Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

2 van de 2
2
Lichte allroundslaapzak
Gepost: 26 januari 2008 10:32 AM   [ Negeer ]   [ # 16 ]
RankRankRank
170 berichten
sinds 12.01.2008

Hallo Erik,
Nee ik heb geen ervaring met Alpkit., dat kan ook haast niet want ze bestaan nog niet zo lang. Wel heb ik een aantal
positieve reviews op internet gelezen. De lage prijzen worden grotendeels verklaard door logistieke besparingen:
de produkten worden in het verre Oosten besteld en vervolgens door het bedrijf alleen rechtstreeks via internet
verkocht. Naast de Skyehigh-serie van slaapzakken, trekt ook de Pipe Dream slaapzak de aandacht. Deze is wat
lichter en smaller en voor lengtes tot 185 cm. Daarnaast brengen ze o.a. nog een donsjack uit.

Profiel

Gepost: 26 januari 2008 10:57 AM   [ Negeer ]   [ # 17 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Op zich wel interessant maar ik zou nooit een slaapzak kopen zonder hem eens gezien, gevoeld, gepast te hebben. Omdat het een vrij nieuw merk is zijn die reviews dan ook nog met een korreltje zout te nemen. Echte duurzaamheid hebben ze dan nog niet kunnen testen en dan vertrouw ik toch precies liever op het al jaren positieve imago van Vanlandré. En ook het etische speelt (voor mij) mee. Ik ben niet zo wild van producten geproduceerd in het verre oosten (arbeidsomstandigheden, kwaliteit). En bij Valandré ben je toch vrij zeker dat de dons ambachtelijk geplukt wordt, dat de beestjes niet nodeloos gepijnigd worden om aan hun dons te bekomen en dat de slaapzak helemaal in Frankrijk geproduceerd wordt. Daar betaal je dan ook wel voor, maar dat heb ik er dan voor over. Dan slaap ik toch iets rustiger grin

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 26 januari 2008 11:38 AM   [ Negeer ]   [ # 18 ]
RankRankRank
130 berichten
sinds 29.12.2007

Jonas,
laat ik dan onmiddellijk maar een paar ballonnetjes doorprikken.
Om te beginnen met Valandré: hun slaapzakken worden ondertussen al een tijdje niet meer volledig in Frankrijk gemaakt. De tijk wordt grotendeels vervaardigd in Tunesië. Het vullen van de slaapzak gebeurt wel nog in Frankrijk. Is dat nog steeds met dons uit de Pyreneeên, verkregen op ethish verantwoorde wijze? Geen idee eigenlijk, maar ondertussen duikt er toch hier en daar al een gerucht op dat hun dons, of toch een deel ervan, nu ook uit Oost-Europa komt. Hoe dat dons geplukt wordt is niet duidelijk. Of het gerucht überhaupt ook klopt, is ook nog giswerk.

Wat de fabricage in het Verre-Oosten betreft, ik wil me niet uitspreken over de arbeidsomstandigheden waaronder men ginds moet werken. Ik heb nog nooit de kans gehad zo’n bedrijf te bezoeken heb er geen idee van onder welek omstandigheden men daar moet werken. Maar mogen we er zomaar van uitgaan dat dat noodzakelijk slechte omstandigheden zijn? Een bedrijf als Patagonia, die toch altijd schermt met z’n sterk ecologisch en ethische principes, produceert ook deels in het Verre-Oosten. Zijn ze ons dan gewoon aan het voorliegen of zorgen ze er in tegendeel voor dat men daar net onder degelijke omstandigheden kan werken en er redelijk voor betaald wordt?

Kwaliteit lijkt me al helemaal geen reden om productie uit het Verre Oosten te vermijden. Deze week nog gelezen dat er in Belgiê een gebrek is aan geschoolde naaisters. In het Verre Oosten lijkt dat verre van een knelpuntberoep te zijn. Volgens mij kan je daar ter plaatse even kwalitatieve producten voort brengen als hier, of zelfs betere. Alles hangt af van de kwaliteitscontrole die het bedrijf hanteert. En dat staat dan weer los van de plaats van productie.
Een merk als Arc’teryx, ooit zo geroemd om z’n ‘made in Canada’ label, produceert ondertussen ook groot deel van z’n assortiment in China, Vietnam, ... maar een leuk detail is wel dat hun productie in Canada grotendeels of zelfs volledig gebeurde door de Chinese migranten in Vancouver.

Signature 

Hike your own hike

Profiel

Gepost: 26 januari 2008 01:35 PM   [ Negeer ]   [ # 19 ]
RankRank
72 berichten
sinds 26.01.2008

Ik heb wel (zeer beperkte) ervaring met Alpkit, meer bepaald de slaapmatjes. Ben zeer tevreden van het comfort en de prijs ervan, evenals de service die zeer snel en vriendelijk was, maar over de duurzaamheid kan ook ik niets zeggen aangezien ik mijn matje nog maar een nacht of 14 gebruikt heb, so far so good, maar nu kan ik alleen maar hopen voor de toekomst… Er zitten overigens wel genoeg accessoires bij: bij mijn matjes een reparatiekit, riempjes en een hoes en bij de slaapzakken verschillende opbergzakken. Verder kan ik alleen zeggen wat ik gehoord heb: niets dan lovende kritiek over Alpkit, bv op Bushcraft UK . Het ethisch aspect is wel belangrijk, maar daar heb ik helaas helemaal geen zicht op voor dit bedrijf…

Signature 

“Do not mess with the forces of nature, for thou art small and biodegradable!” - Greenpete

Profiel

Gepost: 26 januari 2008 01:53 PM   [ Negeer ]   [ # 20 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Je hebt zeker een punt Woubeir en helemaal zeker zullen we het idd nooit weten tenzij we eens op bezoek mogen gaan. Zou ik anders weleens interessant vinden om te zien hoe al onze outdoor gear gemaakt wordt.

Nu heeft (oost) europese dons toch nog steeds betere kwaliteit dan Chinese of is dit eveneens een achterhaald feit? Tijdens mijn prospectie heel wat gelezen over deze materie, maar sommige reacties dateerden toch al van een tijdje terug dus weet niet of diet nog steeds geldt.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 27 januari 2008 12:55 PM   [ Negeer ]   [ # 21 ]
RankRank
39 berichten
sinds 29.12.2007

Heeft er iemand ervaring met slaapzakken van Nordisk? Heb volgende gevonden in catalogus van Bever: Pekko 195** 230x85x55 Copex (Geborsteld Pol.) Diamond Rip-stop Pol. 3D Hollofiber 2200gr *** 79,95€

Hij is wel wat zwaar.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een slaapzak met comfort -5°C. Maar ik wil er ook niet teveel geld aangeven, aangezien ik hem maar sporadisch ga gebruiken.

Of iemand andere tips?

Alvast bedankt!

Profiel

Gepost: 27 januari 2008 02:41 PM   [ Negeer ]   [ # 22 ]
RankRankRank
170 berichten
sinds 12.01.2008

Hallo Pukinoki,
van deze slaapzak is niet alleen het gewicht, maar ook het volume indrukwekkend (26 x43)!
Waneer je toch aan een Nordisk denkt, kijk dan eens bij http://www.globetrotter.de De zakken
van Nordisk zijn daar een stuk lichter en er staan gebruikerservaringen (Bewertung) bij.
Bovendien is er hier en daar stevig afgeprijsd!

Profiel

Gepost: 27 januari 2008 02:51 PM   [ Negeer ]   [ # 23 ]
RankRank
39 berichten
sinds 29.12.2007

Bedankt Boelo voor de tip, zal hem straks eens bekijken.

Ben ondertussen ook uitgekomen bij een slaapzak van TNF. Heeft er iemand ervaring met de slaapzak van TNF Pyreneees?

http://thenorthface.com/opencms/opencms/tnf/gear.jsp?site=EU&model=AZH0

Profiel

2 van de 2
2