Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

Overstaptijd vlucht
Gepost: 01 augustus 2008 02:48 PM   [ Negeer ]
RankRankRank
242 berichten
sinds 26.12.2007

Nog een 3 weekjes en ik ben naar Sarek. In mei heb ik mijn vluchten geboekt. Met Sterling naar Stockholm Arlanda en vandaaruit met Norwegian Airlines naar Kiruna. Nu komt Norwegian met iets vervelends op de proppen, ik heb een email gekregen dat de vluchturen veranderd zijn. De overstaptijd in Stockholm is zo erg krap geworden. Om 18.25u zou ik landen. Om 20.00u vertrekt nu mijn aansluitende vlucht (i.p.v 21.15u). De check in sluit 45min op voorhand. Dat wil dus zeggen dat ik maar ongeveer 45min heb om mijn bagage terug te vinden en opnieuw in te checken.

Ik dacht dat ik maar beter mijn vlucht kon veranderen, dus gebeld naar Norwegian Airlines. Vertellen zij op hun dooie gemakje dat het absoluut geen probleem is om met die korte tijd opnieuw in te checken. Wat denken jullie daarvan? Ik heb nog nooit in mijn leven overgestapt op een andere vlucht dus ik heb er geen gedacht van.

Profiel

Gepost: 01 augustus 2008 04:31 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRank
238 berichten
sinds 28.12.2007

Klinkt als de perfecte overstap!
Kan de bagage niet rechtstreeks getransfereerd worden? Ik heb al meegemaakt dat het tweede vliegtuig later vertrekt omdat het wacht op de bagage van het eerste vliegtuig.
Normaal kan je ook meteen bij het eerste vertrek je boarding card voor de tweede vlucht krijgen, hoewel ik dat in dit geval niet zeker weet omdat je met 2 verschillende maatschappijen vliegt.
Bovendien gaat de bagageverwerking tegenwoordig vaak heel vlot. Ik verwacht niet dat Stockholm daarin een slechte reputatie heeft (valt eventueel te checken op het net), en het zal ook wel niet zo’n gigantische luchthaven zijn als bv Frankfurt.
En tenslotte is check-in 45’ op voorhand ook maar relatief. In het slechtste geval beginnen ze je een kwartier op voorhand om te roepen - moet je toch eens meegemaakt hebben? “last call for mister dzjow” cool grin

Kortom: ik zou me er geen zorgen over maken en integendeel blij zijn dat je geen uren zoek te maken hebt op de zoveelste saaie luchthaven.

Signature 

seek first to understand and then to be understood (Stephen Covey)

Profiel

Gepost: 01 augustus 2008 06:22 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRank
273 berichten
sinds 28.12.2007

In het slechtste geval zit je bagage op een vlucht later.

45 min is krap en niet krap. Op een normale dag op zaventem of charleroi zou ik me daar geen zorgen over maken. Zaventem en charleroi zijn niet zo groot. Nu Stockholm ken ik niet persoonlijk.
Het kan ook zijn dat je 1ste vlieger later vertrekt / aankomt omwille van technische / weersomstandigheden. Of dat de bagageafhandling in stockholm onderbemand is. Dan is 45 min krap. Maar dat is aan de luchtvaartmaatschapijen om dat op te lossen.

Laatst stond ik in orlando florida us. En daar werd ik ook overgeboekt naar een andere vlucht omdat newark new jersy us een windhoos op bezoek had die voormiddag. Gewoon rustig blijven en vriendelijk vragen dat je met je bagage mag vliegen. Van newark ging het naar zaventem. En dat was maar 1 vlucht per dag. Ik hoopte op een dagje new york, maar dat is er jammer genoeg niet van gekomen wink Ik ben gewoon die dag nog inclusief bagage in zaventem geraakt.

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 02 augustus 2008 12:58 AM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRank
171 berichten
sinds 12.01.2008

Mijn ervaring met binnenlandse vluchten van Norwegian in Noorwegen en Zweden
houdt in dat 1) de check-in ongelofelijk snel gaat en dat 2) de check-in pas sluit
als er geen passagiers meer in zicht zijn. Gewoon doen dus! En als het niet zou
lukken, komt je spul gewoon een vlucht later.
En wanneer ik me niet vergis, zijn dat op Kiruna meerdere vluchten op een dag. grin

Profiel

Gepost: 02 augustus 2008 08:29 AM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRank
171 berichten
sinds 12.01.2008

Bij nader inzien denk ik dat je probleem er vooral in bestaat om binnen een vliegveld snel grote afstanden af te leggen.
Eigenlijk gaat het om 2 aparte vliegvelden naast elkaar. Je komt aan op Arlanda International, moet dan bagage oppikken
en snel door douane en uitgang. Vervolgens snel naar afdeling Binnenlandse Vluchten (Inland Flight) dat in een geheeel
andere hoek ligt, daar snel inchecken enz.
Op Oslo Gardermoen tref je een soortgelijke situatie. Vaak staan aankomst en vertrektijden van internationale en
binnenlandse vluchten ook nog eens op verschillende beeldschermen aangeduid.

Profiel

Gepost: 02 augustus 2008 11:39 AM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
Rank
11 berichten
sinds 09.01.2008

Het is mij op andere vluchten ook wel eens gelukt om bagage te laten doorlabelen, zelfs van een intercontinentale vlucht naar Brazilie, naar een binnenlandse vlucht.
Volgens mij moet dit helemaal goed komen. Veel plezier daar in het mooie Zweden!

Mirjam

Profiel

Gepost: 03 augustus 2008 05:49 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
Rank
2 berichten
sinds 28.12.2007

Begin maart dit jaar hebben we ook Brussel - Stockholm - Kiruna gedaan met slechts 1u05 tussen beide vluchten. En we waren zelfs nog 10 minuten te vroeg voor de boarding
Bij ons waren beide vluchten van SAS, waardoor we van Terminal 5 (met de internationale vluchten) helemaal naar Terminal 3 (met de lokale vluchten) moesten wandelen, wat toch wel 15-20 minuten kan duren met volledige bagage, en dan nog de hele administratie en check-in.
Als je vlucht vanuit brussel dus niet met vertraging vertrekt moet je je over die overstap geen zorgen maken.
Steven

Profiel

Gepost: 03 augustus 2008 08:01 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRankRank
238 berichten
sinds 28.12.2007

hallo Dzjow? kesketupeins? klinkt goed, toch?  cool smile

Signature 

seek first to understand and then to be understood (Stephen Covey)

Profiel

Gepost: 04 augustus 2008 07:20 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
Rank
18 berichten
sinds 03.01.2008

Hmm, ben er niet zo optimistisch over:

1/ Sterling is een ‘no frills’ airline, je bagage zal niet worden doorgechecked vanuit Brussel tot eindbestemming. Ze vervoeren je van A naar B en that’s it. Of je daarna nog de laatste bus misloopt, je Noorse date mist of nog een aansluiting hebt per vliegtuig naar punt C is hun zaak niet. Ook niet als ze met een redelijke vertraging vlogen. Norwegian ken ik niet, maar ik vermoed dat het ook een airline is die onder de ‘low cost’ vlag en dito werking vliegt. Ze hebben je van de schemaverandering tijdig verwittigt, dus ze gaan niet opdraaien voor kosten bij misconnection, zoals hotel. Wel zouden ze geen kosten in rekening mogen brengen als jij verkiest alsnog je vluchtdatum te veranderen omwille van hun verandering in vliegschema.

2/ Sterling vliegt vanuit Brussel de laatste tijd nogal met vertraging. De vluchten van Bru naar Arlanda vlogen in de maand juli met volgende vertragingen: Vertrektijd + 42 min / +1u53 /+ 4u /+ 0 min /+ 1u10 /+ 0 min /+ 35 min /+ 18 min /+ 11 min. De record voor de maand juni was veel beter, meestal vertraagd, maar vertragingen voor een groot deel binnen 15 min. Probleem is een beetje, dat de Sterling vliegtuigen een zeer korte turnaroundtijd hebben ( de tijd dat het vliegtuig aan de grond staat). Voor de namiddagvlucht vanuit Brussel is dat berekend op 30 minuten. Komt het vliegtuig dus al te laat aan in Bru dan kan het die vertraging niet inhalen, er zit geen ‘speling’ op. Je kan enkel maar hopen ‘dat de wind vanachter blaast’ tijdens de vlucht naar Arlanda. Waarom Sterling zoveel vertraging oploopt momenteel? Ik weet het niet maar mogelijk worden in het vakantieseizoen de toestellen vercharterd voor toerismebestemmingen. Pikt het vliegtuig vertraging op ‘s morgens, dan sleept het die vertraging gewoonlijk mee voor de rest van de dag. 

3/ Er zijn vandaag werken gestart op één van de runways van Bru-luchthaven. De eerste dag veroorzaakte dat alvast een pak vertragingen, met name voor landing in Brussel, niet zo zeer voor vertrek vanuit Brussel. Noem het file in de lucht omdat er maar één landingsbaan beschikbaar is soms. Of het de rest van de maand ook zo wordt is wat onzeker, bovendien is het wellicht ‘s namiddags beter dan ‘s morgens omdat landingen en vertrekken meer gespreid lopen. ‘t Is een beetje als een file op de weg voorspellen, moeilijk te zeggen dus.

Wat je moet doen. Kweethetni, als alles perfect verloopt kan je naadloos aansluiten, maar er moeten wel geen kinken inkomen. Ga je voor je trekking licht gepakt dan zou je kunnen overwegen om geen bagage in te checken (max 1 stuk van 10 kg en van redelijke afmeting). Dan is je gewone bagage dus handbagage, wat ook inhoudt dat je geen scherpe voorwerpen (vb Swiss knife) of vloeistoffen of ‘containers’ die vloeistoffen van + 100 ml kunnen bevatten (ook al zijn ze leeg) meeneemt.

Grtz.

Profiel

Gepost: 05 augustus 2008 09:17 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRankRank
242 berichten
sinds 26.12.2007

Tja, ik heb intussen niet echt tijd gehad om al eerder deftig te reageren. Deze post was eigenlijk een beetje in een overhaaste reactie geplaatst. Wat Luk hier als laatste meedeelt daar was ik intussen ook op gestoten. Door de werken zijn er abnormaal veel vertragingen op Zaventem. De Sterlingvluchten naar Stockholm zijn de laatste dagen allemaal te laat vertrokken. Voor mij was dat toch teken dat ik wel degelijk met een probleem zat.

De aansluitende vlucht Stockholm-Kiruna heb ik dus geannuleerd. Dat was allemaal geen probleem. Mijn geld krijg ik terug.

In de plaats de goedkope avondvlucht Stockholm-Lulea genomen van SAS. Die vertrekt die avond nog tegen elven. Heb ik ruim de tijd om te eten en me geen zorgen te maken van vertragingen. Vanuit Lulea trein ik de volgende dag vroeg naar Jokkmokk alwaar ik met de bus verder reis naar Suorva in Stora Sjofallets nationaal park. Trouwens de trein komt zelfde tijd aan als de bus uit Kiruna dus tijdverlies is er niet. Bovendien blijkt de rit Lulea-Suorva nog een goedkopere oplossing dan Kiruna-Suorva.

Problem solved.

Profiel