Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

Bivaktocht van Yvoir naar Anseremme 11-12 oktober: wie gaat mee? 
Gepost: 05 september 2008 08:32 PM   [ Negeer ]
RankRankRank
123 berichten
sinds 28.12.2007

In de buurt van Dinant doorkruist de brede Maas de golvende Condroz. Met pieken tot 300 meter hoog, zijn de heuvels een maatje kleiner dan deze in de zuidelijker gelegen Ardennen. Loofbossen worden afgewisseld door akkers en weiden. Verschillende pittoreske riviervalleitjes en het imposante Maasdal met zijn rotsmassieven passeren de revue. De afwisselende landschappen maken deze bivaktocht dus zeker een bezoekje waard.

Zaterdag – 25km

Om 9u32 komt de trein in het station van Yvoir toe. Wie met de auto komt, kan kosteloos parkeren.
Vandaag laten we de Maas links liggen en zoeken de heuvels op van de Condroz. De valleien van de Molignée en de Flavion leiden ons naar Falaën, die één van de mooiste dorpen van Wallonië wordt genoemd.
Het gaat op en neer van het ene riviervalleitje naar het andere. Uitgestrekte velden en bossen wisselen elkaar af. We komen zo goed als geen bewoning meer tegen.
‘s Avonds vragen we toestemming om ergens te bivakkeren. Er is namelijk geen camping in de buurt.

Zondag – 20km

De vallei van de Hermeton is nog puur natuur. Het water kronkelt zich door het uitgestrekte loofwoud richting Maas. Ook wij dalen stilaan af en ontmoeten de rivier bij Hastière.
Via een kuitenbijter klimmen we weer naar het plateau om dan terug af te dalen naar Waulsort. Hier brengt de laatste voetveer van de Maas ons naar les Cascatelles aan de overkant van de brede rivier. Een stevige klim brengt ons naar een balkonpad langs de steile zuidflank van de vallei. Via de oever wandelen we verder naar de befaamde klimrotsen van Freyr.
Met het kasteel op de achtergrond, staat alweer een stevige kuitenbijter te wachten en via enkele sluipwegen lopen we naar het station van Anseremme. Daar nemen we de trein die om 16u05 vertrekt. We sporen terug via Dinant naar Namen. Degene die met de wagen zijn gekomen, kunnen op dezelfde lijn onderweg uitstappen in Yvoir.

Praktisch:

Breng het nodige kampeergerief mee (tent/zeil, matje, slaapzak, (gas)brander en kookpot). Indien je dit niet ter beschikking heb, kunnen we samen voor een oplossing zoeken. Voorzie eten van zaterdagmiddag tot en met zondagmiddag. Wie wil, kan tegen een kleine bijdrage zaterdagavond van een curry-schotel genieten met rijst, rozijnen en zelf gedroogde appels, ananas en kip. Anders moet voor een eigen maaltijd worden gezorgd.
Water komen we geregeld tegen maar zorg ervoor dat je minstens 1,5 liter water bij hebt en zuiveringstabletten of een waterfilter.

Deelnemen:

Maximum 12 deelnemers. Via mail aanmelden () en daarna het bedrag op de rekening storten:
- €1,5 Ronserbijdrage indien je zelf voor een avondmaal zorgt
- €3,5 Ronserbijdrage inclusief avondmaal

LET OP: De route kan aangepast worden door de jacht! Dit kan ervoor zorgen dat het aantal kilometers verandert of de route in omgekeerde zin wordt gelopen. Ik wacht nog op extra informatie van de plaatselijke autoriteiten.
Daarnaast is het ook mogelijk dat de voetveer in oktober niet meer vaart, afhankelijk van de omstandigheden, maar dan is er een passerelle in de buurt.

Groeten,

Debbie
http://debbie.hiking-info.net (eigen website)
http://www.ronsers.be (website van de Ronsers)

Profiel

Gepost: 05 september 2008 08:37 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRank
123 berichten
sinds 28.12.2007

Wie zich ondertussen aan het afvragen is of ik mijn wandelniveau wat laat zakken, in het vervolg wil ik de bivaktochten in zwaarte laten afwisselen.
Deze tocht wordt dus iets eenvoudiger en staat op die manier meer open voor beginnende hikers. De tocht in de omgeving van La Roche op 20-21 december belooft een stuk pittiger én kouder te worden. wink

Bij de Ronsers worden trouwens nog veel meer activiteiten georganiseerd, ook stevige tweedaagse tochten met overnachting in een jeugdherberg of gîte d’étape, mountainbiketochten en kajakweekends. Het jaarprogramma is te vinden op de website van de Ronsers onder ‘Activiteiten’. Alles tegen kostprijs en altijd een leuke sfeer.

Debbie

Profiel

Gepost: 20 september 2008 05:56 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRank
273 berichten
sinds 28.12.2007

Mijn agenda verteld mij dat er dan al iets op het program staat. Een volgende keer.

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 24 september 2008 11:12 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRank
236 berichten
sinds 29.12.2007

Die rond La Roche zie ik echt wel zitten, hoewel verschrikkelijk slecht passend in mijn academische agenda… oh oh

Profiel

Gepost: 25 september 2008 06:33 AM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRank
123 berichten
sinds 28.12.2007

Als ge een vlijtige student bent dit najaar zou een tweedaagse tocht geen probleem mogen zijn, zeker niet bij aanvang van je blok. wink
Ik herinner dat ik mijn studententijd elk academiejaar wel goede intenties had maar uiteindeljk was het pas in december dat ik echt in gang schoot.

Groeten,

Debbie

Profiel

Gepost: 25 september 2008 09:52 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRank
81 berichten
sinds 28.12.2007

Jammer genoeg moet ik mij verontschuldigen, ik ben voor het werk op een conferentie in Portugal, allemaal mooi daarginder maar had wel liever in de ardennen gezeten…

Signature 

Problemen? Geen problemen!

Profiel

Gepost: 13 oktober 2008 08:28 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRank
123 berichten
sinds 28.12.2007

Hallo iedereen,

Ziehier het fotorelaas van vorig weekend:
http://flickr.com/photos/debbekes/sets/72157608001518403/

Ik laat de beelden voor zich spreken. Een verslag volgt…

Groeten,

Debbie

Profiel

Gepost: 14 oktober 2008 01:29 AM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRank
81 berichten
sinds 28.12.2007

Mooie foto’s!

En te denken dat het hier in Lissabon vrijwel gans het weekend geregend heeft....

Signature 

Problemen? Geen problemen!

Profiel

Gepost: 16 november 2008 08:10 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRankRank
123 berichten
sinds 28.12.2007

Het verslag staat nu ook online:

http://debbie.hiking-info.net/reizen/id/de_maas_en_omstreken

Profiel