Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

Stijgijzers
Gepost: 29 juli 2008 10:32 PM   [ Negeer ]
RankRankRank
273 berichten
sinds 28.12.2007

Ben even aan het testen geweest met verschillende versies van crampons.
Wegens een stommiteit liggen er nu 2 paar dezelfde stijgijzers in mijn living maar met andere binding. Wel natuurlijk een goed moment om een vergelijkende studie uit te proberen.
De air tech van Grivel met de ‘new classic’ binding, zijnde riempjes, en met ‘cramp-o-matic’ binding, zijnde volledig automatische binding.

Resultaat:
aandoen automatische binding: 1min 31sec
uitdoen automatische binding:  48sec

aandoen riempjes binding:  2min 17sec
uitdoen riempjes binding:  59sec

Heb er wel nog niet veel ervaring mee; zal over een paar weken wel anders zijn. Dus die tijden moeten nog serieus naar onder kunnen.
Normaal zou je met automatische binding veel sneller moeten zijn. Dat is ook, maar niet overdreven veel sneller.
Ik denk eraan om de bevestiging van de riem bij de automatische binding te vervangen door zo een klik systeem (zie rugzak, weet niet hoe het in het schoon nederlands noemt). Omdat de riem bij de automatische binding geen vast-houd functie heeft maar eerder een niet-verlies functie. Bij de riempjes versie moet dit natuurlijk een degelijke bevestiging zijn omdat er door het gebruik van het stijgijzer kracht op uitgeoefend wordt.

Zijn er mensen met ervaring op dit gebied?

Plaatjes
IMG_1398Klein.jpg
 Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 30 juli 2008 07:28 AM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
Rank
13 berichten
sinds 28.07.2008

Als je op die plastic dingen van een rugzak een steentje krijgt zijn die toch kapot? Zou dit niet willen hebben op mijn stijgijzers grin

Profiel

Gepost: 30 juli 2008 12:38 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRank
131 berichten
sinds 29.12.2007

ik zou toch ook niet durven zeggen dat die riem bij een automatische binding alleen een eerder cosmetische functie heeft. Hou ik er ook rekening mee dat zo’n gesp onder belasting weleens stilletjes aan durft gaan lossen. Op een rugzak merk je dat niet omdat de belasting daar een stuk kleiner is, maar bij een crampon lijkt me dat toch anders. Voor wat snelheidswinst zou ik dat persoonlijk niet riskeren.

Signature 

Hike your own hike

Profiel

Gepost: 30 juli 2008 02:28 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
Rank
13 berichten
sinds 28.07.2008

Om nog maar te zwijgen over de snellere slijtage/breekfactor bij vriestemperaturen!

Profiel

Gepost: 30 juli 2008 07:01 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRank
273 berichten
sinds 28.12.2007

Nu met automatische stijgijzers is het toch niet de bedoeling dat de riem onder spanning staat? Het is de klep vanvoor en vanachter die je ijzer klemmen op je schoen klemt.

Andere versie van (ijsklim)stijgijzers van de petzl heeft als binding een kleine versie van wat er gebruikt wordt om de klimgordels vast te maken.
Zo een plastieken klik-gesp zit ook op mijn gehuurde sneeuwschoenen; geen problemen mee gehad bij lage temperaturen. De laatste winter de gesp ook nodig gehad om mijn sneeuwschoen ergens onder een ondergesneeuwde boomstam uit te halen.
Nu is een sneeuwschoen kwijtgeraken van minder groot probleem dan een stijgijzer ...

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 31 juli 2008 08:26 AM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRank
40 berichten
sinds 03.01.2008

Ik zou toch ook niet durven beweren dat die gesp NIET onder spanning staat. Volgens mij helpt die er mee voor zorgen dat de metalen sluitingen niet openen.
En ijsklimmen is toch niet helemaal te vergelijken met het stappen op een gletsjer, ik denk dat er hierbij meer krachten optreden die de sluiting willen openen doordat je voet toch altijd enigzins een stap wil afronden.

Dit jaar moest ik opeens m’n stijgijzers een maatje kleiner maken en dit terwijl ik al enkele jaren dezelfde schoenen en stijgijzers gebruik!
M’n (half)automatisch stijgijzer bleef op dat moment ook alleen nog aan m’n voet door het riempje want de achterste sluiting was achter de rand van m’n schoen gesukkeld!

Profiel

Gepost: 31 juli 2008 07:14 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRank
273 berichten
sinds 28.12.2007

Maar het type van stijgijzer hier uitgetest is een volledig automatisch geval. Met dito D schoen met dito ijzeren plaat in de zool. Dus van afronden door de voet is er geen sprake.

Stijgijzers komen los omdat de schoen meer kan plooien dan het stijgijzer. Dus waarom dat de riempjesbinding stijgijzer versie met een niet buigbare tussenplaat wordt verkocht; groot mysterie.
In principe moet je met een C schoen ook een flexibele plaat onder je stijgijzer hebben. Anders kan die loskomen door de stapbeweging.
Nu dit is geen ervaring van mij maar je komt het tegen in ieder bergsportboek. En fysisch gezien lijkt het me nog logisch ook.

http://en.petzl.com/images/Produits/Produit_Image_405.jpg
Deze is een ijsklimversie van petzl. Ook een volledig automatisch geval. Hier heeft spanning op de riem geen enkel nut om het stijgijzer rond de schoen te klemmen.

De volledig automatische stijgijzers van grivel hebben dezelfde riem en sluiting; ik denk dat ze dat gedaan hebben omwille van minder dure productie. Minder verschillende stock, minder verschillende assemblage,…

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 01 augustus 2008 08:49 AM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRank
40 berichten
sinds 03.01.2008

Maar het type van stijgijzer hier uitgetest is een volledig automatisch geval. Met dito D schoen met dito ijzeren plaat in de zool. Dus van afronden door de voet is er geen sprake.

Half of vol-automatisch maakte in mijn geval geen verschil, aangezien de voorkant op z’n plaats gebleven was, maar de achterkant (het automatische stuk) losgekomen was.
Ik bedoelde eerder de stapbeweging dan het echte afronden aangezien ik ook D schoenen gebruik. Zo’n stapbeweging is toch iets anders dan ijsklimmen hoor.

http://en.petzl.com/images/Produits/Produit_Image_405.jpg
Deze is een ijsklimversie van petzl. Ook een volledig automatisch geval. Hier heeft spanning op de riem geen enkel nut om het stijgijzer rond de schoen te klemmen.

Zoals je zelf al zegt, dit is een ijsklim stijgijzer, niet echt geschikt om mee te stappen dus, dus is de kans dat je voet loskomt volgens mij ook kleiner! Als ik mij niet vergis kan je hier zelfs geen antibots onder zetten.

Profiel

Gepost: 03 augustus 2008 05:59 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRankRank
273 berichten
sinds 28.12.2007

Ik heb het nog eens nagekeken (ben mijn rugzak aan’t maken voor volgende week)

De stijgijzers van grivel hebben een scharnier mechanisme waardoor de voorste onderplaat een beetje kan kantelen. Voor de afrol van je stap.

Die petzl stijgijzers hebben dat ook maar je kan ze ook zo vasthaken dat het rigide wordt. Ijsklimmen dus.
Ook nog een verschil: die petzl stijgijzers hebben zigzag gaatjes; daardoor veel fijner af te stellen op maat van je schoen. Ze komen niet met antibot. Voor het achterste gedeelte kan je dit appart kopen. Je kan dit achterste gedeelte ook vervangen door een ‘blok’ zoals vanvoor. Dan heb je een monopunt vanachter. Hier kan dan ook geen antibot op.
Niets om mee te wandelen, inderdaad.

Mij lijkt het ook dat de ‘side lock’ van petzl veel betere binding is dan de ‘leverlock’ die op die van grivel steekt. De hefboom is groter maar je hebt meer kans om je vingers te blesseren met het aantrekken van die sidelock. Of ik moet nog veel oefenen, of handschoenen dragen wink

Signature 

keep walking

Profiel