Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

Conditie-opbouw, en het wennen aan een volle rugzak
Gepost: 31 augustus 2008 09:06 AM   [ Negeer ]
Rank
3 berichten
sinds 13.05.2008

Hallo mensen,

Ik ben even benieuwd hoe jullie je op een wandel-vakantie voorbereiden.
Ik zou dit weekend van Alkmaar (Noord Holland) naar Groningen gaan lopen. Maar na een oefen-wandelingetje met een 18 kg rugzak (*) Alkmaar - Heerhugowaard - Langedijk (pakweg 25 km), staan er toch ‘beginnende’ blaren op m’n voeten. Gisteren wel met de voeten in een badje met soda gezeten. Voelt wel goed. Het doel Groningen, met een 18 kg rugzak blijkt dus toch te hoog gegrepen te zijn. Ooei ooei oei, dat ik me hier toch zo op heb kunnen verkijken. red face

De laatse 3 weken ging ik wandelend naar m’n werk toe. En dat beviel goed. Nou overweeg ik om hierbij voortaan ook dezelde rugzak mee te nemen. En gewicht hierbij rustig op te bouwen, tot ik van het voorjaar op 18 kg zit. Wat vinden jullie hiervan? Ik heb hier ook wel weer m’n bedenkingen bij. Ik vraag me af of ik nu niet wat te veel doorschiet: Regelmatig met een (volle) rugzak op m’n werk verschijnen. Alhoewel het natuurlijk een kwestie van wennen is, moet er ook nog een hele dag worden gewerkt. Ik ben overigens grafisch vormgever: zittend werk.

Na een knieblessure (herstel verloopt voorspoedig) op de spinning, houd ik zelf de sportschool voorlopig even voor gezien.
Maar uiteraard hoor ik het graag als jullie andere manieren van conditie opbouw (rpm spinning, wielrennen, fitness, enz) hebben. Ik ben ook benieuwd of wandelen geschikt is als conditie-opbouw voor fietsvakanties.

Ik zie graag uit naar jullie antwoorden.  wink

Groet, Marco

(*) De pasvorm van de rugzak (Macpac Traverse) ben ik overigens heel tevreden over. Prachtige tas. Moet oerdegelijk zijn, lees ik overal, en toch nog genoeg zijvakken om m’n spullen te organiseren.

Profiel

Gepost: 31 augustus 2008 10:27 AM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRank
273 berichten
sinds 28.12.2007

Voorbereiding op iets fysiek wat je niet gewoon bent, zie ik in 2 onderdelen:
- algemeen uithoudingsniveau. Cardiovasculair. Kan je verbeteren door zwemmen, lopen, fietsen,… kortom duursport.
- mechanica belasting van het systeem. Mechanica; pezen, gewrichten, spieren,… Systeem; je lichaam.

Bij het eerste kunnen veel mensen uitleg geven. Is ook gemakkelijke te trainen.
Het 2e is wat moeilijker. Omdat als je naar een topsport-uitleg gaat zien die altijd uitgaan van een goed getraind persoon. Niet dus.
De eerste maal dat ik 50km fietste deed mijn gat zeer. De eerste maal dat ik de dodentocht begon ben ik na 27km gestopt; volledig kreupel.

Ken jezelf en je materiaal. Ik bouw ook op. En ga ook met een rugzak naar het werk. Anders moet ik nog extra tijd spenderen en het kan mij niet schelen wat andere mensen van die rugzak denken. Ik weet ook van kameraden die de gr20 gingen doen dat ze om 22h een uurtje gingen stappen met de rugzak; reden? ‘t Is dan donker en minder mensen zien u wink

Je lichaam moet wennen aan te lopen met extra belasting. Je pezen en gewrichten. Willen dat nu juist de onderdelen zijn van je lichaam die slecht doorbloed worden. Slechte doorbloeding betekend dat er minder snel reparaties aan gebeuren. Het is het bloed wat die stoffen moet vervoeren. En het komt er al niet vaak.
Dus opbouwen; rustig doen en goed naar je lichaam luisteren. Begin met 10kg en een korte trip. Dan opbouwen in gewicht en duur.
Als je dit te snel doet loop je blessures op. En omwille van de slechte doorbloeding duurt dat lang om te genezen.

Je materiaal moet ook goed zitten. Dus die rugzak mag geen wrijvingsplaatsen geven. Ook niet na een ganse dag stappen.
De blaren; check eens of je voet niet juist een ietsje pietsje te los zit in je schoen? Experimenteren met een andere zool kan helpen. Alsook op voorhand intapen met sporttape.
Gebruik stokken om je knieën, heupen en enkels te ontlasten. Het kan zijn dat na een tijd wandelen met stokken je merkt dat je ze niet meer nodig hebt; je lichaam heeft zich dan aangepast. Dit proces kan jaren duren.

Bovenbeen spieren trainen kan helpen. Dit zijn de meest gebruikte spieren gedurende het wandelen. Hoe sterker die zijn hoe relaxer voor de rest van het lichaam.

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 31 augustus 2008 12:26 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
Rank
3 berichten
sinds 13.05.2008

Goede info. Kan ik wat mee!

Profiel

Gepost: 01 september 2008 03:13 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRankRank
372 berichten
sinds 26.12.2007

Marco,
er wordt binnen de draad geregeld afgeweken maar hier lees je hoe anderen zich voorbereiden.

Je schrijft
“Het doel Groningen, met een 18 kg rugzak blijkt dus toch te hoog gegrepen te zijn.
Ooei ooei oei, dat ik me hier toch zo op heb kunnen verkijken.”

Ik vraag me af of je de rugzak, de beginnende blaren moet linken met “overschatting” of een verband moet zoeken tussen beiden.
Je hebt je doel gehaald, alleen had je een begin van blaren.
Naar de oorzaken hiervan kan ik alleen maar gissen.
(bv bergschoenen zijn niet geschikt om op asfalt te lopen,
door tezeer met het oefentocht bezig te zijn geweest misschien net op een andere wijze aan’t stappen geweest
waardoor de voet anders belast werd dan in je gewone doen...)
Het is altijd meegenomen als je wat ‘gewen tochten’ doet met een rugzak
maar niet iedereen kan weekendjes vrij maken.

Zelf hou ik niet van vrij explosieve sporten.
Ik denk ook dat daar zoals eerder geschreven sneller blessures van komen.
Bij fietsen en wandelen is het de bedoeling dat de spieren toch niet echt in zuurstofnood komen.
Het zijn twee vormen van duursport en daarom toch familie van elkaar.

Gezond leven/eten, geregeld bewegen,
de auto laten staan als het kan, de trap nemen ipv de lift....
het helpt een alles bij elkaar een heleboel om op ‘amateurniveau’ geen slecht figuur te slaan.

De laatste tochten ben ik nooit echt in mijn ritme gekomen
maar voorheen had ik de ervaring dat de conditie zich verbetert
en het ritme zich geleidelijk installeert tijdens de eerste dagen van een tocht.
Alle extra winst in het begin is mooi meegenomen natuurlijk
Ik vind dit een boeiende site om meer te weten te komen over gezond sporten

Profiel

Gepost: 01 september 2008 03:35 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRank
131 berichten
sinds 29.12.2007

En ondertussen kan het zeker ook geen kwaad dat die rugzak wat minder gaat wegen dan 18 kg. Ik dacht niet dat er zoiets is zoals een verplichting dat een rugzak 18 kg moet wegen. Zeker in onze streken kan daar gerust een pak af en het loopt toch zoveel makkelijker en prettiger.

Signature 

Hike your own hike

Profiel

Gepost: 01 september 2008 04:28 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRankRank
124 berichten
sinds 28.12.2007

inderdaad, ik zou toch een richtgewicht van (maximaal) 15kg nemen, zeker als je geen “technisch” materiaal moet meenemen (i.e. ijzerwaar)
zoals eerder aangehaald door Ivo, heb je voor te stappen geen conditie nodig van een marathonloper, eerder ijzeren wilskracht en een stevig (gezond!) gestel…
zelf heb ik tijdens het jaar geen tijd om in het weekend tochten te gaan doen (ik had het graag anders gezien maarja...) en toch wandel ik aan een serieuze tred op vakantie, ik denk dat het belangrijkste is dat je tijdens het dagelijkse leven actief bezig bent (een beetje zwemmen, fietsen,...) en er een gezonde levenstijl op na houdt

edit: alhoewel ik zelf een fervent loper ben zou ik het niet aanraden als voorbereiding (tenzij je al een loper bent) vanwege de vele blessures die er vaak mee gepaart gaan als je lichaam het lopen niet gewoon is

Signature 

Live young, stay young!
current mission: Aconcagua 2009

Profiel

Gepost: 02 september 2008 05:35 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRank
123 berichten
sinds 28.12.2007

Ik zou met die knieblessure wel opletten in je huidige voorbereiding. Een zware rugzak kan je gewrichten tamelijk overbelasten. Mijn schoonzus is ook een fervente spinster en heeft wel op die manier haar knieën kunnen versterken.

Een sportieve levenstijl is normaal wel genoeg om een tochtje te lopen. Over asfalt een grote afstand lopen, is inderdaad pijnlijk voor de voeten. Maar ook in de bergen kunnen allerlei kwaaltjes te kop opsteken, dat maakt deel uit van het trekken. De ene tocht is de andere niet. Soms heb je last van blaren, soms niet. Zolang je ze maar kan verzorgen en het doenbaar blijft om te wandelen, blijft het oke.

Als je regelmatig kan bevoorraden, zou ik daar zeker gebruik van maken. Dan hoeft die rugzak geen 18kg te wegen.

Groetjes,

Debbie

Profiel

Gepost: 03 september 2008 11:06 AM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
Rank
3 berichten
sinds 13.05.2008

Debbie: Het spinnen, ik heb dat 2 jaar geleden dus vaarwel gezegd. Het lekker 3 kwartier als een beest er tegen aan gaan, dat mis ik wel. Maar ja, goed voor m’n rechterknie was het blijkbaar niet…
Sinds ik veel wandel, voelt de knie meer en meer weer helemaal als vanouds.

En dat het op asfalt wandelen zwaarder is, verwondert me eigenlijk ook niet. Hardlopers wordt ook vaak geadviseerd om op zachte ondergrond (het bos) te gaan lopen; Minder kans op blessures.

Ik zal eens goed gaan kijken, wat ik nog van die de paklijst af kan halen.

Ivo: Nee, ik draag geen bergschoenen, maar onderstaande Keen schoenen met lage instap.
Ik meen dat het met m’n gezondheid wel redelijk in orde is. Rook niet, drink met mate. De auto laat ik altijd staan. Maar dat is ook omdat ik geen auto heb grin. Sinds ik al 2 jaar de sportschool niet meer bezoek, krijg ik wel iets van een buikje. En dat wil ik er wel weer af hebben. Het lopend naar m’n werk gaan, beviel me tot nu toe goed.

Plaatjes
Keen event wandelschoen.jpg
Profiel