Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

2 van de 5
2
valandre slaapzakken
Gepost: 21 oktober 2008 10:46 PM   [ Negeer ]   [ # 16 ]
RankRankRankRank
331 berichten
sinds 28.12.2007

Wat wil je er precies mee gaan doen?

Signature 

You can’t build a reputation on what you are going to do.

Profiel

Gepost: 21 oktober 2008 10:56 PM   [ Negeer ]   [ # 17 ]
RankRankRankRank
499 berichten
sinds 28.12.2007

In gaan slapen cheese
Ben al meerdere malen temperaturen onder het vriespunt tegen gekomen en ben het beu kou te hebben.

Europa in de winter / tussenseizoen ; alpine hoogtoeren in Europaland, zomer in Spitsbergen; temperaturen tegen het vriespunt

Heb in september geslapen in een tentje in de pyreneen en had in mijn slaapzak een tnf donsjas aan. Supper fan van die donsjas, 800 fill of zo iets. Supper licht, supper comprimeerbaar. Maar had die jas dus nodig om comfortabel te slapen in mijn slaapzak. De eerste nacht wakker geworden omdat mijn heupen kou hadden; voeten met sokken aan, benen wollen icebreker broek aan en maar hou hebben. GVD ! De volgende ochtend hebben we het ijs van de tent moeten afkloppen. Gelukkig had mijn bovenlijf het niet koud met die donsjas of ik had totaal niet geslapen.

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 21 oktober 2008 11:29 PM   [ Negeer ]   [ # 18 ]
RankRankRankRank
467 berichten
sinds 29.12.2007

Dus, temperaturen tegen het vriespunt of er een eind onder?

Ge zou u ook nog een fleeceliner kunnen aanschaffen.

Signature 

Fils du vent, fils de l’horizon
Va où ton coeur te porte et ta vie te donnera raison
Le chemin est long et d’embuches sera plein
Ouvre-toi au monde et le monde sera tien!
(KA)

Profiel

Gepost: 21 oktober 2008 11:57 PM   [ Negeer ]   [ # 19 ]
RankRankRankRank
499 berichten
sinds 26.12.2007

De slaapzakken van Valandré zijn in het algemeen toch niet zo breed als ik die van mij vergelijk met de andere modellen. De Blue 600 is een uitzondering. Ik heb zelf nog slaapzakken van Western Mountaineering en die zijn van eenzelfde breedte als Valandré. Toch ze hebben ook bredere mummie modellen. De Badger bijvoorbeeld valt goed in het vooropgesteld temperatuurbereik. In België is WM moeilijk te vinden, maar Duitse internetshops horen je graag komen.

De Blue 600 en Quantum 600 hebben eenzelfde vulgewicht dons, valandré echter met 850 cuin en RAB met 750 cuin. Toch zou de RAB een stuk warmer zijn. Vraag is of dat verschil dan echt aan de bredere zak van Valandré te wijten is. Als dat zo is maak je “verlies” met een brede slaapzak. Je kan beter je slaaphouding aanpassen wink

Marmot: Lithium; Weight: 1.247 kg; Size on hip: 147 cm; EN 13537 Tested Comfort:  -7.6C, Lower Limit: -14.4C, Extreme: -34.6C
Full zip
Geen idee van prijs of waar die marmot zakken te koop zijn

Als ik me niet vergis wordt de Lithium al even niet meer gemaakt.

Profiel

Gepost: 22 oktober 2008 12:24 AM   [ Negeer ]   [ # 20 ]
RankRankRankRankRank
776 berichten
sinds 26.12.2007

Naast de slaapzak moet er ook naar de slaapmat worden gekeken.
Soms kom je hierover lange lange discussies tegen.
Ik denk dat de slaaphouding inderdaad ook een verschil maakt.
Ook of je bv veel ligt te draaien in je slaapzak.
Er kan dan nogal wat warme lucht naar buiten worden gepompt
Die Marie antoinette kraag bij mijn slaapzak is een goede onderdeel om het warmteverlies te beperken

Profiel

Gepost: 22 oktober 2008 09:37 AM   [ Negeer ]   [ # 21 ]
RankRank
87 berichten
sinds 28.12.2007

Die Marmot slaapzakken waren in het voorjaar nog te verkrijgen bij de K2 (Kampeerder2, Antwerpen).
Helemaal gebouwd om lichtgewicht te zijn en hebben geen tochtkraag rond de nek, wat ik persoonlijk maar vreemd vind.  Wanneer je veel beweegt in je slaapzak, trek je langs daar immers redelijk wat koude lucht binnen.  Ook die RAB zakken hebben geen tochtkraag.  De Marie-Antoinette kraag van sommige Valandré zakken lijkt me dan weer zeer goed.

Ik kan Ivo alleen maar bijtreden dat het matje ook zeer belangrijk is.  Eigenlijk heb ik nog nooit het gevoel gehad koud te hebben aan de “bovenkant” van de slaapzak; koude kroop altijd uit de grond omhoog.  Op een koude, vochtige nacht heb ik met een thermarest van 3cm dik (12 jaar oud) bijna altijd koud na een tijdje.  Met dezelfde slaapzak, maar een thermarest prolite4 (2 jaar oud), heb ik warm.  Ik ben er dus van overtuigd dat je op je slaapzak zou kunnen besparen als je een nog zwaarder isolatiematje koopt zoals de exped donsmat.

En tenslotte, ookal vallen ze buiten je vooropgestelde gewichtsklasse, kijk eens naar MacPac.
Nadelen (voor jou Gerlinde): minder fill-power en loft, sterk getailleerd (al bestaat er ook een wijdere versie), relatief zwaarder
Voordelen: echt waterdichte stuff-sack, lange rits + rits aan het voeteinde waardoor tal van verluchtingsmogelijkheden ontstaan en je je herfst/lichte winter slaapzak wanneer het wat warmer is ook kan gebruiken als dekentje.

Signature 

There is no such thing as bad weather, only inappropriate clothing

Profiel

Gepost: 22 oktober 2008 09:40 AM   [ Negeer ]   [ # 22 ]
RankRankRankRank
359 berichten
sinds 28.12.2007

even arvid corrigeren

zowel de RAB Q400 als de Q800 endurance hebben een tochtkraag, althans de modeljaren waarvan ik een exemplaar heb

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

Gepost: 22 oktober 2008 09:45 AM   [ Negeer ]   [ # 23 ]
RankRank
87 berichten
sinds 28.12.2007

Luk,

Ik kan natuurlijk mis zijn, maar het model dat ik dit voorjaar in de “Au vieux campeur” vast had, had op het eerste zicht geen tochtkraag rond de nek.  Of in ieder geval toch niet zo’n robuuste als die van de Valandré zakken.  Dat ze een tochtslurf langs de rits hebben spreekt natuurlijk voor zich…

Signature 

There is no such thing as bad weather, only inappropriate clothing

Profiel

Gepost: 22 oktober 2008 09:57 AM   [ Negeer ]   [ # 24 ]
RankRankRankRank
359 berichten
sinds 28.12.2007

Arvid,

Mogelijk zijn de rab tochtkragen rond de nek niet zo stevig als die van valandre, ze hebben ze wel degelijk.
in de Q400 modeljaar 2006 kan de kraag gesloten worden met een drukknop en aangestrokken met een elestisch touw, in de Q800 modeljaar 2008 ontbreekt de drukknop (geen idee of dit de bedoeling was) maar dan nog sluit ie prima af rond de hals.

Woudbeer,

Verder nog even gekeken op de infopagina van RAB. Daarin wordt aangegeven dat de slaapzakken gevuld zijn met 750 cuin dons (europese norm) en 850 cuin dons amerikaanse norm. Hoe verhouden beide normen zich en met welke norm rekent valandre?

Signature 

Profiel

Gepost: 22 oktober 2008 10:07 AM   [ Negeer ]   [ # 25 ]
RankRankRankRankRank
776 berichten
sinds 26.12.2007

In dit topic wordt verwezen naar enkele meetmethodes

Profiel

Gepost: 22 oktober 2008 10:40 AM   [ Negeer ]   [ # 26 ]
RankRankRank
210 berichten
sinds 29.12.2007

Of de onderlinge verhouding tussen Amerikaanse en Europese norm echt belangrijk is, durf ik niet direct zeggen. Wat je vooral moet weten is dat de Amerikaanse norm hogere testresultaten laat zien dan de Europese en dat je bij het opzoeken van een slaapzak dus vooral moet weten welke testmethode is gebruikt. Opgele, het zijn laboresultaten en dus manipuleerbaar. De 900 FP’s die je af en toe ziet, moet je zeer omzichtig benaderen omdat die waarschijnlijk de maximale fillpower weergeeft (dus onder perfecte condities) en niet de practische fill power. Paar jaar geleden stond in Op Pad een test waaruit bleek dat de werkelijke vulkracht over een ganse reeks slaapzakken gemiddeld 13-16% lager lag dan de opgegeven waarde.
Staar je vooral ook niet blind op de vulkracht alleen. Het is één van de parameters die een idee geven van de vergelijkbare warmte van een slaapzak.Loft, hoeveelheid gebruikt dons (gram/oz), donsdensiteit, slaapzakontwerp zijn minstens zo belangrijk.

Tochtkragen: tochtkragen durft men wel eens weglaten bij “zomermodellen” of modelletjes tot tegen de 0°C. De Valandré Mirage heeft er bv. ook geen, niet rond, de schouders en niet rond de rits. Heb dat trouwens nog nooit gemist dus afwezigheid van een tochtkraag zegt ook niet alles.

Signature 

Hike your own hike

Profiel

Gepost: 22 oktober 2008 01:02 PM   [ Negeer ]   [ # 27 ]
RankRankRankRank
359 berichten
sinds 28.12.2007

woubeir,

een tochtkraag wordt volgens mij interessant op het moment dat je het limietbereik van je slaapzak benadert. Toch al meer dan eens meegemaakt dat het met open tochtkraag relatief koud bleef in de slaapzak. tochtkraag dicht en op vrij korte tijd aangenaam warm, soms zelfs snel te warm.

mss speelt voor mij dan wel mee dat ik de kap van de slaapzak niet graag dichtsnoer.... Liever dan de halskraag dicht en t hoofd warm houden met een extra muts. t is eens wat anders dan t hoofd koel houden.

Signature 

Profiel

Gepost: 22 oktober 2008 01:29 PM   [ Negeer ]   [ # 28 ]
RankRankRankRank
331 berichten
sinds 28.12.2007

Europa in de winter / tussenseizoen ; alpine hoogtoeren in Europaland, zomer in Spitsbergen; temperaturen tegen het vriespunt

Gerlinde,

Los van deze technische discussie rond de verschillende merken, is het echt wel belangrijk om goed te weten welk temperatuurbereik je nodig hebt. Het lijkt me dat je een zwaardere slaapzak nodig zal hebben dan die je nu had, met comforttemperatuur van rond de -15°C. De modellen die tot nu toe vermeld zijn, voldoen die daaraan?

De slaapzak die ik in de winter gebruik (Warmth Unlimited comfort -15°C) is niet dezelfde als die in de zomer (Vango, -5°C). Zomer in Spitsbergen moet met laatste misschien wel te doen zijn.

Mijn knie optrekken doe ik ook graag maar in de winter kom ik dan naast mijn mat uit en daar is het een stuk kouder. Daarom heb ik ook al wat mijn ‘slaapcultuur’ aangepast. Een dikke mat is inderdaad ook zeer nuttig maar opnieuw een investering.

Debbie

Signature 

You can’t build a reputation on what you are going to do.

Profiel

Gepost: 22 oktober 2008 08:44 PM   [ Negeer ]   [ # 29 ]
RankRankRank
210 berichten
sinds 29.12.2007

Om het ontbreken van een tochtkraag op te vangen kan je altijd je kleding dragen in je slaapzak. Het zorgt er ook voor dat het temperatuurbereik van je slaapzak wat wordt opgekrikt. Moet je ook niet direct een slaapzak kopen voor die enkele keer dat het eens wat kouder wordt dan gewoonlijk. Moet je ook geen slaapzak meezeulen die voor 90% van wat je wil doen, gewoon overdreven is.
Het slaapmatje upgraden is zeker waardevol. Moet niet eens duur zijn. Koop een schuimen matje en combineer dat met het matje dat je al hebt. Goedkoop en weegt niet veel.

Signature 

Hike your own hike

Profiel

Gepost: 22 oktober 2008 09:39 PM   [ Negeer ]   [ # 30 ]
RankRankRankRank
499 berichten
sinds 28.12.2007

Het matje is een prolite 3 regular. Blaas dat altijd keihard op; dan isoleert het beter omdat ik er met een puntbelasting niet doorlig en omdat ik graag een harde ondergrond heb.
Heb nog nooit kou gevoeld vanonder. Was het dat maar; da’s goedkoper en lichter dan een nieuwe slaapzak wink

Ben wel op de uitkijk voor zo een nieuwe neoair. En voor echt winterkamperen zou ik een prolite 4 meenemen; niet veel gewicht meer, stuk meer isolatie en kleiner pakvolume dan 2 matjes.

Enfin, als ik deze zaterdag de tijd heb ga ik de kariboe nekeer gaan overvallen.

Signature 

keep walking

Profiel

2 van de 5
2