dat laten weken en toch nog redelijk zuiver gekregen met een schuurspons.
Wat je hier ziet is de titanium kookpottenset van msr.
Ook het handvatje van het deksel dat onder aan de vlam zat tijdens het bakken is nu blauw geworden. Dus blijkbaar net iets te warm geworden.

Plaatjes
IMG_1143.jpg
 Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 25 juli 2008 12:43 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRankRank
441 berichten
sinds 28.12.2007

Whisperlite int. van MSR

- Pot blijft zuiver vanonder in tegenstelling tot de esbit.
- aan te maken met magsnesium schraper zonder problemen.
- de omgeving is niet in vlammen opgegaan (zeer droog zuid frans gebied wink
- is gelukt om ‘gourmet’ te koken. Dus wat meer gedaan dan alleen water op te warmen. Het vergt wel wat truckjes; lage druk op de fles. En erbij blijven om telkens het vuurtje bij te regelen omdat door de lage druk op de fles dat wel eens wil uitgaan.

Resultaat; whisperlite is geslaagd in alle opzet en heeft zelfs mijn verwachtingen overtroffen. Esbit is toch een beetje miserie om mee te werken. Het is wel een heel stuk lichter dan een benzinebrander.

Plaatjes
IMG_1144.jpg
 Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 25 juli 2008 07:13 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRank
83 berichten
sinds 09.04.2008

Ik ben bekend met beide manieren, esbit heb ik alleen in de achtertuin geprobeerd. Ik vond het ook erg veel vettige aanslag geven op de pan. Tevens moet je vrij veel blokjes verstoken eer je een pannetje water aan de kook hebt. De vraag is of je nog wel zo lichtgewicht bent als je voor een hele week blokjes moet meenemen. Ik heb het ding in de kast gezet en nooit meer gebruikt.

De whisperlite is erg handig omdat je ook gewoon op euro95 kunt stoken. Dit geeft wel wat roet op de pannetjes, maar dat is eenvoudig schoon te krijgen met gras of een schuursponsje. Het grootste nadeel (en reden dat ik ben overgestapt naar een andere brander) vind ik dat wanneer je na het eten de brander demonteert en in het zakje stopt je hele handen onder het roet zitten. Bovendien is het niet lichtgewicht genoeg naar mijn smaak.

Daarom heb ik nu de MSR pocketrocket, gebruikt gastankjes dus geen aanslag op pannetjes. Ook is sudderen mogelijk, dit in tegenstelling tot de whisperlite die slechts twee standen kent, aan of uit. Nadeel is dat je van tevoren goed moet uitzoeken of op de plaats van bestemming wel de goede tankjes te koop zijn (wanneer je met het vliegtuig gaat althans).

Profiel

Gepost: 25 juli 2008 08:00 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRank
92 berichten
sinds 28.12.2007

Dat nadeel kan je volledig omzeilen door een adaptor van markill ( http://www.zwerfkei.nl/index.php?page=product&type=7&id=00013250 ) te kopen, waardoor je ook andere tankjes kan gebruiken dan enkel de specifieke van MSR.
Het is z’n geld wel waard en je kan op meerdere plaatsen komen zonder schrik te hebben of je er zorgen over te moeten maken.
ciao

Signature 

Be Free, Think Free

Profiel

Gepost: 26 juli 2008 03:58 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRankRank
370 berichten
sinds 28.12.2007

Ik heb mij ook zo’n adaptor stukje aangeschaft om in de Pyreneëen campinggaz tankjes te kunnen gebruiken.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 26 juli 2008 09:00 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRankRankRankRank
714 berichten
sinds 26.12.2007

Wat korte reacties die ik elders wel eens heb gepost.
Qua gebruiksgemak en regelbaarheid blijft gas onovertroffen.
Hier volg ik david/minder over zijn esbitconclusies
Ik lees wel eens doe het zelf initiatieven die proberen het gewicht van hun gasinstallatie nog verder naar beneden te halen.
Zelf in de weer zijn met het vullen van alternatieve ‘gasbommen’.
Er zou qua gewichtsvermindering nog een en ander mogelijk zijn maar ik zie het om veiligheidsredenen nog niet zo snel gemeengoed worden.
Zelf blijf ik na een brandalcoholperiode zweren bij esbit.
zeker niet geschikt voor grote groepen maar ideaal voor solo-trippers.
Een nadeel vanuit filosofisch standpunt: “dat, waar je stapt enkel je voetstappen achterlaat” gaat niet op voor esbit.
Dat residue onder de pot laat ik achter in de natuur.
Ik zou het kunnen afvegen met een stukje toiletpapier wat ik meeneem maar ik geef toe dat ik het gewoon afveeg aan het gras (want in een vochtige omgeving laat zich dat gemakkelijk afvegen).
Esbit is in winderige omstandigheden soms moeilijk aan te steken.
De bijgeleverde lucifers zijn waardeloos;
Ik pak meestal een 30 ml flacon brandalcohol mee;
Enkele druppels boven op de tablet doet wonderen
Titaniumpotjes zijn door hun dunwandigheid niet zo geschikt voor brandersystemen die hun warmte in een kleine ‘spot’ afgeven.
een blokje van 14 gr om een knorr pastagerecht van 168 gr (5 min. koken) gaar te krijgen is geen probleem.
Esbit is zeker lichtgewicht koken in vergelijking met veel andere systemen.
In eerdere draadjes is er al het een en ander over gezegd.
De esbit pothouder die je kan kopen is te zwaar.
Dat kan veel lichter.
Je hebt door het ‘bloksysteem’ een perfect overzicht van het verbruik gedurende de tocht.
Ik reken voor mezelf ongeveer op 2.5 blokjes/dag

Profiel

Gepost: 28 juli 2008 05:18 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRankRank
166 berichten
sinds 28.12.2007

wij hebben een whisperlite mee om nu op te koken. werkt super natuurlijk, vooral heerlijk dat je geen gasbommen hoeft te zoeken en dat je perfect kan zien hoeveel brandstof je nog hebt. al is de benzinerpijs nogal omhooggegaan, gas is toch nog duurder.
spijtig dat de warmte niet te regelen valt, daarom zouden we in het vervolg hetzelfde brandertype van primus willen kopen, maar die MSR wil hier maar niet kapot gaan wink
Primus is perfect te regelen, van sudder tot MSR-sterkte

Signature 

The secret to happiness is freedom, the secret to freedom is courage.

Profiel

Gepost: 06 augustus 2008 12:19 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
Rank
24 berichten
sinds 28.12.2007

Ik gebruil nu al 3 jaar MSR Superfly brander.
Ik ben er echt heel tevreden over: oersterk, heel goed regelbaar en kan echt ferm geven als het moet.
Daarnaast is er helemaal geen tussenstukje nodig, want hij past op Coleman, Primus, MSR en Campinggas!
Wat wil je meer

Plaatjes
MSRsuperfly.jpg
Profiel

Gepost: 07 augustus 2008 02:39 PM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
Rank
29 berichten
sinds 30.12.2007

ik heb vroeger veel met esbit gewerkt, dit vond ik goed om de blikjes eten die we toen kregen van het leger op te warmen en voor een tas soep of zo is dat ook nog te doen.
toen heb ik lang met een pocketrocket gewerkt, vond ik wel goed en vooral niet zwaar, maar stabiel is da niet.
nu heb ik sind deze winter een omnifuel van primus.
deze brander raad ik iedereen aan. goed regelbaar, niet zo heel zwaar vind ik, heel stabiel, en je kan overal wel iets krijgen waarmee hij werkt. zelfs op gas zonder problemen.
ik heb er nu 2 weken op gekookt voor 2 en nog geen halve liter verstookt.

roy

Profiel

Gepost: 20 augustus 2009 10:27 PM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
Rank
25 berichten
sinds 19.07.2009

Ik zal wel van

den ouwen stempel

zijn, maar in Scandinavië gebruik ik nog steeds brandalcohol, en dat hebben ze zeker. Misschien trager, maar wel veiliger en stabieler, zeker als het alleen maar gebruikt wordt voor het opwarmen van gevriesdroogde maaltijden.
 Signature 

In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister

Profiel

Gepost: 21 augustus 2009 09:57 AM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
RankRankRankRank
315 berichten
sinds 12.01.2008

Nee(n), niks van den ouwen stempel! De brandspiritus is juist weer dernier cri. Kijk maar eens naar apparaatjes als
de Caldera Cone of nog beter de Caldera Keg. Ook de -opvouwbare- minibrander voor hout e.d. is weeer in de opmars.
Het hangt ervanaf wat je leuk vindt en of het een acceptabel gewicht en volume met zich meebrengt.
Hoewel, ik hoor mijn tochtgenoot nog uitroepen: “Soepje, Boelo?” En als het er dan binnen 3 minuten klaarstaat,
moet je toegeven dat die gasbrandertjes ontzettend snel en makkelijk zijn.

Profiel

Gepost: 04 september 2009 11:36 PM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
Rank
25 berichten
sinds 19.07.2009

Soepje.... dat zal misschien wel snel klaar zijn, maar daarna moet je ook nog de afwas doen....
Misschien ben ik Spartaans, maar bij mij komt de brander enkel boven als de tent rechtstaat.Gas heeft misschien een hoger calorisch vermogen dan alcohol, maar je bent ook gebonden aan de aangeboden volumes (=extra gewicht), daar waar je met alcohol exact zelf kan bepalen hoeveel je meeneemt (ervaring dus). Maar ja… als je jonger bent, voel je je onoverwinnelijk en kijk je niet op dat extra kilootje. Hoe ouder je wordt, hoe lichter je rugzak. Overdag enkel hoog calorisch krachtvoer, ‘s avonds en ‘s ochtends gevriesdroogde maaltijden en dus een alcoholbrander....de enige brander die ik vertrouw binnen in mijn tent. En als ik dan toch iets krachtiger zou kopen, dan moet het ofwel een brander op loodvrije benzine zijn of een allesbrander.Gas… aan mij is het niet besteed.... enkel goed voor campings.

Signature 

Profiel

Gepost: 05 september 2009 10:11 AM   [ Negeer ]   [ # 14 ]
RankRankRank
276 berichten
sinds 28.12.2007

Gas.... enkel goed voor campings

dit is je begeven op glas ijs, ieder verkiest zijn eigen type brandstof en het feit dat ‘echte’ outdoormerken zowel high-end gas- als benzinebranders verkopen duidt toch op het feit dat gas misschien ook nog buiten de camping gebruikt wordt…

wat betreft je punt over het ‘extra’ gewicht;
- We spreken niet over ‘kilo’s’ maar eerder over grammen bij gas-containers, en tenslotte moet je je benzine ook vervoeren in een container (toch ook met een vaste grootte?).
- Gasverbruik kan je ook gemakkelijk inschatten met wat ervaring en wat vuur betreft heb ik nog altijd liever teveel dan teweinig mee…
- Een gasbrander weegt meestal stukken minder dan een benzinebrander

versta mij niet verkeerd, ik heb zowel een gas- als een benzinebrander en ben zeer tevreden van beide maar het is afhangende van mijn reisdoel welke ik verkies boven de andere niet afhangende mijn ‘favoriete brandstof’.
En ja, het is inderdaad wat Spartaans om geen gebruik te maken van de tijd dat je je tent opzet om reeds water te koken, tenslotte moet je op jouw manier een half uur langer wachten op je eten (of je “soepje, Boelo?” grin)…

Signature 

Live young, stay young!
current mission: Aconcagua 2009

Profiel

Gepost: 05 september 2009 11:19 PM   [ Negeer ]   [ # 15 ]
Rank
25 berichten
sinds 19.07.2009

Het is niet mijn bedoeling om in een welles nietes discussie te vervallen.
Wat ik wou zeggen is dat ik mijn brander niet boven haal gedurende de dag, zijnde tussen het opbreken en terug opzetten van mijn tent.
Het opzetten van mijn tent duurt bij mij geen half uur.
Tenzij je een volledig afgeschermde brander hebt, zal je ofwel een onstabiele verbranding krijgen en veel energie verspillen als je je brander niet in de luwte van je tent of een rots of gebouw kan zetten. (Tenzij je je toevallig in het oog van de orkaan bevindt, want daar is het windstil. grin )
Zelfs met mijn simpel alcoholbrandertje moet ik opletten dat de boel niet overkookt. Wat moet dat dan zijn met al die jet-branders! (een beetje zoals een Porsche bezitten die 250 km/h kan, terwijl je enkel in in sommige delen van Duitsland meer dan 120 op de autostrade mag rijden. sick )
Die Jet branders zijn alleen maar nuttig als je sneeuw dient te smelten om aan drinkwater te geraken, en dan spreken we over +4000m.
Het nadeel van butaan-gas is dat het beneden de 5 graden al niet meer werkt. Zelfs met mengelingen van butaan en propaan kan je al problemen krijgen bij lage temperaturen, omdat enkel het propaan gedeelte wil verbranden en het butaan gedeelte niet. Enkel zuivere propaan houdt het langer uit, namelijk tot -42°C.
De brander zelf is dan misschien wel goedkoop, maar zowel propaan zelf als de wegwerpverpakking is duur. Een fles waarin je alcohol of benzine doet is herbruikbaar (Sig, e.a.). Als je de afmetingen van je drukopvoerpomp het toelaten kan je flessen van een halve tot anderhalve liter gebruiken, afhankelijk van je behoefte. Wat een benzine en vooral een allesbrander zwaarder maken zijn de genoemde drukpomp en voorverwarmer. Wat een gasbrander zwaarder maakt is de fles. De alcohobrander blijft het lichtste vanwege het ontbreken van mechanische onderdelen, wat hem ook tot de betrouwbaarste maakt, als je aan alcohol kunt geraken en dat is in gans Scandinavië het geval. Enige nadeel een beperkt calorisch vermogen, maar of dat een echt nadeel is...Tenslotte ben je op wandelvakantie en wandelen is nu eenmaal een langzame sport en of dan die paar minuten die je wint met een Jet-brander te gebruiken uitmaken.... voor mij in elk geval niet, want je eten brandt ook sneller aan.
En wat het argument betreft dat “echte” outdoor merken gasbranders maken… een fabrikant maakt wat de klant wil. Als iedereen een SUV op een nep SUV wil dan maakt elk merk dat, of dat nu zinvol, logisch of goed voor het milieu is. Klant is koning.

Signature 

Profiel

1 van de 2
1