Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

1 van de 2
1
Lichte allroundslaapzak
Gepost: 03 januari 2008 06:16 PM   [ Negeer ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Nog een slaapzakvraagje voor de kenners. Na een hele zoektocht ben ik bij Valandré uitgekomen. OK het is een smak geld, maar ik ga ervan uit dat ik toch zeker 10 jaar voort kan met de slaapzak die ik nu koop. Ik twijfel alleen een beetje met welk model. Ik zoek iets allrounds dus ik zit te denken aan een comforttemperatuur van ongeveer -10° C. Ik wil de slaapzak gebruiken voor trektochten in gematigde tot koude gebieden, maar geen extreme toestanden. Dus dan zit ik met die -10° wel safe denk ik.

De keuze gaat dus tussen de Swing 700, La Fayette en de Blue 600. Tussen deze laatste zie ik eigenlijk redelijk weinig verschil. In prijs schillen ze amper € 10 het gewicht van de 230 cm van de La Fayette is 1109 g dat van de Blue 600 heb ik nog niet kunnen vinden.

Gebruikservaringen en enige raad worden zeer op prijs gesteld cool smile

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 03 januari 2008 08:26 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRank
131 berichten
sinds 29.12.2007

Blue 600 weegt volgens A-V-C 1201 g in de 230 cm (maar elke individuele slaapzak heeft weer z’n afwijkingen).
De Blue 600 weegt dus wat meer en bevat ook iets meer dons (maar is niet noodzakelijker daardoor warmer omwille van het mogelijk verschil in snit tussen beide).
Het grote verschil tussen de Blue 600 en de La Fayette is de configuratie van de rits en de nekkraag in de La Fayette. De Swing gebruik het wat minder efficiente eendedons, is daardoor goedkoper, maar heeft daardoor ook wat meer dons nodig en is dus zwaarder.

Signature 

Hike your own hike

Profiel

Gepost: 03 januari 2008 08:39 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Ik vrees alleen een beetje dat de La Fayette wat te warm gaat zijn aangezien dit model eigenlijk tot de expeditielijn van Valandré behoort. Op zich zou de Swing 500 in combinatie met een lakenzak misschien ook al warm genoeg zijn. Zijn die temperaturen op de AVC site de comfortwaarden volgens de nieuwe europese norm of de temperaturen opgegeven door de fabrikant?

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 03 januari 2008 09:42 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRank
233 berichten
sinds 28.12.2007

Jonas
wat denk je van de RAB Q600? Bij AVC in vergelijking met belgie zowat 100 euro goedkoper

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

Gepost: 04 januari 2008 09:44 AM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
Rank
6 berichten
sinds 31.12.2007

Persoonlijk geloof ik niet in een “allround” slaapzak. Als ik het te warm heb slaap ik namelijk niet.
Zelf gebruik ik 2 slaapzakken, een “3-seizoens” (Yeti, 500 gr dons) en een “winter” (Yeti, 900 gr dons). Vooral voor de 3-seizoens is voor mij de lange rits belangrijk, zodat ik de slaapzak als deken kan gebruiken. Vorige week heb ik de winter-slaapzak zelfs een tijd als deken gebruikt omdat we het in de hut lekker warm gestookt hadden, en in de slaapzak kruipen zag ik echt niet zitten.

Profiel

Gepost: 04 januari 2008 01:04 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Rudi,

ik ben van de zelfde mening hoor ik heb al een Anjugilak Tyn Winter voor de echte winterse temperaturen, maar deze is vrij zwaar (ongeveer 2 kg). Vandaar dat ik ook de Swing 500 in acht wil nemen. Met zijn -5° C comfort en 1085 gr is hij misschien nog wel de ideale optie.

Signature 

Profiel

Gepost: 04 januari 2008 01:13 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRank
233 berichten
sinds 28.12.2007

jonas,

k maak nog eens reclame voor de rab Q400. toch nog wel wat lichter dan de swing en qua temperatuurbereik vergelijkbaar. persoonlijk super content van.
ook te verkrijgen in extra lange versie volgens de website http://www.rab.uk.com/products_sleep_qseries.html

Signature 

Profiel

Gepost: 04 januari 2008 01:29 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Mja de Q 400 stond op mijn lijstje, maar is afgevoerd wegens de prijs en verkrijgbaarheid.

Signature 

Profiel

Gepost: 04 januari 2008 01:39 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRankRank
233 berichten
sinds 28.12.2007

bestellen bij AVC? zowat 100 euro goedkoper dan hier in belgie....

Signature 

Profiel

Gepost: 04 januari 2008 01:55 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Ik zit ook met de lengte. Ik moet echt een slaapzak van meer dan 220 cm hebben. Daarmee dat die Valandré’s met hun 230 cm mij wel kunnen bekoren. Ik zie bij RAB enkel 215 cm staan en dat is echt te kort. Zelfs die lange versies van Marmot en MacPac waren niet lang genoeg. En voor ik 400 euro uitgeef aan een slaapzak wil ik er toch zeker eens in gelegen hebben of zekerheid hebben dat hij lang genoeg gaat zijn…

Signature 

Profiel

Gepost: 04 januari 2008 04:31 PM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
RankRankRankRank
372 berichten
sinds 26.12.2007

Jonas,
ik heb zelf een la fayette.

Mijn oordeel is beperkt omdat ik niet kan vergelijken met anderen slaapzakken.
Ik gebruik hem ook in de zomer maar dat is gewoon een centenkwestie.

Wat wennen is: de korte ritssluiting maakt dat je niet al te stram mag zijn om je in en uit je slaapzak te hijsen.
De buitentijk neemt erg gemakkelijk vocht op.

Ze is erg dun zodat je geregeld wel een veertje ziet vliegen maar dat heeft iedere lichte donszak.
Gebruik nog steeds een lichte zijde lakenzak.

Het breekt het kille gevoel( de eerste ogenblikken want daarna is hij behaaglijk warm;)
en bespaard op de waskosten.

Momenteel nog niet moeten doen (en dat ruik je-soms)

Zelf blijf ik wat haspelen, eenmaal in de slaapzak en met de kap over het hoofd
om mijn kontakt met het kussen (opgerolde fleece) niet te verliezen.

Echt winterse toestanden heb ik er nog niet meegemaakt vandaar dat ‘het kussen’ in de kap wordt gestoken.
ik zal mijn adres doormailen dan kan je -zo je wil- langskomen om ‘in de ban’ te komen halen.

Bij wijze van uitzondering kan je de slaapzak voor een WE meenemen voor een praktijktest.

Of organiseer snel eens een WE, dan ruilen we van slaapzak.

Ivo

Profiel

Gepost: 04 januari 2008 07:05 PM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Ivo,

thx voor het aanbod dat wordt ten zeerste geapprecieerd! Aangezien mijn tent binnekort hopenlijk verkocht is zal ik eventjes geen weekendjes meer dien denk ik tenzij we nog eens een forum ontmoeting planning en ik bij iemand in de tent kan kruipen.

Als het Pyreneeën ontmoeting nog vastere en defenitievere vorm krijgt stel ik voor om hem daar eens te testen, maar je beschrijving klinkt niet echt positief. Ik ben nogal stijf en houterig mede door mijn lengte dus die korte rist baarde me al vooraf wat zorgen. Ook het krappe gevoel is een nadeel, ik slaap nogal woelig dus te strakke slaapzak wordt dan algauw onprettig. Nu ik wil hem nog steeds weleens testen een praktijkervaring zegt altijd veel meer dan een beschrijving dus ik hou me aanbevolen om op je aanbod in te gaan. De juiste data spreken we dan weleens af. Het zal zowiezo niet voor februari zijn aangezien ik nu met blok/examens zit.

Signature 

Profiel

Gepost: 06 januari 2008 11:18 AM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Ik denk toch dat ik mijn keus gemaakt heb. Waarschijnlijk wordt het de Swing 700. De Bleu 600 weegt ocharme 30 gr minder maar kost wel 100 euro meer. De La Fayette gaat volgens mij te warm zijn en zit ook boven de 400 EUR. Dat blijf ik toch wel veel geld vinden. Dan kies er liever voor om een iets zwaardere en minder warme slaapzak te komen die ik dan desgewenst kan upgraden met een zijden lakenzak of zelfs een fleece lakenzak. Nu eerst nog een beetje sparen en dan zien waar ik hem het goedkoopste kan krijgen. Bij AVC of toch hier ergens in België.

Signature 

Profiel

Gepost: 13 januari 2008 01:20 AM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
RankRankRank
170 berichten
sinds 12.01.2008

Hallo Lukkefluk,
Kik eens naar de Winter Sale van adaptoutdoors.com Die Cumulus is een Engels topmerk dat in Belgie en Nederland volslagen onbekend is.
Er zijn ook meer gegevens op de site van Cumulus zelf!

Boelo

Profiel

Gepost: 26 januari 2008 09:11 AM   [ Negeer ]   [ # 14 ]
RankRankRank
170 berichten
sinds 12.01.2008

Hallo Jonas!
Toch heb ik nog wat verder gezocht en gevonden:  op alpkit.com de Skyehigh 800 Long, temp. -10 en
prijs 100 Engelse pondjes!

Profiel

Gepost: 26 januari 2008 10:13 AM   [ Negeer ]   [ # 15 ]
RankRankRank
238 berichten
sinds 28.12.2007

Boelo,
heb je al ervaring met alpkit.com?

Signature 

seek first to understand and then to be understood (Stephen Covey)

Profiel

1 van de 2
1