Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

sneeuwschoentrektocht februari
Gepost: 04 januari 2008 06:04 PM   [ Negeer ]
Rank
1 berichten
sinds 04.01.2008

Hallo Hikers,

In februari ga ik een trektocht met sneeuwschoen en tent ondernemen. Een van mijn 2 reisgenoten is onervaren op het gebied van berg- en winterwandelen. Daarom wil ik vergletscherde gebieden vermijden maar ik wil onze novice wel graag de woeste schoonheid van een winters Alpenlandschap laten beleven.
Ik denk erover om naar Allgau te gaan (natuurlijk afhankelijk van de sneeuwcondities) maar wellicht heeft iemand nog andere suggesties?
Waarvoor alvast dank

gr Jizka

Profiel

Gepost: 04 januari 2008 07:10 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Haute Savoie is niet zo hoog/wild als de Alpen maar wel mooi, redelijk sneeuwzeker en je hebt een uitzicht op de nabijgelegen Alpen. Verder zijn de Pyreneeën ook wel een mooi gebied, maar niet zo aan te raden denk ik voor onervaren personen. Je kunt natuurlijk altijd overwegen om met een gids te gaan. Verder zijn de Vogezen natuurlijk een ideaal gebied om te sneewschoenwandelen. Immens veel wandelmogelijkheden, niet te hoog, maar hoog genoeg voor sneeuw.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 05 januari 2008 12:26 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRankRank
372 berichten
sinds 26.12.2007

Jitzka,

Deze tocht die ik bij Debbie vond lijkt me een leuke
Zelf heb ik persoonlijk geen ervaring met sneeuwschoentochten.
Gemakkelijk bereikbaar is Grenoble
De Vercors voorstellen is als een open deur intrappen.
één maal in het najaar door een ander massief(je) getrokken wat daar in de buurt ligt.
De Dévoluy:
tochtje rond de l’obiou moet te doen zijn.
Paar mooie valleien
Op deze site zit heel wat volk en heel wat postings gaan dikwijls over gebieden rond Grenoble.
Soms doorgelinkt naar mooie foto’s

http://www.bivouak.net/accueil/index.php?id_sport=1

Profiel

Gepost: 05 januari 2008 11:44 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRank
233 berichten
sinds 28.12.2007

al elders gepost, maar een goeie link voor tochtinfo is http://www.raquette.free.fr/accueil.php

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

Gepost: 06 januari 2008 06:03 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRank
242 berichten
sinds 26.12.2007

Je zal vooral moeten opletten voor lawinegevaar en kies je dus best een gebied waar het lawinegevaar beperkt is zoals plateaus of gebieden onder de boomgrens. Denk er ook aan dat je met sneeuwschoenen moeilijker steile hellingen kunt nemen en zeker dat het traverseren van steile hellingen met sneeuwschoenen problematisch wordt.

Tips voor gebieden:
Vercors
Chartreuse (Vooral Hauts du Chartreuse = klein plateau)
Devoluy (maar helaas skigebied op de meest ideale stukken)
Er zijn ook enkele kleine plateaus op de westkant van de Aravis en in de Faucigny nabij Flaine.
Verder in de oostelijke Alpen het Steinernes Meer, het Dachteinplateau en het Totes Gebirge, maar dit zijn al wat moeilijkere plateaus. Ook de Kitzbuheler Alpen zijn er mogelijkheden vermits daar echte steile berghellingen ontbreken.

Profiel