Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

Koken op esbit
Gepost: 05 januari 2008 04:19 PM   [ Negeer ]
RankRankRankRank
372 berichten
sinds 26.12.2007

We kunnen inmiddels zelf artikels plaatsen.
Zelf het laatste jaar een fervente aanhanger geworden van deze blokjes.
Zal trachten mijn ervaringen te bundelen en te verwerken in een artikel.

Welke vragen, bedenkingen wellen op bij deze titel?
Later kan er door jullie naar hartelust aan worden toegevoegd.
om te beginnen voor de vuist weg enkele linken:
voor de zelfbouwers
http://www.thru-hiker.com/articles.asp?subcat=2&cid=58
hoewel voornamelijk in functie van de pennystove
maar vooral om te laten zien dat esbit ‘lichtgewicht’ is
http://www.csun.edu/~mjurey/penny.html#2
titanium is dan niet ver weg
http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/titanium-esbit-wing-stove.html
Die van mij weegt 24 gr maar is wel gratis.

Ivo

Profiel

Gepost: 06 januari 2008 01:24 AM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
Rank
11 berichten
sinds 02.01.2008

mijn eerste opwelling: Da stinkt
ben afgestapt van esbit omdat het ne smaak aan u eten geeft. Wel heel gemakkelijk ma moet het ni meer hebben
heb nog wel een pakje liggen dus als ge ‘t moe hebbe smile

Profiel

Gepost: 06 januari 2008 09:55 AM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRankRank
372 berichten
sinds 26.12.2007

Goed,
over de geur moet ik het hebben.
Het niet reukloos maar dat het een smaak aan jouw eten geeft?
Jij bent de eerste die ik dat hoor zeggen.
Geur en smaak zijn nogal innig verbonden met elkaar, dat is waar.
Ik denk in jouw geval dat dit meer ruikt naar “walging” tav esbit.
Dan krijg je ook dergelijke fenomenen.
Het moeten niet allemaal fans zijn. wink

Ivo

Profiel

Gepost: 06 januari 2008 10:22 AM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Als ik de hoge venen ontmoeting nog goed herinner is het vooral veel gepruts grin en aangezien ik nog al grote honger heb op een trekking en dan snel wil eten blijf ik het toch houden bij mijn brander denk ik raspberry

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 06 januari 2008 11:05 AM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
Rank
10 berichten
sinds 04.01.2008

Ik vind een Esbit brandertje als backup ideaal : in twee klikken staat het klaar, weegt bijna niets, is compact en goedkoop.
Van de geur heb ik niet direct last, maar je potten worden er wel zwart van. Anderszijds heb je ook het probleem met de brandstof-dosering : je moet blokje per blokje stoken, en dus heb je soms nét tekort of ruim over.

Al bij al wegen de voordelen zeker op tegen de nadelen vind ik.

Groeten,
Filip

Signature 

Living on Earth may be expensive, but it includes an annual free trip around the Sun.

Profiel

Gepost: 06 januari 2008 05:54 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRankRank
242 berichten
sinds 26.12.2007

Voor lange trekkings niet in de winter, waarbij gewicht prioritair is en enkel water dient gekookt te worden om bij het voedsel te gieten, gebruik ik ook nog louter esbit. Ik ondervind naar mijn ervaringen toch niet dadelijk last van de negatieve geur. Voor de rest kan je het blokje uitbazen als je water kookt en de rest de volgende keer verder gebruiken.

En in de Hoge Venen was het vooral veel gepruts omdat mijn pothouder uiteen lag. Nu gebruik ik dat ondertussen niet meer, maar een windscherm dat nauw om de pot aansluit met daarin twee horizontale fietsspaakstaafjes waarop de pot wordt gezet. De effecientie is nu nog hoger dan wat ik voordien gebruikte.

Wind is een grote vijand, maar ik weet dat Ivo daar een gouden tip voor heeft om je blokje ook dan nog probleemloos aan te krijgen.

Profiel

Gepost: 07 januari 2008 12:10 AM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRank
124 berichten
sinds 28.12.2007

ik heb Esbit bij in men rugzak omdat het bijna niks weegt en in geval van nood kan dienen, fan ben ik echter niet; een lichte (zuinige) brander werkt -mijns inziens- stukken beter…
misschien word ik ooit nog een fan als het mijn leven redt cheese maar tot dusver…
verliezen die blokjes aan kwaliteit want dat zit eigenlijk al 4 jaar ongebruikt in men rugzak? grin

edit: hoort deze topic eigenlijk niet bij materiaal?

Signature 

Live young, stay young!
current mission: Aconcagua 2009

Profiel

Gepost: 07 januari 2008 03:32 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRankRankRank
372 berichten
sinds 26.12.2007

Schroé,
Je hebt gelijk
Ik heb hem verhuisd naar Materiaal.
Ik had beter eerst het artikel geschreven om dan te verwijzen naar hier om er verder over te discussieren.
Maar ik heb wat vertraging.
Voor zover ik weet verliest esbit niet aan kwaliteit als hij droog wordt opgeslagen.
Best in de onbeschadigde verpakking laten zitten anders slorpt hij vocht op en verpulverd binnen de kortste tijd.
Esbit aansteken doe ik met hulp van enkele druppels brandalcohol die ik in een 30ml flacon meeneem.

Ivo

Profiel

Gepost: 07 januari 2008 05:40 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
Rank
1 berichten
sinds 30.12.2007

Hallo,

heb nog maar enkele trektochten gedaan (schotland, ijsland, slovenie) maar tot nu toe enkel op esbit gekookt en zeer tevreden. Het handigste vind ik vooral dat het weinig plaats en gewicht in neemt. Hierdoor kan je er gerust genoeg meenemen voor 2 weken zonder dat je een groot gewicht meesleurt of moet denken aan hervullen.Geen problemen in de luchthaven, geen afval want blokjes branden volledig op. Het heeft wel een specifieke geur tijdens het eten maar dat je eten daardoor minder smaakt is mijn niet opgevallen. Ik gebruik het met een windscherm en de standaard houder die erbij wordt geleverd bij verpakking van 14 blokjes ofzo. Het doseren is kwestie van gewoon raken.

Het enige nadeel dat ik zie is dat het niet zo rap gaat als gas- of andere branders, maar ondertussen eet ik een snack of warm ik mijn handen op aan het vuurtje.

ik vraag me dan ook af waarom zo weinig mensen dit gebruiken.

Evan

Profiel

Gepost: 10 januari 2008 12:17 AM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRankRankRank
372 berichten
sinds 26.12.2007

->"geen problemen in de luchthaven” dat is waar.
maar het mag eigenlijk niet in de bagage zitten.

Ivo

Profiel

Gepost: 10 januari 2008 11:15 AM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
RankRank
35 berichten
sinds 28.12.2007

beroepsgericht gebruiken we dit.(mil.) zit in mijn webbing.
als ik de rugzak mee heb opteer ik toch voor een gasvuurtje ,werkt stukken beter.

Profiel